opracowała Joanna Bojarska Fotografia w szkole opracowała Joanna Bojarska
Elementy istotne dla fotografii Kompozycja obrazu (właściwe rozplanowanie płaszczyzny obrazu) Światło (oświetlenie planu zdjęciowego lub wykorzystanie światła naturalnego) Barwa i jej znaczenie Ostrość obrazu (głębia ostrości) Używane obiektywy (kąty widzenia obiektywów) Walory estetyczne
Fotografia a kształtowanie człowieka Poczucie estetyki Wyobraźnia Wrażliwość Etyka Dokładność (precyzja) Cierpliwość i konsekwencja
Fotografia w edukacji medialnej Rozwijanie zainteresowań uczniów fotografią (konkursy, wystawy prac) Kształtowanie twórców i odbiorców pod względem artystycznym (fotografia a inne sztuki piękne) Podnoszenie kompetencji technicznych (obsługa sprzętu fotograficznego, obsługa programów komputerowych służących do obróbki i prezentowania materiału)
Fotografia dydaktyczna Każdy obraz fotograficzny wykorzystywany w procesie kształcenia, spełniający określone wymagania. Obraz fotograficzny, który: jest środkiem realizacji określonego celu kształcenia; jest prawidłowo skonstruowany, tzn. ma właściwie dobrane i celowo uporządkowane elementy wizualne; jest skuteczny dydaktycznie, tzn. ułatwia zapamiętanie, zrozumienie i zastosowanie przekazywanych informacji; został specjalnie przygotowany do spełnienia powyższych założeń.
Zadania fotografii w procesie dydaktycznym i wychowawczym Wywoływanie u ucznia pozytywnej motywacji Dostarczanie uczniowi informacji dotyczących realizacji zadania przed nim postawionego Rozwijanie odpowiednich cech osobowości Ukazywanie obszarów praktycznego zastosowania teorii i twierdzeń naukowych
Gatunki fotografii dydaktycznej Fotografia ilustrująca określoną rzeczywistość (ilustratywna) Fotografia kształtująca nową wiedzę (informacyjna) Fotografia rozwijająca umiejętność problemowego myślenia (problemowa) Fotografia kształtująca określone umiejętności praktycznego działania (instruktażowa) Fotografia uogólniająca treść nauczania Fotografia przedstawiająca treść zadania do rozwiązania (kontrolująca) Fotografia przedstawiająca optymalne rozwiązanie problemu (weryfikująca) Fotografia wprowadzająca w temat zajęcia (wprowadzająca) Fotografia kierująca tokiem działania (kierująca) Fotografia kształtująca ocenę rzeczywistości, faktów, zdarzeń, stosunek do innych ludzi (wychowawcza)
Fotografia w bibliotece szkolnej Tworzenie strony internetowej biblioteki lub podstrony w ramach strony internetowej szkoły Gazetki i wystawki tematyczne Prowadzenie kroniki szkolnej i/lub kroniki biblioteki Tworzenie plakatów promujących szkołę Organizowanie zajęć dodatkowych dla uczniów z wykorzystaniem ICIM-u
Bibliografia Okoń W., Nowy słownik pedagogiczny, Wyd. 10 uzup. i popr., Warszawa 2007, ISBN 978-83-89501-78-3, s. 332 Hallada M., Fotografia elementem edukacji medialnej i procesu kształcenia. W: Biblioteka w Szkole 2009 nr 2, s. 3-7
Dziękuję