„Wspólny cel – różne strategie: Wspomaganie w rozwoju dziecka z autyzmem” Konferencja naukowa zorganizowana w ramach obchodów Światowego Dnia Autyzmu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Pomoc psychologiczno –pedagogiczna w szkole ponadgimnazjalnej
Advertisements

Doskonalenie kompetencji pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych – na przykładzie projektu: pomoc psychopedagogiczna i terapeutyczna w poradnictwie.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
Zadania nauczyciela i jego rola w udzielaniu pomocy psychologiczno-
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 30 kwietnia 2013 r.
Barbara Łaska Wydział Wspierania Rozwoju Kuratorium Oświaty w Łodzi
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
PEDAGOG SZKOLNY.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Nowy kierunek: PEDAGOGIKA SPECJALNA Instytut Pedagogiki Uniwersytet Wrocławski SPECJALNOŚĆ: EDUKACJA I REHABILITACJA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ.
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Projekt: ZMYSŁOWY ŚWIAT DZIECKA. Stowarzyszenie „RÓWNE SZANSE” powstało w maju 2008 roku. W ramach swojej statutowej działalności prowadzi: - Niepubliczną.
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
EUROPOS SĄJUNGA EUROPOS REGIONINĖS PLĖTROS FONDAS VEIKLŪS KAIMYNAI.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA NOWE OBOWIĄZKI NAUCZYCIELA
Spotkanie z Rodzicami Zespół Placówek Oświatowych w Bieżuniu
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Zachowania trudne u osób z autyzmem i Zespołem Aspergera
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka i jego rodziny
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
AKTUALNE DZIAŁANIA PORADNI Natalia Bismor. AKTUALIZOWANA W KAŻDYM ROKU SZKOLNYM OFERTA WARSZTATÓW: DLA DZIECI / UCZNIÓW „Program profilaktyczno- wychowawczy.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Ul. Lipska 2, Radom Tel: (48) W Zespole Szkół Specjalnych i Placówek Oświatowych w Radomiu funkcjonują: Zespół Wczesnego Wspomagania.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
Psychiatria Dzieci i Młodzieży – Kopciuszek Medycyny
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkole
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

„Wspólny cel – różne strategie: Wspomaganie w rozwoju dziecka z autyzmem” Konferencja naukowa zorganizowana w ramach obchodów Światowego Dnia Autyzmu Lublin, 2 kwietnia 2014r

Wspomaganie w rozwoju uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych - prof. dr hab. Zbigniew Gaś WSEI w Lublinie

Uczniowie z autyzmem są w wiodącej grupie uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Głównym celem wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest wyrównywanie szans edukacyjnych

Istotą wspierania uczniów ze SPE jest: DIAGNOZA (kompleksowa, rzetelna, powtarzalna, pełna, użyteczna) POMOC PROFESJONALNA (wieloaspektowa, bezpłatna i dobrowolna, zróżnicowana w formie) PROFESJONALNA KADRA INDYWIDUALIZACJA ODDZIAŁYWAŃ (profesjonalny nauczyciel nie realizuje programu tylko pracuje z dzieckiem, program jest tylko narzędziem)

Istotą wspierania uczniów ze SPE jest: SYSTEM KSZTAŁCENIA (dostępność zróżnicowanych placówek kształcenia, drożność i elastyczność systemu kształcenia - dziecko nie jest skazane na daną placówkę, dostępność sieci instytucji wspomagających, współpracujących z poszczególnymi placówkami edukacyjnymi) WSPÓŁPRACA ŚRODOWISK WYCHOWAWCZYCH (uczeń ze SPE jako jednostka uczestnicząca we wszystkich wymiarach życia społecznego, współpraca środowisk wychowawczych szansą dla ucznia ze SPE oraz społeczności lokalnej i szerokiego społeczeństwa

Sprzężenia psychiatryczne w autyzmie – D r n. med. Bożena Śpila Zakład Katedry i Kliniki Psychiatrii UM w Lublinie

Od roku 2015 nową klasyfikacją będzie ICD 11 Objawy autyzmu są klasyfikowane jako zaburzenie psychiczne choć jest to choroba neurologiczna W nowej klasyfikacji dopiero autyzm klasyczny będzie jednostką chorobową, wysoko funkcjonujący autyzm, zespół Aspergera będą klasyfikowane jako odmienności neurorozwojowe 3 poziomy nasilenia autyzmu: L1, L2, L3 w zależności od mowy, interakcji społecznych, radzenia sobie w sytuacjach codziennych

Kiedy autyzm jest leczony przez psychiatrów: Autoagresja, samouszkodzenie, ADHD Zaburzenia lękowe, Zaburzenia dwubiegunowe Depresja Zaburzenia snu Problemy gastryczne

Jakie leki psychotropowe stosowane w autyzmie maja rekomendację? Melatonina Risperidon Olanzapina Kwas walproinowy Nie każda osoba z autyzmem wymaga leczenia farmakologicznego

Wczesna interwencja w odniesieniu do dzieci z autyzmem Dr Bożena Cioch Zespół Poradni Nr 3 w Lublinie

WCZESNA INTERWENCJA od urodzenia do 3 r.ż. niezbędne działania, które należy podjąć, by możliwie jak najwcześniej wesprzeć dziecko i jego rodzinę, niezależnie od etapu rozwoju/edukacji, na którym dziecko znajduje się.  

Bazowe elementy wczesnej interwencji: wiedza – rodziców, specjalistów czas dostępność bliskość różnorodność koncentracja na rodzinie i środowisku ciągłość i spójność współpraca i koordynacja pomiędzy instytucjami osiągalna finansowo

WCZESNE WSPOMAGANIE ROZWOJU – od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole

Wczesna interwencja w odniesieniu do dziecka z autyzmem to wielospecjalistyczne oddziaływania o charakterze: rehabilitacyjnym usprawniającym terapeutycznym

Celem WI w odniesieniu do dziecka z autyzmem jest przerwanie, ograniczenie lub zmniejszenie skutków specyficznych patologicznych mechanizmów powstawania zaburzeń

Postulowane zmiany w zakresie wczesnej interwencji w odniesieniu do dzieci z autyzmem Badania przesiewowe w poradniach pediatrycznych. Pierwsze badanie – ok. 18. miesiąca życia; następne 6 miesięcy później. Wskazana dwukrotna ocena – u około 25% dzieci z autyzmem występuje regres w rozwoju.

Kluczowy element pracy z dzieckiem autystycznym to stworzenie pewnej stałej i przewidywalnej struktury otoczenia-stałe miejsce i czas terapii, ci sami terapeuci, stały charakter zajęć i organizacji czasu, jasny, jednoznaczny język wypowiedzi

Medyczna koncepcja autyzmu - Prof. dr hab. Janusz Kocki Uniwersytet Medyczny w Lublinie Zakład Genetyki Klinicznej

Celem badań genetycznych jest poszukiwanie genów lub specyficznych szlaków patogenetycznych związanych z ta chorobą Połączenie między synapsami – zagadnienie kluczowe dla zaburzeń autyzmu Okres tworzenia zaburzeń w połączeniu synaps jest skorelowany z czasem powstawania zaburzeń ze spektrum autyzmu Choroby ze spektrum autyzmu to rozwojowy brak połączeń między synapsami

16 maja ul. Radziwiłowska Lublin spotkanie dla rodziców dzieci z autyzmem – prezentacja najnowszych badań genetycznych 23 października – konferencja naukowa

Dr Maria Panasiuk Dr Katarzyna Patyk WSEI w Lublinie Profil diagnostyczno – terapeutyczny w procesie rewalidacji zaburzeń komunikacyjnych u dzieci z autyzmem Dr Maria Panasiuk Dr Katarzyna Patyk WSEI w Lublinie

SKALA OCENY UMIEJĘTNOŚCI KOMUNIKACYJNYCH (SOUK): DIAGNOZA TERAPIA PROGNOZA  

Skala Oceny Umiejętności Komunikacyjnych (SOUK), w swoim założeniu ma służyć szeroko pojętej diagnostyce w zakresie ustalania indywidualnych profilów komunikacyjnych osób z autyzmem. Obejmuje ona zatem nie tylko wstępną ocenę możliwości porozumiewania się, ale może również służyć do oceny preferencji kodów komunikacyjnych osoby z autyzmem, projektowania systemowych działań terapeutycznych, monitorowania oraz przewidywania efektywności tychże działań.

Skala składa się z czterech najbardziej typowych obszarów komunikowania się osób z autyzmem: porozumiewanie werbalne (B-F; 11 zachowań) porozumiewanie pisemne [B(pis) – D(pis); 5 zachowań] porozumiewanie z wykorzystaniem znaków graficznych [B(graf) – F(graf); 10 zachowań] porozumiewanie z wykorzystaniem znaków gestowych [B(gest)-F(gest); 11 zachowań]

Opracowane diagramy kołowe dotyczące poszczególnych obszarów SOUK umożliwiają uzyskanie czytelnego obrazu oceny możliwości komunikacyjnych dziecka z autyzmem na poziomie diagnozy, terapii i prognozy

Podsumowując: SOUK może służyć jako narzędzie do usystematyzowanej, kontrolowanej obserwacji możliwości i preferencji komunikowania się osoby z autyzmem umożliwia rozpoznanie stanu wyjściowego do pracy z dzieckiem oraz sukcesywne gromadzenie informacji o preferencjach wyboru kodu komunikacyjnego w porozumiewaniu się wskazuje możliwości ukierunkowania dalszych oddziaływań rewalidacyjnych w aspekcie postępów lub regresu wypracowanych efektów

Jak efektywnie nauczać dzieci z autyzmem   Jak efektywnie nauczać dzieci z autyzmem Dr Nela Grzegorczyk – Dłuciak PSTB

ANALIZA BEHAWIORALNA BADA: zachowania czynniki wywołujące zachowanie czynniki kontrolujące zachowanie

Skuteczność ABA (stosowana analiza zachowania) Przede wszystkim ABA jest nauką z wieloletnią historią. Nauką weryfikowaną od przeszło 100 lat! ABA ma własny, całościowy „pomysł” na autyzm ABA jest nauką ścisłą… Jest terapią o klinicznie potwierdzonej efektywności

Jest formą psychoterapii prawdopodobnie najprężniej rozwijającą się

Dziękujemy za uwagę