Jak efektywnie się uczyć?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Jak skutecznie zatrudniać i ukierunkować pracowników w przedsiębiorstwie !" … By Rafał Rejzerewicz.
Advertisements

Kim jest uczeń uzdolniony i jak wspierać jego rozwój?
uczyć się języka angielskiego
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
JAK ZDAĆ EGZAMIN??.
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Aby ortografia nie była trudna…
Dojrzałość szkolna dziecka
SZYBKIE CZYTANIE Opracowała: mgr Małgorzata Kaczyńska.
Dlaczego fizyka jest taka trudna?
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
Pomaganie to nie odrabianie za dziecko
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Skuteczny savoir – vivre w biznesie,
SPOTKANIE Z RODZICAMI OGÓLNE INFORMACJE O SPRAWDZIANIE Data sprawdzianu – 8 kwietnia 2008 roku Czas pracy – 60 minut Liczba punktów do uzyskania.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ?
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
mgr Katarzyna Czwiertnia Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Jak za pomocą nowych technik poprawić wyniki nauczania o 661 procent?
ABY NAUKA BYŁA SKUTECZNA
„Style i techniki uczenia się”
10 prostych kroków by poprawić pamięć
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
Jak uczyć się skutecznie?
Stres przed sprawdzianem
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
mgr Aniela Kobusińska – Luty pedagog, doradca zawodowy
DOBRY START.
1. Odżywiaj się zdrowo Jedz przynajmniej 5 razy dziennie, a jako przekąski - owoce i warzywa; Ogranicz ilość spożywanych posiłków i napojów bogatych.
TAJEMNICE DOBREJ PAMIĘCI
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
Metody sprawnego uczenia się.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nowoczesne techniki uczenia się
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Czy jesteś przywódcą? Liderem,... Z. Korzeniewski, DODN.
Nowoczesne techniki uczenia się
Zygmunt Korzeniewski. Na początek zastanów się, po co jest dana metoda? Jeśli chcesz, uzupełnij podane informacje: Zygmunt Korzeniewski.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce w domu? Grażyna Frydrychowicz Barbara Jaworowicz.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
EUROPEJSKI DZIEŃ JĘZYKÓW OBCYCH JAK SIĘ UCZYĆ EFEKTYWNIE?
Techniki efektywnego uczenia się
Trzymaj Formę! Prezentacja multimedialna. Ograniczaj spożycie tłuszczów zwierzęcych na Rzecz tłuszczów roślinnych (w umiarkowanych ilościach) *Jedz.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
NA CO ZWRÓCIĆ UWAGĘ PODCZAS ZARZĄDZANIA SWOIM CZASEM
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
AJ: Prawa Yerkesa-Dodsona sformułowane w 1908 roku przez Roberta Yerkesa i Johna D. Dodsona opisują zależność między pobudzeniem.
Zapis prezentacji:

Jak efektywnie się uczyć? 1 Jak efektywnie się uczyć? Choć poddawani jesteśmy podobnym oddziaływaniom edukacyjnym to jednak każdy z nas ma inne osiągnięcia, inne oceny inne efekty. Dlaczego?

Uczenie się to proces poznawczy prowadzący do modyfikacji zachowania pod wpływem doświadczeń. Efektem uczenia się jest nabycie określonej wiedzy lub umiejętności.

Warunki skutecznego uczenia się Zdolności Zainteresowanie zagadnieniem Motywacja Koncentracja uwagi Zapamiętywanie Techniki uczenia się Miejsce nauki Zarządzanie czasem Odżywianie mózgu

Zdolności to sprawność, biegłość w danej Zdolności to umiejętność wykonania czegoś. Umiejętność ta jest uwarunkowana wewnętrznie, jest wrodzona, genetyczna. Zdolność matematyczna, muzyczna, fizyczna, plastyczna, logicznego myślenia, abstrahowania, tworzenia, zdolność analityczna, zdolność twórcza.

Zainteresowanie tematem zainteresowanie tematem sprawia, że chętniej zgłębiamy wiedzę w danym zakresie, powtarzamy ją i szybciej zapamiętujemy.

Motywacja Motywacją do nauki jest odpowiedź na pytanie w jakim celu się uczymy, po co nam ta wiedza, co dzięki niej zyskujemy. Przede wszystkim postarajmy unikać negatywnego nastawienia czyli słów typu: „nie umiem, nie potrafię, to za trudne”. Obudźmy ciekawość na to czego mamy się nauczyć.

Motywacji sprzyja Precyzowanie celu Świadomość korzyści Lokalizacja blokad Neutralizowanie przeszkód Analiza błędów Potrafimy to w co wierzymy, że potrafimy

Koncentracja uwagi to umiejętność skupienia się na tym, co aktualnie robimy. Dzisiejszy licealista nie jest w stanie skoncentrować się na zadaniu dłużej niż 20 minut. Niski poziom koncentracji jest przyczyną powstawania niepowodzeń szkolnych. Zaburzenia koncentracji mogą przybierać różnorodną formę. O zaburzonej koncentracji mówimy gdy: - uczeń pracuje szybko, ale pobieżnie, nieuważne czyta polecenia, wykonuje tylko część zadania itp., - popełnia dużo błędów, choć jego możliwości są o wiele większe, - pracuje bardzo powoli, często przerywa pracę, - nie potrafi poświęcić zadaniu należytej uwagi, - bardzo szybko się męczy i zniechęca, - "buja w obłokach", zamyśla się, śni na jawie, - jest rozkojarzone, - osiąga słabe wyniki w nauce (poniżej możliwości), - ma trudności z odrobieniem zadań domowych (odrabia je źle, nie do końca lub wcale),

Koncentracja uwagi Koncentracja uwagi jest umiejętnością, która można usprawniać poprzez systematyczne wykonywanie określonych. Nauka koncentracji nie jest trudna, wymaga jednak czasu i spełnienia kilku podstawowych warunków. Do ćwiczeń znajdź miejsce, w którym nikt nie będzie Ci przeszkadzał. Usiądź prosto, rozluźnij się. Weź kilka głębokich wdechów i staraj się o niczym nie myśleć. Początkowo ćwicz każdego dnia przez ok. 10 minut, po kilku tygodniach, gdy zobaczysz, że idzie Ci już dużo lepiej, możesz wydłużyć ten czas do 15 minut. ćwiczeń.

Ćwiczenie koncentracji uwagi Odliczaj w myślach od 100 do 1 ale co trzy liczby. Czyli 100, 97, 94, 91, itd. Dla utrudnienia włącz telewizor  Weź do ręki pierwszą z brzegu książkę i policz słowa w dowolnym akapicie. Policz jeszcze raz, aby się upewnić, że masz dobry wynik. Gdy dobrze Ci pójdzie, spróbuj policzyć słowa na całej stronie. Licz całkowicie w myślach, nie licz na głos i nie podążaj palcem za słowami. Wpatrywanie się w czerwony kolor- naukowcy z British Columbia udowodnili, że kolor czerwony wpływa silnie na stan umysłu wydłużając jego zdolności koncentracji na zadaniu. Skup się na czymś bardzo nudnym, takim jak czysta kartka papieru, wyłączony telewizor, pusta ściana lub kropka na niej. Wytrzymaj tak przez 5, 10, 15 minut – wydłużając czas kolejnych ćwiczeń. Im obiekt jest mniej interesujący, tym lepiej dla Ciebie.

Zapamiętywanie Kluczowa dla procesu nauki jest pamięć. Pamięć jest procesem kodowania, przechowywania i odtwarzania efektów naszej aktywności zarówno tej zewnętrznej(działanie), jak i wewnętrznej(psychicznej). Inaczej mówiąc, pamięć jest zdolnością organizmu do przyswajania, przechowywania i odtwarzania własnych doświadczeń życiowych, wiedzy.

Zapamiętywanie Zapamiętanie treści przedmiotowych jest warunkiem sukcesu w edukacji. To co poznajemy, czego się uczymy najpierw zlokalizowane zostaje w pamięci krótkotrwałej. Nasz mózg dość szybko wyrzuca informacje z pamięci krótkotrwałej aby informacje te zachować na dłużej należy je wytrwale i systematycznie powtarzać. Kluczem do zapamiętania jest więc powtarzanie!!!

Techniki uczenia się Mapy myśli Haki Notatki System cyfrowo-literowy Technika szybkiego czytania Łańcuchowa technika skojarzeń Aktywne powtórki

Miejsce uczenia się organizujemy przestrzeń wokół siebie w przyjazny sposób-posprzątajmy nasz mózg nie będzie mógł się skupić na zadaniu, jeżeli rozpraszać go będzie bałagan wietrzymy pokój siedzimy na wygodnym krześle- nie uczmy się w łóżku kładąc się do łózka głowa nie będzie chciała się uczyć ale spać. Jeżeli będziemy praktykować naukę w łóżku z czasem pojawią się problemy z zasypianiem, gdyż mózg nie będzie wiedział w jakim celu kładziecie się do łóżka.

Zarządzanie czasem Dziel materiał na mniejsze partie. Wyznaczaj daty graniczne opanowania danej partii materiału. Nie daj się złodziejom czasu: facebook, czaty, sms-y, rozmowy telefoniczne, telewizja. Wysypiaj się Ucz się w dogodnym dla ciebie czasie- sowy w nocy, skowronki od rana.

Odżywianie mózgu Mozg ludzki szczególnie lubi Czego nasz mózg nie lubi -magnez -pestki dyni -orzechy -figi -rośliny strączkowe -pomidory -ryby -mleko -wodę mineralną -czekoladę (usprawnia prace wszystkich komórek nerwowych) -odpoczynek -alkoholu -tłuszczu -przemęczenia -braku snu -stresu -cukru -powyżej 3 kaw dziennie -nikotyny