Portugalski System Oświaty –podstawowe zasady i struktura organizacyjna Teresa Sarmento 20 Listopada 2012 Câmara Municipal de Esposende 1.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Matematyka Zajęcia dodatkowe dziś – szansą na lepsze jutro
dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
Konferencja dla przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego Tworzenie sieci Powiatowych Ośrodków Wspierania Uczniów Zdolnych w województwie małopolskim.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Człowiek najlepsza inwestycja Jaworznickie Szkolne Kluby Przedsiębiorczości - Marzenia – Wiedza – Sukces Projekt finansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne I stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Koncepcja rozwoju Szkoły Podstawowej nr 6 im. W. Chotomskiej w Dzierżoniowie na lata 2008 – 2013.
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
SCENARIUSZ WARSZTATÓW DLA SZKOŁY GIMNAZJALNEJ W RAMACH CYKLU PRAWA OBYWATELSKIE – MOJE PRAWA Katarzyna Stępak, Scenariusz 2, Załącznik 2 PRAWO DOSTĘPU.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
ZMIENIAMY OŚWIATĘ fundusze europejskie na edukację Warszawa, 14 listopada 2012 r.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
PROJEKT PN: 'WSZECHSTRONNA EDUKACJA GWARANCJĄ SUKCESU ZAWODOWEGO' Projekt wspó ł finansowany przez Uni ę Europejsk ą w ramach Europejskiego Funduszu Spo.
Prezentacja w ramach projektu ORE OE – edukacja obywatelska EPC – edukacja na rzecz prawa człowieka Przygotowany przez zespół wychowawców klas IV-VI SP.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH. W ZSP w Czarnkowie szczególną troską otoczona jest młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych. W pracy z uczniem.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
„Szkoła demokracji” Edukacyjny projekt uczniów Zespołu Szkół im
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
Kreatywna szkoła, to twórczy uczeń
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, WIEDZA SPEŁNIA MARZENIA Projekt Unii Europejskiej.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
System edukacyjny w Hiszpanii
Niewidzialne podstawy – budując kulturę szkoły, wychowujemy przyszłych zwycięzców Michelle Navarre Roel Vivit.
ŁCDNiKP 824/rz Akredytacje Łódzkiego Kuratora Oświaty dla placówki doskonalenia i pozaszkolnych form kształcenia ustawicznego Certyfikat ISO 9001 (od 2002)
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Małe dziecko w systemie edukacji
System edukacji w Polsce
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Wychowanie ekologiczne
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Lider Projektu: 2 Partner projektu: Projekt „SZKOŁA SUKCESU” współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego Beneficjent:
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
System szkolnictwa w Islandii
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
Zapis prezentacji:

Portugalski System Oświaty –podstawowe zasady i struktura organizacyjna Teresa Sarmento 20 Listopada 2012 Câmara Municipal de Esposende 1

Zasady prawne regulujace System Oświaty Ministerstwo edukacji jest odpowiedzialne za: - rozpowszechnianie i demokratyzację nauczania - zapewnienie wszystkim jednakowego i sprawiedliwego dostepu do systemu nauczania. - przestrzeganie zasady wolności wyboru - dostosowanie kierunków i treści kształcenia do współczesnych wymogów - wspomaganie pełnego i harmonijnego rozwoju możliwości uczniów - kształcenie wolnych, odpowiedzialnych, samodzielnych i solidarnych obywateli 2

Zasady prawne regulujace System Oświaty Wszyscy Portugalczycy mają prawo do nauczania i kultury! “Proces nauczania przyczynia się do szerokiego rozwoju obywateli otwartych na dialog, tolerancyjnych, zdolnych do krytycznego myślenia i twórczego osądzania społeczeństwa.” 3

Przepisy og ó lne: System Oświaty zapewnia: Rozwijanie wsród uczniów poczucia odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla historii Portugalii; Kształtowanie uczniów poprzez rozwój osobowści, charakteru i poczucia obywatelskiego; Zapewnienie wykształcenia postawy obywatelskiej i moralnej u młodych ludzi; Zagwarantowanie prawa do indywidualności i poszanowania godności własnej każdego obywatela; Dostosowywanie kierunków i treści kształcenia do wymogów rynku pracy; Przyczynianie się do osobistego i społecznego spełniania obywateli. 4

Przepisy og ó lne: Przyczynianie sie do decentralizaji i zróżnicowania struktur i dzialań edukacyjnych Zmniejszanie różnic w warunkach ksztalcenia pomiedzy poszczególnymi regionami kraju, a zwlaszcza pomiedzy ośrodkami wielkomiejskimi i wiejskimi Możliwość uzupełniania przez osoby dorosle wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych. Wyrównywanie szans edukacyjnych dla obu płci. Odpowiedni rozwój postawy obywatelskiej w oparciu o zasady demokracji.. 5

Struktura Organizacyjna: Nauczanie Podstawowe Przedszkole – dla dzieci od 3-6 lat, nieobowiazkowe, zajęcia prowadzą nauczyciele/nauczycielki przedszkola 1 etap szkoły podstawowej – 4 lata, kształcenie zintegrowane, zajęcia prowadzone są przez jednego nauczyciela wychowawcę wspomaganego przez nauczycieli – specjalistów. 2 etap szkoły podstawowej – 2 lata, kształcenie odbywa się w ramach przedmiotów,których nauczanie powierza sie nauczycielom - specjalistom; 3 etap szkoły podstawowej – 3 lata, kształcenie z jednolitym planem nauczania (charakter ogólny) Szkoła Średnia– 3 lata, kształcenie odbywa się w ramach specjalistycznych przedmiotów (przedmioty humanistyczne lub ścisłe, artystyczne ) Nauczanie w Szkołach Średnich moźe być zorgnizowane na różne sposoby: istnieją kursy przygotowujące młodych ludzi do życia zawodowego (szkoly zawodowe) lub kursy,które przygotowują do kształcenia w szkolach wyższych. 6

Struktura Organizacyjna: Szkoły Wyższe a) Uniwersytet Kieruje się perspektywą rozwoju prac badawczych, wzbogacaniem wiedzy i: - Zapewnia solidne przygotowanie naukowe; - Zapewnia kształcenie techniczne, które uprawnia do wykonywania czynności zawodowych; - Wspiera rozwój umiejetnosci projektowania, innowacji i krytycznej analizy. b) Politechnika Kieruje sie perspekywą praktycznego zastosowania wyników badań naukowych i ich dalszego rozwoju i ma na celu: - Zrozumienie i rozwiązywanie praktycznych problemow. - Zapewnienie solidnego kształcenia w dziedzinach kultury i wyższej wiedzy technicznej - Rozwój umiejętności krytycznej analizy i innowacji - Wzbogacanie wiedzy, zarówno teorytycznej jak i praktycznej, o naukach ścislych, biorac pod uwagę ich przyszłe zastosowanie w dzialalności zawodowej. 7

Zasady kształcenia nauczycieli i wychowawców Zasady kształcenia nauczycieli i wychowawców: Wykształcenie wyższe; Dodatkowe kursy mające na celu aktualizacje wcześniejszego wykształcenia; Nauczanie zintegrowane zarówno pod względem przygotowania naukowego i pedagogicznego, jak i teorytycznego i praktycznego; Ministerstwo Edukacji jest odpowiedzialne za zdefiniowanie zasad i norm, którymi powinny kierować się Wyższe Szkoły Nauczania/ Uniwersytety, aby zapewnić wyższe wykształcenie nauczycieli szkoł podstawowych i średnich; Wszystkie kursy nauczycielskie muszą być wcześniej zatwierdzone i stale oceniane przez Państwową Agencję Kontroli Uczelni Wyższych (A3Es). 8

Scentralizowana Sieć Szkół Podstawowych i Średnich Cele: a)Zapewnić uczniom mieszkającym na tym samym obszarze geograficznym spójne przejście przez kolejne etapy szkolne i poziomy nauczania; b) Przeciwdzialać znacznemu odizolowaniu mniejszych szkół od sieci glównej aby zagwarantowac iż uczniowie nie są wykluczeni z życia społecznego i szkolnego. c) Wspomagać możliwości pedagogiczne w szkołach i przedszkolach i zarządzać racjonalnie zasobami ludzkimi. d) Zapewnić autonomiczną administrację i zarządzanie systemem edukacyjnym, zgodnie z ustawami prawnymi. 9

Autonomiczna administracja i zarzadzanie publicznymi ośrodkami oświaty Autonomia Demokracja Wyrownanie szans i mozliwosci Jakość nauczania Decentralizacja Wewnętrzna organizacja w skali lokalnej, krajowej i globalnej Nowe kompetencje w skalii lokalnej 10 tworzenie lokalnych spółek socialno- edukacyjnych gwarantujące udział społeczeństwa w tym procesie Szkoły zzyskuja możliwość lepszego zarzadzania zasobami edukacyjnymi zgodnych z Projektem Edukacyjnym

Autonomiczna administracja i zarzadzanie publicznymi ośrodkami oświaty Docenianie opini różnych pośredników (nauczycieli, rodziców, uczniów, innych pracowników szkól, lokalnych gmin) Wspieranie lokalnych instytucji Podział odpowiedzialności strategiczna pedagogiczna Autonomia administracyjna finansowa strukturalna 11

Bierz ą ce kwestie dotyczace Portugalskiego Systemu O ś wiaty Niestabilność i pośpiech reform oświaty Ograniczenia ekonomiczne - przeszkody w pracy nad projektami - tworzenie mega sieci szkolnych - wzrost liczby uczniów w klasach - cięzki dostęp do specjalistycznych kursow Przecenianie tak zwanych przedmiotow centralnych i niedocenianie przedmiotów które rozwijają kompetencje takie jak na przyklad niezalezność, współpraca, prawidlowa postawa obywatelska. 12

Bierz ą ce kwestie dotyczace Portugalskiego Systemu O ś wiaty Koncentracja władzy (na poziomie każdej z sieci szkolnych i Ministerstwa Edukacji) Generalne warunki socjalne i ekonomiczne w kraju Relacje ze społeczenstwem (koncentrowanie sie na kwestiach negatywnych – na przykład złe zachowanie – i pominięcie pozytywnych aspektów i owoców pracy nauczycieli) Podział pomiędzy badaniami naukowymi i przedsięwzięciami edukacyjnymi 13

Odnowienie planu Systemu O ś wiaty Odda ć szko ł om ich niezalezno ść Doceni ć dzia ł alno ść szk ó ł jako jednostek edukacyjnych i pracy nauczycieli jako specjalist ó w do spraw nauczania U ł atwi ć prac ę nauczycieli (mniej biurokracji) Inwestowa ć w szkolenie nauczycieli Doceni ć szko ł y jako instytucje kt ó re r ó wnie ż si ę ucz ą Zbudowa ć “most” miedzy rodzicami (spo ł ecze ń stwem) i cia ł em pedagogicznym Zainwestowa ć w nowe sposoby osi ą gniecia sukcesu w nauczaniu 14

Odnowienie planu Systemu O ś wiaty Wysłuchać opinii uczniów, rodziców i nauczycieli Skoncentrować działalność edukacyjną na dzieciach i młodzieży Nauczać ==» wierzyć w lepszą przyszlość 15