DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DYSLEKSJA ROZWOJOWA Co to jest dysleksja rozwojowa Przyczyny
Dziecko dyslektyczne w szkole.
TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI – DYSKALKULIA Prezentację przygotowały.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
UCZE Ń Z DYSLEKSJ Ą ROZWOJOW Ą ZNA PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO I MO Ż E Z NICH KORZYSTA Ć ! §
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA
SZKOŁA PODSTAWOWA nr 38 SERDECZNIE WITA RODZICÓW PRZYSZŁYCH UCZNIÓW KLAS PIERWSZYCH.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
Problem znany czy nieznany? Małgorzata Makara
6-LATEK W SZKOLE.
Dysleksja.
Opracowała: Monika Haligowska
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
Praca terapeutyczna z dzieckiem w przedszkolu i uczniem w kl. I-III
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
z dziećmi dyslektycznymi
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Diagnoza poznawczo- normatywna
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
NIEDOKSZTAŁCENIE MOWY O TYPIE AFAZJI
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
DIAGNOZA I TERAPIA DZIECI Z DYSLEKSJĄ
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
GLOTTODYDAKTYKA.
Rozwój mowy dziecka.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI

„Dysleksja jest jednym z wielu różnych rodzajów trudności w uczeniu się. Charakteryzuje się trudnościami w dekodowaniu pojedynczych słów oraz różnorodnymi trudnościami w odniesieniu do różnych form komunikacji językowej, często oprócz trudności w czytaniu dodatkowo pojawiają się poważne trudności w opanowaniu czynności pisania.”

W dysleksji rozwojowej wyróżnia się następujące formy: dysleksja – specyficzne trudności/ zaburzenia w nauce czytania, którym często towarzyszą trudności w pisaniu; dysortografia – trudności w wypowiedzi pisemnej, w tym błędy ortograficzne; dysgrafia – trudności w nabyciu odpowiedniego poziomu graficznego pisma.

Terminem „ryzyko dysleksji” posłużyła się po raz pierwszy w Polsce Marta Bogdanowicz (1993r.). Pojęcie te zdefiniowała, jako „zagrożenie wystąpienia trudności w czytaniu i pisaniu o specyficznym charakterze”.

Termin ten można zastosować w odniesieniu do dzieci w okresie poniemowlęcym i przedszkolnym, które przejawiają elementarne zaburzenia w rozwoju psychoruchowym i mogą stanowić przyczynę pojawienia się specyficznych trudności w czytaniu i pisaniu. Ryzyko dysleksji może pojawić się także u dzieci, które uczęszczają do klasy I, II najpóźniej III szkoły podstawowej, które borykają się z trudnościami w nauce czytania i pisania.

SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI i DYSLEKSJI ROZWOJOWEJ

Wiek przedszkolny (3–5 lat)

Sprawność ruchowa całego ciała Dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, Jest niezdarne w ruchach, nie lubi zabaw ruchowych, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym, hulajnodze.

MOTORYKA MAŁA- Sprawność ruchowa rąk Trudności z samoobsługą: zapinaniem guzików, sznurowaniem butów, zabawami manipulacyjnymi takimi jak nawlekanie korali; źle trzyma ołówek (naciska go za mocno lub za słabo).

Koordynacja wzrokowo-ruchowa Budowanie z klocków sprawia dziecku trudność, rysuje niechętnie i prymitywnie. Nie umie narysować: koła jako 3-latek, kwadratu i krzyża – jako 4-latek, trójkąta – jako 5-latek.

Rozwój lateralizacji Dziecko używa na zmianę raz jednej, raz drugiej ręki (np. podczas rysowania).

Rozwój spostrzegania wzrokowego i pamięci wzrokowej Trudności przejawiają się w formie: nieporadności w rysowaniu (rysunki bogate treściowo, lecz prymitywne w formie), trudności w składaniu obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek.

rozwój mowy Nieprawidłowa artykulacja wielu głosek; trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, zapamiętywaniem nazw; wydłużony okres posługiwania się neologizmami; Dziecko ma trudności z zapamiętaniem krótkich piosenek, wierszyków. Nie radzi sobie z wydzielaniem wraz z klaskaniem sylab ze słów, wskazywaniem rymujących się słów i tworzeniem rymowanek.

SYMPTOMY RYZYKA DYSLEKSJI U UCZNIÓW KL. I-III.

Motoryka duża Mała sprawność ruchowa całego ciała: dziecko ma trudności z nauczeniem się jazdy na dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach oraz niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wf, np. może mieć trudności z wykonaniem układów gimnastycznych, ćw.równoważnych.

Motoryka mała Obniżona sprawność ruchowa rąk: nieopanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem; Trudności z używaniem nożyczek.

Koordynacj a wzrokowo-ruchowa Trudności z rzucaniem piłki do celu i chwytaniem. Dziecko brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się w liniaturze, zagina „ośle uszy”, zbyt mocno przyciska ołówek, długopis, ręka szybko się męczy, pisze wolno. Trudności z rysowaniem szlaczków, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych.

Funkcje słuchowo-językowe Dziecko ma problem z prawidłowym sformułowaniem wypowiedzi (pod względem gramatycznym), przekręca wyrazy, dużą trudność sprawia mu zapamiętanie sekwencji nazw (np. nazwy miesięcy, litery w alfabecie, pory roku, dni tygodnia). Z trudem przychodzi mu nauka na pamięć piosenek, wierszy. Opanowanie tabliczki mnożenia również sprawia wiele trudu.

Funkcje wzrokowe Trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, na przykład podczas układania mozaiki według wzoru. - trudności z odróżnieniem kształtów podobnych liter(m- n, t- ł) lub identycznych lecz inaczej położonych (p-g-b-d)

ORJENTACJA W SCHEMACIE CIAŁA I PRZESTRZENI Trudność z jednoczesnym wskazywaniem na sobie części ciała i określanie ich terminami: prawe- lewe. Trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie. Pisanie liter i cyfr zwierciadlanie i/ lub zapisywanie wyrazów od strony prawej do lewej

Czytanie kl. i Wolne tempo czytania, głoskowanie, nie zawsze dokonuje poprawnej wtórnej syntezy, przekręcanie wyrazów, brak zrozumienia przeczytanego zdania.

Czytanie kl. Ii - iii - Wolne tempo, prymitywna technika (głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowną). Bardzo szybko czyta, przy czym popełnia dużo błędów). Niewłaściwie i słabo rozumie przeczytany tekst.

Pisanie kl. i zapominanie, mylenie liter, pismo zwierciadlane, częste odwzorowywanie wyrazów, zapisuje je od strony prawej do lewej.

Pisanie kl. Ii - iii Trudności z zapisywaniem zmiękczeń Nagminne opuszcza, dodaje, przestawia, podwaja litery, sylaby w wyrazie. Problem z pisaniem ze słuchu. Pismo fonetyczne. Błędy ortograficzne pomimo znania reguł.

Opracowanie: Katarzyna Olszewska – nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej