mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WARUNKI PRAWIDŁOWEJ KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
Advertisements

Asertywność.
ASERTYWNOŚĆ Zespół zachowań stosowanych w relacjach z innymi ludźmi, umożliwiający wyrażanie uczuć, postaw, opinii i pragnień w sposób otwarty, stanowczy.
Teoria harmonii prof. Marii Braun –Gałkowskiej
„Moje i oboWWWiązki” Natalia Gałka II f
od namawiania i żebrania do zaspokojenia potrzeb”
czyli sztuka mówienia NIE!
POWIEDZ „NIE”- czyli sztuka odmawiania. Asertywność.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Sieci Komputerowe Ćwiczenia.
SIĘGAJ PO TO, CZEGO CHCESZ NIE RANIĄC INNYCH!
Skuteczne wychowanie. Wychowanie dzieci może być najwspanialszą i najbardziej satysfakcjonującą pracą w naszym życiu. Jednak kiedy przychodzi do dyscypliny,
czyli znaczenie słowa NIE!
Do wiernych i oddanych przyjaciół Zippiego w naszej szkole należą: dzieci z oddziału przedszkolnego działającego przy naszej szkole oraz uczniowie klasy.
Hiszpańskie natchnienia
Tydzień kultury słowa
Czy jesteś osobą otwartą?
Jak pomagać dziecku w nauce?
Adoracja Eucharystyczna
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Drodzy rodzice rozważcie Projekt współfinansowany przez Unię
Recepta na sukces nauczyciela
List do Świętego Mikołaja
Czyli sztuka odmawiania…
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Pt: „Czy jesteś asertywny” Opracowała mgr Agata Kwaśniewska
„...A moja szkoła jest bezpieczna”.
SYSYTEM PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W SZKOLE
Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im
O korzeniach i skrzydłach…
STACJA I PAN JEZUS NA ŚMIERĆ SKAZANY Piłat wydał wyrok. Jezus zostanie ukrzyżowany. Ludzie krzyczeli: Na krzyż z Nim, na krzyż! Nie szanowali Jego świętego.
Komunikacja interpersonalna
Strategie rozwiązywania konfliktów
JAK NAUCZYĆ SIĘ MÓWIĆ "NIE"?
Sztuka negocjowania dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ
Prawa dziecka.
Poczęstuj się książką…
Parę słów do młodszych kolegów i koleżanek od absolwenta.
Chwalmy naszych uczniów Autor prezentacji: Joanna Bielecka
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKAJI NARODOWEJ w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania.
Prawa dziecka ... a co to takiego???
Postawa asertywna.
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Konwencja Praw Dziecka
Asertywność w relacjach społeczno – zawodowych w ramach projektu „Licencja pracownika ochrony fizycznej I-go stopnia pierwszym stopniem do zatrudnienia”
Moje Hobby i coś o mnie Gotowanie.
ASERTYWNOŚĆ AGRESJA ULEGŁOŚĆ
Podstawowe umiejętności pomagania
Każdego miesiąca. każdego miesiąca Dobre słowo rozwesela serce człowieka, nie oszczędzaj miłych słów - wiele ludzi na nie czeka!
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
JAK NIE DAĆ SIĘ WCIĄGNĄĆ W BIUROWE GRY?. Kontakty interpersonalne często przyjmują postać gier społecznych. Gry te, według specjalistów, nie są zabawą,
Jak żyć po chrześcijańsku w codzienności? Ks. Andrzej Grefkowicz.
CZYLI JAK POGADAĆ Z BOGIEM?
Konflikty rówieśnicze
Mam nadzieję, że ta prezentacja skłoni Was do przemyśleń.
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem Łk 6, Z Ewangelii według świętego Łukasza:
Spotkanie ze Słowem J 14, 1-6 Z Ewangelii według świętego Jana:
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
Spotkanie ze Słowem Łk 11, 5-13 Z Ewangelii według świętego Łukasza:
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
KODEKS DOBREGO ZACHOWANIA
„ABY WSZYSCY BYLI JEDNO”
Co oznacza zachowanie asertywne ?
Hiszpańskie natchnienia
Poczucie własnej wartości dziecka
Wolontariusz roku.
tym łatwiej się obronisz!!
Zapis prezentacji:

mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska ASERTYWNOŚĆ mgr Justyna Dziubak - Sobiechowska

ASERTYWNOŚĆ Asertywność to umiejętność, dzięki której ludzie otwarcie wyrażają swoje myśli, uczucia i przekonania, nie lekceważąc uczuć i poglądów swoich rozmówców. Ludzie asertywni potrafią powiedzieć „nie” bez wyrzutów sumienia, złości, czy lęku. Asertywność nie stanowi gwarancji sukcesu, ale daje satysfakcję wyrażania własnych uczuć po to, by konflikt można było rozstrzygnąć bez poczucia winy, czy nieszczerości. To umiejętność wyrażania własnych przekonań i bycie sobą niezależnie od oczekiwań innych ludzi.

RÓŻNE ZACHOWANIA Respektowanie własnych praw Lekceważenie praw innych Dominujemy nad innymi, upokarzamy ich i nie słuchamy. Przyjmujemy postawy wrogie lub obronne Respektowanie własnych praw Respektowanie praw innych Bronimy własnych praw, uznając jednocześnie prawa innych, wyrażamy w rozmowie nasze potrzeby, poglądy uczucia, Respektowanie praw innych Lekceważenie praw własnych Boimy się, więc nie przedstawiamy własnych potrzeb, poglądów i odczuć. Nasze działania nie pokrywają się ze słowami co powoduje nagromadzenie się złości i urazów.

ĆWICZENIE GRUPOWE Magda jest bardzo dobrą uczennicą i wspaniałą koleżanką. Codziennie zostaje po lekcjach, aby pomóc koleżankom z klasy w odrabianiu lekcji, dlatego też nigdy nie ma czasu dla siebie. Czuje, że koleżanki wykorzystują jej dobroć. Zauważyła, że często rozmawiają na lekcjach, a potem proszą ją o pomoc. Dzisiaj jest tak samo - ale przecież Magda chciała pójść z mamą na zakupy! Zostanę, bo obrażą się na mnie i nie będą ze mną rozmawiały. Magda: - Oczywiście, że zostanę. 2. Dajcie mi wreszcie święty spokój, odczepcie się - czy to mój obowiązek wiecznie Wam pomagać? - wykrzyczała Magda do zdziwionych koleżanek i odeszła. 3. Dzisiaj nie mogę zostać, bo obiecałam mamie, że wspólnie wybierzemy się na zakupy. Myślę, że same też świetnie dacie sobie radę.

ĆWICZENIE GRUPOWE JEGO CELEM JEST WYGRANA WŁASNA I POKONANIE INNYCH. DOPASUJ ZDANIA DO RODZAJU ZACHOWANIA JEGO CELEM JEST WYGRANA WŁASNA I POKONANIE INNYCH. BRONI WŁASNYCH PRAW I RESPEKTUJE PRAWA INNYCH. RESPEKTUJE PRAWA INNYCH, JEDNOCZEŚNIE LEKCEWAŻĄC WŁASNE. NIE LICZY SIĘ Z INNYMI, NIE SŁUCHA INNYCH. INTERESY INNYCH OSÓB STAWIA NAD WŁASNYMI.

ĆWICZENIE GRUPOWE Podejmuje decyzje bez uwzględnienia praw innych. DOPASUJ ZDANIA DO RODZAJU ZACHOWANIA Podejmuje decyzje bez uwzględnienia praw innych. Często rezygnuje z własnych potrzeb, celów, poglądów. Otwarcie wyraża swoje myśli, uczucia, poglądy, wartości, nie lekceważąc rozmówców. Dominuje nad innymi, upokarzając ich. W sytuacjach konfliktowych umie osiągnąć kompromis. Potrafi powiedzieć-nie, bez wyrzutów sumienia, złości, lęku

PRAWA OSOBOWE 1.Sam ustalać swoje cele i samodzielnie podejmować decyzje. 2.Być traktowanym z szacunkiem. 3.Mieć i wyrażać własne opinie i odczucia. 4.Odpowiadać „nie” na prośby. 5.Prosić o różne rzeczy. 6.Popełniać błędy. 7.Zachowywać się asertywnie. 8.NIE zachowywać się asertywnie. 9.Zmieniać zdanie. 10. Zastanawiać się.

MINI TEST Ktoś ci przerywa, gdy mówisz: Przepraszam, ale chciałbym skończyć swoją wypowiedź. Cicho bądź! Młodsza siostra prosi o pomoc w odrabianiu lekcji: Odczep się! Nie widzisz, że jestem zajęty! W tej chwili jestem zajęty, ale mogę ci pomóc za godzinę. Na urodzinach kolegi ktoś częstuje papierosami: Dziękuję, nie palę papierosów. No, ostatecznie jednego mogę zapalić. Kolega chce pożyczyć 5 zł, chociaż jego dług wynosi już 10zł. No dobrze, ale pamiętaj, aby oddać. Nie mogę pożyczyć ci pieniędzy, ponieważ nie oddałeś mi jeszcze długu w wysokości 10zł.

MINI TEST Młodsze rodzeństwo prosi cię, abyś się z nim pobawił: Bawcie się sami! Nie jestem "brzdącem"! Chętnie pobawię się z wami, ale jak odrobię lekcje. Kolega oskarża cię jako bramkarza o przegrany mecz drużyny osiedlowej: Rzeczywiście, to wszystko przeze mnie. Sądzę, że jesteś niesprawiedliwy. Broniłem najlepiej, jak potrafiłem. Chora sąsiadka prosi cię o zrobienie zakupów w sklepie spożywczym: Nie mam teraz czasu! Nie jestem służącym. W tej chwili jestem bardzo zajęty, ale z przyjemnością pomogę Pani za kilka minut.