Zakład Odnawialnych Zasobów Energii

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Obowiązująca Strategia Rozwoju Powiatu Goleniowskiego na lata
Advertisements

Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Arkadiusz Wojciechowski
Dobre polskie praktyki – biomasa
WSPARCIE INFRASTRUKTURY ENERGETYCZNEJ PRZYJAZNEJ ŚRODOWISKU
Projekt Green Stream Patronat Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
UE wspiera odnawialne źródła energii
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Rynek biogazu i CNG jako paliwa w Europie
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
Szósty Program Ramowy Priorytet 6.1. Zrównoważone Systemy Energetyczne Udział polskich zespołów w pierwszych konkursach Priorytetu 6.1 Szóstego Programu.
Instytut Paliw i Energii Odnawialnej Warszawa, I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
Priorytet : Harmonijny transport powierzchniowy
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Czysty transport miejski
Konferencja „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”
KRAJOWY PROGRAM STRATEGII
Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Sławomir Pasierb Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Węgiel brunatny w Polityce Energetycznej Polski do 2030 roku
Nowe technologie produkcji płynnych nośników energii w Polsce
Energetyka rozproszona i prosumencka
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
Andrzej Grzyb Wielkopolski Punkt Widzenia 10 LAT P OLSKI W U NII E UROPEJSKIEJ : OCZEKIWANIA, WYZWANIA, OSIĄGNIĘCIA, CELE 2014.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
DZIAŁANIA SAMORZĄDU WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA RZECZ ROZWOJU ODNAWIALNYCH ŹRÓDEŁ ENERGII W REGIONIE Marszałek Województwa Mazowieckiego Adam.
Odnawialne źródła energii Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Polski Kongres Energii Odnawialnej Płock, 3 luty 2014 r. Warszawa, 3.
rozwoju zrównoważonego, a produkcją gazu z biomasy
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Status prawny i uregulowania dotyczące biogazu.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Ministerstwo Gospodarki SZCZEGÓŁOWY OPIS OSI PRIORYTETOWYCH Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko Pierwsze posiedzenie Pre – komitetu Monitorującego.
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Miedzna
Opracowanie Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Lubsza Krzysztof Pietrzak Meritum Competence.
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
Panel: Transport komunalny
Uregulowania prawne dla rozwoju
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Stowarzyszenie Klubu Polskie Forum ISO – INEM Polska, istnieje od 1996
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Wkład gaz-system w dalszy rozwój rynku – promocja lng i cng
Wioletta Czemiel - Grzybowska
Zapis prezentacji:

Zakład Odnawialnych Zasobów Energii KRAJOWY PROGRAM STRATEGII wykorzystania gazu ziemnego i biometanu w transporcie jako element rozwoju gospodarki niskoemisyjnej Barbara Smerkowska Wisła 13.02.2014

Zakład Odnawialnych Zasobów Energii PIMOT Projekty europejskie i krajowe Studia wykonalności inwestycji biogazowych i paliw metanowych LCA i kalkulacje emisji GHG dla całego łańcucha biopaliw Plany gospodarki niskoemisyjnej Doradztwo inwestycyjne i szkolenia w zakresie OZE Zapraszamy do współpracy! Publikacja projektu GasHighWay - informacje nt. rynku biogazu i CNG w wybranych krajach europejskich, dostępna na www.gashighway.net

Dlaczego gaz ziemny i biometan? dywersyfikacja źródeł i rodzajów stosowanych paliw transportowych redukcja kosztów paliw wykorzystywanych w transporcie redukcja emisji szkodliwych substancji, w tym gazów cieplarnianych (paliwo alternatywne i odnawialne) polepszenie jakości powietrza, szczególnie w aglomeracjach miejskich (poprawa stanu zdrowia mieszkańców miast) obniżenie poziomu hałasu wygenerowanego przez środki transportu w miastach

EURO 6 – czemu nie? Źródło: prezentacja Persson T. Svensson M. Biomethane as vehicle fuel made from upgraded biogas. Wiedeń 2012 za Erdgas Mobil

Emisja hałasu z odległości 7 m od przejeżdżającego pojazdu hałas jest mniejszy o ok. 40% dla pojazdów NGV w porównaniu z pojazdami posiadającymi silnik wysokoprężny (diesel). Za: A.Filip, konferencja programowa „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”, 15.04.2013

Emisja hałasu z odległości 7 m od przejeżdżającego pojazdu hałas jest mniejszy o ok. 40% dla pojazdów NGV w porównaniu z pojazdami posiadającymi silnik wysokoprężny (diesel).

LCA – środowiskowa ocena cyklu życia Za: A.Filip, konferencja programowa „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie”, 15.04.2013

Pomysł Pierwsza taka inicjatywa Oddolne podejście (inicjatywa PIMOT) Program krajowy (transport: drogowy, kolejowy, wodny: morski i śródlądowy) Współpraca z Ministerstwem Gospodarki i Międzyresortowym Zespołem ds. Wzrostu Konkurencyjności Przemysłu Motoryzacyjnego Prezentacja założeń na konferencji programowej w Ministerstwie Gospodarki 15.04.2013 http://www.pimot.eu/wykorzystanie-paliw-metanowych

Konferencja programowa „Wykorzystanie Paliw Metanowych w Transporcie” Uczestnicy: administracja rządowa, KE, przedsiębiorcy, nauka, stowarzyszenia Cel: nawiązanie współpracy, pomiędzy podmiotami zainteresowanymi podjęciem działań na rzecz wykorzystania paliw metanowych w transporcie, mającej służyć realizacji Krajowego Programu Utworzenie grup roboczych: paliwa, infrastruktura, pojazdy, środowisko (identyfikacja podstawowych barier oraz propozycje rozwiązań)

Cel Programu 3% udział paliw metanowych w końcowym zużyciu energii w transporcie do roku 2025 Cel pośredni: 1% udział paliw metanowych w końcowym zużyciu energii w transporcie do roku 2020 641 mln m3 (22 000 TJ)

Cele szczegółowe wdrożenie działań i instrumentów umożliwiających upowszechnianie paliw metanowych w transporcie integracja wszystkich podmiotów (interesariuszy) aktywnych w obszarze paliw metanowych i zainteresowanych rozwijaniem tego sektora zwiększenie świadomości społecznej promocja środków transportu zasilanych metanem wsparcie rozwoju krajowej infrastruktury dystrybucji (w tym: tankowania) paliw metanowych

Niemcy: CNG + biometan >7 100 biogazowni, 107 wytwarzających biometan 75% kosztów przyłączenia do sieci pokrywa operator sieci BMU/Biomass Action Plan 2009: zastąpienie biometanem 6% zużycia gazu ziemnego w 2020 r. oraz 10% w 2030 r. Biometan zwolniony z podatków dla paliw do 2015 r., CNG do 2018 r. (plany przedłużenia do 2025r.) Porozumienie BDEW – zawartość biometanu w CNG na stacjach paliwowych:10% w 2010 r. oraz 20% w 2020 r. Mała liczba pojazdów NGV w stosunku do liczby stacji Porozumienie: Initiative Erdgasmobilität –CNG und Biomethan als Kraftstoffe” by wesprzeć rządowe plany uzyskania 4% udziału gazu ziemnego z dodatkiem 20% biometanu do 2020 Fot.: DENA D. Peters, prezentacja z konferencji GasHighWay Bruksela 2012

Biogaz jako biopaliwo (1) Nowelizacja Ustawy o biokomponentach i biopaliwach ciekłych (Dz.U. 2006, Nr 169, Poz. 1199) – trafiła do Sejmu RP. Biometan (sprężony lub skroplony) - biopaliwo ciekłe oraz biokomponent Biokomponenty wytworzone z odpadów, pozostałości, niespożywczego materiału celulozowego i materiału lignocelulozowego będą zaliczane podwójnie do wypełnienia NCW Wdrożenie certyfikacji według kryteriów zrównoważonego rozwoju (rok od wejścia w życie nowelizacji ustawy)

Biogaz jako biopaliwo (2) Obowiązkowa certyfikacja jakościowa (obecnie brak regulacji i norm) Wymagany wpis do rejestru wytwórców w ARR (zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego) Inne możliwości: W wybranych flotach (brak odpowiednich wymagań jakościowych) Rolnik – na własny użytek (skład podatkowy), do objętości odpowiadającej wartością opałową 100 l ON/ha Brak systemu wsparcia – konkurencja czy uzupełnienie rynku CNG? W wybranych flotach (brak wymagań jakościowych – są jedynie dla ON, FAME i ZS opartego na bioetanolu Rolnik – na własny użytek – aż 4 wpisy w rejestrze ARR (ODR, Instytut Zootechniki, grupa producencka i rolnik); wymagania: jedynie siarka do 10mg/kg oraz temp zapłonu >25C wybrana flota – grupa co najmniej 10 pojazdów, ciągników rolniczych lub maszyn nieporuszających się po drogach albo grupa lokomotyw lub statków, wyposażonych w silniki przystosowane do spalania biopaliwa ciekłego, będąca własnością lub użytkowana przez osobę fizyczną wykonującą działalność gospodarczą, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej;

Rozwój rynku Grupy pojazdów o największym potencjale: Komunikacja miejska Pojazdy usług komunalnych Pojazdy dystrybucji lokalnej Ponad 310 autobusów komunikacji miejskiej w technologii NGV w 20 miastach Polski MPO Warszawa – 27 pojazdów bezpylnych zasilanych CNG + pojazdy kontenerowe Proponowany schemat: zakup pojazdów NGV: CNG biometan fot. K. Wieczorek, portal CNGauto.pl

Odpowiednie podejście „Potrafimy zdziałać cuda z twoich odpadków żywnościowych. Przetwarzamy je w biogaz i bionawóz, które są alternatywą dla benzyny i nawozów sztucznych.” (SE) „Czy Twoja flota nadal jeździ na benzynie??”(CH) Fot: V. Chudnikova; reklama: Brno, Szwajcaria

Działania promocyjne „Tankuj paliwo w 100% pochodzenia krajowego i w 100% odnawialne. Przejdź na biogaz” (FI) „Czy zatankuję ogryzki od jabłek?? – film o odpadach żywnościowych” (SE) 17 Xródła: Gasum Finlandia, Vasyd1 Szwecja

Dziękuję za uwagę Barbara Smerkowska b.smerkowska@pimot.eu +48 22 7777 215