KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń
Zakres tematyczny ćwiczeń (10 godz.) Struktura procesu twórczego Rola grupy w procesie pracy twórczej Rola i znaczenie kreatywności w konstruowaniu projektów rewitalizacyjnych przy udziale mieszkańców/uczestników. Burza mózgów jako technika poszukiwania nowych rozwiązań. Odmiany burzy mózgu. Techniki plastyczne w kreatywności uczestników. Zabawy integracyjne, „lodołamacze”, „energizery” w procesie pracy z grupami na różnych stadiach ich rozwoju Ewaluacja procesu jako metoda oceniania zadowolenia/niezadowolenia zespołu z wykonanej pracy.
Etapy (podczas pierwszych zajęć) Etap I Zapoznanie się uczestników i wstępna integracja grupy Etap II Cele szkolenia i metody pracy Etap III Zawarcie kontraktu grupowego
Efekt grupowy czyli zdolność do wspólnego myślenia Warunki występowania efektu grupowego Sprawna komunikacja wewnątrzgrupowa; Odpowiedni klimat emocjonalny (poczucie bezpieczeństwa, wzajemna sympatia, brak napięć i nastrój ludyczny, otwartość na innych).
Zasady ułatwiające twórcze rozwiązywanie zadań Zasada różnorodności Zasada odroczonego wartościowania Zasada racjonalnej irracjonalności Zasada kompetentnej niekompetencji Zasada ludyczności Zasada aktualności
Klasyfikacja metod pracy twórczej Indywidualne – np. mind map/mapa umysłu; Grupowe np. burza mózgów; Mieszane – indywidualna realizacja ale prezentacja w grupie;
Przykłady technik pracy kreatywnej w grupie Burza mózgu World Caffe Anty-burza mózgów (pyt. Jak możemy uczynić dany problem większym?) Konkurs pomysłów na kartkach
Literatura Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Sopot Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2013) Trening twórczości, Sopot. Belbin R.M (2008), Twoja rola w zespole, Sobot. Chybicka A. (2006), Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków. Kozak A., Łaguna M., (2009), Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Sopot. Urban M. (2010), Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, Sopot. Kozak A., Łaguna M., (2009) Metody prowadzenia szkolenia. Czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Sopot. Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, A. Majewska-Gałęziak (red.), Katowice 1998.