Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Planowanie kariery zawodowej mój wybór – moja przyszłość
Advertisements

PREZENTUJE:. DROGA DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Przedstawiają: Danusia Madzia Grażynka Darek Agusia.
Jak wybrać zawód? Przygotowujemy się do podjęcia
Rodzic jako doradca zawodowy
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne – nowa podstawa programowa i zmiana przepisów od 1 września 2012 roku Zmiany dotyczą: 1. Ustawa z dnia o zmianie.
Poradnik rekrutacyjny 2013/2014 GIMNAZJALISTO! Z nami zaplanujesz swoją przyszłość. POMAGAMY, WSPIERAMY, UDZIELAMY PORAD.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Działania PPPP w Tarnowie
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
Kierunki nauczania dla dorosłych w roku szkolnym 2012/2013.
§ 1 W województwie małopolskim rekrutację kandydatów do oddziałów klasy pierwszej szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży: liceum ogólnokształcącego,
Szkolno-Wychowawczy Nr Przemyśl
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych Rok szkolny 2012/2013.
REKRUTACJA 2007 szkoły ponadgimnazjalne zasady rekrutacji.
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
TERMINARZ REKRUTACJI DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2012/ 2013.
Jak wybrać szkołę ponadgimnazjalną? Warszawa, 2010.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: GIMNAZJUM NR 23 W GDAŃSKU
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
PLANOWANIE KARIERY ZAWODOWEJ
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa II.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
„Zainteresowania i predyspozycje zawodowe”
Nabór do szkół ponadgimnazjalnych
ELEKTRONICZNA REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH.
Punkty rekrutacyjne Zasady rekrutacji Wybór szkoły kolejne kroki Zapoznanie się z ofertą edukacyjną m.in. na stronach www szkół Wybór maksymalnie.
TYPY OSOBOWOŚCI ZAWODOWEJ
Co dalej Gimnazjalisto ?
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość !
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Planowanie własnej przyszłości
Moje dziecko wybiera szkołę/zawód
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 5 SPOTKANIE
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
Zmiany w kształceniu zawodowym Wykonała: Ewelina Maciejewska – doradca zawodowy Gimnazjum nr 4 w Pile.
Terminy przeprowadzania postępowania rekrutacyjnego do publicznej szkoły ponadgimnazjalnej (liceum ogólnokształcącego, technikum, zasadniczej szkoły zawodowej)
PREZENTUJE:. DROGA DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Przedstawiają: Danusia Madzia Grażynka Darek Agusia.
Co to jest osobowość??? Osobowość to zespół cech psychicznych charakterystycznych dla każdego człowieka. Cechy te w dużej mierze są dziedziczone ale.
Rekrutacja 2015 do szkół ponadgimnazjalnych
MÓJ WYBÓR – MOJA PRZYSZŁOŚĆ
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
PREZENTUJE:. DROGA DO SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ Przedstawiają: Danusia Madzia Grażynka Darek Agusia.
JAK WSPOMÓC NASZE DZIECKO W WYBORZE WŁAŚCIWEJ ŚCIEŻKI EDUKACYJNEJ? PREZENTACJĘ PRZYGOTOWAŁ DORADCA ZAWODY - MGR TERESA RAPACZ.
Co dalej po gimnazjum ? TECHNIKUM..? LICEUM..? ZAWODÓWKA..??
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
KIM CHCIAŁBYM BYĆ ?. Zanim zostaniesz dyrektorem, prezesem biznesmenem musisz się ciężko napracować i zacząć od samego dołu czyli od początku!!!
Na rok szkolny 2016/2017. Zarządzenia nr 6 z dnia 27 stycznia 2016 r. w sprawie rekrutacji uczniów do publicznych szkół ponadgimnazjalnych na rok szkolny.
Zanim wybierzesz szkołę ponadgimnazjalną. Liceum: Liceum ogólnokształcące da ogólną wiedzę lepiej przygotuje do matury i dalszego kształcenia Umożliwi.
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych 2017/2018
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
PREZENTUJE: Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego
PREZENTUJE: Wydział Edukacji i Spraw Społecznych Starostwa Powiatowego
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
REKRUTACJA DO SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NA ROK SZKOLNY 2018/2019
Rekrutacja do szkół ponadgimnazjalnych
Rekrutacja do szkół ponadpodstawowych 2019/2020
Nabór do szkół ponadpodstawowych na rok szkolny 2019/2020
na podstawie: Rozporządzenia MEN z dnia 14 marca 2017 r. ‚
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
PREZENTUJE: Wydział Edukacji Kultury i Sportu Starostwa Powiatowego
Zapis prezentacji:

Co dalej po gimnazjum ? LICEUM..? ZAWODÓWKA..?? TECHNIKUM..?

Co dalej po gimnazjum ? TECHNIKUM 1. Nauka trwa 4 lata. 2. Szkoła kończy się egzaminami zawodowymi i egzaminem maturalnym. 3. Po zakończeniu możesz: dalej się uczyć – studia, szkoła pomaturalna lub policealna, rozpocząć pracę w wyuczonym zawodzie technika.

ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Co dalej po gimnazjum ? ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA Nauka trwa 3 lata. Szkoła kończy się egzaminem zawodowym. Po ukończeniu szkoły możesz: dalej się uczyć – liceum, technikum lub kursy dokształcające, pracować w wyuczonym zawodzie.

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Co dalej po gimnazjum ? LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE Nauka trwa 3 lata. Szkoła kończy się egzaminem maturalnym. Po ukończeniu szkoły możesz: uczyć się dalej – studia, szkoła pomaturalna lub policealna.

Ważne daty Od 12 maja do 5 czerwca – składasz do sekretariatu szkoły podanie

Ważne daty Od 28 czerwca do 1 lipca: Oryginał/kopię świadectwa ukończenia gimnazjum, Zaświadczenie o wynikach egzaminu gim., Trzy fotografie podpisane na odwrocie, Kartę zdrowia (do szkół z zawodem) Opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej, Zaświadczenia o konkursach.

Ważne daty Do 8 lipca do godz. 12.00: potwierdzić wolę podjęcia nauki w danej szkole poprzez złożenie oryginału świadectwa ukończenia gimnazjum oraz oryginału zaświadczenia o szczegółowych wynikach egzaminu gimnazjalnego.

Zanim podejmiesz decyzję, którą szkołę ponadgimnazjalną wybrać – zbierz informacje: o sobie - jakie masz zainteresowania, zdolności i umiejętności, jakimi charakteryzujesz się cechami osobowości, jaki jest Twój stan zdrowia. o szkołach – typy szkół, wymagania rekrutacyjne, możliwości dalszej edukacji, zajęcia pozalekcyjne, przedmioty nauczane wg programów rozszerzonych, adresy, dojazd. o zawodach – jaki zdobędziesz zawód, jakie zadania zawodowe będziesz wykonywać w przyszłej pracy, wymagania zdrowotne, wymagania osobowościowe.

Czynniki ważne przy planowaniu kariery zawodowej CZYNNIKI WEWNĘTRZNE – związane bezpośrednio z człowiekiem, z jego indywidualnymi cechami, rozwojem, z tym, jaki on jest - czyli realne spojrzenie na własną osobę, poznanie siebie. zainteresowania (sposób spędzania wolnego czasu, uczestnictwo w zajęciach pozalekcyjnych, tematyka czytanych książek, czasopism, oglądanych filmów) uzdolnienia, umiejętności temperament, cechy charakteru system wartości stan zdrowia

Czynniki ważne przy planowaniu kariery zawodowej CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE – znajdujące się poza człowiekiem, czynniki sytuacyjne, wpływające na niego w różnym stopniu, które należy brać pod uwagę. poznanie zawodów (przewodniki po zawodach: nazwa zawodu, zadania i czynności, wymagania psychologiczne, fizyczne i zdrowotne, możliwości zatrudnienia i awansu) poznanie ścieżek kształcenia poznanie tendencji na rynku pracy (czy dostaniemy pracę w wybranym zawodzie, jakie zawody są zanikające, jakie są zawodami przyszłości, nasz lokalny rynek pracy)

Typy osobowości zawodowej (Holland) Teoria Hollanda jest jedną z teorii dotyczących rozwoju zawodowego, w której preferencje zawodowe są kształtowane w relacji do środowisk zawodowych. Osobowość zawodowa tworzy zespół cech, które determinują sukces. Wybór i wykonywanie zawodu wymaga od człowieka określonych cech psychicznych i psychosomatycznych (zainteresowania, uzdolnienia, temperament, motywacja). Według tej teorii satysfakcja z wykonywania zawodu zależy od dopasowania jednostki do wymagań na danym stanowisku. Podkreśla ona wyjątkowość i indywidualność człowieka.

Typy osobowości zawodowej (Holland) Zgodnie z klasyfikacją Hollanda wyróżniamy 6 typów osobowości zawodowej: Realistyczny Badawczy Artystyczny Społeczny Przedsiębiorczy Konwencjonalny

Typ realistyczny Osoba ta lubi problemy praktyczne, techniczne, ma kompetencje manualne, dąży do rozwiązywania konkretnych zadań, jest uparta, bezpośrednia. Zawody pasujące do tego typu osobowości to: inżynier, pilot, elektryk, grawer, kierowca, mechanik, optyk, tokarz, tapicer.

Typ badawczy Osoba charakteryzująca się takim typem osobowości ma zdolności analityczne, lubi zadania teoretyczne, ma kompetencje naukowe, jest dociekliwa, racjonalna, mało towarzyska. Zawody odpowiednie dla tego typu osobowości to: politolog, astronom, biolog, chemik, geolog, geograf, fizyk, farmaceuta, historyk, programista, socjolog.

Typ artystyczny Ten typ charakteryzuje osobę, która posiada uzdolnienia artystyczne w obszarach sztuki, muzyki, teatru. Osoba taka jest wrażliwa, otwarta, niezależna, ma głęboko rozwiniętą wyobraźnię. Największą wartością jest dla niej estetyka. Zawody odpowiednie dla tej osobowości: dziennikarz, aktor, architekt, dekorator wnętrz, malarz, muzyk, pisarz, plastyk, reżyser, tancerz, wizażysta.

Typ społeczny Osoba ta lubi ludzi i pracę z nimi. Jest odpowiedzialna, cierpliwa, wielkoduszna, pomaga, doradza, wyjaśnia, informuje, opiekuje się innymi, posiada uzdolnienia handlowe. Zawody odpowiednie dla tej osobowości: przedstawiciel handlowy, fizykoterapeuta, kelner, lekarz, doradca personalny, logopeda, masażysta, nauczyciel, psycholog, pracownik socjalny, policjant, ratownik, pielęgniarka.

Typ przedsiębiorczy Osoba dynamiczna, kreatywna, lubiąca kierować innymi, zwracająca na siebie uwagę i przekonująca do swoich racji. Zawody jakie pasują do tego typu osobowości to: prawnik, makler, akwizytor, agent ubezpieczeniowy, dyplomata, adwokat, doradca podatkowy, menedżer, notariusz, zaopatrzeniowiec.

Typ konwencjonalny Osoba ta charakteryzuje się uporządkowaniem, lubi pracę z danymi, jest skrupulatna, ceni porządek i bezpieczeństwo. Zawody odpowiednie dla niej to: informatyk, urzędnik biurowy, archiwista, agent celny, edytor, kasjer, kosztorysant, księgowy, notariusz, radca prawny, recepcjonista, rzeczoznawca, statystyk, stenograf.

Każdy człowiek posiada w różnym natężeniu cechy ze wszystkich wyżej wymienionych typów osobowości. W praktyce typy czyste występują rzadko. Zdarza się, że u jednej osoby mogą dominować cechy charakterystyczne dla dwóch lub trzech typów, np. badawczo-realistyczny, społeczno- artystyczny czy artystyczno-społeczno- przedsiębiorczy itd.

POWODZENIA