Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Advertisements

FUNDUSZE UNIJNE JAKO ŹRÓDŁO FINANSOWANIA REWITALIZACJI OBSZARÓW MIEJSKICH Malwina Wrotniak MKN Bankier.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Fundusze europejskie, a rejestry publiczne Gdańsk, dn bezpieczny i skuteczny dostęp do zawartych w nich danych oraz rozwój systemów udostępniania.
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Wsparcie finansowe inwestycji w odnawialne źródła energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata Pawłowice,
Wsparcie dla rozwoju technologii
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Wsparcie Przedsiębiorców w RPO WD 2014 – 2020
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
Działania z EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Zachodniopomorskiego Szczecin, 16 grudnia 2015 r.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA WRPO Interwencja Europejskiego Fundusz Społecznego.
Źródła dofinansowania projektów infrastrukturalnych w nowym okresie programowania funduszy strukturalnych
Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata Gdańsk, 1 kwietnia 2016 r. Założenia konkursu dla Działania 4.2 Infrastruktura.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Mechanizmy wsparcia rozwoju zrównoważonej energii w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Paczków dnia r..
Dolnosląski Wojewódzki Urząd Pracy - luty, 2017 r.
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
– wybrane instrumenty wsparcia dla przedsiębiorców
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Komplementarność EFS z PO PŻ
Zapis prezentacji:

Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020

Regionalny Program Operacyjny Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 Na realizację projektów w ramach RPOWŚ 2014-2020 przeznaczone zostanie 1 363,2 mln EUR środków unijnych, czyli ponad 5,5 mld PLN. Program będzie finansowany z dwóch funduszy strukturalnych: Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego – projekty gospodarcze i infrastrukturalne, Europejskiego Funduszu Społecznego – projekty prozatrudnieniowe i społeczne. Sprawi to, że projekty finansowane z RPOWŚ 2014-2020 będą lepiej ze sobą skoordynowane i bardziej efektywne.

Harmonogram prac 9 kwietnia 2014 r. projekt Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego na lata 2014-2020 został przesłany do Komisji Europejskiej. 23 maja br. KE zaakceptowała Umowę Partnerstwa (UP) - wiodący dokument określający strategię interwencji funduszy europejskich na lata 2014 – 2020. RPO i PO muszą być zgodne z zapisami UP. Prawdopodobny termin negocjacji Programu z Komisją Europejską to wrzesień 2014 r. zakończenie procesu negocjacji programów operacyjnych z KE – listopad 2014 r. Prace przygotowawcze do wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Świętokrzyskiego: Uszczegółowienie RPOWŚ 2014-2020 (kryteria wyboru projektów/poziom dofinansowania), System wdrażania i monitorowania (Komitet Monitorujący), Przygotowania Beneficjentów do aplikowania o środki.

Alokacja RPOWŚ 2014 – 2020

Priorytet – regionalna gospodarka Niemal połowa środków zaplanowana na projekty inwestycyjne, zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, zostanie skierowana na finansowanie projektów bezpośrednio wspierających rozwój gospodarczy województwa, w tym m.in.: Innowacje, badania i rozwój + wdrożenie w MŚP, Informatyzacja przedsiębiorstw i sfery publicznej, Zapewnienie świętokrzyskim firmom dostępu do kapitału na inwestycje (bezzwrotny i zwrotny), Zwiększenie efektywności energetycznej gospodarki (OZE).

Priorytet – regionalna gospodarka Myślą przewodnią Programu jest przyspieszenie rozwoju gospodarki województwa, w oparciu o nowe rozwiązania technologiczne i wzrost poziomu kapitału społecznego. RPOWŚ 2014-2020 będzie silniej niż dotychczasowy Program zorientowany pro-gospodarczo, również w sektorze infrastruktury publicznej (większa dbałość o samofinansowanie się inwestycji JST po zakończeniu ich finansowania z UE, szersze zaangażowanie środków prywatnych w formule PPP / strefy gospodarcze / tereny inwestycyjne / inkubatory i parki technologiczne).

Osie priorytetowe RPOWŚ 2014 - 2020 Innowacje i nauka - EFRR Konkurencyjna gospodarka - EFRR Efektywna i zielona energia - EFRR Dziedzictwo naturalne i kulturowe - EFRR Nowoczesne komunikacja - EFRR Rozwój miast - EFRR Sprawne usługi publiczne - EFRR Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo - EFS Włączenie społeczne i walka z ubóstwem -EFS Otwarty rynek pracy - EFS Pomoc Techniczna - EFS

Oś priorytetowa 1. Innowacje i nauka Najważniejsze typy przedsięwzięć: - infrastruktura jednostek naukowych (budowa/rozbudowa/modernizacja), - zakup specjalistycznego sprzętu do badań naukowych oraz adaptacja pomieszczeń na nowe laboratoria, - rozwój kadr B+R w powiązaniu z inteligentnymi specjalizacjami regionalnymi, jako element projektu innowacyjnego - zakup wyników prac B+R/technologii, praw do własności intelektualnej, wsparcie wdrożenia własnych (patenty, licencje, know-how lub inna nieopatentowana wiedza techniczna związana z wdrażanym produktem lub usługą,

Oś priorytetowa 1. Innowacje i nauka Najważniejsze typy przedsięwzięć: - wsparcie instytucji otoczenia biznesu - poprawa jakości i profesjonalizacji usług świadczonych dla inteligentnego rozwoju MŚP (w szczególności w powiązaniu z inteligentnymi specjalizacjami), - wsparcie rozwoju klastrów w kluczowych dla rozwoju regionu dziedzinach.

Oś priorytetowa 1. Innowacje i nauka Typy beneficjentów: - Instytucje sfery B+R i organizacje (sieci, konsorcja) sfery B+R, - uczelnie wyższe, - specjalistyczne placówki ochrony zdrowia prowadzące działalność badawczą, - MŚP, - instytucje otoczenia biznesu, - instrumenty finansowe, - klastry zrzeszające podmioty działające na terenie województwa świętokrzyskiego.

Oś priorytetowa 2. Konkurencyjna gospodarka Najważniejsze typy przedsięwzięć: - Rozwój zastosowania TIK w przedsiębiorstwach: - zakup sprzętu i oprogramowania umożliwiający wprowadzenie nowej e-usługi, - rozwój działalności on-line poprzez wdrożenie systemu zarządzania sprzedażą i usługami, - wdrożenie nowoczesnych rozwiązań informatycznych w organizacji i zarządzaniu przedsiębiorstwem.

Oś priorytetowa 2. Konkurencyjna gospodarka Promowanie przedsiębiorczości: - rozwój przedsiębiorstw ekonomii społecznej - wspieranie działających MŚP - zróżnicowanie produkcji lub świadczenia usług, poprzez wprowadzenie nowych dodatkowych produktów i usług (w tym turystycznych), - internacjonalizacja działalności świętokrzyskich MŚP (międzynarodowa współpraca i kooperacja gospodarcza przedsiębiorstw , w tym producentów rolno-spożywczych), - promocja gospodarcza regionu (w wymiarze zarówno krajowym i międzynarodowym), - rozwój inkubatorów przedsiębiorczości oraz ośrodków wspierających przedsiębiorczość akademicką,

Oś priorytetowa 2. Konkurencyjna gospodarka Promowanie przedsiębiorczości: - rozwój usług świadczonych przez IOB - usługi doradcze i szkoleniowe dla podmiotów zarządzających parkami przemysłowymi, inkubatorami przedsiębiorczości itp. - zwiększanie zdolność MŚP i Grup Producentów Rolnych do budowania przewagi konkurencyjnej na rynku, (doradztwo i szkoleniowa) - uzbrojenie terenów inwestycyjnych - rozwój klastrów regionalnych i lokalnych

Oś priorytetowa 2. Konkurencyjna gospodarka Typy beneficjentów: - MŚP, - instytucje otoczenia biznesu z terenu województwa świętokrzyskiego, - centra obsługi inwestorów i eksporterów, - Regionalna Organizacja Turystyczna - JST, - instrumenty finansowe, - klastry zrzeszające podmioty działające na terenie regionu, - przedsiębiorstwa ekonomii społecznej.

Oś priorytetowa 3. Efektywna i zielona energia Najważniejsze typy przedsięwzięć: wytwarzanie energii elektrycznej i cieplnej pochodzącej ze wszystkich źródeł odnawialnych (energia wodna, wiatru, słoneczna, geotermalna, biogazu, biomasy) wraz z podłączeniem do sieci dystrybucyjnej, budowa instalacji do produkcji biokomponentów i biopaliw, - budowa oraz modernizacja zakładów do produkcji urządzeń OZE, - poprawa efektywności energetycznej w MŚP (co skutkować będzie m. in. zmniejszeniem strat wody, energii elektrycznej, energii cieplnej. Realizacja projektów wynikających z przeprowadzonych audytów energetycznych (przemysłowych) – MŚP.

Oś priorytetowa 3. Efektywna i zielona energia Najważniejsze typy przedsięwzięć: kompleksowa modernizacja energetyczna budynków użyteczności publicznej oraz części wspólnych wielorodzinnych budynków mieszkalnych wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne: * wymiana oświetlenia na energooszczędne, * przebudowa systemów grzewczych (wraz z wymianą i podłączeniem do źródła ciepła), * przebudowa systemów wentylacji i klimatyzacji, * instalacja OZE w modernizowanych energetycznie budynkach, * instalacja systemów chłodzących, w tym również z OZE,

Oś priorytetowa 3. Efektywna i zielona energia Ponadto dofinansowanie znajdą projekty, realizujące założenia planów niskoemisyjnych dla wszystkich typów obszarów, w szczególności na obszarach miejskich: - działania informacyjno-promocyjne dotyczące np. oszczędności energii, - kampanie promujące: * budownictwo zeroemisyjne, * inwestycje w zakresie budownictwa pasywnego, - modernizacja oświetlenia miejskiego, - Istnieje możliwość realizacji inwestycji dotyczących budowy lub przebudowy jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła w wysokosprawnej kogeneracji (w tym również z OZE), wraz z infrastrukturą do dystrybuowania wytworzonej energii, - Ekologiczny transport publiczny w miastach i ich obszarach funkcjonalnych  

Oś priorytetowa 3. Efektywna i zielona energia Typy beneficjentów: - Przedsiębiorcy, - jednostki samorządu terytorialnego z terenu województwa świętokrzyskiego, - związki i stowarzyszenia JST, - samorządowe jednostki organizacyjne posiadające osobowość prawną - zakłady opieki zdrowotnej działające w publicznym systemie ochrony zdrowia, - uczelnie wyższe, - organizacje pozarządowe (NGO), - samorządowe osoby prawne, - partnerzy społeczni i gospodarczy z terenu województwa świętokrzyskiego, - spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, - inne podmioty prowadzące działalność w sferze usług publicznych w różnych formach organizacyjnych, posiadających osobowość prawną np. fundacje i stowarzyszenia, - policja, - MŚP prowadzące działalność na terenie województwa świętokrzyskiego,

Oś priorytetowa 4. Dziedzictwo naturalne i kulturowe Najważniejsze typy przedsięwzięć: 1. Promowanie inwestycji ukierunkowanych na konkretne rodzaje ryzyka: rozwój form małej retencji, tworzenie i poprawa jakości systemów wczesnego reagowania i ratownictwa w sytuacjach nagłego wystąpienia zjawisk katastrofalnych; 2. Zaspokojenie znaczących potrzeb w zakresie inwestycji w sektorze gospodarki odpadami: kompleksowe działania skierowane na poprawę gospodarowania odpadami komunalnymi, kompleksowa poprawa gospodarowania odpadami innymi niż komunalne, kompleksowa poprawa gospodarka odpadami niebezpiecznymi;

Oś priorytetowa 4. Dziedzictwo naturalne i kulturowe Najważniejsze typy przedsięwzięć: 3. Zaspokojenie znaczących potrzeb w zakresie inwestycji w sektorze gospodarki wodnej: kompleksowe wsparcie gospodarki wodno-ściekowej, kompleksowe wsparcie budowy systemów indywidualnych oczyszczalni ścieków w terenach zabudowy rozproszonej, budowa i rozbudowa linii wodociągowych, zakup urządzeń i aparatury (np. mobilne laboratoria, instalacje kontrolno-pomiarowe), zakup i remont urządzeń służących gromadzeniu, odprowadzaniu, uzdatnianiu i przesyłowi wody; 4. Ochrona promocja i rozwój dziedzictwa kulturowego i naturalnego: zachowanie i zabezpieczenie obiektów dziedzictwa kulturowego i obiektów zabytkowych wraz z dostosowaniem ich do funkcji turystycznych lub kulturalnych, promocja dziedzictwa kulturowego regionu wsparcie i rozwój centrów informacji turystycznej, kulturalnej i promocji kultury,

Oś priorytetowa 4. Dziedzictwo naturalne i kulturowe Najważniejsze typy przedsięwzięć: 5. Ochrona i przywrócenie bioróżnorodności, ochrona i rekultywacja gleby oraz promowanie systemów ochrony ekosystemów: podniesienie standardu bazy technicznej i wyposażenia parków krajobrazowych i rezerwatów przyrody, ochrona różnorodności biologicznej na obszarach miejskich i pozamiejskich, budowa i modernizacja niezbędnej infrastruktury związanej z ochroną, przywróceniem właściwego stanu siedlisk przyrodniczych i gatunków, 6. Działania mające na celu poprawę stanu środowiska miejskiego, w tym rekultywacja terenów poprzemysłowych i redukcja zanieczyszczenia powietrza: projekty z zakresu poprawy jakości powietrza projekty z zakresu rekultywacji terenów zdegradowanych, systemy pomiaru zanieczyszczeń w miastach oraz systemy informowania mieszkańców o poziomach zanieczyszczeń;

Oś priorytetowa 4. Dziedzictwo naturalne i kulturowe - Typy beneficjentów: Jednostki samorządu terytorialnego ich związki i stowarzyszenia, organizacje samorządowe posiadające osobowość prawną lub podmioty działające w imieniu JST, jednostki ochotniczej straży pożarnej, PGL lasy państwowe, parki narodowe, krajobrazowe i ich zespoły, instytucje badawcze, instytucje kultury, fundacje i stowarzyszenia, związki i stowarzyszenia JST, kościelne osoby prawne z terenu województwa świętokrzyskiego, przedsiębiorcy z województwa Świętokrzyskiego, szkoły artystyczne, mikro, małe i średnie przedsiębiorstwa z terenu województwa świętokrzyskiego.

Oś priorytetowa 5. Nowoczesna komunikacja Najważniejsze typy przedsięwzięć: budowa lub przebudowa dróg wojewódzkich, stanowiących połączenie z siecią dróg krajowych, ekspresowych oraz autostrad, oraz z ośrodkami miejskimi w sąsiednich regionach, w tym inwestycje na rzecz poprawy bezpieczeństwa i przepustowości ruchu na tych drogach wsparcie kompleksowych projektów z zakresu budowy, przebudowy lub modernizacji infrastruktury oraz wdrażania rozwiązań i technik zarządzania i monitorowania ruchu dla: centrów logistycznych i terminali przeładunkowych centrów przesiadkowych - projekty, dotyczącego budowy i przebudowy infrastruktury kolejowej;

Oś priorytetowa 5. Nowoczesna komunikacja Typy beneficjentów: Samorząd Województwa Świętokrzyskiego, przedsiębiorstwa z terenu województwa świętokrzyskiego, jednostki samorządu terytorialnego lub podmioty działające w imieniu JST, PKP PLK

Oś 6. Rozwój Miast ZIT – priorytety inwestycyjne: - 4.3 Wspieranie efektywności energetycznej i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych i sektorze mieszkaniowym, - 6.4 Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz promowanie usług ekosystemowych, w tym programu natura 2000 oraz zielonej infrastruktury, - 7.2 Zwiększanie mobilności regionalnej poprzez łączenie węzłów drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą - 10.4 Inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej. Rewitalizacja – priorytet inwestycyjny 9.2 Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności i obszarów miejskich i wiejskich. Część alokacji tego priorytetu inwestycyjnego podzielona zostanie pomiędzy miasta tracące funkcje społeczno – gospodarcze i inne ośrodki wymagające działań rewitalizacyjnych.

Oś priorytetowa 7. Sprawne usługi publiczne Typy przedsięwzięć Wzmacnianie zastosowania technologii komunikacyjno-informacyjnych dla e-administracji, e- learningu, e-integracji, e-kultury i e-zdrowia: wsparcie rozwoju elektronicznych usług publicznych szczebla regionalnego/lokalnego oraz zwiększenie do nich dostępu dla obywateli, Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną Inwestycje w edukację, umiejętności i uczenie się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej: infrastruktura dydaktyczna szkół na podstawie kompleksowych planów rozwoju szkół w województwie, infrastruktura szkolnictwa zawodowego infrastruktura przedszkolna

Oś priorytetowa 7. Sprawne usługi publiczne Typy beneficjentów: Jednostki samorządu terytorialnego z terenu województwa świętokrzyskiego, jednostki administracji rządowej w województwie, podmioty publiczne szczebla regionalnego lub lokalnego z terenu województwa świętokrzyskiego działające na rzecz ochrony zdrowia, edukacji, kultury, partnerzy społeczni i gospodarczy, zakłady opieki zdrowotnej, działające w publicznym systemie ochrony zdrowia, instytucje działające na rzecz świadczenia usług społecznych, szkoły, centra kształcenia ustawicznego, uczelnie wyższe, podmioty działające na rzecz edukacji, centra kształcenia praktycznego, ośrodki i centra egzaminacyjne, ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, centra kształcenia zawodowego i ustawicznego

Oś 8. Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo Typy przedsięwzięć Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego, w tym: poprawa dostępu do usług opieki nad osobami zależnymi (w szczególności dziećmi do 3 roku życia, seniorami i osobami niepełnosprawnymi) oraz podnoszenie ich jakości (tworzenie + rozwój placówek) zapobieganie dezaktualizacji kwalifikacji zawodowych rodziców/opiekunów(ze szczególnym uwzględnieniem kobiet) w okresie pełnienia opieki nad osobą zależną, m.in. poprzez szkolenia i kursy m.in. Aktywizacja rodziców / opiekunów celem powrotu na rynek pracy. Aktywne i zdrowe starzenie się, w tym: działania na rzecz podniesienia aktywności społeczno – zawodowej społeczeństwa, w tym, w szczególności osób powyżej 50 roku życia

Oś 8. Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienia równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i ponadpodstawowego, w tym: poprawa dostępu do wysokiej jakości edukacji, w tym edukacji przedszkolnej (ośrodki wych.) ; zmniejszanie dysproporcji w upowszechnianiu edukacji przedszkolnej pomiędzy miastem a wsią oraz wyrównywania szans edukacyjnych dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych; przeciwdziałanie rozwarstwieniu społecznemu i segregacji w edukacji prowadzonej w szkołach i placówkach kształcenia podstawowego i ponadpodstawowego, ze szczególnym uwzględnieniem wyrównywania dysproporcji pomiędzy obszarami miast i wsi (indywidualizacja);

Oś 8. Rozwój edukacji i aktywne społeczeństwo Poprawa dostępności wspierania uczenia się przez całe życie, podniesienie umiejętności i kwalifikacji siły roboczej i zwiększenie dopasowania systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, poprzez: rozwój wysokiej jakości szkolnictwa zawodowego, wyrównywanie dostępu do wysokiej jakości edukacji, dostosowanie kształcenia zawodowego i szkoleń do potrzeb rynku pracy i gospodarki, potwierdzanie kwalifikacji zawodowych (kształcenie praktyczne/pp współpracy); doposażenie placówek kształcenia zawodowego w nowoczesny sprzęt i materiały dydaktyczne umożliwiające realizację podstawy programowej kształcenia w określonych zawodach (w tym narzędzi TIK); tworzenia warunków dla nowoczesnego nauczania poprzez rozwijanie metod aktywnego i praktycznego uczenia się; upowszechnianie polityki LLL - lifewide lifelong learning (uczenia się w różnych sytuacjach i przez całe życie) m.in. osoby dorosłe / kompetencje miękkie / centra kształcenia ustawicznego.

Oś 9. Włączenie społeczne i walka z ubóstwem Wnioski z diagnozy: Wysokie zagrożenie mieszkańców ubóstwem, w tym ubóstwem skrajnym, wynikającym z problemów na rynku pracy, Ograniczony dostęp mieszkańców do usług społecznych, w tym wsparcia rodziny i pieczy zastępczej oraz usług opieki zdrowotnej, Niewystarczająco rozwinięty sektor ekonomii społecznej w regionie, istotny z punktu widzenia rozwiązywania problemów społecznych. 1. aktywna integracja, w szczególności w celu poprawy zatrudnialności: wspieranie aktywizacji społeczno–zawodowej osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym z wykorzystaniem instrumentów aktywizacji edukacyjnej, zdrowotnej, społecznej i zawodowej (kontrakty socjalne / programy aktywizacji lokalnej) np. – 25 / niepełnosprawni przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu (w tym formy aktywnej integracji i pracy socjalnej, form zatrudnienia, aktywizacji zawodowej i miejsc pracy dla osób z dysfunkcjami)

Oś 9. Włączenie społeczne i walka z ubóstwem 2. Ułatwianie dostępu do spersonalizowanych i zintegrowanych usług społecznych w tym: usług o charakterze profilaktycznym (świetlice i kluby, ogniska wychowawcze, placówki wsparcia dziennego, doradztwo rodzinne i psychologiczne służące pomocą rodzinie i przeciwdziałające możliwym patologiom, społeczne angażowanie młodzieży w wolontariat), o charakterze opiekuńczym (min. domów pomocy społecznej, zakładów opiekuńczo – leczniczych, zakładów pielęgnacyjno – opiekuńczych, rodzinnych domów pomocy), usług towarzyszących procesowi usamodzielniania się osób wykluczonych i zagrożonych wykluczeniem społecznym oraz usług specjalistycznych,wsparcie i rozwój systemu opieki nad rodziną (w tym usług wsparcia rodziny) oraz pieczy zastępczej, opieki zdrowotnej (w tym min. wsparcie kompleksowej opieki nad matką i dzieckiem, diagnostyka i leczenie chorób u dzieci, badania diagnostyczne i programy zapobiegające chorobom cywilizacyjnym

Oś 9. Włączenie społeczne i walka z ubóstwem Wspieranie gospodarki społecznej i przedsiębiorstw społecznych: wspieranie rozwoju usług na rzecz rozwoju ekonomii społecznej, wspieranie zatrudnienia w sektorze ekonomii społecznej poprzez tworzenie nowych i wsparcie istniejących przedsiębiorstw społecznych tworzenie regionalnych i lokalnych partnerstw na rzecz rozwoju ekonomii społecznej i przedsiębiorczości społecznej Typy beneficjentów: Wszystkie podmioty z wyłączeniem osób fizycznych (nie dotyczy osób prowadzących działalność gospodarczą lub oświatową na podstawie przepisów odrębnych), w tym np. LGD, Policja.

Oś priorytetowa 10. Otwarty rynek pracy Wnioski z diagnozy: Niski wskaźnik aktywności zawodowej mieszkańców województwa oraz wysoki poziom bezrobocia, w tym bezrobocia długotrwałego, Niedostatecznie rozwinięta przedsiębiorczość oraz zbyt mała liczba nowopowstających podmiotów gospodarczych, Niedostateczne przygotowanie przedsiębiorstw i ich pracowników do zmian w gospodarce, skutkujące zwolnieniami pracowników i likwidacją przedsiębiorstw. Typy przedsięwzięć: 1. Zapewnianie dostępu do zatrudnienia osobom poszukującym pracy i nieaktywnym zawodowo: pośrednictwo pracy, doradztwo zawodowe, w tym Indywidualne Plany Działania, pomoc w zdobyciu doświadczenia zawodowego (m.in. staże, praktyki, subsydiowanie zatrudnienia, wsparcie adaptacyjne w miejscu pracy, doposażenie i wyposażenie stanowiska pracy, wolontariat,

Oś priorytetowa 10. Otwarty rynek pracy 2. Samozatrudnienie, przedsiębiorczość oraz tworzenie nowych miejsc pracy: wsparcie doradczo-szkoleniowe dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej, w tym w formie przedsiębiorczości akademickiej), wsparcie finansowe na rozpoczęcie działalności gospodarczej w formie bezzwrotnej (np. dotacje oraz wsparcie pomostowe) oraz zwrotnej (np. mikropożyczki). 3. Adaptacja pracowników, przedsiębiorstw i przedsiębiorców do zmian: rozwój kwalifikacji zawodowych pracowników zgodnie ze zdiagnozowanymi potrzebami przedsiębiorstw (szkolenia ogólne i specjalistyczne / studia), wdrażanie zarządzania strategicznego i nowoczesnych metod zarządzania przedsiębiorstwem, rozwój przedsiębiorstw w obszarze inteligentnych specjalizacji regionu, transfer wiedzy ukierunkowany w szczególności na działalność edukacyjną i podnoszenie kwalifikacji przedsiębiorców i pracowników naukowych w zakresie komercjalizacji wiedzy (staże / szkolenia praktyczne / stypendia / doktoraty).

Dziękuję za uwagę Departament Polityki Regionalnej Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Główny Punkt Informacyjny o Funduszach Europejskich 25-311 Kielce ul. Św. Leonarda 1 tel. 041-343-22-95, 800-800-440 e-mail: gpi@sejmik.kielce.pl www.gpi-swietokrzyskie.pl Urząd Marszałkowski Województwa Świętokrzyskiego Departament Polityki Regionalnej