Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji dr hab. prof. nadzw. Mariola Antczak Katedra Bibliotekoznawstwa i Informacji Naukowej Uniwersytetu Łódzkiego KONFERENCJA CZAS NA CZYTANIE 13 listopada 2014
Plan prezentacji Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji Poszukiwanie okazji do promocji bibliotekarzy i bibliotek szkolnych Święta biblioteczne jako okazja do promocji bibliotekarzy i bibliotek szkolnych Metodologia badań Prezentacja graficzna i omówienie wyników badań Wnioski z badań
Bibliotekarz i biblioteka szkolna jako podmioty promocji mnóstwo spektakularnych działań CEL: Pozytywny wizerunek biblioteki i bibliotekarza promocja zawodu BIBLIOTEKRZA promocja BIBLIOTEKI jako instytucji nowoczesny wystrój biblioteki wsparcie dyrekcji SUKCES różnorodne i bogate zbiory kompetentny personel zatrudniony na cały etat
POSZUKIWANIE OKAZJI DO PORMOCJI BIBLIOTEKARZA I BIBLIOTEKI SZKOLNEJ ŚWIĘTA ZWIĄZANE Z KSIĄŻKĄ, BIBLIOTEKĄ, CZYTELNICTWEM I INFORMACJĄ ZAKUP NOWYCH ZBIORÓW PASOWANIE NA CZYTELNIKA PRZYKŁADY NOWY WYSTRÓJ WNĘTRZA
1 Święta związane z książką, biblioteką, czytelnictwem i informacją 2 mogą służyć rozwijaniu czy pobudzaniu zainteresowań czytelniczych 3 ale również jako okazja do promocji biblioteki i zawodu bibliotekarza
Problemy badawcze 1) które ze świąt bibliotecznych są celebrowane? 2) jakie są preferowane formy obchodów świąt bibliotecznych? 3) jakie media (wewnętrzne i zewnętrzne) są wykorzystywane do popularyzacji informacji o realizowanym święcie bibliotecznym? 4) czy brak poprawy wizerunku bibliotek i bibliotekarzy w społeczeństwie może być związany z biernością bibliotekarzy w zakresie prowadzenia odpowiedniej polityki mediarelations?
METODOLOGIA BADAŃ Przedmioty badań: 1) realizacja świąt bibliotecznych w bibliotekach szkolnych Łodzi 2) formy promocji realizowanych świąt bibliotecznych 3) informacja o realizowanych świętach w mediach Termin badań: styczeń 2014
Próba badawcza z założenia pełna nauczyciele bibliotekarze wszystkich szkół Łodzi: podstawowych, gimnazjów, ponadgimnazjalnych w badaniach otrzymano 42 arkusze zwrotne kwestionariusza ankiety na 161 dostarczonych (26%); w tym: 28% z bibliotek szkół podstawowych; 20% - z gimnazjów; 29% z liceów; 22% - z zespołów szkół ponadgimnazjalnych
Metoda badawcza Ankieta audytoryjna narzędzie: kwestionariusz ankiety
WNIOSKI Z BADAŃ (1 z 2) Najczęściej obchodzone święto biblioteczne: Międzynarodowy Miesiąc Bibliotek, najrzadziej – Światowy Dzień Społeczeństwa Informacyjnego Preferowane formy obchodów: wystawy i konkursy, najrzadziej – happeningi Bibliotekarze z reguły nie powiadamiają mediów zewnętrznych o planowanych imprezach, dotyczy to prasy, radia i telewizji Preferowanym medium wewnętrznym służącym do popularyzowania informacji na temat obchodów święta jest strona internetowa szkoły; bibliotekarze sporadycznie zamieszczają informacje o planowanych obchodach święta bibliotecznego wykorzystując blog czy facebook; najczęściej ich nie prowadzą
WNIOSKI Z BADAŃ (2 z 2) Bibliotekarze w większości realizują w swoich placówkach macierzystych obchody świąt związanych z biblioteką, książką, czytelnictwem itp. Brak zmiany wizerunku bibliotek i bibliotekarzy na bardziej pozytywny może być związany z niedostatecznym wykorzystaniem szczególnie mediów zewnętrznych (prasa, radio, telewizja) w promocji tych wydarzeń, a co za tym idzie – instytucji biblioteki i zawodu bibliotekarza.
Dziękuję Państwu za uwagę dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak marant@uni Dziękuję Państwu za uwagę dr hab. prof. UŁ Mariola Antczak marant@uni.lodz.pl