„Inny świat” Gustawa Herlinga – Grudzińskiego jako literatura faktu

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
O języku polityków.
Advertisements

Auschwitz W szczytowym okresie swego rozwoju, latem 1944 r. obóz obejmował około 40 km2 terenu i ponad 40 obozów filialnych rozrzuconych w promieniu kilkuset.
Włodzimierz Puchalski
Whoopi Goldberg (1955) Sławni dyslektycy.
Tadeusz Zawadzki ,,Zośka’’
Autor: Staszek Błaszczyk IIIa
Net art.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Działanie 2.5 Promocja przedsiębiorczości.
Powstanie Wielkopolskie
RODZAJE I GATUNKI LITERACKIE
Systematyka literatury
Mgr Justyna Tomaszewska Europa na drodze ku wojnie Prezentacja multimedialna do tematu: Europa na drodze ku wojnie Poziom: gimnazjum Klasa: III Zduńska.
Gry komputerowe Dla kogo i po co ?.
Wiktor Grzegorz Ambroziewicz
OPISY BIBLIOGRAFICZNE I ZESTAWIENIA TEMATYCZNE DLA KLAS III LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO.
ROBOTYKA.
Janusz Korczak świadek światła
Klasa II LŚ Dziś jest r. Do wakacji pozostało 200 dni
Klasa V SP Dziś jest Do wakacji pozostało 287 dni.
Przygotował : Robert Jaworski. Spis treści Wprowadzenie Zadanie Proces Źródła Ewaluacja Konkluzja Podręcznik dla nauczyciela.
Program Leonardo da Vinci
S jak Stożek, czyli wszystko o stożku
WITOLD PILECKI – BOHATER NIEZŁOMNY. ŻYCIE I DZIAŁALNOŚĆ ROTMISTRZA
Żołnierze Armii Krajowej
Urodził się w zamożnej żydowskiej rodzinie Neumannów12 stycznia 1878 r. w Budapeszcie, a zmarł 2 kwietnia 1952 roku w Nowym Jorku.
‚‚Czesław Miłosz”.
Bekannte und berühmte Berliner
Różne aspekty samotności. Rozważ problem, wykorzystując
SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH KLASA 1
20 LAT DEMOKRACJI W GMINIE SOBKÓW
DOMENA PUBLICZNA.
„Miłosz bliski i daleki…’’
Prawo autorskie Prawa użytkownika pracowni komputerowej
KATYŃ.
Lekcja biblioteczna w klasie III
Żołnierze Wyklęci, autor Rafał Marciniak,
Czyli jak i z czym to się je!
Najpopularniejsze gatunki literatury modernizmu oraz cechy stylu epoki
1 marca – Narodowy Dzień Pamięci „Żołnierzy Wyklętych”
Omawianie lektury pt. „Chłopcy z Placu Broni”
Zapraszam do obejrzenia prezentacji
Jan Nowak - Jeziorański
Sytuacja Polaków na Kresach Wschodnich (cz. I)
Moduł 3 Wszystko co potrzebujesz wiedzieć, żeby mieszkać i pracować za granicą.
Filozofia sposobem poszukiwania mądrości.
TEST POWTÓRZENIOWY EPIKA.
Ryś Autor: Matylda Kuc VIa.
Jan Chryzostom Pasek.
Ernest Hemingway Ernest Miller Hemingway (ur. 21 lipca 1899 w Oak Park w stanie Illinois w USA, zm. 2 lipca 1961 w Ketchum w stanie Idaho) – pisarz amerykański,
interpretacyjne dzieła
Janusz Korczak.
Malarstwo obrazem epoki
Ernest Hemingway Biografia
RODZAJE LITERACKIE.
Jan Sebastian Bach.
Niemcy jako kraj rozwinięty gospodarczo.
Ks. Dominik Surowski zapomniany bohater z murów naszej szkoły
Patron Naszego Wolontariatu Serafin Józef Zwoliński!
Każdy jest kowalem swojego losu Kamil Domżalski III Ea.
PRZEKŁAD FEMINISTYCZNY opracowała JOANNA WARMUZIŃSKA-ROGÓŻ.
SIEDEMNAŚCIE ZALET KSIĄŻKI DLA DZIECI
Systematyka literatury
DLACZEGO WARTO CZYTAĆ KSIĄŻKI?.
Recenzje uczniów klasy III D
Cel lekcji dla ucznia Na dzisiejszej lekcji, pracując indywidualnie i w parze, nauczysz się redagować ogłoszenie, by wykorzystać tę umiejętność.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Materiał szkoleniowy dla doradców z zakresu: język polski
Zapis prezentacji:

„Inny świat” Gustawa Herlinga – Grudzińskiego jako literatura faktu

Urodził się w 1919 r. w Kielcach, zmarł w 2000 r. w Neapolu. 1940 – 1942 przebywał w stalinowskich więzieniach i łagrach. 1942 – zwolniony w wyniku amnestii, wstąpił do armii Andersa. 1947 – rozpoczął współpracę z miesięcznikiem ‘Kultura”. 1952- 1955 pracował w rozgłośni Radia Wolna Europa w Monachium. Od 1955 przebywał na stałe w Neapolu. http://culture.pl/pl/tworca/gustaw-herling-grudzinski

1940 – 1942 Obóz kargopolski w Jercewie 20 stycznia 1942 r. zwolniony na podstawie paktu Sikorski-Majski, po głodówce. http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje24/text04p.htm

Siedziba RWE w Ogrodzie Angielskim w Monachium http://www.nac.gov.pl/rwe http://www.zwoje-scrolls.com/zwoje24/text04p.htm

Polska Kronika Filmowa http://www. youtube. com/watch Od lewej: Gustaw Herling-Grudziński, Włodzimierz Bolecki i Czesław Miłosz, Kraków, 1994, fot. Elżbieta Lempp http://culture.pl/pl/galeria/milosz-w-obiektywie-elzbiety-lempp-galeria

język - używane jest słownictwo obozowe - oddanie prawdy o obozach „Opowiadania” Borowskiego i „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego twórcy - więźniowie obozów: Borowski w Auschwitz (lagru), Grudziński – w Jercewie (łagru) narrator - jest równocześnie jednym z bohaterów, ma cechy autobiograficzne autora język - używane jest słownictwo obozowe - oddanie prawdy o obozach treść utworów - obozowa rzeczywistość, życie więźniów w zbrodniczym, niewolniczym systemie

„Opowiadania” Borowskiego i „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego bohaterowie- ludzie zlagrowani/ złagrowani, w zbrodniczym systemie obowiązują inne normy i wartości, w ekstremalnych warunkach ludzie walczą o przetrwanie nawet kosztem innych, zaciera się granica między katem a ofiarą obozy – zorganizowane przedsiębiorstwa nastawione na maksymalne wykorzystanie człowieka.

„Opowiadania” Borowskiego „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego opis zachowań, zdarzeń, brak emocji, technika behawiorystyczna (wyjątek "U nas w Auschwitzu") obiektywizm, ale równocześnie komentowanie zdarzeń, własne przemyślenia język potoczny, obozowy slang, obozowe esperanto język potoczny, obozowy slang (głównie dialogi) oraz styl wysoki - pełen patosu, zmetaforyzowany (fragmenty wyrażające emocje i refleksje)

„Opowiadania” Borowskiego „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego bohaterowie zredukowani do funkcji fizjologicznych, ludzie zlagrowani, bohater indywidualny - Tadeusz oraz zbiorowy – więźniowie bohaterowie zindywidualizowani - portrety psychologiczne (np. Gustaw Herling - Grudziński, Kowal, Gorcew, Zabójca Stalina, Misza Kostylew, Pamfiłow), ukazanie przeżyć, emocji, motywów postępowania

http://pl.wikipedia.org/wiki/Plik:Gulag_Location_Map.png

Motto - „Zapiski z martwego domu” F. Dostojewskiego F. Dostojewski przebywał na katordze cztery lata (1850-1854). Od czasów carskich trwa ten sam system przemocy. Nie ma różnicy między katorżnikami a więźniami sowieckich łagrów. Rosja to „martwy dom”. Daje nadzieję – „gdy życie staje się naszą wyłączna własnością…”

„Opowiadania” Borowskiego „Inny świat” Herlinga-Grudzińskiego twórcy - więźniowie obozów: Borowski w Auschwitz (lagru), Grudziński – w Jercewie (łagru) narrator - jest równocześnie jednym z bohaterów, ma cechy autobiograficzne autora język - używane jest słownictwo obozowe - oddanie prawdy o obozach treść utworów - obozowa rzeczywistość, życie więźniów w zbrodniczym, niewolniczym systemie bohaterowie- ludzie zlagrowani/ złagrowani, w zbrodniczym systemie obowiązują inne normy i wartości, w ekstremalnych warunkach ludzie walczą o przetrwanie nawet kosztem innych, zaciera się granica między katem a ofiarą