Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Advertisements

Zadania i rola specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie wynikające z przepisów prawnych - na przykładzie ośrodków działających.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych m.st. Warszawy
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
MIEJSKI OŚRODEK POMOCY RODZINIE W KONINIE
Konferencja psychologów/pedagogów szkolnych w Rudzie Śląskiej
LOKALNA KOALICJA ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW PRZEMOCY W RODZINIE
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Rola i obowiązki Przedstawiciela Gminnej komisji rozwiązywania problemów alkoholowych w procedurze „Niebieskie Karty” Dorota Jaszczak-Kuźmińska Państwowa.
Art. 8 pkt 6 i 7 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz. 1493, z późn. zm.)
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Europejska Karta Równości Kobiet i Mężczyzn w Życiu Lokalnym ( Przemoc) Opracowana i zalecana przez Radę Gmin i Regionów Europy.
Wielkopolski Urząd Wojewódzki w Poznaniu
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
System wsparcia dziecka i rodziny
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
SZKOŁA w systemie przeciwdziałania przemocy ???
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
Przemoc w rodzinie Bieżące refleksje wynikające z praktyki
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
ZESPÓŁ INTERDYSCYPLINARNY – WSPÓŁPRACA SŁUŻB
domów pomocy społecznej - koszty utrzymania mieszkańców domów
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie Lublin, 25 listopada 2009 r.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej, Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Olsztyn, 21 marca 2013 roku Spotkanie dotyczące.
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia Działalność Zespołów Interdyscyplinarnych w woj. opolskim w I połowie 2012 r. Opole, 7 listopada.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Krakowskie doświadczenia wdrażania procedury Niebieskie Karty i organizacji pracy Zespołu Interdyscyplinarnego K.
PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE W SKALI KRAJU XXIV OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA FORUM Toruń, wrzesień 2015 r.
Analiza skuteczności lokalnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy pomocy społecznej Barbara Kowalczyk Katarzyna Rys Na podstawie.
Idea subsydiarności w praktyce na przykładzie działalności Zespołu Interdyscyplinarnego w Łodzi.
Zespół Interdyscyplinarny ds. Rozwiązywania Problemów Przemocy w Rodzinie oraz Ochrony Ofiar Przemocy w Rodzinie ul. Skłodowskiej – Curie
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia SPRAWOZDANIE z realizacji Krajowego Programu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie za I-XII.
Wojewoda Opolski PROCEDURY POSTĘPOWANIA INTERWENCYJNEGO w sytuacjach kryzysowych związanych z przemocą w rodzinie dla osób realizujących te zadania Opole,
PRACA KOREKCYJNO – EDUKACYJNA Z OSOBAMI STOSUJĄCYMI PRZEMOC REFLEKSJE, UWAGI Z PRAKTYKI JERZY SZCZEPANIEC TARNOWSKI OŚRODEK INTERWENCJI KRYZYSOWEJ I WSPARCIA.
Ogólnopolska Konferencja Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie Warszawa, 27 maj 2009 r. Profilaktyka, edukacja, pomoc oraz.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Co to jest Zespół Interdyscyplinarny?
Realizacja zadań wynikających z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie.
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zbudujmy system przeciwdziałania przemocy w rodzinie
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
Rządowa administracja zespolona w administracji
SYSTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE, w tym przemocy WOBEC DZIECI Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz.
Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie
Nadzór Wojewody nad realizacją zadań w jednostkach organizacyjnych pomocy społecznej województwa warmińsko-mazurskiego Olsztyn, 20 września 2018.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w woj. opolskim, przeprowadzonych w okresie X III 2012 r. Opole, 11 kwietnia 2012 r.

Podstawa prawna nadzoru wojewody w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie Ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 180, poz z późn. zm.). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 3 czerwca 2011 r. w sprawie nadzoru i kontroli nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie (Dz. U. Nr 126, poz. 718). Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 22 lutego 2011r. w sprawie standardu podstawowych usług świadczonych przez specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie, kwalifikacji osób zatrudnionych w tych ośrodkach, szczegółowych kierunków prowadzenia oddziaływań korekcyjno - edukacyjnych wobec osób stosujących przemoc w rodzinie oraz kwalifikacji osób prowadzących oddziaływania korekcyjno- edukacyjne (Dz. U. Nr 50 poz. 259). Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 13 września 2011 r. w sprawie procedury „Niebieskie Karty” oraz wzorów formularzy „NK” (Dz.U. Nr 209, poz. 1245). Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 marca 2011 r. w sprawie procedury postępowania przy wykonywaniu czynności odebrania dziecka z rodziny w razie bezpośredniego zagrożenia życia lub zdrowia dziecka w związku z przemocą w rodzinie (Dz. U. Nr 81, poz. 448).

Zadania Wojewody w ramach nadzoru nad realizacją zadań z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie Monitorowanie działalności jednostek, jakości i dostępności ich usług. Wspomaganie: inspirowanie do działań, do ich intensyfikacji, doskonalenie rozwiązań, udzielanie pomocy przy realizacji zadań. Kontrola: prowadzenie czynności kontrolnych w celu oceny stanu przestrzegania przepisów prawa.

Realizacja zadań Monitoring Wspomaganie Kontrola W okresie X 2011 – III 2012 zrealizowano 9 kontroli: 4 – w Ośrodkach Pomocy Społecznej, (3 zalecenia pokontrolne w 1 podmiocie). 3 – w Powiatowych Centrach Pomocy Rodzinie, (10 zaleceń pokontrolnych w 3 podmiotach). 2 – w Specjalistycznych Ośrodkach Wsparcia, (3 zalecenia pokontrolne w 1 podmiocie).

Zadania gminy Opracowanie i realizacja gminnego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Prowadzenie poradnictwa, interwencji i działań edukacyjnych. Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia. Tworzenie zespołów interdyscyplinarnych.

Najważniejsze uchybienia w kontrolowanych gminach Brak porozumień między wójtem a podmiotami, których przedstawiciele wchodzą w skład zespołu interdyscyplinarnego (art. 9a. ust. 8 ustawy). Nie powołanie kuratora w skład zespołu (art. 9a. ust. 4 ustawy). Nie przestrzeganie procedury „Niebieskie Karty” (art. 9d. ust. 4 ustawy). Nie podejmowanie przez zespół interdyscyplinarny działań określonych w ustawie oraz gminnym programie przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie (art. 9b. ust. 1 ustawy).

Zadania powiatu Opracowanie i realizacja powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie. Opracowanie i realizacja programów służących działaniom profilaktycznym i wychowawczym. Zapewnienie osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodkach wsparcia i w ośrodkach interwencji kryzysowej. Tworzenie i prowadzenie specjalistycznych ośrodków wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie. Opracowywanie i realizacja programów korekcyjno- edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie.

Najważniejsze uchybienia w kontrolowanych powiatach Nie opracowano i nie realizowano powiatowego programu profilaktycznego i wychowawczego (art. 6. ust. 3 pkt. 2 ustawy). Nie opracowano i nie realizowano powiatowego programu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz ochrony ofiar przemocy w rodzinie (art. 6. ust. 3 pkt. 1 ustawy). Nie opracowano i nie realizowano powiatowego programu oddziaływań korekcyjno – edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie (art. 6. ust. 4 pkt. 23 ustawy). Nie zapewniono osobom dotkniętym przemocą w rodzinie miejsc w ośrodku interwencji kryzysowej (art. 6. ust. 3 pkt. 4 ustawy).

Zadania Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia Interwencyjne: zapewnienie ofierze schronienia, wsparcia. Terapeutyczno - wspomagające: diagnozowanie, opracowanie indywidualnego planu pomocy, udzielanie poradnictwa: medycznego, psychologicznego, prawnego, socjalnego, prowadzenie grup wsparcia i terapeutycznych, terapii indywidualnej, udzielanie wsparcia dzieciom, udzielanie konsultacji wychowawczych. Bytowe: całodobowego okresowego pobytu, w tym pomieszczeń do spania, do pobytu dziennego, łazienek, miejsca do prania i kuchni, wyżywienia, odzieży i obuwia, środków higieny osobistej i czystości.

Najważniejsze uchybienia w kontrolowanych Specjalistycznych Ośrodkach Wsparcia Niezgodny z obowiązującym prawem zapis w regulaminie, który nie uwzględnia możliwości skorzystania z jego usług osobom spoza woj. opolskiego (art. 3. ust. 1 pkt. 4 ustawy). Niedostateczną ochronę ofiar przemocy przed osobami stosującymi przemoc (§1. ust. 1 pkt. 1 rozp. w spr. standardu). Brak poradnictwa w formie superwizji dla pracowników Ośrodka (§3. pkt. 4 rozp. w spr. standardu).

Wnioski Wysoki standard realizacji zadań przez Specjalistyczne Ośrodki Wsparcia. Działania 2/3 kontrolowanych PCPR i 3/4 kontrolowanych OPS można ocenić pozytywnie, ale z licznymi uchybieniami: brak regularnego monitoringu klientów, niedostateczne dokumentowanie podejmowanych czynności, braku aktualizacji zakresów obowiązków pracowników o zadania, które wykonują w ramach zespołów interdyscyplinarnych, nie zawiadomienie Policji, prokuratury i sądu rodzinnego w sytuacjach gdy wymagają tego przepisy prawa, niedocenianie działań profilaktycznych, edukacyjnych i diagnostycznych, brak znajomości przepisów prawa i procedur wśród pracowników realizujących zadania.

Rekomendacje Prowadzenie działalności kontrolnej ze szczególnym zwróceniem uwagi na to, czy podmioty, poza realizacją wszystkich ustawowych obowiązków, zapewniają regularny monitoring sytuacji klientów, dokumentują podejmowane czynności, prowadzą je zgodnie z procedurami, zawiadamiają Policję, prokuraturę oraz sądu rodzinny w sytuacjach gdy wymagają tego przepisy prawa i aktualizują zakresy obowiązków pracowników o zadania, które ci wykonują w ramach zespołów interdyscyplinarnych. Zwrócenie się do Regionalnego Ośrodka Polityki Społecznej w Opolu z wnioskiem o zorganizowanie szkoleń dla pracowników jednostek samorządu terytorialnego realizujących zadania z ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, które w szczególności uwzględnią ich merytoryczne przygotowanie do realizacji zadań i wskażą wagę działań profilaktycznych, edukacyjnych i diagnostycznych.