Finansowanie modernizacji oświetlenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Advertisements

Prezentacja na Side Event, Barcelona
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
MODERNIZACJA SYSTEMU OŚWIETLENIA DROGOWEGO
Projekt POIS /10 Modernizacja i rozbudowa systemu infrastruktury wodociągowo-kanalizacyjnej Gminy Milanówek.
SIEĆ SZEROKOPASMOWA POLSKI WSCHODNIEJ Władysław Ortyl Sekretarz Stanu Warszawa, 12 lipca 2007 r.
Inwestycje budowlane ze środków publicznych Jerzy Jacek Rybiński 1 Inwestycje budowlane ze środków publicznych Strategia przygotowania inwestycji.
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
O PERATOR INFRASTRUKTURALNY I JEGO ROLA W ZARZĄDZANIU SIECIAMI SAMORZĄDOWYMI I ROZWOJU USŁUG E - URZĘDU Rafał Rodziewicz Wiceprezes I NFRATEL OPERATOR.
Efektywność Energetyczna
Koncepcja programowo - przestrzenna terenów położonych przy ulicach: Grudziądzka, Polna, Ugory.
Czysty transport miejski
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
Słupsk, października Miasto Słupsk Miasto na prawach powiatu położone w województwie pomorskim Powierzchnia 43,15 km 2 Liczba mieszkańców.
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
Partnerstwo Publiczno – Prywatne na przykładzie Wielkopolskiej Sieci Szerokopasmowej S.A. PPP w praktyce 7 października 2013.
Porównanie platform aukcyjnych z punktu widzenia jednostek administracji publicznej Marek Dymek Wydział Informatyki Urząd Miejski w Szczecinie Grzegorz.
Miasto publiczne – miasto prywatne
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
Finansowanie w projektach PPP Marcin Bejm Adwokat 25 listopada 2010.
Warszawa 2013 ul. Kulczyńskiego 14, Warszawa Tel , Oszczędzanie energii.
FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA MAŁOPOLSKI
Departament Rozwoju Gospodarczego Kościerzyna,
Jacek Walski AM PREDA Gdańsk, r.
STUDIUM UWARUNKOWAŃ I KIERUNKÓW ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jacek Walski AM PREDA Gdańsk, r.
Ekonomiczne uzasadnienie zmian w energetyce gminnej. Jacek Walski AM PREDA Częstochowa, r.
KATOWICE 5 KWIETNIA 2004 R. 1. Partnerstwo publiczno – prywatne w Polsce próba uregulowania.
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Dopłaty do kredytów na budowę domów energooszczędnych Paweł Bartoszewski Starszy Specjalista Wydział Rozwoju.
Dodatek energetyczny Ustawą z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy - Prawo energetyczne oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 984) wprowadzony.
Zarządzanie efektywnością energetyczną przedsiębiorstw
Tomasz Sanecki Wiceprezes Zarządu CERTUS PARTNERZY sp. z o.o.
W w w. n f o s i g w. g o v. p l Wspieranie rozproszonych, odnawialnych źródeł energii Część 4) Prosument – linia dofinansowania z przeznaczeniem na zakup.
Partnerstwo Publiczno-Prywatne Europejski Kongres Gospodarczy 2009 Katowice, kwietnia 2009 r. dr Irena Herbst Prezes Centrum PPP.
Partnerstwo publiczno- prywatne (PPP) jako skuteczny sposób podnoszenia jakości i dostępności usług publicznych "U SŁUGI PUBLICZNE JAKO ISTOTNY CZYNNIK.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
ZPBE ENERGOPOMIAR Sp. z o. o.
Projekty PPP w Warszawie
Modernizacja oświetlenia w gminie Andrychów
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Założenia konkursu dla poddziałania Efektywność energetyczna - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Projekt PESCO Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Zbigniew Szpak – Prezes Zarządu KAPE S.A.
BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM „BUDOWA SYSTEMU ZARZĄDZANIA RUCHEM” GMINA MIASTO SZCZECIN.
Kluczowe aspekty realizacji projektów PPP Listopad 2011.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
PPP w obszarze efektywności energetycznej i OZE
Województwa Dolnośląskiego na lata 2014 – 2020
Partner współpracujący Partner współpracujący
Instalacje fotowoltaiczne w Gminie Mikołów
Abonament korzyści dla miast i gmin
Polska bez smogu. Propozycja ustawy
BEZPIECZNA ORAZ SPRAWNA REALIZACJA INWESTYCJI BUDOWLANYCH
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
Umowy w ramach konkursu dla działania 10
z-ca dyrektora Dep. Partnerstwa Publiczno-Prywatnego
Zakończenie inwestycji modernizacji energetycznej budynku Szkoły Podstawowej w Tymbarku Gmina Tymbark Zadanie modernizacji energetycznej finansowane z.
KOLEKTORY SŁONECZNE SZCZAWNICA
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Omówienie prac nad realizacją
Zapis prezentacji:

Finansowanie modernizacji oświetlenia Stefan Tatarek Warszawa, 23 września 2014 - ŚWIET(L)NY PARTNER

Czym się zajmujemy Budowa systemów oświetlenia ulicznego Konserwacja oświetlenia Inwentaryzacja systemów oświetlenia Audyty oświetleniowe Finansowanie modernizacji oświetlenia Modernizacje oświetlenia ulicznego

Modernizacje oświetlenia ulicznego

MODERNIZACJA OŚWIETLENIA ULICZNEGO JEST ŁATWA, PRZYJEMNA I NIC NIE KOSZTUJE!

Zrealizowane projekty

150 zmodernizowanych gmin Zrealizowane projekty 200 000 wymienionych opraw 150 zmodernizowanych gmin 100 projektów zrealizowanych w systemie finansowania przez trzecią stronę ze spłatą z oszczędności w opłatach za energię elektryczną

Zrealizowane projekty Modernizacja JAWORZNO Rok 2007 7444 wymienionych opraw czas realizacji 2 miesiące (listopad – grudzień)

Zrealizowane projekty Modernizacja RYBNIK Rok 2008 7339 wymienionych opraw czas realizacji 7 tygodni (listopad – grudzień)

Zrealizowane projekty Modernizacja CZĘSTOCHOWA Rok 2012 6051 wymienionych opraw czas realizacji 7 tygodni (listopad – grudzień)

Jakie obowiązki gminy? Prawo energetyczne Ustawa budżetowa Rozporządzenia do ustawy budżetowej Ustawa o efektywności energetycznej Normy projektowe PNE 13201 Dyrektywy unijne Eliminacja żarówek rtęciowych Eliminacja żarówek sodowych o niskiej efektywności Eliminacja układów zapłonowych elektromagnetycznych Ustawa fotobiologiczna Dyrektywa o zanieczyszczeniu przestrzeni światłem

Jak osiągnąć właściwy efekt? Warunki techniczne modernizacji – rejon energetyczny Inwentaryzacja stanu istniejącego Ilość, moce, typy opraw, moduły słupów, odległość od drogi, kategoria drogi (parametry) Obliczenia fotometryczne Najbardziej efektywny dobór opraw Projekt modernizacji Analiza techniczno-ekonomiczna Program redukcji mocy Inżynieria finansowa Efekty ekologiczne Przygotowanie prawidłowej specyfikacji przetargowej

Problem własności infrastruktury Przykład: Gmina Wolsztyn Ogłoszenie przetargu na modernizację oświetlenia ulicznego Przeprowadzenie wszystkich procedur przetargowych Unieważnienie przetargu ze względu na brak zgody właściciela infrastruktury technicznej

Problem własności infrastruktury Przykład: PPP Radzionków Brak porozumienia z operatorem energetycznym Decyzja o kompleksowej modernizacji systemu oświetlenia: - budowa niezależnej sieci oświetleniowej na terenie całego miasta - budowa własnych punktów sterowania Po zrealizowaniu projektu Radzionków jest 100% właścicielem całej infrastruktury oświetleniowej

Modele finansowania 1. Finansowanie przez stronę trzecią (TPF) Model z największą ilością realizacji Spłata z oszczędności MINUS – obciąża współczynnik zadłużenia gminy (zmiana od stycznia 2014*) * Dopuszczalne zadłużenie przewidziane jest w tzw. wzorze indywidualnego wskaźnika zadłużenia, który zapisano w art. 243 ustawy o finansach publicznych. Decyzja rządu oznacza, że wydatki samorządów, przeznaczone na realizację projektów finansowanych z funduszy unijnych nie będą uwzględniane we wzorze, o ile unijne dofinansowanie wyniesie co najmniej 60 proc. Jak działa Finansowanie przez stronę trzecią? Podstawą ustalenia budżetu są aktualne koszty energii elektrycznej i konserwacji systemu Na podstawie audytu i wykonanego projektu określa się oszczędności po modernizacji Opracowuje się inżynierię finansową i harmonogram spłat inwestycji Po modernizacji źródłem spłaty inwestycji są wygenerowane oszczędności Modernizacja finansowana przez Wykonawcę Możliwość finansowania hybrydowego (środki unijne, fundusze celowe)

Modele finansowania 2. ESCO Model finansowy praktycznie nie realizowany w Polsce Własność słupów i przewodów Brak możliwości przejęcia w zarządzanie całego systemu oświetlenia Jak działa ESCO? (Energy Service COmpany) Zamawiający określa precyzyjnie parametry działania systemu oraz aktualny budżet Podpisanie umowy okresowej z gwarantowanym efektem energetycznym Firma ESCO opracowuje projekt i realizuje inwestycję, którą finansuje w 100% Przez czas trwania umowy system jest własnością ESCO W tym czasie ESCO pokrywa wszystkie koszty eksploatacji i zarządzania systemem Po zakończeniu umowy system przechodzi na własność Zamawiającego

Modele finansowania 3. Partnerstwo Publiczno-Prywatne (PPP) Model finansowy wkraczający na rynek modernizacji oświetlenia Coraz mniejsza ilość kontrowersji prawnych Model dla dużych i małych systemów Jak działa PPP ? Zamawiający określa precyzyjnie swoje oczekiwania Zamawiający ogłasza przetarg w formule PPP i wybiera oferentów do dialogu konkurencyjnego W kilku kolejnych turach odbywa się procedura dialogu konkurencyjnego Opracowanie SIWZ i zaproszenie do składania ofert Wybór oferty i realizacja projektu finansowanego przez Partnera Prywatnego Możliwość finansowania hybrydowego (środki unijne, fundusze celowe)

Modele finansowania Usługa oświetleniowa o podwyższonym standardzie Gmina przygotowuje projekt precyzujący parametry usługi oświetleniowej Jakość oświetlenia Zgodność z normami i dyrektywami unijnymi Oszczędność energii elektrycznej Redukcję emisji Ogłoszenie przetargu na świadczenie usługi oświetleniowej o podwyższonym standardzie Określenie parametrów usługi Określenie czasu wymaganego na adaptację systemu oświetleniowego do świadczenia usługi przez wykonawcę (3 miesiące od podpisania umowy) Określenie czasu trwania usługi Odbiór zaadaptowanego systemu Realizacja usługi i obciążanie gminy przez wykonawcę fakturami miesięcznymi

Usługa oświetleniowa o podwyższonym standardzie ZALETY: Model neutralny dla budżetu gminy Adaptacja systemu oświetlenia w 100% finansowana przez wykonawcę Ten model finansowania nie obciąża współczynnika zadłużenia gminy WADA: Brak możliwości dofinansowania hybrydowego

Przykład realizacji – Gmina Przytyk Stan istniejący 1127 punktów świetlnych 196 kW mocy zainstalowanej 0,174 kW/ punkt świetlny 506 166 PLN koszt energii elektrycznej/rok Adaptacja sytemu oświetlenia do świadczenia usługi o podwyższonym standardzie Wymiana starych opraw na oprawy LED ClearWay Philips – 1000 sztuk Indywidualna redukcja mocy w pozostałych oprawach – 127 sztuk Wyniesienie układów sterująco-pomiarowych SO ze stacji TRAFO Redukcja emisji CO2 do atmosfery 558 ton/rok Program redukcji mocy w oprawach LED

Tabele redukcji część 1.

Tabele redukcji część 2.

Ocena efektywności ekonomicznej

Ocena efektywności ekonomicznej

Uzyskanie rocznej redukcji emisji CO2 do atmosfery: powyżej 550 ton. Korzyści ekologiczne i finansowe Uzyskanie rocznej redukcji emisji CO2 do atmosfery: powyżej 550 ton. Uzyskanie oszczędności rocznych w opłatach za energię elektryczną: 506000,00 - 122000,00 zł = 384000,00 zł.

Korzyści w zakresie komfortu i bezpieczeństwa wzrost poczucia komfortu bezpieczeństwo mieszkańców

PO PRZED

Bezpieczeństwo w ruchu drogowym PRZED PO PRZED PO

PO PRZED

Korzyści finansowe z modernizacji oświetlenia

A GMINA MOŻE NA NIEJ DOBRZE ZAROBIĆ !! MODERNIZACJA OŚWIETLENIA ULICZNEGO JEST ŁATWA, PRZYJEMNA, NIC NIE KOSZTUJE A GMINA MOŻE NA NIEJ DOBRZE ZAROBIĆ !!

Zapraszam do współpracy Stefan Tatarek Prezes Zarządu Centrum Zaopatrzenia Energetyki ELTAST sp. z o.o. Tel. +48 508-195-925 Email. statarek@eltast.pl www.eltast.pl