1Warszawa, 26 stycznia 2012 r. ANALIZA SYTUACJI FINANSOWEJ MAZOWSZA W KONTEKŚCIE WPŁATY DO BUDŻETU PAŃSTWA Z TYTUŁU TZW. JANOSIKOWEGO.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Piotr Grzegorz Woźniak Podsekretarz Stanu, Główny Geolog Kraju
Advertisements

Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
1 Stan Wdrażania Regionalnych Programów Operacyjnych Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Departament Koordynacji i Wdrażania Programów Regionalnych.
2 PODSTAWOWE WIELKOŚCI BUDŻETOWE REALIZACJA PLANU W I PÓŁROCZU 2012 R.
ORGANIZACJA KOLEJOWYCH PRZEWOZÓW OSÓB
DEPARTAMENT STRATEGII
Stan sektora w regionach
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
SZPITALE W TRAKCIE PRZEKSZTAŁCEŃ W SPÓŁKI Z UWZGLĘDNIENIEM LICZBY SZPITALI W WOJEWÓDZTWACH I DANYCH DEMOGRAFICZNYCH Mieszkańcy 1-ogółem; 4-miasta.
Plany działania na 2007 i 2008 rok dla regionalnych Priorytetów PO KL Wrocław,
MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO Przebieg realizacji działań dotyczących MSP w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw,
Elżbieta Malinowska-Misiąg Wojciech Misiąg Marcin Tomalak
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Przepływy finansowe w regionalnych programach operacyjnych - Kontrakt Wojewódzki i dotacja rozwojowa Stała Konferencja Współpracy Olsztyn, 29 listopada.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
1 Warszawa, 7 kwietnia 2010 r. SPRAWOZDANIE ROCZNE Z REALIZACJI BUDŻETU ZA 2009 ROK POSIEDZENIE KOMISJI BUDŻETU I FINANSÓW RADY MIASTA.
XXI Sesja Rady Gminy 18 styczeń 2005r.. Budżet Gminy Oleśnica na 2005 rok.
Ministerstwo Finansów
Wykonanie dochodów i wydatków Województwa Dolnośląskiego w latach 1999 – 2011, przewidywane wykonanie 2012 r. oraz projekt uchwały budżetowej na 2013 r.
POLITYKA RZĄDU WOBEC SAMORZĄDÓW. SAMORZĄDNOŚĆ największy sukces 20 lat wolnej Polski! źródło cywilizacyjnego rozwoju kraju gwarancja racjonalnego wydatkowania.
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Projekt uchwały budżetowej na 2013 rok
Kluczowe liczby w projekcie budżetu na 2014 rok i w projekcie Wieloletniej Prognozy Finansowej na lata Warszawa 15 listopada 2013 r. MIASTO STOŁECZNE.
PREZYDENT MIASTA TYCHY Wykonanie budżetu miasta Tychy za 2011 rok.
Dofinansowanie pobytu mieszkańców (umieszczonych na tzw
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Człowiek - najlepsza inwestycja 18 listopada 2009 r. Człowiek – najlepsza inwestycja Konferencja współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Realizacja budżetu m.st. Warszawy w 2012 roku
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Konsekwencje dla Powiatu Zielonogórskiego wynikające z połączenia Gminy Zielona Góra z Miastem 6 grudnia 2013 rok.
Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia - Raport Electus S.A. Katowice,
Projekt zmian niektórych artykułów ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego Warszawa, styczeń 2012.
Uchwała nr 7/14 Komisji Rewizyjnej Rady Miejskiej w Strzelcach Krajeńskich z dnia 15 kwietna 2014r. W sprawie wniosku o udzielenie absolutorium Burmistrzowi.
1 NOWE PRZEPISY DOTYCZĄCE „JANOSIKOWEGO” MUSZĄ REALIZOWAĆ WYROK TRYBUNAŁU KONSTYTUCYJNEGO.
Warszawa 25 września Subwencja regionalna w świetle ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego i jej znaczenie dla województwa mazowieckiego.
Warszawa 15 lipca „Określone ustawowo dochody własne poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego zdeterminowane są niejednokrotnie obiektywnymi.
SPRAWOZDANIE FINANSOWE GMINY JEDLNIA
1Warszawa, 25 listopada 2013 r. BUDŻET WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA 2014 R. I PROGRAM OSTROŻNOŚCIOWY 25 listopada 2013 r. (poniedziałek)
SYTUACJA FINANSOWA MAZOWSZA 1Warszawa, 20 maja br.
9 lipca 2013 r. 1 Miesięczny stosunek wpływów CIT do rat „janosikowego”
Aktor Jan Nowicki – Honorowy Obywatel Kowala Położenie: - centrum Polski - przy drodze krajowej Nr 1 z obwodnicą - w pobliżu autostrady A1 - węzeł Kowal.
PRZYGOTOWAŁA MAŁGORZATA PAJEK ANALIZA WYKONANIA BUDŻETU GMINY KARCZEW ZA 2009 ROK.
Zmiany w Planie działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Radziejowice, 17 czerwca 2015 r. Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju.
Finansowe skutki dla JST podniesienia kwoty wolnej od podatku PIT do 8000 zł.
Wskaźniki miasta. A. Dochody gminy ogółem na mieszkańca (PLN/mieszk) Wskaźnik pokazuje ogólny poziom łącznych dochodów miasta, przypadający na jednego.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Wyrównanie poziome dochodów jednostek samorządu terytorialnego („janosikowe”) - stan obecny i perspektywa prof. dr hab. Wiesława Miemiec Katedra Prawa.
BUDŻET MIASTA GDAŃSKA WYKONANIE ZA ROK PlanWykonanie% DOCHODY zł zł101 WYDATKI zł zł94 NADWYŻKA-
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Sytuacja finansowa JST w latach Warszawa, maj 2014.
RATING Miasta Gdańska GDAŃSK, marzec Podwyższenie ratingu Miasta Gdańska - międzynarodowego długoterminowego dla waluty krajowej i zagranicznej.
Ograniczenie długu sektora samorządowego w świetle przepisów o finansach publicznych XV Dolnośląskie Forum Samorządu Terytorialnego, kwietnia 2014.
Ocena propozycji podziału Województwa Mazowieckiego na podstawie projekcji sytuacji ekonomicznej wydzielonych województw - w latach dr Piotr.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Wg Pana Profesora Michała Troszyńskiego (GUS) Umieralność okołoporodowa wczesna w latach 1999 – 2008 Współczynnik umieralności >500g Województwo
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wałbrzych – Książ, grudzień 2015 dr inż. Elżbieta Berezowska Skarbnik Województwa Dolnośląskiego.
INFORMACJA z wykonania budżetu Gminy Czersk za I półrocze 2016 r. wraz z informacją o kształtowaniu się Wieloletniej Prognozy Finansowej 1.
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
Zmiany do Planu operacyjnego KSOW na lata w zakresie SIR
1 16 września 2013 r..
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P r.
Ministerstwo Finansów
Stan realizacji na i plan działań na 2018 r.
Finanse powiatowe - stan aktualny - potrzeby i oczekiwania
Jednostek Samorządu Terytorialnego a rosnące obciążenia finansowe
Dramat w dwóch aktach i z prologiem
Wyniki wyboru LSR w 2016 r. Czerwiec 2016 r.
Zapis prezentacji:

1Warszawa, 26 stycznia 2012 r. ANALIZA SYTUACJI FINANSOWEJ MAZOWSZA W KONTEKŚCIE WPŁATY DO BUDŻETU PAŃSTWA Z TYTUŁU TZW. JANOSIKOWEGO

Obniżenie ratingu Mazowsza przez Agencję Fitch Komunikat prasowy Fitch obniżył rating Województwa Mazowieckiego do ‘BBB+’. Perspektywa jest stabilna. Fitch Ratings, Londyn/Warszawa, 13 kwietnia 2011 r.: Fitch Ratings obniżył ratingi dla Województwa Mazowieckiego: długoterminowy w walucie zagranicznej z ‘A-’ do ‘BBB+’, długoterminowy w walucie krajowej z ‘A’ do ‘A-’ oraz długoterminowy krajowy z ‘AAA(pol)’ do ‘AA(pol)’. Perspektywa wszystkich ratingów jest stabilna. Fitch Ratings także obniżył długoterminowy rating w walucie zagranicznej z ‘A-’ do ‘BBB+’ dla obligacji Województwa Mazowieckiego wyemitowanych w transzach o wartości 50 mln euro i 32 mln euro. Obniżenie ratingów odzwierciedla dalsze pogarszanie się wyników operacyjnych Województwa w latach oraz jedynie nieznaczną ich poprawę w latach , a także słaby wskaźnik pokrycia zadłużenia. Ratingi biorą pod uwagę szybki wzrost wydatków operacyjnych, przekraczający wzrost dochodów operacyjnych. Wpłaty do budżetu państwa z tytułu części regionalnej subwencji ogólnej stanowią dodatkowe obciążenie dla budżetu Województwa, podobnie jak ryzyko pośrednie generowane przez sektor ochrony zdrowia.. Warszawa, 26 stycznia 2012 r.2

W 2010r. nadwyżka operacyjna spadła do 5,2% dochodów operacyjnych, podczas gdy w latach wynosiła ona średnio 20,8%. Fitch oczekuje, że w latach marża operacyjna może się nieznacznie poprawić do ok. 8%, jednak pozostanie ona nadal znacznie niższa niż w latach poprzednich, a wskaźnik spłaty zadłużenia (zadłużenie/nadwyżka bieżąca) pozostanie słaby, powyżej 15 lat. Chociaż Województwo nie planuje dalszego wzrostu zadłużenia, jednak zdaniem Fitch może ono nadal rosnąć w związku wydatkami inwestycyjnymi; do ok. 78% dochodów bieżących w 2013r. z umiarkowanego poziomu 66,5% (1,4 mld zł) w 2010r. Obsługa zadłużenia w latach może wynieść średnio 117 mln zł rocznie, a następnie wzrosnąć do 250 mln zł w latach w związku z wykupem obligacji, co może dodatkowo pogorszyć wskaźniki obsługi zadłużenia. Wysoki udział dochodów z podatków CIT i PIT w dochodach operacyjnych (71% w 2010r.) oraz skomplikowany i progresywny sposób kalkulowania wpłat do budżetu państwa z tytułu części regionalnej subwencji ogólnej czyni budżet Województwa podatnym na niekorzystne zmiany koniunktury gospodarczej. W 2010r. Województwo otrzymało niższe wpływy z podatków, podczas gdy jego wpłata do budżetu wzrosła o 7%; do 939 mln zł i stanowiła 63% dochodów podatkowych. W 2011r. wpłata ta będzie niższa (628 mln zł) w związku z decyzją Ministerstwa Finansów dotyczącą jej czasowego zmniejszenia, ale system kalkulowania nie zmienił się. Na 2012 rok wpłata jest również bardzo wysoka i wynosi aż 658 mln. (o 30 mln więcej niż w 2011r.) Warszawa, 29 kwietnia 2011 r. Warszawa, 26 stycznia 2012 r.3

4 Samorządowi Województwa Mazowieckiego podlega: 29 jednostek kultury (I miejsce w skali kraju) 38 jednostek oświatowych (I miejsce w skali kraju) 30 jednostek ochrony zdrowia (III miejsce w skali kraju) Stan liczbowy Wojewódzkich Samorządowych Jednostek Organizacyjnych LpWojewództwo Jednostki ochrony zdrowia Jednostki oświatowe Jenostki kultury 1dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie* opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie 1596 Ogółem Udział Województwa Mazowieckiego w kwotach ogółem7,67%12,42%13,81% Warszawa, 26 stycznia 2012 r.

Na terenie województwa mazowieckiego znajduje się najwięcej gmin - 314, w tym 100 zaliczanych do najuboższych. 5Warszawa, 26 stycznia 2012 r.

6 „Janosikowe” – to subwencja wyrównawcza, przekazywana przez Mazowsze na rzecz innych województw. W roku 2010 Mazowsze na rzecz innych województw przekazało aż 940 mln zł, czyli 63 proc. swoich dochodów podatkowych. Po zastosowaniu czasowego zmniejszenia „janosikowego” w 2011 roku Mazowsze na rzecz innych województw przekazało 628 mln zł, tj. ponad 39 proc. swoich dochodów podatkowych. W 2012 roku wpłata wynosi 659 mln, co stanowi również prawie 40proc. planowanych dochodów podatkowych (czyli w dalszym ciągu największą pozycję wydatków budżetu). Warszawa, 26 stycznia 2012 r.

7Warszawa, 26 stycznia Sposób naliczania „janosikowego” - rok 2012 Subwencja wyrównawcza, czyli tzw. „janosikowe” naliczana jest na podstawie dochodów sprzed dwóch lat. Województwo Subwencja regionalna (dochody województw) Wpłaty województw na część regionalną dolnośląskie kujawsko-pomorskie lubelskie lubuskie łódzkie małopolskie mazowieckie opolskie podkarpackie podlaskie pomorskie śląskie świętokrzyskie warmińsko-mazurskie wielkopolskie zachodniopomorskie Razem

Środki pozostające na realizację zadań własnych w województwie mazowieckim – porównanie z wysokością wpłaty do budżetu państwa W roku 2010 środki pozostające na realizację zadań własnych (dochody podatkowe + subwencje – wpłata) były niższe od kwoty wpłaty! W roku 2011 dzięki zmianie zasad naliczania „janosikowego” sytuacja nieznacznie uległa poprawie. Warszawa, 26 stycznia 2012 r.8

Analiza wszystkich skutków systemu wyrównawczego (dochody podatkowe + subwencje - wpłata) / liczba mieszkańców 9 W 2011 roku dzięki zmianie zasad naliczania „janosikowego” sytuacja Mazowsza trochę się poprawiła. W 2012 roku nieznaczna tendencja wzrostowa utrzymuje się. Zastosowanie proponowanej w projekcie obywatelskim metody naliczania wpłaty do budżetu państwa pozwoliłoby wydostać się Mazowszu z recesji. Warszawa, 26 stycznia 2012 r.9

Analiza wszystkich skutków systemu wyrównawczego – 2010 rok (dochody podatkowe + subwencje - wpłata)/ liczba mieszkańców Warszawa, 26 stycznia

Analiza wszystkich skutków systemu wyrównawczego – 2010 rok Warszawa, 26 stycznia 2012 r.11

Analiza wszystkich skutków systemu wyrównawczego – 2011 rok (dochody podatkowe + subwencje - wpłata) / liczba mieszkańców Warszawa, 26 stycznia

Analiza wszystkich skutków systemu wyrównawczego – 2011 rok Biorąc pod uwagę wyłącznie dochody podatkowe, województwo mazowieckie jest zdecydowanie najbogatszym regionem w Polsce – wskaźnik dochodów podatkowych na 1 mieszkańca wynosi w 2011 roku 300, wobec średniej na poziomie 132. Jednakże analizując wszystkie elementy poziomego systemu wyrównywania dochodów podatkowych województw w 2011 roku, Mazowsze zajmuje trzecią pozycję pod względem zamożności (w 2010 roku było na ostatnim miejscu). Tak dobry wynik był możliwy wyłącznie dzięki zamianie zasad naliczania „janosikowego” na 2011 rok. Niestety, nie podjęcie żadnych działań zmierzających do zmiany metodologii naliczania „janosikowego” spowoduje, że Mazowsze ponownie zajmie ostatnią pozycję – jak to mało miejsce w roku Warszawa, 26 stycznia 2012 r.13

Konieczne zmniejszenie dochodów podatkowych (PIT, CIT) zaplanowanych w uchwale budżetowej na 2012 r. W związku z uchwaleniem przez Radę Ministrów 6 grudnia 2011 r. nowego projektu budżetu państwa na 2012 r., w którym w bardzo dużym stopniu zmieniono założenia dot. wzrostu dochodów podatkowych Województwo Mazowieckie zmuszone jest do dokonania korekty w zakresie wysokości zaplanowanych środków z tytułu wpływów z udziałów w podatkach PIT i CIT. Pierwotnie zaplanowano wzrost dochodów podatkowych o 18,2 proc., po czym wskaźnik ten został zmniejszony do 4,8 proc. Dla województwa mazowieckiego oznacza to konieczność zaplanowania mniejszych wpływów w 2012 r. o 250 mln (z kwoty mld do kwoty mld), a co za tym idzie zmniejszenia planowanych wydatków na realizację zadań własnych. Warszawa, 26 stycznia

Zadłużenie województwa mazowieckiego w latach Zadłużenie WM cały czas jest bardzo wysokie, przekraczające 50%. Żeby móc płacić tak wysokie „janosikowe” i realizować przy tym rozpoczęte inwestycje, województwo zmuszone było zaciągać bardzo kosztowne kredyty. Warszawa, 26 stycznia

Analiza zmian zadłużenia, środków pozostających na zadania własne i „janosikowego” w latach W 2010 r. środki pozostające na zadania własne były mniejsze niż wpłata „janosikowego”. W związku z tak dużym obciążeniem zadłużenie Mazowsza cały czas rośnie. Warszawa, 26 stycznia

Porównanie wpłaty „janosikowego" wg obowiązujących przepisów i przepisów wynikających z projektu obywatelskiego ustawy Z wykresu wynika, że przyjęcie nowej metodologii wyliczania „janosikowego” zgodnie z projektem obywatelskim zmniejszyłoby obciążenie dla budżetu WM z prawie 40 proc. do 31,9 proc. Warszawa, 26 stycznia

Wpływ zmiany zasad naliczania części regionalnej subwencji ogólnej dla województw na 2012  Wg art. 31 ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego wpłatę na 2012 rok wyliczono mnożąc liczbę mieszkańców województwa z 2010 roku x (48% wskaźnika Ww) + (95% różnicy między W a 170 % wskaźnika Ww) – wynosi ona ok. 658 mln. zł.  Wg projektu obywatelskiego wpłatę, wyliczamy, mnożąc liczbę mieszkańców województwa z 2010 roku x (38,4% wskaźnika Ww) + (76 % różnicy między W a 170 % wskaźnika Ww) – wynosi ona ok. 527 mln zł. Przy zastosowaniu zasad naliczania „janosikowego” zgodnie z projektem obywatelskim ustawy wpłata części regionalnej subwencji ogólnej dla województw byłaby mniejsza o ok. 131 mln. zł.  Wg proponowanych przez województwo mazowieckie zmian, wpłatę wyliczałoby się, mnożąc liczbę mieszkańców województwa z 2010 roku x (42% wskaźnika Ww) + (80 % różnicy między W  a 180 % wskaźnika Ww) – wynosi ona ok. 512 mln zł. Warszawa, 26 stycznia

Wpływ zmiany zasad naliczania części regionalnej subwencji ogólnej dla województw na 2012 – cd.  Wg proponowanych przez województwo mazowieckie zmian, wpłatę wyliczałoby się, mnożąc liczbę mieszkańców województwa z 2010 roku x (42% wskaźnika Ww) + (80 % różnicy między W a 180 % wskaźnika Ww) – wynosi ona ok. 512 mln zł. Przy zastosowaniu zasad naliczania „janosikowego” zgodnie z propozycją województwa mazowieckiego wpłata części regionalnej subwencji ogólnej dla województw byłaby mniejsza o ok. 146 mln zł. Ponadto jednym z ważniejszych postulatów województwa mazowieckiego w sprawie „janosikowego” jest ograniczenie wpłaty do wysokości nieprzekraczającej 30 proc. dochodów podatkowych. 19Warszawa, 26 stycznia 2012 r.