Działania Nowatorskie innowacje

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
ZADANIA DYREKTORA SZKOŁY/PLACÓWKI W NOWYM NADZORZE PEDAGOGICZNYM opracowanie: Władysława Tkaczyk st. wizytator.
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
NOWY NADZÓR PEDAGOGICZNY
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA PROJEKTOWANIE PRACY PRZEDSZKOLA W KONTEKŚCIE
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Zanim wybierzesz program nauczania
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
SZKOLENIE RADY PEDAGOGICZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
Innowacje pedagogiczne w szkołach ponadgimnazjalnych
Innowacyjne metody kształcenia nauczycieli wychowania przedszkolnego
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Innowacje pedagogiczne w szkołach podstawowych
praktyczne, prowadzone z zachowaniem obiektywizmu i etycznego podejścia, okresowe badanie oceniające postęp na drodze do osiągania ustalonych rezultatów.
Innowacje pedagogiczne w gimnazjach
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Innowacje pedagogiczne
Innowacje pedagogiczne w przedszkolach
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Niepubliczna placówka doskonalenia nauczycieli „prototo” we wrocławiu
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Zaproszenie do Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Dyrektor kluczem do sukcesu szkoły Kielce, wrzesień 2014.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA MŁODZIEŻOWYCH OŚRODKÓW WYCHOWAWCZYCH,
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA SZKÓŁ DLA DOROSŁYCH
Treści kształcenia.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PRZEDSZKOLI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK OŚWIATOWO-WYCHOWAWCZYCH I ARTYSTYCZNYCH.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ
NOWATORSTWO Warszawa 15 września 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
I N N O W A C J A PEDAGOGICZNA W PROCESIE EDUKACYJNYM.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Innowacje pedagogiczne
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Działania Nowatorskie innowacje

Znaczenie słowa innowacja, z łacińskiego innovatio – nowość, rzecz nowo wprowadzona, niekonwencjonalna, nietradycyjna, odkrywcza, oryginalna, pionierska, prekursorska, nieszablonowa, awangardowa, postępowa, pomysłowa, świeża, śmiała, nieschematyczna, nowoczesna, niesztampowa, rewolucyjna, niestereotypowa, reformistyczna, ale też nowo wprowadzona. W języku potocznym słowo innowacja kojarzone bywa z całym szeregiem terminów bliskoznacznych, jak: usprawnienie, ulepszenie, twórczość, nowatorstwo, modernizacja, rozwiązania niekonwencjonalne.

Nowy słownik pedagogiczny, Okoń W. Warszawa 1996 Działalność nauczycieli i wychowawców, polegająca na ulepszaniu wzorów pracy dydaktycznej i wychowawczej przez własne pomysły racjonalizatorskie; mogą one dotyczyć treści, metod, środków oraz form organizacyjnych kształcenia i wychowania; nowatorstwo związane z żywo odczuwaną potrzebą podnoszenia na wyższy poziom kreatywności i doskonałości szkolnictwa różnych szczebli jest przedpolem twórczości pedagogicznej.

Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku t. 3, Warszawa 2004 W polskim systemie edukacyjnym przyjęto, że nowatorstwem pedagogicznym mogą być nowe rozwiązania programowe, organizacyjne lub metodyczne mające na celu poszerzenie lub modyfikację z zakresu realizowanych w szkole/placówce celów i treści kształcenia, wychowania lub opieki albo poprawę skuteczności działania szkoły. Innowacje mogą obejmować nauczanie jednego, kilku lub wszystkich przedmiotów; mogą dotyczyć całej szkoły lub jej części, czyli oddziałów, klas, grup. Uogólniając, nowatorstwo pedagogiczne należy wiązać ze złożoną działalnością innowacyjną nauczyciela, opartą na jego inwencji twórczej.

Wymaganie: Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się Pytania badawcze: Jakie nowatorskie rozwiązania są stosowane w szkole? Na jakie potrzeby rozwojowe uczniów one odpowiadają? Kryterium ewaluacyjne: NIEINCYDENTALNE działania. ADEKWATNOŚĆ do potrzeb rozwojowych uczniów.

Wymaganie: Zarządzanie szkołą służy jej rozwojowi Pytania badawcze: Jakie działania nowatorskie, innowacje i eksperymenty podejmuje się w szkole? W jaki sposób działania te wspierane są przez proces zarządzania? Kryteria ewaluacyjne: SKUTECZNOŚĆ działań dyrektora w inicjowaniu nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów.

Wskazówki do analizy - Za nowatorskie uznajemy działania, które: Są nowością w kulturze organizacyjnej danej szkoły lub placówki. Wykraczają poza zalecane warunki i sposoby realizacji podstawy programowej. Odpowiadają na zdiagnozowane potrzeby uczniów.

Nowatorstwo powinno przynosić efekty wykazane w autoewaluacji podejmowanych działań. Dlatego: Kluczowe jest przedstawienie konkretnych danych i sprawdzenie, czy nauczyciele poddają autoewaluacji prowadzone działania.

Jaka powinna być innowacja ? Celowa - ma jasno określone efekty, jakie można dzięki niej uzyskać; Planowa - zawiera przemyślany harmonogram działań i czynności; Zorganizowana - przewiduje potrzebne zasoby, ludzi i środki; Kontrolowana - ma określony sposób ewaluacji.

Kiedy powstaje innowacja ? Zmieniają się sposoby postrzegania rzeczywistości, poglądy i systemy wartości. Pojawiają się nowe potrzeby. Zachodzą zmiany zewnętrzne, np. demografia. Można zastosować wnioski wynikające z nowej wiedzy.

Mechanizm innowacji:   potrzeba pomysł program zastosowanie

Każda innowacja pedagogiczna jest efektem czyjegoś pomysłu i wdrożeniem tego pomysłu do praktyki edukacyjnej. Działaniom takim towarzyszy podjęcie ryzyka przez konkretnego pedagoga. W większości przypadków jest tak, że wprowadzając innowację jej autor korzysta z wcześniejszych osiągnięć, wzorów i inspiracji, nierzadko przenosi rozwiązania funkcjonujące w innych, pokrewnych dziedzinach wiedzy, dostosowując je do wymogów uprawianej dyscypliny. Jednakże nie powoduje to ograniczenia waloru oryginalności innowacji, natomiast może służyć zmniejszeniu poczucia niepewności co do jej powodzenia

Każda innowacja jest wyrazem niezadowolenia z dotychczasowego stanu rzeczy. Sensem wprowadzenia innowacji pedagogicznej jest skuteczność. Wyrasta z koncepcji o charakterze prakseologicznym (teoria sprawnego, celowego działania). Zmiany w kategoriach czynności, metod, technik, oddziaływań, czy organizacji, powinny być poprzedzone namysłem w kategoriach aksjologicznych (wartości) i teleologicznych (celowości). Innowacja powinna być skierowana na osiągnięcie pewnego, wyznaczonego i uznanego celu.

W świetle przepisów . Rozporządzenie MENiS z dnia 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. Rozporządzenie MEN z dnia 24 sierpnia 2011 r zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki.