Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

Przeciwdziałanie przemocy domowej
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM
Hasło promujące życie bez agresji.
Aktywność fizyczna jako przeciwdziałanie problemom wychowawczym
Opracowała: mgr Agnieszka Szymańska - Gunia pedagog szkolny
Postawa DEF. I: Stanisław Mika, Psychologia społeczna:
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Wagarowanie młodzieży
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Napięcie emocjonalne i stres
Broszura opisuje zjawisko przemocy i agresji oraz jego formy
realizacja VIII punktu
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Z PUNKTU WIDZENIA POGOTOWIA OPIEKUŃCZEGO
Uzależnienia a rozwój dziecka
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
PROGRAM WYCHOWAWCZY.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Fazy odziaływania na dziecko trudne
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
Przyczyny agresji i przemocy wśród dzieci i młodzieży
Recepta na sukces nauczyciela
Asertywność czyli jak żyć z ludźmi Autor: Elżbieta Bowdur.
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Praca z dzieckiem agresywnym
STOP – przemocy i agresji
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Problemy wychowawcze szkoły
PROFILAKTYKA.
przypadku prześladowania
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Agresja wśród dzieci prezentacja dla rodziców
POTRZEBY DZIECKA POWINNOŚCI RODZICA
Prawa dziecka.
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
Porozmawiajmy o silnych i słabych, czyli: * w sieci pozytywnych powiązań i * w sieci negatywnych powiązań Jak wiedza i doświadczenie pozwalają zrozumieć.
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
CZYM JEST AGRESJA.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
środowisko wychowawcze
DOBRA ORGANIZACJA CZASU NAUKI SYSTEMATYCZNOŚĆ POZYTYWNA OCENA REZULTATÓW WŁASNEJ PRACY.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Uczeń- jego prawa i obowiązki
POSTAWY RODZICIELSKIE
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Jak rozwiązywać problemy kryzysu dojrzewania dr Genowefa Janczewska-Korczagin.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Fobia szkolna.
Spotkanie z rodzicami- inauguracja roku szkolnego 2017/
Wykonały: Dominika Radziewińska Kinga Stelmaszczuk
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Zapis prezentacji:

Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji Szkoła Podstawowa w Skórce 17 września 2014

Kierunek polityki oświatowej państwa Profilaktyka agresji i przemocy w szkole

Postawa wychowawcza rodzica (rodzicielska) Postawa rodzicielska – nie jest wrodzona, a nabyta w życiu. To względnie trwałe ustosunkowanie rodziców wobec dziecka

Postawy mają charakter 3 składnikowy (postawa rodzicielska też ma te elementy) składnik poznawczy – rozumiany jako całokształt wiedzy, przekonań, nastawień, poglądów rodzica wobec dziecka. Składnik ten może być ubogi (prymitywny) i rozbudowany (szeroka świadomość rodzicielska) składnik emocjonalny- jest to składnik najważniejszy. To uczuciowy stosunek do dziecka. Silne albo słabe lub pozytywnie albo negatywne składnik działania (behawioralny) – wszystko to co praktyczne; stopień współdziałania z dzieckiem Trzeci składnik jest wypadkową 1 i 2.

Postawy rodzicielskie – uważa się za struktury plastyczne (zmieniają się wciągu życia). Rodzice zmieniają postawy względem rozwoju dziecka. Postawy rodzicielskie, które mają skłonność do zastania się są nieprawidłowe. Usztywnione postawy wobec dziecka są szkodliwe.

PROSZĘ DOBRAĆ SIĘ W PARY I STANĄĆ NAPRZECIWKO SIEBIE Ćwiczenie Jak oswajamy zmiany? PROSZĘ DOBRAĆ SIĘ W PARY I STANĄĆ NAPRZECIWKO SIEBIE

Zdaniem Fritza Redla – amerykańskiego psychologa mamy do czynienia z trzema rodzajami agresji uczniów: 1. Agresja frustracyjna – przeniesiona z domu rodzinnego. Dziecko przeżywa gniew, złość, odrzucenie po konflikcie z rodzicami w domu, wybucha dopiero w szkole. Atakuje kolegów, nauczycieli, choć to nie oni są powodem tych emocji. Nie powinni oni odbierać tego jako osobistą zniewagą, ale dzieje się inaczej.

Zdaniem Fritza Redla – amerykańskiego psychologa 2. Drugi rodzaj agresji dotyczy środowiska szkolnego. Stanowi reakcję ucznia na sytuacje, które wydarzyły się właśnie w tym środowisku. Dotyczą one sytuacji konfliktowych dziecka w relacjach z rówieśnikami i nauczycielami. 3. Trzeci rodzaj agresji może być odreagowaniem stanu wewnętrznego dziecka. Skoncentrowane na własnych myślach, marzeniach, przeżyciach reaguje agresywnie, bo coś [przebiega nie po jego myśli. Atakuje bez powodu – często nie potrafi wyjaśnić dlaczego?

Z badań wynika, że dzieci agresywne doświadczyły w domach rodzinnych niewłaściwych postaw rodzicielskich takich jak: - nadmiernych wymagań, - odrzucenia, - bagatelizowania problemów dziecka (przecież to głupie, w czym widzisz problem, co za problem…), - unikania (pomogę Ci później, przyjdź potem, nie widzisz, że jestem zajęty…).

Wśród typów ojców, którzy pełnią patogenna rolę, wymienia się: Postawę ojca rygorystycznego, który nadmiernie egzekwuje stawiane dziecku wymagania. Postawę ojca ,,groźnego”, który to wykazuje wrogość i nienawiść do swoich dzieci. Postawa ojca nieobecnego, który nie angażuje się w wychowanie dzieci, wykazuje brak zainteresowania ich sprawami.

Natomiast wśród postaw patogennych matek wyróżnia się: Matki nieszczęśliwe – to kobiety rozczarowane swoim małżeństwem, życiem. Matki nie kochające, nie troszczą się o dzieci. Matki nerwowe, często przemęczone pracą, nie znajdują czasu dla siebie i rodziny. Matki lękliwe, nadmiernie opiekuńcze i skrupulatne. Matki autokratyczne, wymagają od dzieci bezwzględnego posłuszeństwa i podporządkowania się ich woli. Matki pedantyczne są drobiazgowe, bawią się w szczegóły, nieustępliwe, narzucają dzieciom zbyt wysokie wymagania.

Co robić? JAK KOCHAĆ I WYMAGAĆ?

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ MONIKA BEKKER-GOSKA

Literatura: Praca zbiorowa, Instytut Psychologii Zdrowia. Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie. Warszawa 2001. E. Aronson. Człowiek istota społeczna. Warszawa: PWN 1999. A. Frączek, I. Pufal-Struzik. Agresja wśród dzieci i młodzieży. Kielce WP ZNP. I. Judziłł. Dziecko ofiara przemocy. Warszawa WSiP. A. Piekarska. Przemoc w rodzinie. Warszawa: PTP.