NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Cele strategii Zwiększenie wartości spółki dla akcjonariuszy
Advertisements

Poręczenia kredytowe dla Mikro, Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH
Zielona Góra 12 maja 2011 Finansowanie inwestycji w zrównoważoną energię i ochronę środowiska środkami z EBI Prelegent: Dariusz Kucharczyk Manager ds..
a kryzys rynku hipotecznego w USA
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego
Program Europejski PKO Banku Polskiego
Finanse przedsiębiorstwa (8)
Upper Finance Med Consulting
Gwarancje i poręczenia BGK w ramach programów rządowych
ROLA BANKU W PROCESIE WYKORZYSTANIA ŚRODKÓW POMOCOWYCH Z UE
Współfinansowanie projektów unijnych związanych z ochroną środowiska
Funkcjonowanie funduszy Venture Capital i ich znaczenie dla sektora małych i średnich przedsiębiorstw.
rachunkowość zajęcia nr 3
AGENDA Wybrane produkty kredytowe Banku BPS S.A. Kredyty Preferencyjne
Alternatywy finansowania inwestycji na obszarach wiejskich
Finansowanie przedsięwzięć Jednostek Samorządu Terytorialnego
Europejski Kongres Gmin Wiejskich
WSPARCIE ROZWOJU POLSKICH PRZEDSIĘBIORC Ó W Część II Finansowanie MŚP Katowice, 15 maja 2012.
Do not put content in the brand signature area 24/02/ :59 Finansowanie inwestycji JST Alternatywy dla zaciągania kredytów przez JST Wojciech Ludynia.
Restrukturyzacja zobowiązań
XI KONGRES GMIN WIEJSKICH RP
Finansowanie inwestycji przez Beskidzki Bank Spółdzielczy maj 2010.
Bank Ochrony Środowiska S. A
Bank Gospodarstwa Krajowego dla miast XXXII Zgromadzenie Ogólne Związku Miast Polskich Poznań, 3-4 marca 2011 r. Tomasz Mironczuk Prezes Zarządu.
Finansowanie bieżącej działalności przedsiębiorstwa
Katowice, październik 2006r.
SEKTOR BANKOWY WOBEC FINANSOWANIA INWESTYCJI INFRASTRUKTURALNYCH
Jako instrument finansowania inwestycji w zadłużonych JST Katowice, dnia 18 kwietnia 2011 roku.
Fundusz Poręczeń Unijnych Warszawa, r..
Co zrobić, gdy pojawią się kłopoty z płynnością
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, ul. Wspólna 2/4, Warszawa, Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia – koncepcja.
AGENDA Zmiany w ofercie produktowej Banku w 2008 r.
Deficyt budżetowy a dług publiczny
Sytuacja na rynku mieszkaniowym Warszawy na tle wybranych miastach Polski (Gdańsk, Poznań, Kraków, Wrocław, wybrane miasta aglomeracji śląskiej)
LUBUSKI FUNDUSZ PORĘCZEŃ KREDYTOWYCH Lipiec - Sierpień 2014 r. Cykl spotkań „Pozadotacyjne instrumenty wsparcia lubuskich przedsiębiorców”
Rola banku w procesie realizacji projektów współfinansowanych przez Unię Europejską Wrocław Wioletta Krawczyk-Namyślak.
Rachunek przepływów pieniężnych
204/204/ /32/56 118/126/ /32/51 227/30/54 Rynek obligacji 2015 Opole,
Finansowanie inwestycji Jednostek Samorządu Terytorialnego
Państwowy bank rozwoju Obligacje przychodowe emitowane przez Jednostki Samorządu Terytorialnego Alternatywne formy finansowania inwestycji.
OBLIGACJE PRZYCHODOWE
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
PROGRAM EUROPEJSKI PKO Banku Polskiego Program Europejski PKO Banku Polskiego – informacja dla Klientów PROCES PROGRAMOWANIA POMOCY KOMISJA EUROPEJSKA.
Warszawa X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów.
Artur Bodzioch & Jan Holub
Obligacje komunalne Wykorzystanie obligacji w finansowaniu samorządowych projektów inwestycyjnych.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
ANALIZA BILANSU.
Finansowanie projektów sektora publicznego Barbara Cendrowska, Dyrektor Biura Analiz i Finansowania Sektora Publicznego Kraków, 3 pażdziernika 2011.
OBLIGACJE PRZYCHODOWE. OBLIGACJE PRZYCHODOWE – CO TO JEST? Obligacje przychodowe to szczególny rodzaj obligacji, których obsługa i wykup związana jest.
Sprawozdanie z wykonania Budżetu Miasta za 2011 rok.
Upper Finance Med Consulting  Specjalista w dziedzinie pozyskiwania finansowania dla branży medycznej  Wieloletnie doświadczenie w pozyskiwaniu finansowania.
BUDŻET MIASTA PODATKI LOKALNE. DOCHODY + PRZYCHODY = WYDATKI + ROZCHODY ,19 zł zł = ,76 zł ,43 zł.
Bank Polskiej Spółdzielczości S.A. Rachunek powierniczy –Rachunek celowy przeznaczony do gromadzenia środków i prowadzenia rozliczeń pomiędzy określonymi.
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Dochody PUBLICZNE. Najszersze pojęcie to SRODKI PUBLICZNE Najważniejsza część to dochody publiczne.
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
„Poręczenia K-PFPK szansą na rozwój Twojego biznesu” r.
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
PROJEKT BUDŻETU POWIATU CHOJNICKIEGO NA ROK 2017
Mikro i makroekonomia Prof. dr hab. Jan Wiśniewski
Rola samorządu regionalnego w systemie sektora publicznego
PROGRAM EUROPEJSKI 1. Wiedza 2. Finansowanie 3. Rozliczenia
Konferencja prasowa Marszałka Województwa Podlaskiego
Współpraca banków z sektorem jednostek samorządu terytorialnego
Bank zmieniającego się świata
Ministerstwo Finansów
Sprawozdanie z wykonania budżetu za 2018 rok
Zapis prezentacji:

NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW GETIN BANK NOWE MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INWESTYCJI SAMORZĄDÓW Paweł Rogosz Dyrektor Regionalny ds. Sektora Publicznego,

GETIN NOBLE BANK S.A. • drugi największy bank z polskim kapitałem • jedna z najszybciej rozwijających się instytucji finansowych w Polsce, notowana na GPW w Warszawie

GETIN BANK DLA SEKTORA PUBLICZNEGO Dotychczas wybrało nas ok. 600 Jednostek Samorządu Terytorialnego i ich podmiotów powiązanych, w tym ponad 70 szpitali. We wszystkich województwach działa regionalna sieć pracowników dedykowanych do obsługi podmiotów sektora publicznego.

POZYSKIWANIE ŚRODKÓW NA INWESTYCJE PRZEZ SAMORZĄDY INSTRUMENTY BEZZWROTNE KLASYCZNE INSTRUMENTY DŁUŻNE WYKORZYSTANIE MAJĄTKU JST POPRAWA STRUKTURY ZOBOWIĄZAŃ INSTRUMENTY DŁUŻNE POZYSKIWANE PRZEZ SPÓŁKI KOMUNALNE

LEASING ZWROTNY / DZIERŻAWA NIERUCHOMOŚCI Zwiększa dochody majątkowe budżetu – poprawia wskaźnik art. 243 uofp Koszty leasingu/dzierżawy rozłożone w długim okresie (np. 15 lat) Nieruchomość jest odkupowana w ratach po cenie sprzedaży – jej zbycie ma jedynie charakter czasowy Transakcja realizowana ze stabilnymi i wiarygodnymi instytucjami – Getin Leasing – spółka zależna Getin Banku Pomoc w przygotowaniu dokumentacji i procedurze przetargowej

POPRAWA STRUKTURY ZOBOWIĄZAŃ Kredyty na spłatę zobowiązań, konsolidacja zadłużenia SUBROGACJA na podstawie art. 518 kc czyli wstąpienie w prawa zaspokojonego wierzyciela Alternatywa dla kredytów konsolidacyjnych Rozwiązanie rekomendowane przez RIO Możliwość rozłożenia zobowiązania na dłuższy okres Zmiana warunków transakcji nie jest traktowana jako spłata kredytów

POZYSKIWANIE FINANSOWANIA NA INWESTYCJE PRZY WYKORZYSTANIU SPÓŁEK KOMUNALNYCH zadłużenie nie obciąża samorządu, brak konieczności opinii RIO, możliwość zastosowania zamówień sektorowych Możliwość refinansowania kredytów udzielonych z poręczeniem samorządu – potencjalnie możliwość zmniejszenia obciążeń rzutujących na art. 243 UoFP Sprzedaż składników majątku na rzecz spółki komunalnej – urynkowienie relacji pomiędzy spółką a właścicielem, alternatywa do nieodpłatnego przekazywania składników majątku i do dzierżawy, możliwość finansowania transakcji przy pomocy kredytu bankowego gdzie kredytobiorcą jest spółka a beneficjentem płatności samorząd.

KREDYTY ZE ŚRODKÓW EBI • Kredyty inwestycyjne z preferencją cenową. • Na realizację inwestycji służących rozwojowi lokalnemu i podnoszących jakość życia społeczności lokalnych. Przykładowe inwestycje: - budowa lub modernizacja drogi lokalnej; - termomodernizacja budynków użyteczności publicznej; - budowa, rozbudowa lub modernizacja szkoły wraz z wyposażeniem sal; - budowa boiska. • Parametry kredytu dopasowywane indywidualnie pod konkretną inwestycję (okres finansowania do 20 lat). • Prostota zaciągania oraz obsługi. Brak wymogu przedstawiania faktur do Banku. Brak uciążliwych kontroli ze strony EBI. • Elastyczność łączenia z innymi źródłami finansowania.

INNE INSTRUMENTY Produkty kredytowe, w tym: • kredyty obrotowe, inwestycyjne, na spłatę zobowiązań • obligacje komunalne, obligacje przychodowe, • gwarancje, w tym gwarancje zapłaty dla wykonawców inwestycji, • faktoring, w tym pod płatności z NFZ, • wykup wierzytelności (długoterminowy). Kompleksowa bieżąca obsługa bankowa, w tym: • prowadzenie rachunków, zarządzanie okresowymi nadwyżkami płynności, • obsługa kasowa, lokaty terminowe i karty płatnicze, • konsolidacja sald na rachunkach, • konwoje, automatyczne kasy i terminale dla mieszkańców.

DZIĘKUJEMY ZA UWAGĘ! Zapraszamy do kontaktu ze specjalistami z zakresu finansowania i obsługi samorządów w Getin Noble Banku Wojciech Rafał – Dyrektor Departamentu tel. 785-801-420 Joanna Niewiadomska – Z-ca Dyrektora Departamentu tel. 607-438-849 Paweł Rogosz - Dyrektor Regionalny ds. Sektora Publicznego tel. 785-500-956 e-mail: sektor.publiczny@getinbank.pl