Globalne systemy rezerwacji lotniczej CRS: WORLDSPAN Global Travel Information Services, AMADEUS, GALILEO, SABRE, GETS ( GABRIEL EXTENDED TRAVEL SYSTEM). Zasada działania, założenia, historia, SYSTEMY rezerwacji usług turystycznych w Polsce
CRS CRS-y są to systemy dostarczające informacji, np. biurom podróży czy pasażerom na temat rozkładów lotów przewoźników, dostępności miejsc czy taryf, za pomocą których można dokonać rezerwacji i sprzedawać bilety. Większość przewodników jest uczestnikiem jednego lub więcej systemów rezerwacyjnych. CRS stanowią silny mechanizm konkurencji i mogą być używane do czerpania nieuczciwych i nienależnych korzyści. W związku z tym, uwaga ustawodawców wciąż skupia się przede wszystkim na : 1. wyświetlaniu informacji ( obejmuje loty oraz rozróżnienie rodzajów lotów) 2. warunkach uczestnictwa przewoźników (włączając opłaty, rozkłady lotów przewoźników nieuczestniczących w systemie, uczestniczenie przewoźników dominujących na określonych tynkach 3. danych (udostępnianie informacji dla rezerwacji indywidualnych, ochrona danych osobowych, udostępnianie bazy danych) 4. włączeniu ( lub wyłączeniu) lotów nieregularnych ( czarterów)
Rozporządzenie reguluje działalność operatorów CRS-ów, przewoźników i innych jednostek zaangażowanych w eksploatacje tych systemów, wykorzystywanych także dla potrzeb dystrybucji usług przewozu lotniczego pasażerów, dostarczania związanych z tym informacji oraz wystawiania biletów pasażerskich. Podstawowym celem powstałego w ten sposób kodeksu jest zapewnienie uczciwej konkurencji, niedyskryminacji, przejrzystości i rzetelnej informacji dla pasażerów. Kodeks ma zastosowanie do wszystkich systemów rezerwacji komputerowej w odniesieniu do produktów transportu lotniczego i kolejowego, niezależnie od: 1. statusu lub przynależności państwowej udostępniającego system 2. użytego źródła informacji lub lokalizacji centralnej jednostki przetwarzania danych 3. położenia geograficznego portów lotniczych, pomiędzy którymi wykonywany jest przewóz lotniczy
Kodeks upoważnia sprzedawców systemu do traktowania na innych zasadach posiadaczy systemu CRS z kraju trzeciego w przypadku, gdy tenże CRS nie zapewnia równego traktowania wspólnotowych przewoźników lotniczych. zwalnia także przewoźników objętych systemem CRS z ich zobowiązań wobec CRS będącego własnością kraju trzeciego, jeżeli system ten nie zapewnia równego traktowania przewoźnikom wspólnotowych poza wspólnotą.
CRS COMPUTER RESERWATION SYSTEMS Systemy te, wywodzą się z tradycyjnych systemów rezerwacji lini lotniczych, któe zostały wprowadzone do agencji turystycznych i przedstawicielstw lotniczych w USA w latach 60-tych, zaś do domów indywidualnych klientów trafiają poprzez internet od lat 80.
Obecnie rozwinęły swój zasięg, oferując agentom turystycznym, biurom rezerwacyjnym na całym świecie możliwości sporządzania pełnych zestawień rezerwacji turystycznej dla klienta, rezerwacji hotelowych, lotniczych, wynajmu samochodów, biletów kolejowych , teatrów i wiele innych
Systemy rezerwacji GDS Pierwotnie systemy te służyły rezerwacji biletów lotniczych, wynikało to z faktu gdyż powstawały one z aliansów przewoźników lotniczych. Z racji swego zasięgu nazwano je Globalnymi Systemami Dystrybucji. Oferują one usługi rezerwacyjne wielu tysiącom agencji turystycznych na świecie, oferując oprócz wcześniej wspomnianych biletów lotniczych wchodzących w skład systemów rezerwacyjnych (CRS), udostępniają też na ich podstawie możliwość rezerwacji noclegu w należących do najróżniejszych sieci hotelach, a także wynajem samochodów czy innych usług. Poniżej znajduje się opis tzw. "wielkiej czwórki", czyli największych liczących się na świecie systemów.
Oferują one usługi rezerwacyjne wielu tysiącom agencji turystycznych na świecie, oferując oprócz wcześniej wspomnianych biletów lotniczych wchodzących w skład systemów rezerwacyjnych (CRS), udostępniają też na ich podstawie możliwość rezerwacji noclegu w należących do najróżniejszych sieci hotelach, a także wynajem samochodów czy innych usług. Poniżej znajduje się opis tzw. "wielkiej czwórki", czyli największych liczących się na świecie systemów.
Poniżej znajduje się opis tzw Poniżej znajduje się opis tzw. "wielkiej czwórki", czyli największych liczących się na świecie systemów. Galileo International (www.galileo.com) jest to europejski systemem rezerwacji o globalnym zasięgu. System ten łączy 44 tysiące agencji turystycznych pracujących dla 505 linii lotniczych. Za jego pośrednictwem możliwe jest wynajęcie samochodu w 37 firmach, rezerwacja pokoju w ok.44 tysiącach hoteli oraz we wszystkich większych liniach żeglugowych świata. Dodatkowo oferuje pakiety turystyczne 368 touroperatorów. Kwatera główna firmy znajduje się w Parsippany USA, a swoją działalność prowadzi w 116 krajach. System oferuje biurom podróży bank danych o nazwie Global Fares, w którym umieszczono ponad 200 mln taryf towarzystw lotniczych z całego świata.
Poprzez jedno polecenie możliwe jest sprawdzenie liczby miejsc w samolocie, samolot, trasę przelotu, klasę oraz wyszukiwanie taryf specjalnych, tak by cena biletu była optymalna dla klienta. system dostarcza także: Ułatwienia w procesie transakcji, pozwalające na bezpośredni kontakt w czasie rzeczywistym z centrum systemu Wirtualne platformy operacyjne Operacyjny system OS-390 przeznaczony do programów ROOMMASTER, CARMASTER i LeisureShopper
Galileo POLSKA W marcu br. rozpoczęło działalność biuro Galileo Polska, reprezentujące Galileo Inrenational na terenie naszego kraju. Oferta skierowana jest do wszystkich biur podróży prowadzących działalność lub zainteresowanych prowadzeniem działalności w zakresie dokonywania rezerwacji lub sprzedaży:
Biletów lotniczych, Usług wynajmu samochodów Miejsc hotelowych Ofert tour-operatorów Kompleksowe rozwiązania GALILEO mające na celu zwiększanie efektywności obsługi klientów, obejmują min. stały dostęp do systemu rezerwacji, możliwość dokonywania rezerwacji oraz drukowania biletów lotniczych, korzystanie z szerokiej gamy produktów internetowych do sprzedaży on-line poprzez własne serwisy www.
Sabre (www.sabre.com) to amerykański system dostarczający wiele innowacyjnych produktów na rynek e-commerce, które umożliwiają prowadzenie handlu i usług turystycznych, jak również podwyższają wydajność linii lotniczych. Sabre jest posiadaczem portalu Travelocity.com, jednego z liderów on-line, jest także posiadaczem GetThere światowego lidera dostarczającego Web bazy dla segmentu systemów rezerwacyjnych. Sabre charakteryzuje się działalnością dostarczania usługi sieciowych, będąc zarazem ich właścicielem. Siedziba główna firmy znajduje się w Dallas, w Stanach Zjednoczonych. zatrudniając 6000 pracowników w 45 krajach. Sabre łączy ponad 59 000 biur turystycznych na całym świecie, dostarczając im produkty oferowane przez 450 linii lotniczych, 53 000 hoteli, 54 wypożyczalnie samochodów, 8 linii żeglugowych, 33 linie kolejowych oraz 228 touroperatorów.
Sabre wdraża wiele innowacji elektronicznych, będąc jednym z pionierów na rynku usług elektronicznych, zintegrował wszystkie części przemysłu turystycznego i transportowego. Takimi produktami są: Fare Network Search - umożliwia klientom wyszukanie najkorzystniejszych połączeń lotniczych Integrated Shopping - pozwala podróżnym na zakupienie produktów przez system Sabre lub przez inny system zintegrowany. Seamless Airport Check-In - daje podróżnym możliwość bezpiecznego logowania się w systemie, oferując produkty linii lotniczych dla klienta w najdogodniejszy sposób. Każdy pasażer otrzymuje niepowtarzalny kod, dzięki któremu jest w stanie połączyć się z systemem przez urządzenia przenośne. Wireless Travel Access - Pozwala na dostęp do usług turystycznych, dokonywanie zakupów, rezerwację czy uzyskanie informacji za pomocą przenośnych urządzeń komunikacyjnych.
Amadeus (www.amadeus.com) Amadeus został powołanym do życia w 1987 roku przez porozumienie europejskich przewoźników lotniczych takich jak: Air France, Iberia, Lufthansa i SAS. System umożliwia dokonywanie rezerwacji dla ponad 490 linii lotniczych, daje dostęp do rezerwacji w 54 000 hoteli, pozwala na wynajem samochodów w 50 firmach. Amadeus jest systemem neutralnym, co oznacza, że nie preferuje żadnego z towarzystw lotniczych ani innych dostawców usług. W Polsce system pojawił się w 1993 roku. Na system dystrybucji firmy składają się kompleksowe bazy danych o usługach turystycznych oferowanych przez linie lotnicze oraz innych przewoźników, wspiera usługi typu: rezerwacja, wystawiania biletów, taryfikacja cen, zawieranie umów, dokonywanie płatności. Produkty Amadeusa kierowane są przede wszystkim do biur podróży.
System Amadeus jest globalnym systemem dystrybucyjnym oferującym szeroką gamę informacji sektora turystycznego. Dodatkowym atutem jest możliwość rezerwacji usług wielu europejskich touroperatorów i przewoźników promowych za pośrednictwem systemu START, który jest uzupełnieniem oferty systemu Amadeus na rynku polskim. Wdrażając swe produkty na nasz rynek firma ta prowadzi szeroki zakres szkoleń w języku polskim. Rezerwacje i wystawianie biletów lotniczych, rezerwacje hotelowe i samochodowe obejmuje program kursu rezerwacyjno - ticketingowego. Ponad to prowadzone są szkolenia w dziedzinie turystyki: TUI (podstawowy i dla zaawansowanych), TOMA, NECKERMANN (inni touroperatorzy), SFS/HRS (rezerwacje promowe i hotelowe).
Amadeus Polska jest spółką, której udziałowcami są: Amadeus Global Travel Distribution i Polskie Linie Lotnicze LOT S.A. Spółka działa na zasadzie National Marketing Company (NMC), czyli lokalnego przedstawicielstwa prowadzącego sprzedaż usług komputerowych systemów dystrybucji Amadeus oraz START.
Na system dystrybucji firmy składają się kompleksowe bazy danych o usługach turystycznych oferowanych przez linie lotnicze oraz innych przewoźników, wspiera usługi typu: rezerwacja, wystawiania biletów, taryfikacja cen, zawieranie umów, dokonywanie płatności. Produkty Amadeusa kierowane są przede wszystkim do biur podróży. System Amadeus jest globalnym systemem dystrybucyjnym oferującym szeroką gamę informacji sektora turystycznego. Dodatkowym atutem jest możliwość rezerwacji usług wielu europejskich touroperatorów i przewoźników promowych za pośrednictwem systemu START, który jest uzupełnieniem oferty systemu Amadeus na rynku polskim. Wdrażając swe produkty na nasz rynek firma ta prowadzi szeroki zakres szkoleń w języku polskim. Rezerwacje i wystawianie biletów lotniczych, rezerwacje hotelowe i samochodowe obejmuje program kursu rezerwacyjno - ticketingowego. Ponad to prowadzone są szkolenia w dziedzinie turystyki: TUI (podstawowy i dla zaawansowanych), TOMA, NECKERMANN (inni touroperatorzy), SFS/HRS (rezerwacje promowe i hotelowe).
Worldspan (www. worldspan Worldspan (www.worldspan.com) System ten, który był pierwotnie systemem amerykańskim, ma obecnie charakter systemu światowego i zalicza się do "wielkiej czwórki" systemów dystrybucji usług turystycznych. Głównymi założycielami Worldspana były trzy linie lotnicze: Delta, Northwest Airlines, oraz Trans World America. Worldspan Travel Information Services powstał w 1990 roku z połączenia się dwóch systemów rezerwacji DATAS II i PARS. W 1993 roku zrealizowano połączenie zapisów rezerwacyjnych systemów Worldspan, Amadeus i Abacus.
System opiera swoją działalność na prowadzeniu rezerwacji w 414 liniach lotniczych, usług hotelowych w 300 łańcuchach hotelowych, pozwala na też na wynajem samochodów w 48 firmach. Dodatkowo za pośrednictwem Worldspana możliwe są rezerwacje wycieczek, promów oraz innych usług. System rozszerza funkcjonalność już istniejących systemów rezerwacyjnych w swym produkcie Power Princing. Jest to funkcja wspomagająca kasjera lotniczego w szybszym i efektywniejszym wyszukiwaniu połączeń dla klientów systemu.
Jednakże operatorzy tego systemu postanowili skorzystać z możliwości jakie oferuje Internet. Worldspan jako jeden z pierwszych pojawił się w sieci i wykorzystał jego potencjalne możliwości dla potrzeb swoich oraz swych klientów. Część systemu do pracy w sieci nazywa się WORLDSPAN GO! System działa na zasadzie wykorzystania technologii intranetowej, czyli wyłącznie sieci turystycznej, ale z zachowaniem sposobu pracy i oprogramowania typowego dla Internetu.
Sieć taką cechują następujące zalety: pracuje dużo szybciej ze względu na ograniczenie ruchu tylko do transakcji stricte biznesowych ograniczona liczba użytkowników gwarantuje większe bezpieczeństwo nastawienie na informacje i rezerwację turystyczną eliminuje konieczność długotrwałego przeszukiwania zasobów WWW, gdzie często na żądane hasło pojawiają się setki innych informacji zupełnie nie interesujących użytkownika
WORLDSPAN POLSKA Oddział w Polsce został zarejestrowany pod koniec 1994 roku. W styczniu 1995 został uruchomiony system w pierwszych biurach podróży na terenie kraju. Obecnie posiada 40% udziałów w rynku w sprzedaży biletów w Polsce, a liczba lokalizacji posiadających ten system wynosi ponad 170. Klientami są największe sieci biur podróży w Polsce, a także mniejsze biura. Worldspan Polska świadczy także usługi n a rzecz wirtualnych biur podróży, oferujących dostęp do rezerwacji lotniczych w cyber przestrzeni. System ten zasila także strony internetowe najpopularniejszych w Polsce portali internetowych.
Jednorazowa opłata za podłączenie do centrum komputerowego wynosi: Przegląd kosztów SABRE, GALILEO Jednorazowa opłata za podłączenie do centrum komputerowego wynosi: 5000 EUR Opłata ta obejmuje zarówno techniczne jak i jakościowe testy łącz i systemu operacyjnego wg założeń komputerowych systemów rezerwacyjnych MERLIN, SABRE, GALILOEO
Opłata za rezerwacje jest obliczana tylko podczas przydzielania numeru rezerwacji po stronie organizatora. Za zapytania o dostępne oferty, informacje, rezerwacje testowe nie pobiera się żadnych opłat. Merlin- opłaty za rezerwacje Dla procesu do 5.000 rezerw. 4,10EUR Dla procesu do 10,000rezerw. 3,60EUR Dla procesu od 10,001 rezerw. 3,10EUR
INNE, OGÓLNOPOLSKIE SERWISY NOCLEGOWE : Hotele w Polsce Rezerwacja - www.Poland4U.com Atlas Agroturystyczny - www.agritourism.pl Eurohotel Poland - www.eurohotel.pl Hotele Net - www.hotele.net Hotele Polskie - www.hotel.pl Noclegi w Polsce - www.noclegi-polska.pl Baza noclegowe Południowej Polski - www.top.turystyka.pl/bazanocl Travel Poland - www.travel-poland.pl/hotele Schroniska Młodzieżowe PTSM - www.hostelling.com.pl Schroniska PTTK (w Karpatach) - www.schroniska-pttk.com.pl Campingi w Polsce: www.infolinia.pl/campingidb/