Dr hab. Katarzyna Borzucka – Sitkiewicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Advertisements

SYTUACJE KRYZYSOWE W SZKOLE
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
ze sposobem odżywiania.
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Kierowanie twórczością w organizacji
Zmiany psychospołeczne u mężczyzny – ojca dziecka.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
DZIAŁANIA WOJEWODY MAŁOPOLSKIEGO W ZAKRESIE PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE JERZY SZCZEPANIEC Wydział Polityki Społecznej.
Podstawy Pomocy Psychologicznej
Co wpływa na jakość życia w późnym okresie dorosłości ?
Niesienie pomocy osobom uwikłanym w przemoc domową Centrum Ochrony Dziecka i Rodziny PSPiA KLANZA Oddział Białostocki.
Niepełnosprawni w dobie informacji elektronicznej Nauka, terapia, poradnictwo zawodowe ! Jak z nich umiejętnie korzystać? Prof. Bassam Aouil (Ph.D) Instytut.
Sytuacja życiowa rodzin czasowo niepełnych z powodu migracji
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Przedstawienie Raportu z badań satysfakcji klientów i Jakości wody w opinii mieszkańców Gdańska i Sopotu.
Depresja poporodowa mgr Anna Bukowska
Świadomość, która obala stereotypy
Napięcie emocjonalne i stres
Pedagogika ogólna.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Przystań - przyjazny mikroświat, przyjazny świat Projekt realizowany przez: Stowarzyszenie Pomocy Osobom z Problemami Emocjonalnymi SPOZA Projekt jest.
Wykład V Zaburzenia psychiczne dzieci i młodzieży
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
Opracowanie: Agata Potkaj
Z jakimi problemami może spotkać się mój rówieśnik?
logopedyczny-prezentacja
Konferencja naukowa pt.: Edukacja seksualna, ale jaka?
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
TRZYMAJ FORMĘ.
Emocje automatyczne i refleksyjne zmieniają nasze postrzeganie
Zadawanie pytań.
Czas aktywności szansą na zmiany. Projekt realizowany na terenie Gmin Kęty, Oświęcim, Osiek i Polanka Wielka. Projekt współfinansowany ze środków Unii.
DEPRESJA WYMIARY DEPRESJI.
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
w praktyce pedagogicznej
KONFERENCJA „Społecznie odpowiedzialny biznes na Warmii i Mazurach” Olsztyn - 26 listopada 2013r. Komunikacja jako czynnik budowania i utrzymywania.
FUNKCJONOWANIE SEKSUALNE OSÓB WYCHOWYWANYCH
psycholog z Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej
Kobiecość transseksualna – opis przypadku
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
TOWARZYSTWO PRZYJACIÓŁ DZIECI THE SOCIETY OF THE FRIENDS OF CHILDREN 95 LAT Towarzystwo Przyjaciół Dzieci w Morągu w trosce o zdrowie dzieci, młodzieży.
EWALUACJA LOKALNEGO SYSTEMU PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY W RODZINIE - DOŚWIADCZENIA DOTYCZĄCE SPOSOBÓW POMAGANIA I NASILENIA STRESU POURAZOWEGO (PTSD) Z.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Istotne zjawiska w psychoterapii grupowej w modelu poznawczo-behawioralnym - dr Mirosława Jawor.
mgr Małgorzata Piasecka
DYSFUNKCJE SEKSUALNE KOBIET I MĘŻCZYZN W ZZA
Mariola D. Wo ł oszyn. takie jak:  przemoc fizyczna  przemoc psychiczna/emocjonalna  zaniedbywanie  wykorzystywanie (wł. „nadużycie”, ang. abuse)
SEKSUALNOŚĆ W WSPÓŁUZALEŻNIENIU
CHILD GROOMING Groom (ang.) – przygotowywać, szykować, oswajać Grooming to zjawisko, w którym sprawca podejmuje próbę zaprzyjaźnienia się z dzieckiem za.
DEPRESJA „MŁODZIEŃCZA”
środowisko wychowawcze
O Ś RODEK INTERWENCJI Kryzysowej Ul. Mickiewicza 31 Sucha beskidzka.
Koniec edukacji Dzieci i młodzież Dorośli. praca czas wolny rodzina Obszary aktywności w dorosłości.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Doświadczanie porażki szkolnej w percepcji uczniów i nauczycieli
,,Zostań ogrodnikiem własnego umysłu”
Elementy psychoterapii poznawczo-behawioralnej
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Wizerunek ciała i stosunek do seksualności kobiet wykorzystywanych seksualnie Dr hab. Katarzyna Borzucka – Sitkiewicz Dr Katarzyna Kowalczewska-Grabowska Katedra Pedagogiki Społecznej Uniwersytet Śląski

Definiowanie wykorzystywania seksualnego: Wszelkie formy opresyjnych dla ofiary zachowań o charakterze seksualnym, takich jak dotykanie, całowanie, czy zmuszanie do różnego rodzaju aktywności mającej na celu zaspokojenie potrzeb seksualnych sprawcy S. Mufson, R. Kranz: Gwałt na randce. Warszawa, Elma Books, 1996, s. 11 „Wykorzystanie jest czymś, co nam zrobiono. Nie jesteśmy nim” E. Bear, P. Dimock, Adults Molested as Children W. Maltz: Droga do zdrowia seksualnego. Gdańsk, Emo Press, 2011, s. 153.

Definiowanie i elementy wizerunku ciała: WIZERUNEK CIAŁA wyobrażenie, jakie dana osoba ma o swoim ciele, kształtowane pod wpływem czynników interpersonalnych, środowiskowych i temporalnych (czasowych) Element poznawczy Element emocjonalny Element behawioralny

Wpływ czynników zewnętrznych na strukturę obrazu ciała osób molestowanych seksualnie: CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE (interpersonalne, środowiskowe, temporalne) WYMIAR POZNAWCZY WYMIAR EMOCJONALNY WYMIAR BEHAWIORALNY Dokonywanie zmian w wyglądzie Zmiana zachowań w obszarze seksualności Doświadczenia związane z molestowaniem seksualnym Incydentalność/ cykliczność traumatycznych doświadczeń Wsparcie/brak wsparcia ze strony otocznia społecznego Lęk Niezadowo- lenie z ciała Zaburzenia emocjonalne Określone myśli na temat siebie i innych ludzi

Zmiany u kobiet molestowanych seksualnie: Zmiana w zachowaniach o charakterze seksualnym Radykalne zmiany wyglądu brak potrzeby przytulania i pieszczot, ze względu na negatywne wspomnienia napinanie mięśni, zaciskanie pięści itp. w sytuacji zbliżenia z partnerem życiowym jako konsekwencja doznanych urazów obcinanie włosów gwałtowne tracenie i przybieranie na wadze zmiany w sposobie ubierania Ciało postrzegane przez ofiary jako złe, zbrukane, zmienione! J. Lewis-Herman: Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk, GWP 1998, s. 136.

Cel przeprowadzonych badań pilotażowych: OKREŚLENIE ZMIAN W ZAKRESIE WIZERUNKU CIAŁA STOSUNKU DO SEKSUALNOŚCI manifestujących się w wyglądzie zewnętrznym manifestujących się w podejściu do kontaktów seksualnych

Zastosowana metoda: Dane empiryczne zostały zebrane za pomocą studium indywidualnych przypadków. Ten sposób prowadzenia badań, polegający na analizie jednostkowych losów uwikłanych w konkretne sytuacje, pozwala na dokonanie diagnozy przypadku. Do pozyskania danych empirycznych posłużył wywiad swobody przeprowadzony w oparciu o dyspozycje. Nawiązanie kontaktu z badanymi oraz przeprowadzenie wywiadów było możliwe m.in. dzięki wykorzystaniu komunikatora internetowego.

Próba badawcza: Przypadek 1 (28 lat) – molestowana przez kuzyna w dzieciństwie Przypadek 2 (22 lata) – molestowana w ciągu 3 lat przez 50-letniego mężczyznę Przypadek 3 (31 lat) – zgwałcona przez chłopaka poznanego na dyskotece Przypadek 4 (20 lat) – zmuszana do kontaktów seksualnych przez partnera Przypadek 5 (38 lat) – systematycznie molestowana przez pracodawcę Przypadek 6 (25 lat) – zgwałcona przez kolegę ze studiów, w wyniku gwałtu zaszła w ciążę Przypadek 7 (26 lat) – systematycznie molestowana przez teścia Przypadek 8 (34 lata) – zmuszana do kontaktów seksualnych w małżeństwie Przypadek 9 (23 lata) – molestowana przez starszego, nieznajomego mężczyznę

Zmiany wizerunku ciała manifestujące się w wyglądzie zewnętrznym badanych kobiet po doświadczeniu molestowania: Przypadek 1 – brak dbałości o siebie i o swój wygląd (by nie wzbudzać zainteresowania) Przypadek 2 – zmiana koloru włosów, utrata wagi, by (zgodnie z deklaracją) „odciąć się” od poprzedniego okresu życia Przypadek 3 – zmiana wyglądu (obcięcie włosów) Przypadek 4 – zmiana koloru włosów, by (zgodnie z deklaracją) „oczyścić się” z przeszłości Przypadek 5 – podtrzymywanie dbałości o siebie Przypadek 6 – brak deklarowanych zmian w wyglądzie Przypadek 7 – brak deklarowanych zmian w wyglądzie Przypadek 8 – brak dbałości o siebie Przypadek 9 – brak deklarowanych zmian w wyglądzie

Zmiany stosunku do seksualności manifestujące się w podejściu do kontaktów seksualnych: Przypadek 1 – unikanie kontaktów seksualnych Przypadek 2 – trudności z akceptacją bliskości ze strony partnera (dotyk, pocałunki) Przypadek 3 – lęk na myśl o kontakcie fizycznym z mężczyzną; brak woli/potrzeby posiadania dzieci Przypadek 4 – lęk przed kolejnym związkiem, przy jednoczesnej deklaracji chęci posiadania rodziny w przyszłości Przypadek 5 – rzadsze współżycie z mężem; brak przyjemności podczas kontaktów seksualnych

Zmiany stosunku do seksualności manifestujące się w podejściu do kontaktów seksualnych: Przypadek 6 – długo utrzymująca się obawa przed współżyciem seksualnym z mężem Przypadek 7 – brak zmian w małżeńskim życiu seksualnym; zajście w ciążę Przypadek 8 – niechęć przed kontaktami seksualnymi, brak satysfakcji z seksu Przypadek 9 – trudności z akceptacją dotyku (szczególnie w miejscach intymnych); wstręt przed starszymi mężczyznami, którzy mogliby wymuszać dotyk, przy akceptacji współżycia z aktualnym partnerem

Wnioski z badań: dotyczące zmian w wyglądzie zewnętrznym dotyczące zmian w podejściu do kontaktów seksualnych większość kobiet obawia się stosunków płciowych cześć kobiet charakteryzuje ambiwalentny stosunek do nawiązywania relacji seksualnych badane kobiety czują w sobie lęk, który został wyzwolony przez molestowanie seksualne część z kobiet nie odczuwa przyjemności ze zbliżenia, choć wcześniej dawało im to satysfakcję 6 spośród 9 badanych kobiet zmieniało swój wygląd po doświadczeniu molestowania seksualnego zmiany w wyglądzie miały na celu zmniejszenie atrakcyjności i „uśpienie” kobiecości w większości przypadków zmiany w wyglądzie zmierzały do symbolicznego odcięcia się od wydarzenia traumatycznego

Profilaktyka I stopnia: Działania profilaktyczne WYMIAR INDYWIDUALNY WYMIAR INSTYTUCJONALNY Działania podejmowane przez rodziców/opiekunów oraz ich komunikaty dotyczące cielesności Poziom międzyinstytucjonalny Poziom instytucji Poziom relacji wychowawca-wychowanek Oprac. na podstawie: A. Brytek-Matera (2008); J. Wycisk, B. Ziółkowska (2010) Poziom osobisty wychowawcy

Profilaktyka II i III stopnia: terapia skoncentrowana na ciele (body-oriented theraphy) Techniki relaksacyjne Ćwiczenia oddechowe Masaż Wizualizacja Odgrywanie ról Trening zwiększający świadomość percepcji zmysłowej (interocepcji) Techniki medytacyjne Techniki oparte na ruchu i tańcu Trening zwiększający percepcję Ja i percepcję ciała

„Największa rewolucja naszego pokolenia polega na odkryciu, że zmieniając wewnętrzne nastawienie naszego umysłu, ludzie mogą zmieniać zewnętrzne aspekty swojego życia” William James W.Maltz: Droga do zdrowia seksualnego. Gdańsk, Emo Press, 2011, s. 125

Bibliografia: Brytek-Matera A.: Obraz ciała – obraz siebie. Wizerunek własnego ciała w ujęciu psychospołecznym. Warszawa, Difin, 2008. Lewis-Herman J.: Przemoc – uraz psychiczny i powrót do równowagi. Gdańsk, GWP, 1998. Maltz W.: Droga do zdrowia seksualnego. Gdańsk, Emo Press, 2011. Mufson S., Kranz R.: Gwałt na randce. Warszawa, Elma Books, 1996. Rudnik M.: Jakość życia kobiet molestowanych seksualnie (niepublikowana praca dyplomowa). Katowice, 2013. Wycisk J., Ziółkowska B.: Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia – jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa, Difin, 2010.