„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Zajęcia matematyczne Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku.
dydaktyka ogólna WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów i 15 godzin ćwiczeń
Rola nauczyciela w szkole wychowującej
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
narzędzie w językowych pracach projektowych
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Przedszkolak Pełen Zdrowia
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ „jedyny w Polsce, kompletny, łatwy do wdrożenia, zmieniający wszystkie dzieci i nauczycieli z Gąsienic w piękne i mądre Motyle...”
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się. Podczas praktyk realizowałam z dziećmi zajęcia z modułów: Gry Rozwijające.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”
Opracowała: Joanna Kozieł
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Sześciolatek w Szkole Podstawowej w Zespole Szkół im
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Małgorzata Nikiel-Czyż Szkoła Podstawowa nr 23 w Gliwicach
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
- Agnieszka Janiszewska
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Metody przygotowujące do nauki matematyki
teoretyczne podstawy kształcenia 2013/2014
Cele: 1. poznanie i rozumienie podstaw nowoczesnego procesu kształcenia oraz jego uwarunkowań, 2. wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
dydaktyka WYMIAR GODZIN: 15 godzin wykładów
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE: „DZIECI SĄ AKTYWNE ”
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
Innowacja z programowania realizowana w klasach 1-3
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Prezentacja efektów szkolenia Spice Up Your Teaching
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
podstawy dydaktyki 2018/2019 KONWERSATORIUM WYMIAR GODZIN: 30
Zapis prezentacji:

„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych, efektywnych oddziaływań na samo dziecko, jak i na jego środowisko” K.Datkun-Czerniak

Program „Klucz do uczenia się” jest oparty na pedagogice rosyjskiego psychologa zwanego „Mozartem rosyjskiej psychologii”, Lwa Wygotskiego. Teoria poznania i nauczania tego wybitnego uczonego, zakłada, że w procesie edukacji dzieci najważniejszy element stanowi rozwinięcie umiejętności uczenia się, czyli przygotowywanie do korzystania ze swojego potencjału umysłowego.

Program „Klucz do uczenia się” rozwija trzy kluczowe umiejętności u dziecka: Samoregulację - dziecko uczy się umiejętności tworzenia i realizacji planów oraz niezbędnych zachowań, dzięki którym nabywa zdolność kierowania własnymi myślami w sposób świadomy, celowy i zaplanowany. Poznawcze - to rozwój intelektualny i kreatywny. Program „Klucz do uczenia się” rozwija u dziecka wszystkie rodzaje inteligencji. Komunikatywne - dziecko nabywa umiejętności rozumienia innych i bycia zrozumiałym.

We wrześniu 2012 roku w grupie dzieci 5-6 letnich „Motylki” rozpoczęłam realizację programu „Klucz do uczenia się”. Do grudnia 2012 roku przeprowadziłam czterdzieści dziewięć sesji z następujących modułów:

Dzieci nauczyły się, jak rozpoznawać i posługiwać się podstawowymi normami sensorycznymi - kolorem, kształtem, rozmiarem co umożliwiło im rozpoczęcie badania przedmiotów i łączących je relacji. Dzieci odczuwały radość zabawy, miały możliwość uczenia się poprzez zabawę, nabyły umiejętności poruszania się w świecie symboli, uczyły się współpracy z partnerem i grupą a także wytrwałości w dążeniu do celu.

Dzieci osiągały sukces w indywidualnym dla siebie tempie, co pozwoliło im wzmocnić wiarę we własne możliwości. Spośród poznanych zabaw dzieci wielokrotnie powtarzały zabawy z Matrioszkami, zabawy w ukryte myszki, czy pisklęta, chętnie występowały w roli kota czy węża. Sesje cieszyły się dużym zainteresowaniem dzieci, wzbogacane były zabawami ruchowymi, zagadkami, pokazami multimedialnymi.

Dzieci bardzo lubiły bawić się klockami chociaż niektórym sprawiało trudność nazewnictwo. Podczas zajęć rozwinęły koncepcje i słownictwo matematyczne w praktycznym, wizualnym kontekście. Większość dzieci posługiwała się nazwami klocków i kształtów dwuwymiarowych, rozumiały pojęcia takie jak: krawędź, bok, róg, przód, płaski, pełny, prosty a także przyimków i wyrażeń przyimkowych.

Motyle poznały w praktyce fizyczne cechy kształtów i znaczenie ich wielkości, co pomogło w zrozumieniu rozmiarów. Każda sesja sprzyjała aktywności i skupianiu uwagi, dzieci miały też możliwość korzystania z klocków po skończonych zajęciach i budowania według własnej koncepcji i własnego pomysłu.

Dzieci chętnie słuchały bajek, nawet te, które do tej pory nie były nimi zainteresowane. Poznały i posługiwały się baśniowym językiem, stopniowo uczyły się jak odtwarzać i opowiadać bajkę. Bardzo lubiły modelowanie wizualno- przestrzenne, które pomogło im w zrozumieniu fabuły i kolejności zdarzeń oraz uczyło określania relacji pomiędzy postaciami. Ćwiczenie to pozwoliło rozwinąć umiejętności myślenia abstrakcyjnego, pomogło w analizowaniu podstawowych wydarzeń w opowiadaniu. Przy drugiej bajce dzieci szybko reagowały na powtarzający się schemat pracy, co usprawniło przebieg sesji.

Dzieci bardzo chętnie po skończonej sesji bawiły się dodatkowymi pomocami (kukiełki sylwet postaci), zabawy takie rozwinęły kreatywność, poszerzyły zasób słownictwo, zachęcały dzieci nieśmiałe do udziału w zabawie. Dużą popularnością cieszyły się też kolorowanki, które przygotowywałam dzieciom do każdej bajki, uważam, że były one pomocne w zapamiętywaniu zarówno treści jak i postaci występujących w bajce. Sesje rozwijały aktywność i skupienie uwagi dzieci.

Program „Klucz do uczenia się” pokazuje w jaki sposób wyzwolić u dzieci umiejętność korzystania ze swojego potencjału umysłowego w optymalny sposób, dzięki czemu dziecko zaczyna wierzyć w siebie i swoje możliwości. Konstrukcja programu umożliwia tworzenie warunków do podejmowania przez dziecko wyzwań, których realizacja sprawia przyjemność i motywuje do dalszej pracy, zapewnia satysfakcję uczestnictwa w pełnej niespodzianek przygodzie, wyzwala kreatywność, ćwiczy posiadane i nowe kompetencje. Program pozwala dziecku posiąść i w wybrany sposób stosować narzędzia niezbędne do poznawania świata, zdobywania wiedzy i umiejętności, osiągania celów.

Mnie, jako nauczycielowi realizacja tego programu dała dużo satysfakcji, poprzez zaplanowane działania bez sztucznego przyspieszania procesów rozwojowych rozwijałam umiejętności komunikacji, samoregulacji i poznawcze moich wychowanków. Kierując procesem uczenia się przygotowałam dzieci do wyzwań edukacyjnych, z jakimi przedszkolak zmierzy się w szkole i dorosłym życiu.