Temperament – czyli trudny świat emocji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Psychologia Psycho – dusza Logos- wiedza.
Psychologia Zarządzania
Teoria poszukiwania doznań Marvina Zuckermana (1)
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
TEMPERAMENT.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
TYPY TEMPERAMENTALNE - CHARAKTERYSTYKA
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Przedsiębiorca i przedsiębiorczość
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Normy praktyki zawodowej
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
KULTURA ORGANIZACYJNA
TEMPERAMENT.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
Napięcie emocjonalne i stres
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Lider- Przywódca.
CECHY DOBREGO SPRZEDAWCY
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
Psychologiczne podstawy przedsiębiorczości
Wydział Harcerski GK ZHP
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
w praktyce pedagogicznej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto uczyć małe dzieci języków obcych? Opracowała
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Warunkowe i bezwarunkowe
przyczyny, przejawy, skutki, profilaktyka.
Zapraszam, Zygmunt Korzeniewski
Vademecum Doradztwa Edukacyjno-Zawodowego
Raz jeszcze, może trochę inaczej
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Zachowania organizacyjne - ćwiczenia 2
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Psychospołeczne warunki pracy jako źródła stresu u pracowników sądów, na podstawie danych z badania Temida 2015 mgr Dominik Gołuch, Instytut Psychologii.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
Motywacja- podstawowe koncepcje. Punkty 1, 2, 3 – nie będzie pytań z tych tematów na kolokwium! Punkty 4, 5, 6 – będą na kolokwium! 1. Podstawowe pojęcia.
WYKŁAD 4 ANALIZA OBCIĄŻENIA PSYCHICZNEGO
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Stres w pracy nauczyciela
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Określenie typu temperamentu z wykorzystaniem testu Bergera.
Sposoby radzenia sobie ze stresem
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Raz jeszcze, może trochę inaczej
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
PSYCHOLOGIA Wykład 6 STRES.
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Raz jeszcze, może trochę inaczej
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Metody radzenia sobie ze stresem
Zapis prezentacji:

Temperament – czyli trudny świat emocji

Słowo „ temperamentum” pochodzi z języka łacińskiego i oznacza „umiarkowanie”.

Jest on „układem względnie trwałych cech zachowania się i przeżywania, uwarunkowanych przez wrodzoną organizację właściwości biologicznych, szczególnie przez cechy układu nerwowego”. W potocznym znaczeniu uważa się, że temperament oznacza podatność do przeżywania silnych emocji i intensywnego reagowania.

Każdego człowieka charakteryzują: określona siła procesów nerwowych, ich ruchliwość i zrównoważenie. Znajomość cech temperamentu powinna stanowić ważne kryterium podejmowania decyzji zawodowych.

I tak osoby o dużej sile procesów nerwowych sprawdzą się w zawodach stwarzających duże obciążenia zarówno psychiczne jak i fizyczne. Nie jest to wskazany obszar aktywności zawodowej, gdy siła tych procesów jest mała.

Zrównoważenie to niezbędny aspekt dla zawodów, których wykonywanie wiąże się z dużą odpowiedzialnością, częstymi kontaktami z ludźmi, szczególnie w relacji pomagania, gdzie występują duże napięcia nerwowe. Wysoki poziom ruchliwości procesów nerwowych wskazuje na to, że człowiek, który go wykazuje będzie najlepiej funkcjonował w profesjach charakteryzujących się dużą zmiennością bodźców, sytuacji, miejsc i zadań zawodowych.

W typologii temperamentów wymienia się cztery podstawowe nazwy: sangwinik – to osoba o dużej sile, równowadze i ruchliwości procesów nerwowych, aktywny ale niewytrwały, lubi przewodzić i ma poczucie, że się do tego nadaje, w grupie często pretenduje do roli lidera; w działanie grupy wprowadza strukturę, negocjuje strategie rozwiązań, przypomina o celu; efektywnie uczy się, gdy widzi jasną strukturę i sensowność podejmowanych działań, łatwo poddający się szerokiej gamie uczuć i szybko o nich zapominający . Znaczna część menedżerów reprezentuje ten typ temperamentu.

choleryk – to osoba bardzo impulsywna, o dużej sile procesów nerwowych ale jednocześnie małej ich równowadze, jego reakcje są silne, szybkie i trwałe, często najpierw działa, a potem myśli; drobne niepowodzenia działają na niego deprymująco i powodują stan rozdrażnienia; denerwuje go bezruch, uczy się poprzez działanie, w sytuacjach, które są dla niego angażujące; konieczność odraczania satysfakcji oraz poczucie statyczności wydarzeń powodują u niego frustrację. Duża część akwizytorów, przedstawicieli handlowych i sprzedawców prezentuje ten typ temperamentu

flegmatyk – to osoba emocjonalnie zrównoważona, o dużej sile procesów nerwowych ale niskiej ruchliwości, niełatwo sprowokować go do silnych emocji, Presja czasu i szybkie tempo wydarzeń męczą go i nie pozwalają się skoncentrować; jest zapobiegliwy; z uwagi na to, że i tak działa powoli, stara się znajdować rozwiązania proste i optymalne, które przynoszą względnie szybki efekt; dobrze się sprawdza w realizacji zadań wymagających precyzji i skrupulatności - co prawda potrzebuje czasu, ale niczego nie przeoczy; Proces uczenia się przebiega u niego wolno, ale skutecznie; ma potrzebę dogłębnego poznania problemu. Dobrze sprawdzi się w zawodach wymagających precyzji, systematyczności, metodyczności, uporządkowania i indywidualnego tempa pracy

melancholik – to osoba o słabym układzie nerwowym, jego reakcje powstają powoli, są silne, głębokie i trwałe, najczęściej żyje w świecie własnych emocji i przeżyć; ma tendencję do odrywania się od realiów dnia codziennego i buszowania po krainie fantazji i marzeń; mniej koncentruje się na faktach, bardziej na intuicji, odczuciach, refleksji; dobrze sprawdza się w zadaniach wymagających myślenia abstrakcyjnego, wnioskowania, umiejętności celnego puentowania sytuacji; uczy się poprzez skojarzenia; duże znaczenie przywiązuje do klimatu emocjonalnego towarzyszącego przekazywanym informacjom. Osoby o tym typie temperamenty dobrze sprawdzają się w tak zwanych zawodach artystycznych, a także w pracy naukowej.