Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane przez Związek „ZIT wojewódzki” szansą na rozwój regionu kujawsko-pomorskiego Urząd Miasta Torunia 21.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
CADSES – main features of the programme CADSES – główne założenia programu Katowice, Ministerstwo Gospodarki i Pracy Krajowy Punkt Kontaktowy Interreg.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Interreg III B CADSES Central, Adriatic, Danubian and South-Eastern European Space Obszar Europy Środkowej, Adriatyckiej, Naddunajskiej i Południowo-Wschodniej.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Perspektywa Finansowa
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Przygotowanie Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój
Konferencja informacyjna na temat na temat konkursu dotacji dla partnerstw samorządowych w ramach Programu Regionalnego MF EOG Warszawa 28 stycznia.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Związek Powiatów Polskich
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
AKTUALIZACJA STRATEGII ROZWOJU WOJEWÓDZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWODZTWA KUJAWSKO-POMORSKIEGO NA LATA Toruń,
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Kujawsko-Pomorski Program na Rzecz Ekonomii Społecznej na lata Zadanie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Obszar Bydgoszcz prof. Śleszyński (11+8) Toruń
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
Regionalny Program Operacyjny
Włocławski Obszar funkcjonalny
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Zielona Góra, czerwiec 2014 r.. Założenia RPO-L2020  9 kwietnia 2013 r. Zarząd Województwa Lubuskiego przyjął założenia dla RPO- L2020 na lata
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Mazowieckiego
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Dolnośląskiego
Tan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Stan prac nad Szczegółowym Opisem Osi Priorytetowych RPO WP Adam Hamryszczak.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
w Regionalnym Programie Operacyjnym
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Toruń, 18 lutego 2016 r.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, kwiecień 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Propozycja zmian Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko- Pomorskiego na lata
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
PAKIET DLA ŚREDNICH MIAST – MOŻLIWOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Informacja w zakresie stanu wdrażania Europejskiego Funduszu Społecznego Toruń, 2 grudnia 2016 r.
Warunki wstępne (ex ante) stan
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Starostwo Powiatowe w Świeciu ul. Gen
POLITYKA TERYTORIALNA w Województwie Kujawsko-Pomorskim
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

Zintegrowane Inwestycje Terytorialne realizowane przez Związek „ZIT wojewódzki” szansą na rozwój regionu kujawsko-pomorskiego Urząd Miasta Torunia 21 marca 2014 r. Spotkanie z przedstawicielami wschodniej części bydgosko-toruńskiego obszaru funkcjonalnego

Cele realizacji ZIT w Polsce: sprzyjanie rozwojowi współpracy i integracji na obszarach funkcjonalnych miast (szczególnie miast wojewódzkich); promowanie partnerskiego modelu współpracy różnych jednostek administracyjnych na miejskich obszarach funkcjonalnych; realizacja zintegrowanych projektów odpowiadających w sposób kompleksowy na potrzeby i problemy miast i ich obszarów funkcjonalnych; zwiększanie wpływu miast i ich obszarów funkcjonalnych na kształt i sposób realizacji działań na ich obszarze w ramach polityki spójności.

Warunki realizacji ZIT: Powołanie Związku ZIT; Przygotowanie Strategii ZIT; Podpisanie porozumienia dotyczącego realizacji ZIT w województwie pomiędzy Związkiem ZIT a instytucją zarządzającą RPO; Zawarcie stosownych zapisów w Regionalnym Programie Operacyjnym, spełniającym wymogi Komisji Europejskiej oraz zgodnych z zapisami Umowy Partnerstwa. „Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce”, MRR, 07.2013

Kierunki interwencji w ramach strategii ZIT Rozwój zrównoważonego, sprawnego transportu łączącego miasto i jego obszar funkcjonalny, Przywracanie funkcji społ-gosp. zdegradowanych obszarów miejskiego obszaru funkcjonalnego, Poprawa stanu środowiska przyrodniczego na obszarze funkcjonalnym miasta, Wspieranie efektywności energetycznej oraz promowanie strategii niskoemisyjnych, Wzmacnianie rozwoju funkcji symbolicznych budujących międzynarodowy charakter i ponadnarodową rangę miejskiego obszaru funkcjonalnego oraz poprawa dostępu i jakości usług publicznych w całym obszarze funkcjonalnym. „Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce”, MRR, 07.2013 4

Priorytety inwestycyjne w Kujawsko-Pomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym (wersja 3.0) możliwe do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 4.3. Wspieranie efektywności energetycznej, inteligentnego zarządzania energią i wykorzystania odnawialnych źródeł energii w infrastrukturze publicznej, w tym w budynkach publicznych i w sektorze mieszkaniowym. 4.5. Promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich rodzajów terytoriów, w szczególności dla obszarów miejskich, w tym wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej i działań adaptacyjnych mających oddziaływanie łagodzące na zmiany klimatu. 6.2. Inwestowanie w sektor gospodarki wodnej celem wypełnienia zobowiązań określonych w dorobku prawnym Unii w zakresie środowiska oraz zaspokojenia wykraczających poza te zobowiązania potrzeb inwestycyjnych, określonych przez państwa członkowskie. 6.3. Zachowanie, ochrona, promowanie i rozwój dziedzictwa naturalnego i kulturowego. 6.4. Ochrona i przywrócenie różnorodności biologicznej, ochrona i rekultywacja gleby oraz wspieranie usług ekosystemowych, także poprzez program „Natura 2000” i zieloną infrastrukturę. 9.2. Wspieranie rewitalizacji fizycznej, gospodarczej i społecznej ubogich społeczności i obszarów miejskich i wiejskich. 10.4. Inwestowanie w kształcenie, szkolenie oraz szkolenie zawodowe na rzecz zdobywania umiejętności i uczenia się przez całe życie poprzez rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.

9.4. Aktywna integracja w celu poprawy zatrudnialności. Priorytety inwestycyjne w Kujawsko-Pomorskim Regionalnym Programie Operacyjnym (wersja 3.0) możliwe do realizacji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych 8.8. Równouprawnienie płci oraz godzenie życia zawodowego i prywatnego. 9.4. Aktywna integracja w celu poprawy zatrudnialności. 9.7. Ułatwianie dostępu do niedrogich trwałych oraz wysokiej jakości usług, w tym opieki zdrowotnej i usług społecznych świadczonych w interesie ogólnym. 10.1. Ograniczenie przedwczesnego kończenia nauki szkolnej oraz zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji elementarnej, kształcenia podstawowego i ponadpodstawowego. 10.3.BIS Lepsze dopasowywanie systemów kształcenia i szkolenia do potrzeb rynku pracy, ułatwianie przechodzenia z etapu kształcenia do etapu zatrudnienia oraz wzmacnianie systemów kształcenia i szkolenia zawodowego i ich jakości (…).

Zasady realizacji ZIT w dokumentach rządowych Koncepcja Przestrzennego Zagospodarowania Kraju 2030 Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego do roku 2020 Umowa Partnerstwa Zasady realizacji Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych w Polsce W przypadku województwa kujawsko-pomorskiego występuje jeden zwarty obszar funkcjonalny, w skład którego wchodzą Bydgoszcz, Toruń i gminy powiązane z nimi funkcjonalnie. Nie istnieją dwa odrębne obszary - Bydgoski Obszar Funkcjonalny i Toruński Obszar Funkcjonalny.

Zasady realizacji ZIT w dokumentach rządowych Umowa Partnerstwa Obszar realizacji ZIT wyznaczony będzie uchwałą zarządu województwa, z uwzględnieniem uzgodnień z jednostkami samorządu terytorialnego zainteresowanymi współpracą. W województwie kujawsko-pomorskim funkcjonuje jedna Strategia i jeden Związek ZIT. ZIT to zintegrowane działania służące rozwiązywaniu problemów gospodarczych, środowiskowych, klimatycznych, społecznych, które mają wpływ na funkcjonalne obszary miejskie. W przypadku realizacji ZIT idea prowadzenia działań na obszarach funkcjonalnych wyraża się tym, że podstawą ubiegania się o wsparcie z funduszy europejskich będzie przede wszystkim współpraca na rzecz rozwiązywania wspólnych problemów, a nie odgórnie wyznaczane granice.

Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Obszar Miasto Bydgoszcz Projekt wskazuje na istnienie dwóch obszarów funkcjonalnych: Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego i Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego. Realizacja ZIT na obszarze funkcjonalnym zdelimitowanym przez prof. P. Śleszyńskiego. Gmina Miasta Toruń Projekt mówi o utworzeniu jednego Miejskiego Obszaru Funkcjonalnego Bydgoszczy i Torunia, który uwzględni powiat bydgoski, Szubin i Łabiszyn oraz wszystkie gminy z powiatu toruńskiego i dodatkowo jednostki funkcjonalnie powiązane z GMT, tj. Gminę Kowalewo Pomorskie, Gminę Miejską Ciechocinek oraz Gminę Miejską i Gminę Wiejską Aleksandrów Kujawski.

Miejski obszar funkcjonalny województwa kujawsko-pomorskiego zawarty w ekspertyzie Ministerstwa Rozwoju Regionalnego (wg prof. P. Śleszyńskiego) Źródło: Kryteria delimitacji miejskich obszarów funkcjonalnych ośrodków wojewódzkich, MRR luty 2013

Miejski obszar funkcjonalny województwa kujawsko-pomorskiego – propozycja Gminy Miasta Toruń

Finansowanie projektów Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Finansowanie projektów Miasto Bydgoszcz Podział środków finansowych na realizację projektów w ramach ZIT - proporcjonalnie do liczby mieszkańców Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego oraz Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego, na dzień 31.12.2012 r. (dane GUS). Gmina Miasta Toruń Udział poszczególnych sygnatariuszy w środkach finansowych na realizację ZIT wynika z przyjętej Strategii ZIT – na podstawie zgłoszonych projektów. Dopuszcza się możliwość przypisania części środków dla sygnatariuszy Porozumienia w sposób stały, wg liczby ludności, jednak nie więcej niż 50% kwoty ogółem.

Komitet Sterujący Miasto Bydgoszcz Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Komitet Sterujący Miasto Bydgoszcz Przewodniczącym Komitetu Sterującego jest Prezydent Miasta Bydgoszczy. Zastępcą Przewodniczącego Komitetu Sterującego jest Prezydent Miasta Torunia. Gmina Miasta Toruń Przewodniczącym Komitetu Sterującego są rotacyjnie przedstawiciele sygnatariuszy Porozumienia ZIT przez pełną ilość miesięcy wynikających z czasu trwania Porozumienia podzielonego przez ilość sygnatariuszy. Stałymi Zastępcami Przewodniczącego Komitetu Sterującego są Starostowie powiatów, z terenu których wszystkie jednostki samorządu terytorialnego wchodzą w skład obszaru funkcjonalnego.

Podejmowanie decyzji w Komitecie Sterującym Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Podejmowanie decyzji w Komitecie Sterującym Miasto Bydgoszcz Komitet Sterujący podejmuje decyzje zgodnie z systemem „podwójnej większości”, tj. by dokument został zatwierdzony musi zdobyć 2 rodzaje większości: większość sygnatariuszy Porozumienia oraz większość łącznej liczby ludności BOF i TOF. Zgodnie z systemem „podwójnej większości” uchwały Komitetu Sterującego zostaną przyjęte, jeśli ustanowi je co najmniej 50% sygnatariuszy, reprezentujących co najmniej 60% ludności BOF i TOF. Gmina Miasta Toruń Skład Komitetu Sterującego oraz decyzje w ramach Komitetu, w tym szczególnie dotyczące Strategii ZIT, zapadają w drodze konsensusu. W przypadku nieuzyskania rozstrzygnięcia, w niezbędnych kwestiach odbywa się głosowanie „podwójne większościowe” uwzględniające uzyskanie poparcia co najmniej 50% + 1 pełnego składu sygnatariuszy oraz reprezentujących co najmniej 2/3 ludności obszaru funkcjonalnego.

Zarząd ZIT Gmina Miasta Toruń Miasto Bydgoszcz Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Zarząd ZIT Gmina Miasta Toruń W skład Zarządu ZIT MOF BiT wchodzi nie więcej niż 11 członków wybranych spośród sygnatariuszy Porozumienia. Zarząd i Przewodniczący Zarządu wybierany jest w drodze głosowania „podwójnego większościowego”. Zastępcy lub Zastępca Przewodniczącego Zarządu – dwaj przedstawiciele miast wojewódzkich lub jeden, jeżeli drugi z nich zostanie wybrany jako Przewodniczący. Miasto Bydgoszcz Przewodniczącym Zarządu ZIT jest Prezydent Miasta Bydgoszczy. Zastępcą Przewodniczącego Zarządu ZIT jest Prezydent Miasta Torunia. 6 Członków Zarządu - przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego, będących sygnatariuszami Porozumienia (4 przedstawicieli z Bydgoskiego Obszaru Funkcjonalnego i 2 przedstawicieli z Toruńskiego Obszaru Funkcjonalnego). Członkowie Zarządu zostaną wybrani spośród członków Komitetu Sterującego.

Podejmowanie decyzji w Zarządzie Związku ZIT Różnice między projektami porozumień Miasta Bydgoszczy i Gminy Miasta Toruń Podejmowanie decyzji w Zarządzie Związku ZIT Miasto Bydgoszcz Decyzje w Zarządzie zapadają zwykłą większością głosów przy udziale min. 4 Członków Zarządu oraz Przewodniczącego, a w przypadku jego nieobecności Zastępcy Przewodniczącego Zarządu. W przypadku równej liczby głosów decydować będzie głos Przewodniczącego lub w przypadku jego nieobecności głos Zastępcy Przewodniczącego. Gmina Miasta Toruń Decyzje w ramach Zarządu ZIT MOF BiT zapadają zwykłą większością głosów przy udziale min. 7 członków oraz Przewodniczącego lub Zastępcy Przewodniczącego Zarządu. W przypadku równej liczby głosów decydować będzie głos Przewodniczącego lub w przypadku jego nieobecności głos Zastępcy Przewodniczącego.

135,7 mln euro z EFRR 18,1 mln euro z EFS Środki przewidziane na „ZIT wojewódzki” dla województwa kujawsko-pomorskiego 153,8 mln euro w tym 135,7 mln euro z EFRR oraz 18,1 mln euro z EFS

Skutki niezawiązania Związku ZIT: brak możliwości lub ograniczone możliwości aplikowania o środki z POIiŚ w ramach: PI 4.3 wspieranie efektywności energetycznej i wykorzystywania odnawialnych źródeł energii w budynkach publicznych i sektorze mieszkaniowym PI 4.5 promowanie strategii niskoemisyjnych dla wszystkich typów obszarów, w szczególności na obszarach miejskich, w tym wspieranie zrównoważonego transportu miejskiego oraz podejmowania odpowiednich działań adaptacyjnych i mitygacyjnych; alokacja w K-P RPO na politykę terytorialną zmniejszona o 153,8 mln euro.

Kalendarium dotyczące realizacji ZIT 26 listopada 2013 r. i 16 stycznia 2014 r. – spotkania robocze w Toruniu z przedstawicielami wschodniej części BTOF. 29 stycznia 2014 r. – przyjęcie projektu porozumienia ws. ZIT przez Radę Miasta Bydgoszczy (Uchwała Nr LI/1119/14). 7 lutego 2014 r. – spotkanie w Dąbrowie Chełmińskiej z inicjatywy Starostów – bydgoskiego i toruńskiego. 24 lutego 2014 r. – spotkanie robocze w Toruniu z przedstawicielami firmy Deloitte Business Consulting S.A. – wykonawcą dokumentacji w ramach projektu „Program działań dla miejskich obszarów funkcjonalnych Bydgoszczy i Torunia w nowej perspektywie finansowej 2014-2020”. 27 lutego 2014 r. – spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Deklaracja Marszałka dotycząca przeprowadzenia naboru projektów strategicznych RPO i w ramach ZIT. 20 marca 2014 r. – apel Rady Miasta Torunia do władz samorządowych miasta Bydgoszczy w sprawie Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Harmonogram prac Wizyty przedstawicieli UMT w gminach partnerskich – 10 – 27 marca 2014 r. Ogłoszenie przez Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego naboru na projekty strategiczne RPO i w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych – I kwartał 2014 r. Współpraca z firmą Deloitte w związku z propozycjami projektów do Strategii ZIT Sesje strategiczne (podzielone na bloki tematyczne) – do połowy kwietnia 2014 r. Powstanie Strategii ZIT wraz z listą projektów ZIT – do 30 kwietnia 2014 r.

Dziękuję za uwagę