Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Teresa Grąziewicz - Jóźwik
Advertisements

TEMAT: ZASADY DIAGNOZOWANIA UCZNIÓW ZDOLNYCH
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Philip Zimbardo Psychologia i życie
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Autyzm co powinniśmy o nim wiedzieć? mgr Ilona Kwiatkowska
PSYCHOLOG.
WPROWADZENIE Uczeń klasy II Maciej Kowalski uczestniczył w wypadku komunikacyjnym w dniu r. w którym zginęły 2 osoby- starsi koledzy.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Czynniki wpływające na motywację wewnętrzną
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Diagnoza edukacyjna Znaczenie Rodzaje Narzędzia Analiza.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Planowanie działań.
Dojrzałość szkolna dziecka
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Charakterystyka zaburzeń autystycznych
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Psychometryczna ocena upośledzenia umysłowego
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
Kompetencje asystenta rodziny w diagnozie sytuacji dziecka w rodzinie
RODZICE kierowani przez SĄD najlepiej rokujące formy pomocy psychologicznej.
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Zadawanie pytań.
Motywacja do nauki.
„Zdolności a umiejętności”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Drogi Rodzicu! Dziecko gotowe do podjęcia nauki = SUKCES w szkole
AUTYZM.
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Dysleksja i trudności szkolne
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
UPOŚLEDZENIE UMYSŁOWE WG
Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
DOWN JESTEM PRZECIW.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
STUDENT Z ZESPOŁEM ASPERGERA
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Skierniewicach
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
Uczeń ze spektrum autyzmu w przedszkolu i szkole – optymalne rozwiązania mgr Agata Pieniążek.
JAK PRACOWAĆ Z UCZNIEM Z ZESPOŁEM ASPERGERA ?
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Dziecko z zespołem Aspergera
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Uczeń z Zespołem Aspergera w szkole. Funkcjonowanie. Metody i formy pracy edukacyjnej Szkolenie Rady Pedagogicznej I ALO w Gdyni. Osoba prowadząca: mgr.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Sfera emocjonalna u dzieci z dysfunkcją słuchu
Autyzm i zespół Aspergera
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
lek. med. Małgorzata Jędrzejczyk neonatolog, pediatra
„Drogi dziecka ku samodzielności: Słowa porządkują, pozwalają zrozumieć.” „Wyspa wsparcia” z cyklu.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
AUTYZM zespół symptomów widocznych w zachowaniu obejmujący trzy grupy psychopatologii:
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Aktywny chory. Aktywna rodzina.
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna w ramach swojej działalności
Zapis prezentacji:

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Zespół Aspergera należy do grupy całościowych zaburzeń rozwoju, jest zaburzeniem wczesnorozwojowy. (w najnowszej klasyfikacji zaburzeń psychicznych Amerykańskiego Towarzystwa Psychiatrycznego – DSM V Zespół Aspergera zniknie jako rozpoznanie – zostanie zastąpiony przez zaburzenia ze spektrum autyzmu)

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Kryteria diagnostyczne: Jakościowe upośledzenie interakcji społecznych nieumiejętność nawiązania kontaktu z rówieśnikami brak potrzeby kontaktu brak umiejętności odczytywania i interpretacji znaczenia zachowań innych ludzi nieadekwatne zachowania społeczne i reakcje emocjonalne ograniczona ekspresja mimiczna i uboga gestykulacja Ograniczone, stereotypowe wzorce zachowań, zainteresowań i działań. Sposób mówienia i cechy języka powierzchownie perfekcyjna ekspresja słowna sztywny, pedantyczny język dziwaczna prozodia ograniczna zdolność rozumienia języka Niesprawność motoryczna

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Ze względu na specyfikę trudności doświadczanych przez osoby z Zespołem Aspergera, zmienne nasilenie objawów i inne okoliczności, Zespół Aspergera jest diagnozowany w bardzo różnym wieku: We wczesnym dzieciństwie (dotyczy dzieci diagnozowanych jako autystyczne, które we wczesnym dzieciństwie opanowują umiejętności posługiwania się językiem i między 4/6 rokiem życia osiągają poprawę w zakresie języka, zabawy i motywacji do kontaktów z rówieśnikami) We wczesnych latach szkolnych (zwykle w przedszkolu opisywane jako niedojrzałe pod względem radzenia sobie z własnymi emocjami i okazywania empatii, z nietypowym stylem uczenia się) W okresie adolescencji i dorosłości (skierowania do leczenia z powodu depresji, zaburzeń lękowych, problemy z kontrolą gniewu lub zaburzenia zachowania)

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Specyfika funkcjonowania poznawczego: Iloraz inteligencji Słaba centralna koherencja (nietypowe strategie alokacji uwagi, rozróżnianie między istotne /nieistotne informacje) Myślenie wzrokowe Zdolności konstrukcyjne Predyspozycje do rozumienia świata logicznego i fizycznego Pamięć Problemy w zakresie funkcji wykonawczych (organizacja i planowanie, stosownie nowych strategii, organizacja pracy i czasu, samoobserwacja kontrolujaca)

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Okres edukacji szansą na poprawę jakości życia dla osób z Zespołem Aspergera.

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Wydaje się, że aby osiągnąć sukces w nauce lub sztuce, konieczna jest odrobina autyzmu. Aby osiągnąc sukces, istotnym składnikiem staje się zdolność odwrócenia uwagi od życia codziennego, od tego co proste i praktyczne aby mieć umiejętność przemyślenia jakiejś kwestii w sposób oryginalny tak, aby wkroczyć na nieprzetarte ścieżki, inwestując wszystkie zdolności w jedną dziedzinę życia. (Asperger, 1979)

Zespół Aspergera od diagnozy do dorosłości Co może robić w przyszłości student, którego charakteryzują: niezawodny, wytrwały, perfekcyjny, łatwo zauważa błędy, uzdolniony technicznie, dokładny, zwraca uwagę na szczegóły, jest logiczny, summieny, w orginalny sposób rozwiązuje problemy, uczciwy nie umie pracować w grupie, problem z kierowaniem podwładnymi, problem z podporządkowaniem się konwencjom, kiepsko radzi sobie ze zmianami, może błądnie interpretować instrukcje, problem z przyjmowaniem porad, problem z proszeniem o pomoc, trudności z rozwiązywnaiem konfliktów

Dziękuję za uwagę.