Pełnosprawny Student VIII

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Specyfika orzekania o niepełnosprawności osób chorujących psychicznie
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Organizacja nauczania indywidualnego
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
MINISTERSTWO OBRONY NARODOWEJ
Uniwersytet Warszawski. REKRUTACJA WIELOKIERUNKOWA Kilka uwag praktycznych Spotkanie z Prodziekanami ds. Studenckich 13 października 2009.
Uniwersytet Warszawski
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych
KONFERENCJA „PEŁNOSPRAWNY STUDENT”
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja inaugurująca projekty realizowane przez Ośrodek Wsparcia w Lipniaku: „Stworzenie i wsparcie funkcjonowania Zakładu Aktywności Zawodowej w.
Integracja w kształceniu zawodowym
Zmiany w systemie stypendialnym UW 2012/ kwietnia 2012.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
PEDAGOG SZKOLNY.
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Formy pomocy psychologiczno-pedagogicznej
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Slajd podsumowania Slajd podsumowania.
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Jakość kształcenia, a potrzeby osób z niepełnosprawnościami Monika Szpringer Robert Dutkiewicz.
WYPEŁNIANIE FORMULARZA WNIOSKU O PRZYZNANIE STYPENDIUM SPECJALNEGO DLA OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH (INSTRUKCJA DO ZAŁĄCZNIKA NR 2 DO REGULAMINU USTALANIA WYSOKOŚCI,
STUDENT Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Wnioski z warsztatu Wprowadzenie na uczelnie Recognition of Prior Learning (RPL) – podejście praktyczne (III konferencja w ramach Programu doskonalenia.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Kto może ubiegać się o stypendium Rektora?
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2016/17 NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE.
Zmiany w prawie oświatowym
Opiekunowie roczników
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Dzielnica VI Miasta Krakowa Bronowice
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Biuro Spraw Studenckich Centrum Kształcenia i Obsługi Studiów UMCS
Wybrane zagadnienia dotyczące toku studiów doktoranckich
W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Organizacja systemu wsparcia na poziomie ponaduczelnianym
Zapis prezentacji:

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Wsparcie dla studentów z niepełnosprawnością lub chorobą przewlekłą nieposiadających orzeczenia Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r.  Rok akademicki 2004/ 2005/ 2006/ 2007/ 2008/ 2009/ 2010/ 2011/ 2012/ 2013/2014 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 Ogółem studentów zarejstrowanych w BON 549 581 902 918 940 980 1006 1111 1015 1263 w tym: znaczny stopień niesprawności 141 152 154 138 115 104 108 102 128 całkowita niezdolność do pracy oraz niezdolność do samodzielnej egzystencji I grupa umiarkowany stopień niesprawności 199 243 351 343 303 301 361 376 363   całkowita niezdolność do pracy II grupa lekki stopień niesprawności 56 64 111 109 107 119 143 częściowa niezdolność do pracy III grupa nie orzeczony 153 122 293 322 411 466 440 527 394 665

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Rok akademicki 2004 2005 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2014 Ogółem studentów w tym: 549 581 902 918 940 980 1006 1111 1015 1263 osoby z przewlekłymi chorobami wewnętrznymi 111 228 192 241 237 256 274 264 168 362 osoby z zaburzeniami psychologicznymi i chorobami psychicznymi 84 77 131 191 231 240 404 osoby z innymi problemami (w tym z dysleksją) 78 18 195 155 180 221 184 329 298 266

Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym Zgodnie z zapisem Ustawy Prawo o Szkolnictwie Wyższym (od 1.10.2011 r.) stwarzanie osobom niepełnosprawnym warunków do pełnego udziału w procesie kształcenia i badaniach naukowych to jedno z podstawowych zadań uczelni wyższych. (Art.13 pkt.9) Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Podejście Uniwersytetu Warszawskiego Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Podejście Uniwersytetu Warszawskiego Biuro ds. Osób Niepełnosprawnych udziela wsparcia każdemu, kto jest w stanie wykazać negatywne skutki swej niesprawności / choroby dla udziału w procesie dydaktycznym. Osoby niepełnosprawne posiadające orzeczenie oraz przewlekle chore – także jeśli nie posiadają orzeczenia – mają takie samo prawo do uzyskania pomocy w kompensowaniu skutków ich choroby/niesprawności Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Wsparcie ma gwarancje formalne nie tylko na poziomie ustawy. Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Wsparcie ma gwarancje formalne nie tylko na poziomie ustawy. ZARZĄDZENIE NR 5 REKTORA UNIWERSYTETU WARSZAWSKIEGO (z dnia 8 marca 2005 r.) w sprawie warunków studiowania osób niepełnosprawnych w Uniwersytecie Warszawskim. §5 1. Jeśli niepełnosprawność lub choroba studenta ograniczają możliwość pełnego uczestnictwa w zajęciach odbywanych w trybie standardowym, w tym także możliwość zdawania egzaminów i uzyskiwania zaliczeń, student może wnioskować o zastosowanie rozwiązań alternatywnych wyrównujących jego szanse i uwzględniających jego aktualne możliwości. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

2. Rozwiązania alternatywne mogą polegać w szczególności na: Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. 2. Rozwiązania alternatywne mogą polegać w szczególności na: stosowaniu dodatkowych urządzeń lub włączaniu osób trzecich (np. tłumaczy języka migowego), zmianie trybu odbywania zajęć oraz ich zaliczania, wprowadzeniu alternatywnych form zapisu dla wykorzystywanych materiałów dydaktycznych i egzaminacyjnych, zmianie organizacji sesji, udzielaniu urlopów okolicznościowych z przyczyn zdrowotnych z jednoczesną możliwością realizacji niektórych zajęć. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Do osób nie posiadających orzeczenia należą najczęściej studenci z następującymi schorzeniami: z zaburzeniami psychicznymi z chorobami nowotworowymi, z cukrzycą, z wadami serca i wadami układu krążenia, chore na AIDS, ze stwardnieniem rozsianym, z dysleksją Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Zmiany formy uczestnictwa w zajęciach poprzez: Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Formy działania są dostosowane do indywidualnych potrzeb studenta i z nim uzgadniane. Do najczęściej stosowanych należą: Zmiany formy uczestnictwa w zajęciach poprzez: a) zwiększenie dopuszczalnej absencji, b) zmiana trybu odbywania zajęć, c) zmiana sposobu sprawdzania wiedzy, Zmiany sposobu organizacji sesji egzaminacyjnej; Opiniowanie wniosków dotyczących urlopów okolicznościowych ze względów zdrowotnych. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Chcąc wyjść naprzeciw potrzebom stale rosnącej grupy studentów z zaburzeniami i chorobami psychicznymi od września 2006 r. został uruchomiony stały dyżur lekarza psychiatry oraz 2 psychologów. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Najczęściej zgłaszane trudności: Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Najczęściej zgłaszane trudności: Brak możliwości terminowego rozliczenia zajęć. Trudności w prezentowaniu wiedzy na forum grupy. Problemy z działaniem pod dużą presją czasu. Kłopoty z organizacją pracy. Problemy z motywacją i wiarą w możliwość sprostania zadaniom. Nieprzewidywalne okresy pogorszenia samopoczucia, a kalendarz akademicki. Problemy z koncentracją uwagi, pamięcią, myślami zakłócającymi naukę, nasilone poczucie zmęczenia. Towarzyszące problemy zdrowotne. Trudności w kontaktach z grupą studencką i wykładowcami. Trudności w korzystaniu ze wsparcia grupy. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Pełnosprawny Student VIII Kraków, 29-30 października 2014 r. Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski

Dziękuję za uwagę Paweł Wdówik Kierownik Biura ds. Osób Niepełnosprawnych Uniwersytet Warszawski pawel.wdowik@uw.edu.pl Patroni medialni: Projekt współfinansowany ze środków Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego.