Standardyzacja usług bibliotecznych świadczonych przez biblioteki publiczne w Republice Czeskiej Vít Richter Národní knihovna ČR

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Digitalizacja druków w Polsce
Advertisements

JAK KORZYSTAĆ z BIBLIOTEKI INSTYTUTU KULTURY FIZYZYCZNEJ
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Internet w pracy bibliotekarza
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Rzeszów, 6 września Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Nowa norma ISO 11620: 2008 Information and documentation – Library performance indicators Ewa Głowacka IINiB UMK.
Katarzyna Ślaska Biblioteka Narodowa
O pożytkach z badań satysfakcji użytkowników biblioteki Omówienie ankiety SPB oraz sposobów analizy uzyskanych z niej danych Dariusz Wojakowski AKADEMIA.
Warszawa, 26 listopada 2010 r.. System MAK+ CEL stworzenie taniego, eleganckiego, łatwego w użyciu, efektywnego, w pełni zintegrowanego, zdalnie zarządzanego.
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
Informacja nt. stanu realizacji konkursu
Agnieszka Leszyńska cBN POLONA
Seminarium Rankingowe Sesja II, cz. II Jak mierzyć warunki studiowania w tym jakość zaplecza bibliotecznego?
Fundacja Regionalnej Agencji Promocji Zatrudnienia Przedsiębiorstwo Telekomunikacyjne Optoland S.A Biuro Wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego w.
Przygotowanie nauczycieli do prowadzenia zajęć edukacyjnych w ramach projektu Wstęp – zapoznanie z celami, uwarunkowaniami, realizacją i oczekiwanymi efektami.
Wanda Klenczon Biblioteka Narodowa
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
STRATEGIA DIGITALIZACJI MINISTERSTWA KULTURY I DZIEDZICTWA NARODOWEGO
Struktura bibliotek w Norwegii oraz Biblioteka Wielojęzyczna Oddbjørn Hansen Librarian.
Norweskie biblioteki okręgowe i ich projekty Biblioteka Okręgowa w Hordaland jako przykład.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego (możliwości finansowania przedsięwzięć edukacyjnych) Oprac.: Paweł Kryzan, Jarosław Usowicz.
Warszawa, 23 listopada 2007 r. Ocena działalności bibliotek węgierskich wnioski i problemy Ilona HEGYKÖZI Dyrektor Biblioteki Naukowej Bibliotekarstwa,
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Renata Malesa Instytut Informacji Naukowej I Bibliotekoznawstwa UMCS
Centralny Elektroniczny Katalog Administracji dr Marcin Kraska Konferencja „e-Usługi. Fikcja czy rzeczywistość?” Poznań, 30 września 2014 r.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Konsorcja a polityka gromadzenia czasopism w bibliotekach Jolanta Stępniak Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Komunikacja w bibliotece uczelnianej na tle rozwoju technologii informatycznych. Z doświadczeń BG UMCS Ogólnopolska Konferencja Naukowa Nowoczesna Biblioteka.
Program Błękitnej Tarczy-nowa inicjatywa na rzecz bezpieczeństwa zbiorów i użytkowników bibliotek naukowych Krzysztof SAŁACIŃSKI Zastępca Dyrektora Biura.
1 Targi Zarządzania Zasobami Ludzkimi 8-9 kwiecień 2008 r. Warszawa Wanda Powałka Zespół Wdrażania Instrumentów Instytucjonalnych PARP „Punkty Konsultacyjne.
Nowoczesna Biblioteka Akademicka The Association of College and Research Libraries “GUIDELINES FOR DISTANCE LEARNING LIBRARY SERVICE” [“Wytyczne.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Konsultacje społeczne szczegółowego opisu osi priorytetowych PO Infrastruktura i Środowisko Warszawa,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
„Budowa lub modernizacja dróg lokalnych” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów.
Hurtownia danych dla PSZ – realizacja CeSAR
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 Biblioteka Politechniki Krakowskiej SPRAWOZDANIE ZA ROK 2014 (stan na 31 grudnia 2014 r.)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Oferujemy Ponad 5000 egzemplarzy książek Bogate, różnorodne zbiory.
Krzysztof Margol. Cele projektu: -zbudowanie modelowego systemu uzyskiwania przychodów przez wiejskie organizacje pozarządowe; - zwiększenie potencjału.
PLAN ROZWOJU Miejskiej Biblioteki w Pieniężnie na lata
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
PROBLEMATYKA INFRASTRUKTUR INFORMACJI PRZESTRZENNEJ W POLSCE JERZY GAŹDZICKI POLSKIE TOWARZYSTWO INFORMACJI PRZESTRZENNEJ.
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
BIBLIOTEKI POWIATU TOMASZOWSKIEGO W 2011 r.
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Zwiększenie udziału partnerów społecznych w kształtowaniu strategii umiejętności i rozwoju kapitału ludzkiego, w celu lepszego ich dostosowania do.
POLSKIE BIBLIOTEKI DLA NAUCZYCIELI
Wojewódzki Urząd Pracy w Rzeszowie Wydział Aktywizacji Zawodowej EFS
Zapis prezentacji:

Standardyzacja usług bibliotecznych świadczonych przez biblioteki publiczne w Republice Czeskiej Vít Richter Národní knihovna ČR

Tematy wiodące  Organizacja bibliotek publicznych w Republice Czeskiej (CR).  Standardyzacja i rozwój usług świadczonych przez biblioteki publiczne na poziomie regionalnym (usługi regionalne)  Standardy usług bibliotecznych i udostępniania informacji w bibliotekach publicznych

Biblioteki publiczne w CR  10,2 mln mieszkańców  14 regionów = 14 bibliotek regionalnych  102 okręgów bibliotecznych  liczba gmin 6000 = 5562 bibliotek publicznych

Z jakich bibliotek składa się system biblioteczny? 14 regionalnych 102 okręgowe inne ( )

Ustawy biblioteczne

Programy finansowania Publiczne usługi informacyjne bibliotek MSW Projekt bibliotecznej sieci intranetowej Regiony Regionalny program rozwoju usług świadczonych przez mniejsze biblioteki publiczne Ministerstwo kultury

2 standardy dla bibliotek publicznych 1.Standard rozwoju usług bibliotek publicznych na poziomie regionalnym (usługi regionalne). 2.Standard usług bibliotecznych i udostępniania informacji w bibliotekach publicznych

Standard rozwoju usług bibliotek publicznych na poziomie regionalnym (usługi regionalne)

Cel rozwijania usług regionalnych  Wyrównanie różnic poziomu usług bibliotecznych dla mieszkańców miast i małych gmin  Udostępnienie multimediów  Zakres i zróżnicowanie oferty  Jakość usług bibliotecznych  Efektywne wykorzystanie środków publicznych  Podział pracy, koordynacja pracy bibliotecznej w regionach  Zapewnienie ustawicznego kształcenia zawodowego bibliotekarzy

System bibliotek publicznych Biblioteka narodowa CR koordynacja, analiza standardy centralne usługi 14 systemów regionalnych = 14 bibliotek regionalnych 120 bibliotek okręgowych 5546 bibliotek publicznych

Standard definiuje 7 usług 1.Doradztwo i konsultacje  min. 1 wizyta rocznie 2.Kształcenie zawodowe bibliotekarzy  Każdy zawodowy bibliotekarz powinien rocznie odbyć 30 godzin szkoleń zawodowych  Wolontariusze – 8 godzin  Regularne konferencje specjalistyczne razy w roku, w zależności od wielkosci biblioteki 3.Tworzenie zbiorów do wymiany, obieg, dystrubucja  Minimalny roczny wzrost zasobów do wymiany  Każda biblioteka może rocznie otrzymać 2 zestawy po 30 tomów.

Standard definiuje 7 usług 4. Zakup i opracowanie zbiorów bibliotecznych nabytych ze środków gminnych oraz ich dystrybucja  Środki na opracowanie 1 tomu: 30 koron (1,1 EUR / 4,1 Zl). 5. Prace pomocnicze przy rewizji i aktualizacji zbiorów  Przysługują raz na 5 lat 6. Statystyki pracy bibliotek  Opracowanie dokumentacji statystycznej biblioteki, oraz danych na poziomie regionalnym. 7. Usługi automatycznego systemu bibliotecznego  Zakres zmienny, dobierany indywidualnie.

Z czego składa sie standard?  Nazwa usługi  Strategiczne cele rozwojowe  Charakterystyka działalności  Kto zapewnia usługę  Kto korzysta z usługi  Jaka jest dostępność (częstość) usługi  Inne wskaźniki, zmienne, terminy itd.

Stan zbiorów przeznaczonych do wymiany

Standard usług bibliotecznych bibliotek publicznych oraz udostępniania informacji

Dlaczego opracowaliśmy standard?  Biblioteka Narodowa – analiza porównawcza działania bibliotek.  Co to znaczy „dobra biblioteka “?  Jaki wskaźniki charakteryzują dobrą i wartościową bibliotekę?  Initcjatywy rządu socjaldemokratycznego:  Standardyzacja usług publicznych  Przyjęcie ustaw dotyczących standardyzacji usług publicznych  Definicja poziomu minimalnego usług publicznych gwarantowanych dla każdego mieszkańca

Wymagania dla wskaźników tworzących standard  Wybór wskaźników  mierzalnych  dostępnych  modyfikowalnych na poziomie biblioteki ew. jednostki założycielskiej/finansującej  odzwierciedlających procedury i usługi  zgodnych z wiodącymi wymiarami i założeniem projektu.  Dokładne, zrozumiałe i powszechnie przyjete definicje wskaźników  Godziny pracy biblioteki, miejsca w czytelni, nakłady na uzupełnianie zbiorów bibliotecznych  Określenie sposobu obliczania wskaźnika

Podział gmin (bibliotek) według wielkości w odniesieniu do liczby mieszkańców Kategorie wg liczby mieszkańcówLiczba gmin 1 – – – – – – – – – – – – ponad

Przedmiot standardu  Cel rozwojowy i działanie standardu usług i udostępniania informacji bibliotek publicznych (VKIS)  Przedmiot standardu VKIS  Przyjete wskaźniki  Godziny otwarcia  Struktura zbiorów  Stanowiska pracy i pomieszczenia dla użytkowników  Liczba stanowisk dla użytkowników z dostępem do internetu  Ogólne kryteria spełnienia VKIS  Ocena zgodności ze standardem VKIS.

Ogólne zasady świadczenia usług bibliotecznych  Należy zapewnić równy dostęp do usług biblioteki wszystkim zainteresowanym.  Biblioteka informuje o swoich usługach na stronie internetowej.  Biblioteka powinna działać w miarę możliwości w centrum gminy.  Zapewnione pomieszczenia i inwestycje w nowe obiekty lub w związku z rewitalizacją biblioteki powinny być zgodne z wytycznymi ministerstwa kultury.  Biblioteka i podmioty założycielskie/finansujące powinny przestrzegać zasad IFLA/UNESCO zawartych w deklaracji „Biblioteki publiczne”.

Öffnungsstunden Wskaźnik: liczba godzin w tygodniu, przez które biblioteka jest dostępna dla publiczności.  Godziny pracy wyznacza dział najdłużej dostępny

Tygodniowa dostępność biblioteki dla użytkowników w godzinach wartość zalecanaśrednia krajowa za rok 2002 liczba mieszkańców w gminieliczba godzin tygodniowo 1 – 5005 do 102 do do do do do do do 5040 ponad i więcej42

Struktura zbiorów

Zwiększenie zbiorów bibliotecznych wartość zalecanaŚrednia krajowa w roku 2002 liczba mieszkańców w gminiejednostki multimedialne 1 – do do do do do do do ponad i więcej14157 Wskaźnik: wzrost liczby jednostek multimedialnych w zbiorach bibliotecznych w roku kalendarzowym

Wydatki na nowe pozycje w zbiorach bibliotecznych wartość zalecanaśrednia krajowa za rok 2002 Kwota na 1 mieszkańca 25 – 35 KCS (0,9 – 1,3 EUR 3,4 – 4,7 Zl) 22 KCS (0,8 EUR 3,2 Zl) Wskaźnik: wydatki na zakup książek i innych nośników informacji na mieszkańca w roku kalendarzowym

Miejsca w czytelni i pomieszczenia dla użytkowników biblioteki wartość zalecanaśrednia krajowa za rok 2002 liczba mieszkańców w gminieliczba miejsc 1 – 5004 do do do do do do do 7533 ponad i więcej105

Liczba stanowisk z dostępem do Internetu wartość zalecanaśrednia krajowa za rok 2002 Liczba mieszkańców w gminie Stanowiska internetowe 1 – ponad i więcej13

Ocena standardu

Standardyzacja usług bibliotecznych świadczonych przez biblioteki publiczne w Republice Czeskiej Vít Richter Národní knihovna ČR