Maria Barcikowska Wojciech Wysocki Adam Michalski.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Aktywność fizyczna a zdrowie
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Trzymaj Formę! - wprowadzenie
Co oznacza BMI ? Body Mass Index (ang. wskaźnik masy ciała, w skrócie BMI; inaczej wskaźnik Queteleta II) – współczynnik powstały przez podzielenie masy.
Przedmiot: Medycyna Rodzinna, Wydział LEkarski II UM Poznan, VI rok
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA SPORT TO ZDROWIE
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Cukrzyca Grupa chorób charakteryzująca się hiperglikemią (podwyższonym poziomem cukru we krwi) wynikającą z defektu produkcji lub działania insuliny wydzielanej.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Aktywność fizyczna, a prawidłowy rozwój dziecka
AKTYWNOŚĆ RUCHOWA – ważny element zdrowia i rozwoju dziecka
ZAJĘCIA SPORTOWE KLASY I-III
1. Wysiłek a układ krążenia
Otyłość u dzieci.
Szkoła Podstawowa nr 2 im. J. Korczaka w Kluczborku
Sprawność fizyczna A zdrowie człowieka.
Kacper Pietruszka Miejsce:Częstochowa
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Jakub Szota Częstochowa 2012
ZWIĘKSZENIE AKTYWNOŚCI FIZYCZNEJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Trzymamy formę- zdrowy styl życia
ZDROWIE TO NAJCENNIEJSZY DAR mgr Anna Sierecka
„Dlaczego warto być aktywnym fizycznie?”
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
Rok szkoły w ruchu - Ćwiczyć każdy może. Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich.
Dbaj o zdrowie, jak bogowie.
Aktywność ruchowa w środowisku wodnym kobiet ciężarnych
Wyczyn czy rekreacja? Oto jest pytanie.
ROLA AKTYWNOŚCI RUCHOWEJ W ŻYCIU CZŁOWIEKA
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Rok szkoły w ruchu - „Ćwiczyć każdy może”
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Nadwaga I Otyłość oraz różnice między nimi.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
„Szkoła w ruchu” cyt…”Ruch jako lek nie ma substancji ani opakowania. Substancją tego leku jest pomysł zrodzony z nauki i doświadczenia. Przekazanie.
Czym jest zdrowie?.
Jednym z głównych zadań przedszkola, szkoły jest łagodne wprowadzenie uczniów w świat wiedzy oraz dbałość o ich harmonijny rozwój intelektualny, etyczny,
ROLA SZKOŁY W PROFILAKTYCE OTYŁOŚCI
Prezentacja wykonana przez uczniów z Zespołu Szkół nr 2 w Nidzicy
Szkoła Promująca Zdrowie
RUCH TO ZDROWIE.
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
KIK 34 - Szwajcarsko-Polski Program Współpracy
Próba nr 1: Siła eksplozywna Badany staje w lekkim rozkroku ze stopami ustawionymi przed linią startową, ugina kolana przenosząc równocześnie ramiona dołem.
Zalecenia żywieniowe w prewencji chorób układu krążenia. dr n. med
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Większość ludzi zapomina, że wygląd, samopoczucie i zdrowie zależy od codziennej diety. Niewłaściwa dieta jest przyczyną nadwagi i otyłości powodującej.
Prawidłowa waga człowieka
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Diagnoza stanu wyjściowego.
Szkoła Podstawowa nr 48 im. Józefa Piłsudskiego w Lublinie.
„Po zdrowie na start seniorze”
ZDROWE ŁÓDZKIE Plan działań z zakresu profilaktyki chorób i promocji zdrowia dla województwa łódzkiego.
AKTYWNIE I ZDROWO.
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Wp ł yw higienicznego trybu ż ycia i aktywnego wypoczynku na dobre samopoczucie.
Ruch to zdrowie ! „Człowiek nie przestaje biegać, dlatego że się starzeje. Człowiek się starzeje, dlatego że przestaje biegać”
10 FAKTÓW NA TEMAT CUKRZYCY. Ok. 347 mln ludzi na świecie ma cukrzycę. 1 Istnieje rosnąca globalna epidemia cukrzycy, u której podłoża leży szybki przyrost.
Znaczenie profilaktyki zdrowotnej w utrzymaniu sprawności do długowieczności Małgorzata Kaczmarczyk Kielce, 15 czerwca 2016 roku.
AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA Uczniowie klasy VI.
Trzymaj formę z 1D.
Największe osobiste korzyści z uczestnictwa w projekcie – opinie dyrektorów lub wicedyrektorów szkół projektowych Opracowanie: Mariola Jarmołowicz.
Sport to zdrowie..
Szkoła Promująca Zdrowie
Wzrost występowania niewydolności serca
DLACZEGO RUCH JEST TAK WAŻNY DLA NASZEGO ZDROWIA ?
Webquest 2019 Z matematyka po zdrowie. .. Aktywność fizyczna jest niezbędna do prawidłowego działania procesów metabolicznych oraz fizjologicznych. Rezygnacja.
Zapis prezentacji:

Maria Barcikowska Wojciech Wysocki Adam Michalski

"Ruch może zastąpić niemal każdy lek, ale żaden lek nie zastąpi ruchu„ Wojciech Oczko-nadworny lekarz Stefana Batorego

W połowie lat 80-tych aktywność fizyczna została zdefiniowana przez Caspersena, Powella i Christensona jako każdy ruch ciała wyzwalany przez mięśnie szkieletowe, które powoduje wydatek energetyczny.

Można wyróżnić aktywność fizyczną podejmowaną: w czasie wolnym; w formie rywalizacji sportowej; jako ćwiczenia fizyczne; w pracy zawodowej; w pracach domowych;

Do opisu znaczenia i wpływu danych ćwiczeń fizycznych należy wymienić następujące elementy: Formę aktywności fizycznej Intensywność Częstość podejmowania Czas trwania wysiłku

Człowiek na przestrzeni swojej ewolucji przystosował się do dużej aktywności ruchowej. Dopiero od kilku pokoleń, dzięki udogodnieniom cywilizacyjnym w znacznym stopniu ograniczyliśmy aktywność fizyczną.

Brak ruchu, nieracjonalne odżywianie oraz stres są przyczyną chorób cywilizacyjnych m.in.: cukrzycy; otyłości; różnych postaci nerwicy; zmian w układzie kostnym.

Aktywność fizyczna jest ściśle związana ze zdrowiem Aktywność fizyczna jest ściśle związana ze zdrowiem. Od wieków starano się zdefiniować pojęcie „zdrowia”

Hipokrates uważany za ojca medycyny uważał, iż zdrowie oraz choroba zależą od równowagi pomiędzy tym co nas otacza, co na nas oddziałuje, jak wiatr, temperatura, woda czy gleba, a indywidualnym sposobem życia, a więc odżywianiem, zwyczajami seksualnymi, pracą i odpoczynkiem.

Najbardziej aktualną definicję przedstawia Światowa Organizacja Zdrowia (WHO). W bezpośrednim tłumaczeniu na język polski definicja brzmi :”zdrowie to pozytywny stan samopoczucia fizycznego, psychicznego, społecznego, a nie tylko brak choroby lub ułomności.”

Zdrowie zależy od: stylu życia 53% środowiska fizycznego 21% czynników genetycznych 16% opieki zdrowotnej 10%

Aktywność ruchową można uznać za element: zdrowego stylu życia-wpływa na nasze dobre samopoczucie, jest szansą na prawidłowy rozwój w dzieciństwie oraz opóźnia proces starzenia; zapobiegania chorobom-w głównej mierze schorzeniom układu krążenia, które są jedną z najczęstszych przyczyn przedwczesnych zgonów; radzenia sobie ze stresem-za pomocą wszelkich form aktywności fizycznej, człowiek pozbywa się stresów związanych z codziennym życiem.

Występowanie większości chorób cywilizacyjnych nie jest zdarzeniem losowym, ale można je łączyć bezpośrednio z brakiem aktywności fizycznej.

Bierność fizyczna jest jednym z elementów wpływających na chorobę niedokrwienną serca. Systematycznie prowadzony trening sportowy w sposób zdecydowany poprawia sprawność układu krążenia

Otyłość W powstawaniu otyłości największą rolę przypisuje się tłuszczom i ich przemianom w ustroju. Trening fizyczny powinien przede wszystkim zwiększać wydatek energetyczny (przy organizowaniu form aktywności należy zwrócić uwagę na stopień zaawansowania otyłości).

Najbardziej odpowiednią formą jest jazda na rowerze oraz sporty wodne.

W przypadku otyłości przekraczającej 150% masy ciała, ww W przypadku otyłości przekraczającej 150% masy ciała, ww. formy aktywności są nieskuteczne, gdyż zaburzona jest sprawność motoryczna tych osób. W ekstremalnych przypadkach należy stosować trening statyczny polegający na pracy statycznej mięśni.

Cukrzyca Wysiłek fizyczny zmniejsza stężenie glukozy we krwi. Systematyczny trening oparty na dynamicznej pracy wszystkich grup mięśni, powoduje wzrost stężenia wolnych kwasów tłuszczowych, które pomagają w utrzymaniu właściwego stężenia glukozy podczas pracy mięśniowej

Jedną z najprostszych form aktywności fizycznej dla osób chorych na cukrzycę jest codzienna gimnastyka, uwzględniająca pracę dynamiczną, o dużej amplitudzie ruchów we wszystkich stawach

Zdrowotne aspekty systematycznej aktywności ruchowej

Rola aktywności fizycznej nie sprowadza się tylko i wyłącznie do zdrowia fizycznego, ale także do sfery psychicznej i społecznej. Aktywność fizyczna pozwala nam nie tylko zmienić swój styl życia na aktywny, ale jest wyrazem wolnego wyboru i odpowiedzialnością za swoje zdrowie.

Aktywność ruchowa ma również wpływ na nasze życie społeczne.

Dotyczy to poznania się w grupie (rodzinie, sekcji sportowej, klasie szkolnej), integracji i przeciwdziałaniu izolacji społecznej jej członków.

Szczególną rolę w aktywności ruchowej w życiu współczesnego człowieka odgrywają wszelkie formy rekreacji fizycznej w rodzinie.

W wychowaniu do aktywności ruchowej we wczesnym dzieciństwie nieoceniony wpływ mają rodzice. Jest to pierwsze środowisko socjalizacji, wprowadzające dziecko w świat szeroko pojętej aktywności fizycznej.

Najważniejszym elementem jest scalenie rodziny, która we współczesnym świecie narażona jest na wiele wpływów dezintegracyjnych.

W atmosferze wspólnie spędzonego aktywnie czasu, rodzice mogą wychowywać swoje dzieci, kształtować osobowość, pobudzać i rozwijać takie cechy jak: wytrwałość, odpowiedzialność, wspólne działanie w grupie, pomoc partnerowi, szacunek do innych uczestników.

Zalecenia aktywności fizycznej

Według Światowej Organizacji Zdrowia każdy dorosły mężczyzna dla utrzymania zdrowia oraz kondycji fizycznej powinien codziennie spacerować minimum 90 minut, zaś kobieta 1 godzinę.

Za normę można też przyjąć dawkę ruchu wynoszącą co najmniej 10 minut z intensywnością 80% intensywności maksymalnej

U młodych ludzi intensywność wysiłków fizycznych powinna kształtować się na poziomie 50% obciążenia maksymalnego oraz trwać około 30 minut (3-5 razy w tygodniu)

Zaobserwowano, że u osób prowadzących siedzący tryb życia, wysiłki fizyczne na poziomie 110-120/min mają wpływ na sprawność zaopatrzenia tlenowego.

U każdego człowieka aktywność ruchowa podlega ewolucji, zależna jest od stylu życia, warunków pracy, osobistych doświadczeń i motywacji.

Olsztyn, 05.05.2014 -Opinia Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum Nr 14   Olsztyn, 05.05.2014 -Opinia Samorządu Uczniowskiego Gimnazjum Nr 14 im. Marszałka Józefa Piłsudskiego w sprawie uczestnictwa uczniów w zajęciach wychowania fizycznego. 1. Diagnoza została wykonana w terminie 10.02.2014 – 11.04.2014 2. Wyniki diagnozy: 2.2 Za okres 10-28.II.2014r. Liczba uczniów: 1303 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 40 (18,8%) 2.1. Za okres 10-14.III.2014r. Liczba uczniów: 502 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 38 (47,5%) 2.3. Za okres 3-7.III.2014r. Liczba uczniów: 451 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 20 (26,3%) 2.4 Za okres 17-21.III.2014r. Liczba uczniów: 35 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 20 (24,3%) 2.5 Za okres 24-28.III.2014r. Liczba uczniów: 457- zwolnienie udzielone przez rodziców: 32 (47%) 2.6 Za okres 31.III – 5.IV.2014r. Liczba uczniów: 436 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 8 (14,8%) 2.7 Za okres 7 – 11. IV.2014r. Liczba uczniów: 393 - zwolnienie udzielone przez rodziców: 7 ( 20%) Wnioski: 1. Z analizy danych wynika, że uczniowie, którzy nie ćwiczą stanowią ok. 18%. 2. Najczęstszym powodem, dla którego uczniowie nie ćwiczą jest brak stroju (ok. 43%) oraz zwolnienie udzielone przez rodziców (ok. 29%)

 Działania szkoły skierowane na uatrakcyjnienie lekcji wychowania fizycznego w naszej szkole - pozyskanie większych środków finansowych na doskonalenie zawodowe nauczycieli zgodnie - uatrakcyjnienie bazy sportowej - remont małej Sali gimnastycznej pod kątem zajęć ogólnorozwojowych i fitness (zakup sprzętu np. taśmy TRX, maty, stepy, piłki fitnessowe itd.); - pokrycie istniejącego podłoża w salce gimnastycznej matą, co zwiększy warunki higieniczne i bezpieczeństwo korelacja planów lekcji i harmonogramu korzystania z obiektów sportowych G 14 i SP 18

Dziękujemy za uwagę Maria Barcikowska Wojciech Wysocki Adam Michalski