NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PROTOTO WE WROCŁAWIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w pracy nauczyciela i bibliotekarza
Advertisements

Warsztaty psychologiczne
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
Oddziaływanie mediów na osobowość człowieka
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Kształtowanie kompetencji czytelniczych-
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
w edukacji przedszkolnej
Emocje i uczucia Stres opracowała dr Agata Gąsiorowska
Zagrożenia komputerowe dla dzieci
Miejsce psychoedukacji w systemie leczenia schizofrenii
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Napięcie emocjonalne i stres
Jakość wizyty premedykacyjnej a wybrane aspekty lęku chorego przed znieczuleniem Jakość wizyty premedykacyjnej a wybrane aspekty lęku chorego przed znieczuleniem.
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Międzynarodowe Święto Bibliotek.
Indywidualny plan resocjalizacji
DLACZEGO KSIĄŻKA.... Prezentacja argumentów zachęcających do kształtowania nawyków czytelniczych u dzieci.
Praca z dzieckiem agresywnym
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
w praktyce pedagogicznej
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Dlaczego warto czytać dzieciom?
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Arteterapia – leczenie przez sztukę
Umiejętność obserwacji.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
Biblioterapia.
(terapia czytelnicza)
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Wyrabia nowe spojrzenie na świat Daje wzory do myślenia Człowiek wie więcej o świecie i o innych ludziach Ma udział w rozwoju osobowości Chroni przed.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
BIBLIOTERAPIA JAKO FORMA TERAPII PEDAGOGICZNEJ
Jak dobrać książki w zależności od potrzeb uczniów ?
 Współpraca pomiędzy medycyną i psychologią  Podejście systemowe i psychoanalityczne  Partnerstwo  Akceptacja i dostępność  Za kryzysem psychicznym.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Opracowała: mgr Mariola Dytrych mgr Maria Janczyk - Kukieła
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
Dlaczego warto czytać dziecku ?
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZYTELNICTWO ZA I SEMESTR ROKU SZKOLNEGO 2016/2017
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
BIBLIOTERAPIA?...CO TO TAKIEGO?
„POSTAW NA RODZINĘ” KAMPANIA PROFILAKTYCZNA
Biblioterapia w pracy nauczyciela
Zapis prezentacji:

NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PROTOTO WE WROCŁAWIU Wszystkie materiały tworzone i przekazywane przez Wykładowców NPDN PROTOTO są chronione prawem autorskim i przeznaczone wyłącznie do użytku prywatnego. NIEPUBLICZNA PLACÓWKA DOSKONALENIA NAUCZYCIELI PROTOTO WE WROCŁAWIU MATERIAŁY Z KURSU KWALIFIKACYJNEGO www.prototo.pl

BIBLIOTERAPIA DR MICHAŁ GUŁOWSKI

Biblioterapia Przed rozpoczęciem zajęć biblioterapii, należy pamiętać że jest to coś więcej niż zwykła rekomendacja określonej książki danemu człowiekowi – jest to celowy program zajęć wymagający starannego przygotowania.

Biblioterapia to proces terapeutyczny, w którym odpowiednio wyselekcjonowane i przystosowane materiały czytelnicze stosuje się jako środek wspierający proces leczniczy i wychowawczy. Biblioterapia jest metodą psychoterapeutyczną, która przez literaturę buduje lub odbudowuje zasoby osobiste, obraz siebie i świata oraz redukuje przykre napięcie emocjonalne. W Polsce jako dyscyplina naukowa pojawiła się w latach 30tych XX wieku. Biblioterapia rozumiana jest jako zmierzone działanie wykorzystywania książki lub materiałów niedrukowanych (obrazy, filmy) prowadzące do realizacji celów rewalidacyjnych, resocjalizacyjnych, profilaktycznych i ogólnorozwojowych. Istotą biblioterapii jest proces asymilacji wartości psychologicznych, społecznych i estetycznych z ludzkim charakterem, osobowością i zachowaniem. W ujęciu psychologicznym celem biblioterapii jest kształtowanie osobowości jednostki znajdującej się w trudnej sytuacji życiowej.

Historia biblioterapii Dzieje biblioterapii są prawie tak stare, jak dzieje książki. Na jednej z najstarszych bibliotek w Aleksandrii widniał napis „Lekarstwo dla duszy”, a w 1272 roku w szpitalu Al. – Mansur w Kairze stosowano czytanie Koranu jako część leczenia. Od średniowiecza istniały w całej Europie szpitale zakładane głównie przez zakonników, nie ma jednak źródeł na temat zbiorów bibliotecznych. Teksty świeckie o tematyce moralnej i filozoficznej, do leczenia wprowadzono po raz pierwszy w XIX wieku do szpitalach angielskich, szkockich i amerykańskich (Bejamin Rush). Na posiedzeniu Stowarzyszenia Bibliotekarzy Angielskich zachęcano do wykorzystania w szpitalach książek o treści religijnej i rozrywkowej. Książki przynoszono chorym na oddziały. Podczas I wojny światowej powstała w Anglii tzw. biblioteka wojenna, która miała dostarczać książki pacjentom szpitali wojskowych. Przedsięwzięcie to okazało się bardzo trafne, gdyż przyniosło ulgę w cierpieniu pacjentów. W latach trzydziestych ubiegłego stulecia pojawiła się tendencja do celowego stosowania książek w procesie terapeutycznym, zaczęto określać tę formę terapii jako biblioterapię. Termin ten pochodzi od greckiego słowa biblion – książka, a użyty został po raz pierwszy w roku 1916 przez Samuela McCherda Crothesa.

W 1966 roku amerykańskie Towarzystwo Bibliotekarzy przyjęło oficjalną definicję biblioterapii, mówiąc, iż „jest to użycie wyselekcjonowanych materiałów czytelniczych jako pomocy terapeutycznej w medycynie i psychiatrii; a także pośrednictwo w rozwiązywaniu problemów osobistych poprzez ukierunkowane czytanie”. W Polsce właściwy rozwój biblioterapii przypada na lata po drugiej wojnie światowej. Nie należy jednak sądzić, że wcześniej nie doceniano u nas pozytywnej roli książki w leczeniu. Jedna z najwcześniejszych wzmianek o bibliotekach szpitalnych w Polsce to opis szpitala Dzieciątka Jezus w Warszawie z 1927 roku. Sam termin biblioterapia wprowadza w Polsce w 1938 roku profesor Uniwersytetu Jagiellońskiego Franciszek Walter. Biblioterapię umiejscawia się zarówno w sferze zasięgu problemów medycyny, jak też w sferze spraw dotyczących kultury. Taka pozycja niesie zawsze w sobie możliwości niedocenienia spraw, które wchodzą w te sfery.

Terapia kliniczna Terapia rozwojowa Uczestnicy Osoby z zaburzeniami emocjonalnymi, psychicznie chorzy Instytucje Szpitale psychiatryczne, centra leczenia uzależnień Terapeuta Lekarz psycholog Cel Poznanie siebie zamierzające do zmiany postaw i zachowań Materiały Literatura, środki audiowizualne Techniki i metody pracy Dyskusje, rozmowy, dobór literatury Terapia rozwojowa Pacjenci szpitali ogólnych, osoby zdrowe, ale mające problemy z dojrzewaniu, starością Domy pomocy społecznej, szkoły, biblioteki Nauczyciel, bibliotekarz, inny specjalista Pełniejsze poznanie problemów, rozwój osobowości, wzbogacenie jakości życia, poczucia wartości, zwiększenie szacunku,

Etapy pracy w biblioterapii Wyłonienie ucznia (uczniów). Wstępna rozmowa z uczniem. Wysłuchanie Przeprowadzenie wywiadów z psychologiem, pedagogiem szkolnym, wychowawcą, nauczycielami przedmiotowymi, rodzicami. Wspólne postawienie diagnozy.

Dobór narzędzia. W niektórych przypadkach należy pozostawić czas na zapoznanie się z nim (może to się odbywać indywidualnie, w uzasadnionych przypadkach grupowo). Praca z narzędziem (indywidualna lub w grupie). Zajęcia warsztatowe dla uczniów. Podsumowanie zajęć. Kontrola oczekiwanych rezultatów.

Maria Molicka „Bajko-terapia” O lękach dzieci i nowej metodzie terapii, Media Rodzina, Poznań 2003 Bajka – krótki dowcipny utwór, najczęściej poetycki, o charakterze satyrycznym lub dydaktyczny, mogą występować czarodziejskie postacie (nie pomagają), wiek od 4 do 9 lat, Baśń – utwór narracyjny, folklorystyczny, gdzie zachowany jest obiektywny stosunek autora do opisywanych wydarzeń, magia pomaga rozwiązywać problemy bohaterów, granice rzeczywistości i baśniowości wyraźnie oddzielone

Rodzaje bajek terapeutycznych: Relaksacyjne (na podstawie wizualizacji). Psychoedukacyjne. Psychoterapeutyczne.

Cel bajek to redukcja lęku w wyniku negatywnego doświadczenia (lęk odtwórczy), czy na skutek niewłaściwej stymulacji wyobraźni (lęk wytwórczy) oraz niezaspokojonych potrzeb. Niezaspokojona potrzeba bezpieczeństwa generuje często lęk np. przed ciemnością, pożarciem przez dzikie zwierzęta (atmosfera ciepła, bezpieczeństwa, oraz poczucie, że jeden z bohaterów będzie zawsze blisko i gotowy do pomocy). Niezaspokojona potrzeba miłości rodzi lęk przed porzuceniem, odrzuceniem, powstawanie lękowego obrazu samego siebie (przedstawienie argumentów, że bohater jest wart miłości i że ją zdobędzie, upewnienie lub zastępcze danie miłości jest sposobem na redukcję) Niezaspokojona potrzeba akceptacji – poczucie bycia gorszym, mniejszej wartości, odrzucenie (nie musi być bohater bez skazy, ale pokonującego przeszkody, osiągającego sukces, zwycięzcę, podziwianego, akceptowanego, szanowanego).

Bajka relaksacyjna Posługuje się wizualizacją w celu odprężenia i uspokojenia. Akcja toczy się w miejscu dobrze znanym, opisywanym jako spokojne, przyjazne i bezpieczne (TAKIE TEŻ JEST W PERCEPCJI DZIECKA). Bohater opowiadania obserwuje i doświadcza wszystkimi zmysłami miejsc, gdzie odpoczywa. Dzieci uwielbiają fabułę, można wprowadzić jakieś postacie, przebieg niezbyt dynamiczny. Wg E. Małkiewicz czas trwania (3-7 minut), może się pojawić element picia wody ze źródełka, kąpiel pod wodospadem, latanie. W słuchaczu pobudza trzy struktury: słuchową, wzrokową i czuciową. Relaksacja jest to „systematyczne i celowe odprężanie mięśni mające charakter postępujący, tak, że osiąga się coraz głębszy poziom”. Zmniejszając napięcie mięśniowe, naczynia się rozszerzają, a ciało harmonijnie pracuje. Przeciwwaga dla pobudzenia. Im głębszy relaks, tym łatwiej o uspokojenie, odprężenie i lepsze samopoczucie. Łatwiej poradzić sobie z trudnościami. Ważne jest wprowadzenie: teraz posłuchamy bajeczki, usiądź wygodnie, jeszcze wygodniej, posłuchaj swego oddechu, możesz przymknąć oczy, wszystkie dźwięki oddalają się. Prowadzący: jest zrelaksowany, odprężony, należy wyrównać swój oddech i rytmicznym cichym głosem czytać tekst (może towarzyszyć uspokajająca muzyka). Przykłady bajek s. 156-161 Trwałe rezultaty – prowadzenie systematyczne.

Bajka psychoedukacyjna. Cel: wprowadzenie zmian w zachowaniu, czyli rozszerzenie możliwego repertuaru zachowań Bohater ma podobny problem, co dziecko, które zdobywa doświadczenie poprzez bajkowy świat, gdzie się uczy, jakie wzory zachowań należy zastosować, rozszerza samoświadomość, uczy się zachowania w trudnej sytuacji. Kognitywne (poznawcze) sposoby oddziaływania. Metafory i symbole dostosowane do problemu dziecka, np. utraciło zaufanie do dorosłych, bajka o zwierzątku zaplątanym w sieć kłusownika i teraz gryzie, broniąc przed leśniczym, który chce je uwolnić lub o chorym piesku, który musi iść do weterynarza. SĄ PROPOZYCJĄ Metafory i symbole pozwalają rozumieć bez demagogii. Bajki nie mogą czytelnikowi narzucać rozwiązań. Mogą mięć formę profilaktyki: „Opowiadania dla Twojego dziecka” Brett Doris i „Bajki na dobry sen” Gerlinde Ortner. Edukacja wczesnoszkolna zagrożona jest w problemy akceptacji otoczenia, samego siebie, oceniania z każdej strony itd. Bajki mogą pomóc odnaleźć swoje mocne strony, ukażą problem z innej perspektywy (np. przezywanie innych jest krzywdzące). Bajki psychoedukacyjne powinny zawsze zostać opracowane, co nie znaczy wyjaśnione. Po ich przeczytaniu należy zachęcić do narysowania ilustracji, opowiedzenia o przeczytanym tekście, uzewnętrznienia emocji, co czuli bohaterowie. Należy odnieść się do doświadczeń osobistych, nie narzucać interpretacji, czytelnicy sami muszą zinterpretować tekst, aby zinternalizować wartości.

Bajka psychoterapeutyczna Inspiracją były baśnie, są dłuższe i mają rozbudowaną fabułę, zawiera niektóre elementy baśni (kompensacja potrzeb) i bajki psychoedukacyjnej (wzory), uzupełniona o dawanie wsparcia, identyfikację z bohaterem, budują zasoby osobiste, a tym samym powodują redukcję napięcia. Zastępczo zaspokaja potrzeby dziecka (kompensajacja) Daje wsparcie poprzez zrozumienie, akceptację (pozytywne emocje, nadziei, przyjaźni) Przekazuje odpowiednią wiedzę o sytuacji lękotwórczej i wskazuje sposoby radzenia z nimi. Fabuła dotyczy sytuacji wzbudzających lęk. Zadanie narracji to konkretyzacja i racjonalizacja doznawanych leków przez bohatera, wzmacnianie poczucia własnej wartości, uczenie myślenia pozytywnego, powtarzanie bodźców i łączenie bodźców lękotwórczych z takimi, które wywołują pozytywną reakcję emocjonalną. Konkretyzacja lęku – umożliwienie przeżycia emocji poprzez odczucia bohatera, proces identyfikacji, OPISUJE DOZNANIA EMOCJONALNE BEZ ELEMENTÓW GROZY. Cel: pomóc w znalezieniu dziecku argumentów do dialogu z samym sobą (w momencie, kiedy obawia się zagrożenia)

Wszystkie bajki mają stałe elementy (temat, bohater, tło opowiadania, bohater przeżywa lęk, wprowadzane postacie umożliwiają znalezienie sposobu jego przezwyciężenia, rozwiązania, akcja rozgrywa się w miejscu znanemu dziecku. Poprzez naśladownictwo i identyfikację z bohaterem. Mechanizmy oddziałujące na dziecko: naśladownictwo, identyfikacja, odwrażliwienie oraz asymilacja wiedzy. Wzmocnienie poczucia własnej wartości czytelnika. Redukcja lęku na skutek kontaktu z bodźcem o średniej sile – efekt zanikania (habituacji).

Strach, lęk, fobia. Strach - silna przykra emocja o charakterze wrodzonym, pojawiająca się w sytuacjach realnego zagrożenia. Wrodzoną reakcją organizmu w takiej sytuacji jest odruch ucieczki, walki lub bezruchu.   Lęk to negatywny stan emocjonalny związany z przewidywaniem nadchodzącego z zewnątrz lub pochodzącego z wewnątrz organizmu niebezpieczeństwa, objawiający się jako niepokój, uczucie napięcia, skrępowania, zagrożenia. W odróżnieniu od strachu, lęk jest procesem wewnętrznym, niezwiązanym z bezpośrednim zagrożeniem lub bólem. Inną formą lęków są fobie. „Charakteryzują się obecnością nieracjonalnych lub nadmiernych lęków przed przedmiotami, sytuacjami lub czynnościami, które w zasadzie nie są niebezpieczne ani też nie są prawdziwym źródłem lęku. Osoby te podejmują wiele środków ostrożności.

Jaki powinien być biblioterapeuta ? Gdzie i z kim stosujemy biblioterapię?