Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja przestrzenna docelowego układu drogowego
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Ocena procesów zachodzących na obszarze Euroregionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Konferencja Nowa koncepcja polityki regionalnej Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Delimitacja i główne założenia Lubelskiego Obszaru Metropolitalnego
Konsultacje społeczne projektu strategii
POTENCJAŁY, PROBLEMY I PROPONOWANE KIERUNKI ROZWOJU POWIATU ŚWIECKIEGO r.
STRATEGIA ROZWOJU TRANSPORTU W MAŁOPOLSCE
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Łódzkiego Obszaru Metropolitalnego w kontekście aktualizacji
WYBRANE ASPEKTY ROZWOJU TERYTORIALNEGO W ŚWIETLE USTALEŃ KPZK
Henryk Szych Dyrektor Biura Planowania Przestrzennego w Lublinie Chełm, 26 czerwca 2012 r.
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
MIEJSKIE OBSZARY FUNKCJONALNE
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Strategia Województwa a Powiat Świecki – kontekst infrastrukturalny i bezpieczeństwa Dariusz Woźniak Skarbnik Powiatu Świeckiego.
Prof.dr hab. Michał Jasiulewicz Politechnika Koszalińska Wydział Nauk Ekonomicznych GOSPODARKA PRZESTRZENNA Studia I-go stopnia.
Zieleń w mieście – dlaczego jej potrzebujemy?
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
   Praca dyplomowa inżynierska
Zmiana Planu Zagospodarowania Przestrzennego Województwa Małopolskiego
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Malbork, dn r. Zintegrowane Porozumienie Terytorialne.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Olgierd Dziekoński Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Akademia Morska w Szczecinie Wydział Inżynieryjno-Ekonomiczny Transportu Instytut Zarządzania Transportem Zakład Organizacji i Zarządzania Projekt rozwojowy.
Województwo Zachodniopomorskie
W Bobolicach CHARAKTERYSTYKA GMINY Gmina Bobolice to dynamicznie rozwijająca się gmina miejsko - wiejska, położona we wschodniej części.
Dlaczego warto przyjechać? ? Dlaczego warto inwestować?
Największe miasta POLSKI.
Wybrane Miasta Polski Julia Sieczkowska.
Bezpieczeństwo w komunikacji powszechnej i transporcie (ćwiczenia)
Rola i znaczenie polskiej spółki gazownictwa w kształtowaniu rynku gazu w polsce Andrzej Dębogórski Międzyzdroje, maj 2015 r.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Infrastruktura i inwestycje rozwojowe w sektorze energetycznym
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Konferencja podsumowująca projekt „Eko – turystyczne wybrzeże – rozwój sieci miast i gmin morskich przez edukację ekologiczną” Koszalin, 3 grudnia 2012.
Gdańsk, 29 maja 2015 PIERWSZE KONKURSY W REGIONALNYM PROGRAMIE OPERACYJNYM WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO NA LATA Regionalny Program Operacyjny dla.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
STRATEGIE ROZWOJU GMIN POWIATU KARTUSKIEGO GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Rewitalizacja Parku Książąt Pomorskich „A” w Koszalinie Gmina-Miasto Koszalin Szczecin, marzec 2010r.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Kontrakt Terytorialny Województwa Kujawsko-Pomorskiego Konferencja prasowa Toruń, 15 września 2014 r.
9.3. Regionalna infrastruktura drogowa Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Ewa Paturalska – Nowak Biuro Planowania Przestrzennego Województwa Łódzkiego w Łodzi Warszawa, luty 2014 r.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Podsumowanie realizacji celów Strategii Rozwoju Społeczno – Gospodarczego Powiatu Kartuskiego Spotkanie Rady Programowej Strategii Rozwoju Powiatu.
PROJEKT ELITON TOMICE PROWADZĄCY ZARZĄD DRÓG POWIATOWYCH W POZNANIU ZAMAWIAJĄCY STAROSTA POZNAŃSKI MARSZAŁEK WOJEWÓDZTWA WIELKOPOLSKIEGO.
Umowy w ramach konkursu dla działania 11
PROGRAM WSPÓŁPRACY Transgranicznej Polska - rosja OLSZTYN,
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Atrakcyjność turystyczna obszarów popoligonowych na przykładzie Bornego Sulinowa dr Joanna Poczta.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Tereny inwestycyjne w Gminie Myślibórz

Zapis prezentacji:

Plan zagospodarowania przestrzennego województwa pomorskiego 2030 oraz Plan zagospodarowania przestrzennego obszaru metropolitalnego Trójmiasta SPOTKANIE INFORMACYJNE Z JEDNOSTKAMI SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO WOJEWÓDZTWA POMORSKIEGO Gdańsk, 8 września 2014 r. Izabela Siłkowska Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Osadnictwo i infrastruktura społeczna: wzmacnianie powiązań między węzłami sieci osadniczej - Pomorska Kolej Metropolitalna kształtowanie relacji między miejskimi obszarami funkcjonalnymi i całą siecią osadniczą (ponad granicami administracyjnymi poszczególnych jst.) tworzenie standardów dostępności do usług publicznych przy uwzględnieniu uwarunkowań geograficznych oraz sąsiedztwa i rangi ośrodków minimalizacja konfliktów wynikających z postępującej suburbanizacji !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Usługi publiczne: rozwój sieci szkolnictwa zawodowego i tworzenie nowych uczelni wyższych lub ośrodków zamiejscowych publicznych uczelni wyższych uwzględniając potrzeby lokalnych rynków pracy; ukształtowanie docelowej struktury przestrzennej sieci szpitali publicznych w regionie, która będzie dostosowana do potrzeb zdrowotnych mieszkańców województwa w ujęciu jakościowym (demografia i epidemiologia) i ilościowym (przede wszystkim zapotrzebowanie na łóżka szpitalne o odpowiednim profilu); określenie hierarchii ośrodków i opowiadających im standardów w zakresie dostępności i wyposażenia w usługi kultury; kształtowanie przestrzeni publicznych związanych z nowopowstałymi (i powstającymi) instytucjami kultury o znaczeniu europejskim i wzajemne ich powiązanie systemem przestrzeni publicznych; określenie hierarchii ośrodków i opowiadających im standardów w zakresie dostępności i wyposażenia w obiekty sportowe; !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Gospodarka: wyznaczanie obszarów ochrony gleb dla celów produkcji rolnej żywnościowej oraz obszarów ochrony przed potencjalnymi funkcjami konfliktogennymi (np. zabudowa w strefach podmiejskich, eksploatacja kopalin, produkcja roślin na potrzeby OZE); określenie rejonów predysponowanych do uprawy gatunków roślin energetycznych i oraz rejonów o dużym potencjale produkcji biogazu rolniczego (warunki przestrzenne dla rozwoju przetwórstwa biomasy energetycznej); wyznaczanie potencjalnych terenów inwestycyjnych (główne korytarze transportowe), stref przemysłowych i obszarów rozwoju logistyki i budowy multimodalnych terminalami (np. suchy port w Kościerzynie); rozwój turystyki wodnej poprzez (1) funkcje turystyczne małych portów morskich i przystani morskich jako ośrodków jachtingowych oraz (2) kreowanie wypoczynku turystycznego w oparciu o drogę wodną E-60, (3) kontynuowanie projektu Pętla Żuławska i (4) rozwój turystyki kajakowej „Kajakiem przez Pomorze”; rozwój ponadregionalnych i regionalnych tras rowerowych (np. EV-10 wzdłuż Morza Bałtyckiego i EV-9 Wiślana Trasa Rowerowa); !!! !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Środowisko: !!! weryfikacja i optymalizacja granic obszarów chronionych (wyznaczanie korytarzy ekologicznych i określenie optymalnej struktury obszarów ochrony przyrody) zachowanie najwartościowszych kompleksów glebowych dla funkcji rolniczej oraz ograniczenie przeznaczenia gruntów rolnych i leśnych na cele budowlane w obszarach cennych przyrodniczo i krajobrazowo. ochrona zasobów perspektywicznych (np. gaz z formacji łupkowych) i złóż udokumentowanych (np. złoża soli kamiennej pasmo Łeba – Puck) ochrona zasobów i jakości wód (Główne Zbiorniki Wód Podziemnych) i uwzględnienie zapisów dokumentów dotyczących gospodarowania wodami (np. plany gospodarowania wodami w dorzeczach Wisły i Odry) rozwijanie gospodarki turystycznej w oparciu o walory lecznicze klimatu (uzdrowiska, sanatoria) weryfikacja listy potencjalnych parków kulturowych i pomników historii oraz tworzenie sieci szlaków kulturowych i określenie obszarów ochrony krajobrazu kulturowego (np. Obszar Żuław i Powiśla, Kraina w Kratę) weryfikacja stref ekspozycji zabytkowych zespołów miejskich lub obiektów zabytkowych i historycznych sylwet panoramicznych, ekspozycji walorów krajobrazowych, ciągów alejowych wzdłuż dróg oraz wodnych platform widokowych i punktów widokowych !!! !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura transportowa i telekomunikacyjna (1): !!! zaliczenie DK nr 22 (obok A1, S6, S7) do podstawowej infrastruktury drogowej poprawiającej zewnętrzną dostępność województwa; weryfikacja priorytetowych węzłów sieci transportowej w zakresie portów morskich (Ustka) oraz lotnisk i przygotowywanych do budowy terminali multimodalnych (suchy port w Zajączkowie Tczewskim i inne potencjalne lokalizacje np. Kościerzyna); zaliczenie linii kolejowych nr 203 (Tczew-Chojnice-Kostrzyn) i nr 201 (Gdynia-Kościerzyna- Bydgoszcz), obok nr 9, nr 131, nr 202 i nr 204 do podstawowej infrastruktury kolejowej poprawiającej zewnętrzną dostępność województwa; ustalenie docelowej struktury przestrzennej sieci dróg wojewódzkich przy uwzględnieniu nowych inwestycji drogowych o znaczeniu krajowym (S6, S7 oraz Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta); hierarchia węzłów integracyjnych transportu publicznego; identyfikacja potrzeb budowy obwodnic miast (np. Czersk, Malbork, Starogard Gdański) oraz obejść miejscowości w ciągu dróg krajowych i ich powiązań z drogami wojewódzkimi (np. Kartuzy, Sierakowice w ciągu DW nr 211 i 214); !!! !!! !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura transportowa i telekomunikacyjna (2): !!! aktualizacja struktury sieci kolejowej (z uwzględnieniem potrzeb obsługi portów morskich np. Dolina Logistyczna Portu w Gdyni) i określenie polityki wobec linii nieeksploatowanych np. nr 230 (Wejherowo-Garczegorze) i nr 229 (Pruszcz Gdański – Lębork); określenie roli małych portów morskich (Ustka, Władysławowo) i możliwości wygenerowania na ich zapleczu odpowiedniej masy ładunkowej (podstrefy SSE, węzły drogowe na S6) z uwzględnieniem potencjalnych inwestycji o znaczeniu ponadregionalnym (elektrownia atomowa w okolicach Żarnowca, międzynarodowa baza lotnicza w Redzikowie pod Słupskiem); rozważenie możliwości lokalizacji tras rowerowych w pasie drogowym dróg przewidzianych do modernizacji (uwzględniając charakter trasy i BRD) rozwój cyfryzacji poprzez rozbudowę sieci szkieletowych (gminy „białych plam” – południowo- zachodnia część województwa); !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura techniczna: !!! uwzględnienie granic obszarów przedstawionych na mapach zagrożenia powodziowego oraz mapach ryzyka powodziowego (Powiśle, Pojezierze Starogardzkie, Pobrzeże Słowińskie i Kaszubskie) i występowanie zdarzeń ekstremalnych (w tym związanych ze zmianami klimatycznymi i konsekwencjami np. niedobór wody); zwiększenie naturalnej retencji wodnej i inwentaryzacja stanu wszystkich zbiorników retencyjnych o charakterze lokalnym i ponadlokalnym; konieczne jest utrzymanie na terenach zurbanizowanych jak największej powierzchni obszarów biologicznie czynnych w celu naturalnej retencji; kontynuowanie działań inwestycyjnych w zakresie naturalnej retencji w zlewniach rzek; optymalizacja zasięgu obsługi systemów zbiorowego zaopatrzenia w wodę (zbliżenie do 100% wskaźnika obsługi ludności korzystającej z sieci wodociągowej) wyznaczenie obszarów poza aglomeracjami ściekowymi, na których preferowany jest rozwój systemów indywidualnych tj. przydomowych oczyszczalni ściekowych !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura techniczna: !!! dążenie do poprawy bezpieczeństwa energetycznego poprzez wzrost produkcji energii elektrycznej z nowych źródeł zlokalizowanych w województwie, w tym z farm wiatrowych oraz w zakresie zwiększenia pojemności magazynowej i zdolności przeładunku ropy naftowej i gazu ziemnego; określenie docelowej struktury przestrzennej sieci elektroenergetycznych, uwzględniającej ich integrację w korytarzach infrastruktury przesyłowej (elektroenergetycznej i gazowej) z uwzględnieniem obszarów chronionych, cennych krajobrazowo lub wrażliwych przyrodniczo; wykorzystanie biomasy jako źródła zaopatrzenia w ciepło terenów wiejskich oraz włączenie w system ciepłowniczy małych miast źródeł niskoemisyjnych nośników energii (np. gazu ziemnego) i OZE (np. ogniwa fotowoltaiczne); określenie kierunków gazyfikacji województwa (magistrala północna, gazociąg Kosakowo-Rafineria „LOTOS”) oraz obszary dalszej gazyfikacji (np. poprawa zasilenia w gaz południowo-wschodniej i zachodniej części regionu); !!! !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura techniczna: !!! ustabilizowanie struktury przestrzennej gazociągów wysokiego ciśnienia wraz z systemem Kawernowych Podziemnych Magazynów Gazu „Kosakowo” dla dalszej poprawy dostaw gazu oraz zapewnianie warunków dla wprowadzenia do systemu przesyłowego gazu ze źródeł niekonwencjonalnych (gazu z łupków); określenie strategicznych działań inwestycyjnych dotyczących paliw płynnych (np. podziemne zbiorniki w kawernach solnych w Kosakowie, budowa drugiej nitki ropociągu z Płocka do Gdańska oraz rozbudowa zdolności przeładunkowych i składowych Naftoportu) określenie działań inwestycyjnych istotnych dla lokalizacji gazoportu (gaz skroplony – LPG) oraz stanowisk przeładunku gazu na Zatoce Gdańskiej (np. budowy KPMG „Kosakowo” i zakończenie realizacji gazociągu wysokiego ciśnienia) !!! !!!

REKOMENDACJE do zmian PZPWP Infrastruktura techniczna: utrzymanie i funkcjonowanie obiektów wojskowych: lotnisk i obiektów baz szkoleniowych (pól roboczych poligonów wojskowych, strzelnic garnizonowych, stacji radiolokacyjnych, baz paliwowych, składów bojowych środków technicznych) w celu weryfikacji i ustanowienia nowych terenów zamkniętych i ich stref ochronnych kształtowanie struktur przestrzennych o wysokich walorach obronnych i dużej odporności na potencjalne zagrożenia terrorystyczne i katastrofy przemysłowe dostosowanie głównych ciągów komunikacyjnych w dużych miastach do potrzeb szybkiego przemieszczania się pojazdów uprzywilejowanych określnie standardów wyposażenia jednostek osadniczych w odpowiednią infrastrukturę bezpieczeństwa !!!

Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego/Oddział w Gdańsku Dziękuję za uwagę Izabela Siłkowska Pomorskie Biuro Planowania Regionalnego/Oddział w Gdańsku www.pbpr.pomorskie.eu