Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
Advertisements

Komisja Dialogu Obywatelskiego 05 września 2013 Poznańskie Centrum Świadczeń
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Przekazywanie szkół i placówek
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
Organizacje pozarządowe
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
Zarządzanie finansami w NGO
Aleksander Waszkielewicz
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Osoba niepełnosprawna w urzędzie pracy
Rozszerzenie grupy odbiorców dotacji
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Rządowy program pomocy uczniom w 2012 r. – Wyprawka szkolna.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Indywidualne nauczanie
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Model współpracy instytucji publicznych i organizacji pozarządowych na rzecz zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami Aleksander Waszkielewicz Fundacja.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
Zasady ochrony prywatności i danych osobowych pracownika
Spotkania informacyjne dotyczące bazy danych o ocenach oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko i strategicznych ocenach oddziaływania na środowisko.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Pełnosprawny wyborca Aktywność obywatelska studentów z niepełnosprawnościami w kontekście wyborów.
Gdynia - rynek pracy bez barier Niepełnosprawny pracownik na otwartym rynku pracy Gdynia, 7 grudnia 2006r.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
OSOBA NIEPEŁNOSPRAWNA NA OTWARTYM RYNKU PRACY „Prawdziwe człowieczeństwo to akt dobrej woli. Podajmy dłoń tym, którym los podciął skrzydła.”
Wykonanie wyroków Trybunału Konstytucyjnego - z dnia 21 października 2014 r., sygn. akt K 38/13 - z dnia 18 listopada 2014 r., sygn. akt SK 7/11.
PAWEŁ SOBOTKO Ponadzakładowy układ zbiorowy pracy w szkolnictwie wyższym. Ewolucja regulacji prawnej.
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
STUDENT Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
Bezpłatny dostęp do podręczników, materiałów edukacyjnych, materiałów ćwiczeniowych Wydział Finansów i Infrastruktury Oświatowej Urzędu Miejskiego Wrocławia.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami. Postulaty ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce Konwencji Kraków, 3 czerwca 2016.
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
ŚWIADCZENIA RODZINNE UZALEŻNIONE OD NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI Komisja Dialogu Obywatelskiego 1 grudnia 2016 r. Poznańskie Centrum Świadczeń, ul. Wszystkich.
WYBRANE ZAGADNIENIA MATERIALNEGO I PROCESOWEGO PRAWA PRACY
Najważniejsze zmiany w ustawie prawo o stowarzyszeniach
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
Posiedzenie Komitetu Monitorującego
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Ustawa oczami praktyków
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Ustawa z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych
Zapis prezentacji:

Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków, października 2014 r.

Niepełnosprawność biologiczna i prawna Za Spisem powszechnym z 2011 r.: z tys. osób z niepełnosprawnościami, –2/3 to osoby niepełnosprawne prawnie, to jest legitymujące się orzeczeniem (3 131,5 tys.), –1/3 to osoby niepełnosprawne wyłącznie biologicznie, to jest nie posiadające orzeczenia (1 565,6 tys.). Po wyłączeniu osób niepełnosprawnych wyłącznie prawnie (15,3%) – osoby bez orzeczenia to 37% ogółu.

Niepełnosprawność w uPosw 25 wystąpień: –24 razy bez odwołania do orzeczenia, w tym: podstawowe zadania uczelni (art. 13 ust. 1 pkt 9), przedmiot dotacji (art. 94 ust. 1 pkt 11, ust. 4a). –1 raz w kontekście orzeczenia: stypendium specjalne (art. 180).

Zasada racjonalnego prawodawcy Podstawowe założenie wykładni prawa. Prawodawca jest racjonalny, więc akty należy tak interpretować, aby nie stały się nieracjonalne. Skoro ustawodawca tylko w jednym miejscu odwołał się do orzeczenia, to zrobił to celowo i inne wystąpienia odnoszą się do wszystkich osób z niepełnosprawnościami.

Analogia z Kodeksem wyborczym Większość instrumentów i przepisów dotyczy ogółu osób z niepełnosprawnościami. Jedynie prawo głosowania przez pełnomocnika oraz prawo głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych ograniczone do osób o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności.

Beneficjenci dotacji z art. 94 Zgodnie z doktryną, w tym zasadą racjonalnego prawodawcy: wszystkie osoby z niepełnosprawnościami. Zgodnie ze stanowiskiem Rzecznika Praw Obywatelskich: tak samo. Zgodnie z (historycznym) stanowiskiem MNiSW: tylko osoby z orzeczeniami.

Korespondencja z MNiSW (1/5) Pismo do DFSW z września 2011 r. Argumenty: –Znacząca ilość osób niepełnosprawnych wyłącznie biologicznie, –Stygmatyzacja związana z orzeczeniem, –Zasada racjonalnego prawodawcy, –Brak związku z ustawą o rehabilitacji…, –Przykłady innych polskich regulacji, –Definicja na bazie umów międzynarodowych, –Stanowisko RPO.

Korespondencja z MNiSW (2/5) Odpowiedź z listopada 2011 r. Argumenty: –Dotacja naliczana na podstawie statystyk GUS-owskich zliczających jedynie osoby posiadające orzeczenie, –W przypadku braku definicji należy pomocniczo stosować ustawę o rehabilitacji...

Korespondencja z MNiSW (3/5) Pismo do Ministerstwa z lutego 2012 r. Dotyczyło całościowo problemów BON-ów. Pozostało bez odpowiedzi.

Korespondencja z MNiSW (4/5) Pismo do DFSW z kwietnia 2012 r. Argumenty: –Opinia Biura Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, że: istnieją osoby niepełnosprawne, które nie posiadają orzeczenia, do takich osób kierowane są również akty prawne (BON wskazał przykłady). Prośba o spotkanie.

Korespondencja z MNiSW (5/5) Odpowiedź z maja 2012 r. Argumenty: –Dotacja naliczana na podstawie statystyk GUS-owskich zliczających jedynie osoby posiadające orzeczenie, –W przypadku braku definicji należy pomocniczo stosować ustawę o rehabilitacji..., –Potencjalna dowolność interpretacyjna, –Orzeczenie korzystne dla samej osoby niepełnosprawnej oraz uczelni.

Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami Ratyfikowana w 2012 r., weszła w życie 25 października 2012 r. Nadrzędna w stosunku do ustaw, w tym uPosw. Definicja (art. 1 akapit 2): „Do osób niepełnosprawnych zalicza się te osoby, które mają długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w zakresie zmysłów co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi osobami.”

Projekt nowelizacji uPosw ze stycznia 2014 r. Druk sejmowy Projekt ograniczenia dotacji z art. 94 ust.1 pkt. 11 i ust. 4a wyłącznie do osób posiadających orzeczenie. Alarm wszczęty przez P. Krzysztofa Pedę ze Stowarzyszenia Twoje Nowe Możliwości. Pisma skierowane do decydentów. Akcja lobbystyczna. Projekt zmian nie wszedł w życie.

Stan obecny W przypadku braku definicji lub braku odwołania do orzeczenia – obowiązuje definicja z art. 1 Konwencji (społeczna – „nieorzeczeniowa”). Wycofanie projektu zmiany (zawężenia) przedmiotu dotacji z art. 94 dodatkowo wzmacnia stanowisko, że do tego art. stosuje się podejście konwencyjne. Przez „osoby niepełnosprawne” należy rozumieć wszystkie osoby z niepełnosprawnościami, także te nielegitymujące się orzeczeniem.

Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe: Aleksander Waszkielewicz mejl tel Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Patroni medialni: Partner: