KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

Proces aktywizacji zawodowej i społecznej byłych więźniów
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Warsztaty psychologiczne
„Wilanowski Program Aktywności Lokalnej ”
STRUKTURA I FILOZOFIA JEDNOSTKI TRENINGOWEJ GRUP W WIEKU LAT Z UWZGLEDNIENIEM ICH ZRÓŻNICOWANIA POD WZGLĘDEM UMIEJĘTNOŚCI.
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Międzynarodowa Konferencja Związku Miast: Bogatynia- Hradek-Zittau Mechatronika-Kształcenie Zittau 17 kwietnia 2008 r. Związek Miast Bogatynia- Hradek-Zittau.
Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej
TIK w szkole podstawowej
Wyrównywanie szans edukacyjnych
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Anna Paszkowska-Rogacz
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Anna Gluba Katarzyna Ruszkowska Maciej Szatanek
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Teatr Dzień 1- W teatrze Dzień 2- Przygotowujemy przedstawienie
STOWARZYSZENIE „Od–do” Stowarzyszenie „Od-Do”
EDUKACJA NIEKONWENCJONALNA non scholae sed vitae discimus non scholae sed vitae discimus.
Program realizowany w Zespole Szkół Integracyjnych w Lubinie w roku szkolnym 2010/2011 Program realizowany w Zespole Szkół Integracyjnych w Lubinie w.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
mgr Karolina Góryjowska
ul. Kolejowa 17/25 Ostrów Wielkopolski tel Łączymy naukę z zabawą. Zapamiętujemy 10% z tego, co usłyszeliśmy, 20% z tego, co zobaczyliśmy.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Odyseja umysłu w Gimnazjum nr 3 w roku szkolnym 2010/2011 Prowadząca (Trener) Dorota Michałowska.
KLOCKOMANIA.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Projekt realizowany w Zespole Szkół nr 5 im. Józefa Rymera VII Liceum Ogólnokształcące i V Liceum Profilowane w latach
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Moduł 2 Rozwijanie umiejętności pracy w grupie i komunikacji.
- uczymy się marzyć, myśleć i tworzyć. …czyli jak być inicjatorem, nie imitatorem; ryzykantem, nie replikantem; pomysłodawcą, nie podwykonawcą.
Zajęcia Integracyjne. Aktywność jest warunkiem prawidłowego rozwoju każdego człowieka, ponadto umożliwia prowadzenie twórczego życia.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w Gubinie
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Marzymy. Myślimy. Tworzymy
Jeleniogórski System Wspierania Placówek Oświatowych
Opracowała: Monika Zając, Szkoła Podstawowa nr 23.
KOMPUTEROWE MAPY MYŚLI
Zajęcia edukacyjne w ramach EFS w Szkole Podstawowej nr 5 im. Tadeusza Kościuszki w Tarnowie.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Nowe trendy - planowanie negocjacji Wysokie standardy współpracy.
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Ogólnopolska Kampania Społeczna UCZEŃ TEŻ CZŁOWIEK TWÓRCZY INDYWIDUALISTA.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
Funkcjonowanie LGD – uzależnienie czy kreatywność? Czy da się zapewnić stabilność organizacji i trwałe partnerstwo na obszarach wiejskich? LUBORADZA, 8-9.
Metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI. celeprzedmiotu:celeprzedmiotu:
Moduł 5 Temat 1 Poziom 1 Dzielenie się pomysłami.
„ Razem z rodziną” – półkolonie dla dzieci i młodzieży Gminy Strzelce Opolskie organizowane w ramach akcji „Postaw na rodzinę” Strzelce Opolskie,
METODY AKTYWIZUJĄCE Arkadiusz Mroczyk.
Piotr Domaradzki F.S. PRAXE
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Kreatywność w biznesie
studentki Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego
Określanie celów: rozwojowy, edukacyjny, terapeutyczny
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
LEKCJE TWÓRCZOŚCI W Szkole podstawowej nr 108
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
Zapis prezentacji:

KREATYWNE METODY PRACY ZESPOŁÓW W PROCESACH REWITALIZACJI SPOŁECZNEJ część 1 Dorota Bazuń

Zakres tematyczny ćwiczeń (10 godz.) Struktura procesu twórczego Rola grupy w procesie pracy twórczej Rola i znaczenie kreatywności w konstruowaniu projektów rewitalizacyjnych przy udziale mieszkańców/uczestników. Burza mózgów jako technika poszukiwania nowych rozwiązań. Odmiany burzy mózgu. Techniki plastyczne w kreatywności uczestników. Zabawy integracyjne, „lodołamacze”, „energizery” w procesie pracy z grupami na różnych stadiach ich rozwoju Ewaluacja procesu jako metoda oceniania zadowolenia/niezadowolenia zespołu z wykonanej pracy.

Etapy (podczas pierwszych zajęć) Etap I Zapoznanie się uczestników i wstępna integracja grupy Etap II Cele szkolenia i metody pracy Etap III Zawarcie kontraktu grupowego

Efekt grupowy czyli zdolność do wspólnego myślenia Warunki występowania efektu grupowego Sprawna komunikacja wewnątrzgrupowa; Odpowiedni klimat emocjonalny (poczucie bezpieczeństwa, wzajemna sympatia, brak napięć i nastrój ludyczny, otwartość na innych).

Zasady ułatwiające twórcze rozwiązywanie zadań Zasada różnorodności Zasada odroczonego wartościowania Zasada racjonalnej irracjonalności Zasada kompetentnej niekompetencji Zasada ludyczności Zasada aktualności

Klasyfikacja metod pracy twórczej Indywidualne – np. mind map/mapa umysłu; Grupowe np. burza mózgów; Mieszane – indywidualna realizacja ale prezentacja w grupie;

Przykłady technik pracy kreatywnej w grupie Burza mózgu World Caffe Anty-burza mózgów (pyt. Jak możemy uczynić dany problem większym?) Konkurs pomysłów na kartkach

Literatura Nęcka E. (2012), Psychologia twórczości, Sopot Nęcka E., Orzechowski J., Słabosz A., Szymura B. (2013) Trening twórczości, Sopot. Belbin R.M (2008), Twoja rola w zespole, Sobot. Chybicka A. (2006), Psychologia twórczości grupowej. Jak modernizować zespoły twórcze i zadaniowe, Kraków. Kozak A., Łaguna M., (2009), Metody prowadzenia szkoleń czyli niezbędnik trenera, Sopot. Urban M. (2010), Niekonwencjonalne metody szkoleniowe, Sopot. Kozak A., Łaguna M., (2009) Metody prowadzenia szkolenia. Czyli jak dobry początek prowadzi do sukcesu, Sopot. Metoda warsztatowa w kształceniu umiejętności interpersonalnych, A. Majewska-Gałęziak (red.), Katowice 1998.