Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
Advertisements

CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Nowe zarządzenia dla poprawy estetyki miasta Gdańsk, 19 października 2012r.
ZAMOJSKI ZESPÓŁ STAROMIEJSKI – RYNEK WODNY
PARK MIEJSKI W SZCZECINKU
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Co to jest architektura?
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Plan Odnowy Miejscowości
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Identyfikacja krajobrazów na poziomie regionalnym – doświadczenia wdrażania Europejskiej Konwencji Krajobrazowej w skali województwa mgr inż. arch. Agnieszka.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
IDEA KONKURSU NAJLEPSZA PRZESTRZEŃ PUBLICZNA WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO KONFERENCJA OD MIASTA DO METROPOLII – DROGI ROZWOJU EUROPY. JAKOŚĆ ŻYCIA W METROPOLII.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
PORADNIK KSZTAŁTOWANIA
POJEZIERZE STAROGARDZKIE - KOCIEWIE
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
OFERTA NAUKOWO-BADAWCZA
KRAJOBRAZY ZURBANIZOWANE - OKOLICE STAROGARDU GDAŃSKIEGO
Przestrzeń życia Polaków - założenia i struktura raportu
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Doświadczenia samorządu województwa kujawsko-pomorskiego w kształtowaniu krajobrazu Mariusz Leszczyński Toruń, 12 sierpnia 2014 r.
Plany ochrony parków krajobrazowych i ich rola w ochronie krajobrazu i przyrody. Konferencja „Chronić chronione” r. Dr inż. Marian Tomoń.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
ZMIANY RZESTRZENNE I KRAJOBRAZOWE WYWOŁANE EKSPLOATACĄ KOPALIN NATURALNYCH NA TERENIE WOJ. POMORSKIEGO dr inż. arch Wanda Łaguna.
Budowa dwutorowej linii 400 kV Kozienice – Ołtarzew
Podstawy prawne i dylematy..  Dobro wyczerpywalne;  Jej zagospodarowniae wpływa na ekosystemy;  Wymiar społeczno – kulturowy;  Cel zagospodarowania.
LOKALIZACJA I BUDOWA LĄDOWYCH FERM WIATROWYCH Materiał na konferencję,,Chronić Chronione” TORUŃ 12 sierpnia 2014 r. Departament Infrastruktury NAJWYŻSZA.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Dlaczego warto przyjechać? ? Dlaczego warto inwestować?
Wsparcie na infrastrukturę wiejską w ramach PROW
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
REWITALIZACJA ZABYTKOWEGO PARKU GMINNEGO W ORNONTOWICACH
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
PROJEKT BUDOWY ELEKTROWNI WIATROWYCH W GMINIE CZERNIEJEWO
System aktów planowania przestrzennego
KOTLINY JELENIOGÓRSKIEJ PARK KULTUROWY. krajobraz kulturowy - przestrzeń historycznie ukształtowaną w wyniku działalności człowieka, zawierającą wytwory.
Kształtowanie spójnej przestrzeni obszarów funkcjonalnych Krótki tekst w oparciu o zasady Polskiej Polityki Architektonicznej Na naradę w MIR
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
1 Zmiana studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy Gniew – rejon wsi Gogolewo CEL PREZENTACJI: CEL PREZENTACJI: PRZEDSTAWIENIE.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Zasady dofinansowania projektów w ramach osi priorytetowej 2 Zachowanie i racjonalne użytkowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem działania 2.6.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Struktura organizacyjna i zatrudnienie w jednostkach.
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Kontrowersyjne inwestycje przemysłowe na terenie gminy, konflikt inwestora z mieszkańcami, rola prawników w rozwiązywaniu konfliktu - studium przypadku.
Odnowa i rozwój wsi W latach kontynuacją Sektorowego Programu Operacyjnego "Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz rozwój.
Ustawa krajobrazowa nowe zadania samorządu województwa Monika Brzeszkiewicz-Kowalska Dyrektor Oddziału Terenowego w Ciechanowie Mazowieckiego Biura Planowania.
II Konwent Marszałków Województw RP - MAŁOPOLSKA
Koncepcja przestrzennego zagospodarowania kraju
Gminny Program Rewitalizacji dla gminy Czernice Borowe
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
MIEJSCOWY PLAN ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO (MPZP.)
Nieruchomość przemysłowa w Dąbrowie Górniczej 1,91 ha
Zapis prezentacji:

Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP Kształtowanie przestrzeni publicznej w kontekście projektu ustawy krajobrazowej „Pan z Polski? A tak, pamiętam, brzydki kraj.” Le Corbusier Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP

Projekt ustawy ma na celu: wdrożenie postanowień Europejskiej Konwencji Krajobrazowej, identyfikację, waloryzację i określenie zagrożeń, które pozwolą na skuteczną ochronę priorytetowych krajobrazów – szczególnie cennych dla społeczeństwa ze względu na swoje wartości przyrodnicze, kulturowe, historyczne lub estetyczno-widokowe → audyt krajobrazowy, nowe instrumenty prawne sprzyjające ochronie krajobrazu → urbanistyczne zasady ochrony krajobrazu i zasady sytuowania obiektów małej architektury.

Dominanty Krajobrazowe fot. Andrzej Goinski

Bezsilność prawa w ochronie krajobrazu obszary chronionego krajobrazu – 22,8% powierzchni kraju, parki krajobrazowe – 8,4% powierzchni kraju (dane: GDOŚ) ustawa o ochronie przyrody przewiduje dla tych obszarów szczególne formy ochrony jednakże na terenie min. 13 województw w parkach krajobrazowych i na obszarach chronionego krajobrazu budowane są dominanty krajobrazowe: farmy wiatrowe, kominy, silosy, maszty telefonii komórkowej itp.

Bezsilność prawa w ochronie krajobrazu w województwie zachodniopomorskim na terenie parków krajobrazowych istnieje m.in. 12 siłowni wiatrowych, 25 masztów telefonii komórkowej, 12 napowietrznych linii energetycznych, 9 kopalni kruszyw mineralnych planowana jest budowa m.in. 18 siłowni wiatrowych, 10 farm fotowoltaicznych, 3 kopalni kruszyw w województwie warmińsko-mazurskim na terenie obszarów chronionego krajobrazu istnieje m.in. 10 turbin wiatrowych, maszty przekaźników radiowo- telewizyjnych, maszty telefonii komórkowej planowana jest budowa m.in. 50 elektrowni wiatrowych o wysokości często ponad 150 m (z których część jest już w realizacji), a także 280 turbin w bliskim sąsiedztwie obszaru chronionego krajobrazu

Potrzeba planowania krajobrazu – dominanty krajobrazowe jako zaplanowane inwestycje audyt krajobrazowy – identyfikacja, waloryzacja i określenie zagrożeń, pozwolą samorządowi województwa na skuteczną ochronę priorytetowych krajobrazów, dominanta krajobrazowa – obiekt o wiodącym oddziaływaniu wizualnym w krajobrazie, możliwość stawiania budowlanych dominant krajobrazowych wyłącznie w oparciu o miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, wyjątek – inwestycje celu publicznego.

Dominanty krajobrazowe jako zaplanowane inwestycje Możliwość lokalizacji dominant krajobrazowych bez obowiązujących miejscowych planów zagospodarowania   Lokalizacja obiektu budowlanego o charakterze dominanty na podstawie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego decyzji o warunkach zabudowy terenu Powszechnie możliwa zakazana Tereny parków krajobrazowych i obszarów chronionego krajobrazu możliwa po przyjęciu dla danego obszaru urbanistycznych zasad ochrony krajobrazu; możliwa przy inwestycjach liniowych transportu lądowego

Chaos reklamowy fot. Miasto Moje A W Nim

Ład w krajobrazie lokalnym – eliminacja chaosu reklamowego Gminny kodeks reklamowy = porządek + dodatkowe dochody JST Skuteczna egzekucja: kara ograniczenia wolności albo nakładana wielokrotnie grzywna (w wysokości do 5 tys. zł), ułatwienia ukarania osoby, która zleca nielegalne umieszczenie ulotek, czy zawieszenie nielegalnej reklamy osobie trzeciej, przepadek nielegalnie umieszczonych banerów, co ułatwi samorządowi ich usunięcie.

Wyzwanie dla Polski – eliminacja brzydoty przestrzeni Fot. Polska Organizacja Turystyczna Hotel „Alicja”, fot. M. Suchan fot. Stowarzyszenie na rzecz Ochrony Krajobrazu Kulturowego

Raport ekspercki: Przestrzeń Życia Polaków Przedstawia charakterystykę głównych procesów kształtujących rzeczywistość naszych miast i wsi, Identyfikuje zagrożenia i ich możliwe konsekwencje – bezpośrednie i perspektywiczne, Wskazuje możliwe drogi poprawy sytuacji.

Rekomendacje Raportu dotyczą: planowania rozwoju przestrzennego w skali regionalnej, planowania miast oraz rewitalizacji i odnowy miast rozwoju obszarów wiejskich, poprawy jakości architektury i kształtowania przestrzeni publicznych, udziału mieszkańców w zarządzaniu przestrzenią, edukacji o przestrzeni i kształtowanie kultury architektonicznej,

Kluczowe postulaty dotyczą m.in.: działań na rzecz: ograniczenia wyznaczania nowych terenów pod zabudowę, związania planowania miejscowego z polityką finansową i inwestycyjną gminy, zwiększenia roli nowej, racjonalnej parcelacji gruntu w procesach planistycznych, wyposażenia gmin w prawo uchwalania lokalnych przepisów urbanistycznych, wprowadzenia krajowych standardów urbanistycznych, gwarantujących jakościowe minima przestrzeni zamieszkania.

Dziękuję za uwagę …ale dyskusja ciągle trwa – problem nie jest rozwiązany!