Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki
Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Podstawą motywacji u uczniów jest postawa i zaangażowanie nauczyciela
Jak motywować uczniów do nauki? Środki realizacji:
Dokonajmy diagnozy potrzeb i możliwości ucznia: Edukacyjnych Społecznych Emocjonalnych
Jednym z czynników pobudzających pozytywną motywację do uczenia się jest gra równych szans. Wszyscy uczniowie mogą odnieść sukces w szkole i starać się osiągnąć coś więcej, bez względu na to jak radzą sobie inni.
Reguły gry równych szans Zapewnienie równego dostępu do nagród Nagradzanie osiągnięć i ciekawości Docenienie wielu różnych umiejętności Oferowanie alternatywnych motywacji Proponowanie zadań angażujących uczestników
W grze równych szans ważny jest system oceniania oparty na obiektywnych kryteriach. Pozwala uczniom sprawować kontrolę nad procesem nauki, mają wpływ na zdobycie nagród Uczniowie zyskują większą wiarę w siebie i własne możliwości Nauczyciel staje się sprzymierzeńcem i współpracownikiem, ustala poziom i jakość zadań, udziela informacji zwrotnej
Sposób oceniania jest postrzegany jako bardziej sprawiedliwy niż w systemie opartym na konkurencji. Wyraźnie określa się wymagania – co i jak muszą zrobić uczniowie, aby zasłużyć na określona nagrodę. Rozczarowujący stopień oznacza jedynie, że uczeń nie osiągnął celu, a nie, że się sam nie sprawdził.
Postrzegajmy uczniów „przeciętnych” jako potencjalnie zdolnych. Stwórzmy sytuacje edukacyjne, w których mogą zaistnieć jako jednostki i ujawnić własne możliwości.
Jak pracować z uczniem zdolnym? Kształtujmy systematyczność. Pracujmy metodą problemową. Dostrzegajmy jego miejsce w grupie.
Wykorzystajmy jego mocne strony Pomagajmy w pokonywaniu trudności Zasadę „tak i nie” ucznia z dysfunkcją propagujmy wśród rodziców Jak pracować z uczniem z dysfunkcją?
Pracujmy metodą projektów: Dokonajmy właściwej diagnozy zespołu projektowego. Podzielmy cele projektu na etapy (dekompozycja celów). Dostosujmy zadania do preferencji poszczególnych uczniów.
Stosujmy techniki efektywnego uczenia się i pomóżmy uczniowi w wyborze i zastosowaniu odpowiednich technik do danego materiału. Mnemotechniki: np. wizualizacja, skojarzenia, mapy myśli, piktogramy, haki, rymowanki, akrostychy, akronimy. „Gimnastyka mózgu”- ćwiczenia i działania psychoruchowe. „Apteka Pana Boga”– picie czystej wody, zdrowe odżywianie, trzymanie kondycji. Planowanie czasu, rozkładanie nauki na części. Stosowanie powtórek. Wzmacnianie swojej motywacji.
Kształtujmy inteligencję emocjonalną u uczniów: Dokonajmy diagnozy rodzaju inteligencji u uczniów Dostosujmy odpowiednie formy pracy do rodzaju inteligencji
Dostosujmy proces nauczania do różnych rodzajów doznań docierających do ucznia. wzrokowiecsłuchowiec kinestetyk
„Zmiana nieznanego w znane wymaga wysiłku i odwagi” A. Kępiński
Bibliografia Covington M. V., Mmanheim Teel K., Motywacja do nauki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Heidtman J., Czytaj napisy. „Charaktery”, 2003 nr 1, s Sikora B., Kształtowanie inteligencji emocjonalnej u uczniów, „Dyrektor Szkoły”, 2001, nr 5, s