Jak twórczo rozwijać dzieci z autyzmem

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Kompozycja układ elementów zestawionych ze sobą w taki sposób, aby tworzyły one harmonijną całość. Kompozycją określa się również samo dzieło, zawierające.
Advertisements

W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 47
Eksperymenty Sami robimy ekologiczny papier
Technika Iris folding - technika ta pochodzi z Holandii polega na naklejaniu pasków papieru według spiralnego wzoru. W centrum wzoru jest oczko tzw. „iris”,
Wybrane techniki wykonywania ozdób i przedmiotów z papieru
Techniki papieroplastyczne Kamila Korzekwa Paulina Grzyb kl. I b.
A R T T E R A P I A Terapia przez sztukę przywraca jednostce poczucie równowagi wewnętrznej i zewnętrznej, pozwala zapobiegać nawrotom stanów depresyjnych,
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
EDUKACJA BEZ GRANIC – KOŁO PLASTYCZNE – ORIGAMI Bogumiła Ślęczka
PUNKT PRZEDSZKOLNY DOLINA MUMINKÓW ZAPISY DZIECI OD 3-5 LAT CZESNE ZA MIESIĄC: 70 ZŁ.
Kolorowy kram czyli zwykłe i niezwykłe techniki plastyczne
PODAJ DALEJ DECOUPAGE – PIERWSZE KROKI
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
RECYKLING– jedna z metod ochrony środowiska naturalnego. Jej celem jest ograniczenie zużycia surowców naturalnych oraz zmniejszenie ilości odpadów.
„Dziecko może nauczyć dorosłych trzech rzeczy: cieszyć się bez powodu,
Propozycje zadań wytwórczych
Wirtualne Muzeum Drzeworytów Ludowych
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Jak motywować dziecko do nauki
Gimnazjum Integracyjne nr 75
AECHITEKTURA OBIEKTÓW TECHNICZNYCH
Malowanie figurek dla początkujących
Czyli jak krok po kroku zostać domowym papiernikiem
AKWARELA.
Malarstwa.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
TECHNIKI ARTYSTYCZNE Oprac. Katarzyna Semla.
Zapraszam na krótką prezentacje
Szkoła Podstawowa im. Kornela Makuszyńskiego w Świeminie
Technika serwetkowa Kurs dla początkujących przeprowadzony przez uczniów ZSS w Kolbuszowej Dolnej.
Warsztaty decoupage.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
KLOCKOMANIA.
TWORZENIE SZKÓŁ DLA ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU Restrukturyzacja otoczenia szkoły Luty Maj 2009.
Malowanie spontaniczne
Moje zainteresowania Malarstwo.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
O technikach graficznych
Wanda Korzeniowska ( , Lwów), Grajek podwórzowy, 1931, drzeworyt sztorcowy Tomasz Bewick do wykorzystania matrycy zastosował drewno.
Kolejne etapy przygotowania drzeworytu
"Techniki plastyczne" Nazwy technik plastycznych przyjęto od materiałów i narzędzi używanych w pracy . Wyodrębniamy techniki : rysunkowo – graficzne, malarskie.
„Czerpanie z papieru” MATEMATYKA NA FAKTACH
Techniki plastyczne mgr Joanna Klimaszewska
Arteterapia – leczenie przez sztukę
DRUK WYPUKŁY Prezentacja dla klas VI SP i I-III Gim.
WIELOZMYSŁOWE POZNAWANIE KOLORÓW DLA DZIECI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Opracowanie: mgr Hanna Oleszak mgr Justyna Sieletycka mgr Bernadeta Budzińska.
Podstawowe narzędzia programu Paint
KÓŁKO PLASTYCZNE „AKWARELKI” ROK SZKOLNY 2014/2015.
Technika iris folding Kartka walentynkowa.
„Zabawa w czytanie” G. Doman, J. Doman
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
Metody komunikacji ludzi
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
Prezentacja o papierze..
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
ZABAWA JAKO SPOSÓB BUDOWANIA RELACJI Z DZIECKIEM
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
[fr. pocieranie] frottage
metodyka edukacji plastycznej w klasach IV-VI
GRAFIKA SZTUKA POWIELANIA.
Co to jest origami ? 2. Wybrane rodzaje technik twórczych
Świetlica – czas zabawy !
MINIPRZEDSIĘBIORSTWO
RENOWACJA KRZESŁA INSTRUKTAŻ Autor: Dorota Jewczuk.
Zapis prezentacji:

Jak twórczo rozwijać dzieci z autyzmem Opracowała Anna Czerwiec-Banek

Poza usprawnianiem manualnym i kształtowaniem koordynacji wzrokowo-ruchowej, działania plastyczne każdemu z nas dostarczają możliwości odreagowania nagromadzonych napięć i frustracji, przelania na dane dzieło emocji, zarówno tych pozytywnych, jak i negatywnych. Są więc doskonałą formą przekazu i komunikowania się z otoczeniem. Tym większa ich rola im trudniejsze lub im bardziej ograniczone są możliwości komunikowania odczuć i potrzeb twórcy. Mogą wreszcie dostarczyć satysfakcji i zadowolenia z własnych działań i wzbogacić zasób doświadczeń.

Prace dzieci Cyprian kl.IIIb

Kamil kl.V

Piotr

Milena 6 lat

Ola

Działania plastyczne powinny dziecku autystycznemu przynieść możliwość wyrażenia, zrozumienia i uporządkowania własnych emocji, w sposób akceptowany społecznie. Należy jednak podczas ich trwania zapewnić przyjazną dziecku atmosferę, sprzyjającą radości tworzenia Proponujmy zawsze podejmowanie zadań na miarę możliwości podopiecznego Nie oceniajmy dzieł a aprobujmy i chwalmy każdy przejaw podejmowania aktywności twórczej W miarę możliwości dajmy twórcy, niezbędną do ukończenia dzieła, ilość czasu Wyeksponujmy wykonaną przez niego pracę, by dać dowód tego, że to dzieło jest dla nas czymś znaczącym.

Poprzez zajęcia plastyczne przeprowadzane z zachowaniem wymienionych wcześniej reguł, osoba pracująca z dzieckiem autystycznym może osiągnąć zadawalające efekty m.in. w sferze: Pobudzania ekspresji twórczej i rozładowywania emocjonalnego napięcia dziecka Umożliwienia mu niewerbalnego wyrażania swoich przeżyć i emocji Usprawniania manualnego, wpływającego także na ograniczenie drżenia i mimowolnych ruchów rak Rozwijania koordynacji wzrokowo – ruchowej Wzbogacania doświadczeń związanych zarówno z konkretną techniką plastyczną, jak i z przeżyciami towarzyszącymi aktywności twórczej

Przegląd proponowanych technik Zademonstrowane w prezentacji techniki plastyczne zostały wyselekcjonowane z wielu istniejących technik jako przykładowe, stymulujące ekspresję twórczą, atrakcyjne i możliwe do wykorzystania w pracy z dzieckiem autystycznym.

Frottage (z j. francuskiego –tarcie) to technika polegająca na odbiciu faktury przedmiotu, na którym układamy papier. Obraz faktury otrzymujemy mocno pocierając kartkę ołówkiem lub kredką. Osobą, której przypisuje się pierwsze zastosowania tej techniki w dziedzinie sztuki jest niemiecki artysta Max Ernst ( lata XX minionego stulecia ).

Technika natrysku polega ona na spryskiwaniu kartki przez pocieranie palcem włosia (zamoczonej w farbie) szczoteczki do zębów. Na kartce układamy, wcześniej wycięty z papieru element, którego kształt zostaje na niej „obrysowany” przez drobne ślady farby.

Malowania krepiną na mokrej kartce Technika ta polega na nakładaniu elementów wyciętych lub wydartych z kolorowej krepiny na namoczoną kartkę papieru. Namoczona krepina wybarwia się tworząc kolorowy obraz na kartce

Technika malowania 10-cioma palcami zastosowana po raz pierwszy przez R.F. Show w jednej z rzymskich szkół. Polega na ekspresyjnym malowaniu dłońmi (zanurzanymi w farbie o konsystencji śmietany) na dużym arkuszu papieru przytwierdzonym do podłoża. Używane do malowania farby powinny spełniać wymogi ,jakim podlegają farby dopuszczone do użytkowania przez dzieci.

kalkograf Technika ta polega na odbijaniu faktury i kształtu płaskich kompozycji na kartkę, przez prasowaną żelazkiem kalkę maszynową. Dzieło w trakcie prasowania należy zabezpieczyć kilkoma kartkami gazety.

Wycinanka w paski Kartkę papieru wyklejamy paskami kolorowego papieru. Po jej przeschnięciu, na odwrocie szkicujemy fantazyjne wzory. Wycinamy i przyklejamy na czarnym (lub dowolnego koloru) kartonie.

Monotypia Kawałek tektury pokrywamy farbą średniej gęstości. Gdy trochę przeschnie ( lecz jest jeszcze wilgotna) przykładamy do niej kartkę papieru i ołówkiem wykonujemy na niej rysunek konturów. Ich wnętrza wypełniamy dociskając konkretne miejsca kartki do leżącej pod nią tektury.

Malowanie linijką Kartkę z technicznego bloku pokrywamy w kilku miejscach wyciskaną z tuby farbą. Prowadząc po niej linijkę rozmazujemy farbę po całej kartce. Kolory zlewają się ze sobą, tworząc kolorową kompozycję

Masa papierowa Otrzymujemy ją łącząc rozdrobniony, namoczony i pozbawiony nadmiaru wody papier z klajstrem. Ilość klajstru należy dobrać w ten sposób, by otrzymać plastyczną masę. Wykonując większe i przestrzenne formy, staramy się ograniczyć ilość użytej masy, przez budowanie zaplanowanej formy na szkielecie z pomiętego papieru lub folii aluminiowej. Wytwór należy suszyć w miejscu przewiewnym i ciepłym

Masa solna to plastyczny materiał otrzymany z połączenia mąki, soli i wody. Najczęściej stosowane proporcje to 1:1 (wagowo) w przypadku mąki i soli. Konsystencja masy jest zależna od ilości użytej wody. Ciasto powinno być plastyczne lecz dość gęste, by tworzone figury nie rozlewały się. Podobnie jak w przypadku masy papierowej,do środka formy przestrzennej należy włożyć materiał podtrzymujący konstrukcję ( folia , plastikowa buteleczka etc.) Wytwór należy suszyć w miejscu przewiewnym i ciepłym

Dziękuję za uwagę.