1
D ORADZTWO T RANSAKCYJNE August 20, 2014 Kilka uwag o kształtowaniu projektów
3 Lista kontrolna logiki planowania jaki problem ma być rozwiązany (definicja), jaki jest istniejący i potencjalny rynek klienta i wykonawcy / usługodawcy otoczenie - jacy są potencjalni „aktorzy”, którzy mogą pomóc w rozwiązaniu problemu, a także którzy mogą być stroną utrudniającą (zainteresowani niepowodzeniem bądź „etatowi utrudniacze”), jakie jest dostępne pole rozwiązań, jaki jest horyzont czasowy i potencjalne źródła finansowania oraz skala ich zasobów, jak należy ukształtować system zarządzania dla osiągnięcia sukcesu.
4 Fazy przygotowania projektu Identyfikacja problemu do rozwiązania Definicja projektu Zgodność z polityką na poziomie zarządzania, oraz związki z poziomami: wyższym i niższymi Debata – uwarunkowania wewnętrzne i zewnętrzne Zakres projektu Adaptacja instytucjonalna do wymagań przedsięwzięcia
5 Cele planowania przedsięwzięć określenie przyszłych potrzeb i wielkości popytu określenie możliwości i zagrożeń dla zaspokojenia tych potrzeb możliwość podniesienia wydajności / sprawności racjonalizacja kosztów (inwestycyjnych i eksploatacyjnych) identyfikacja potrzeb inwestycyjnych – zakres, technologia, systemy taryf i inne elementy finansowania, wskazanie źródeł finansowania, także w świetle przyszłych warunków utrzymania
6 Bodźce do zmian Pozycja na rynku – obecna i spodziewana Wyzwanie polityczne (wygrane / przegrane wybory, pozycja innych uczestników rynku) Problemów nie da się rozwiązać w ramach istniejących struktur Przykłady (sukcesy i porażki), możliwość znacznego ulepszenia Zewnętrzny – np. przepis UE lub krajowy, decyzja sądu Niepokoje społeczne (istniejące lub wyczuwalne) Wyzwania finansowe
7 Istota strategii / polityki w kształtowaniu projektów: Wyrazem jakiej strategii / polityki ma być nasz projekt?
8 System tramwajowy Wrocławia Pozycja na rynku – osnowa transportu publicznego Wyzwanie polityczne – możliwość znaczącej poprawy sprawności systemu Istniejące struktury – zbytnie uzależnienie od sieci ulicznej Przykłady znacznego ulepszenia – Kraków, Łódź, Gdańsk Bodziec zewnętrzny – polityka UE wzmacniania systemów szynowych i sterowania ruchem Podstawy społeczne – wsparcie transportu publicznego jako takiego Wyzwania finansowe – możliwości w stosunku do systemów już istniejących (brak szans na wielkie nowe systemy)
© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG Jan Friedberg Dyrektor, Zespół Projektów Infrastrukturalnych Tel.: Fax:
© 2006 Ernst & Young Wszelkie prawa zastrzeżone. Ernst & Young jest zarejestrowanym znakiem towarowym. E RNST & Y OUNG