Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Advertisements

Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Bieżące prace MRR związane z nową perspektywą w kontekście RLKS/CLLD Daniel Baliński Departament Koordynacji Polityki Strukturalnej Ministerstwo Rozwoju.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1 Lokalny program rewitalizacji – Możliwości finansowania Paweł Dryl; MIELEC, 17 lutego 2006 r. 1.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata (PROW )
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Propozycja UE dot.: CSF, EAFRD ; w kontekście podejścia LEADER
PROCES PROGRAMOWANIA ROZWOJU SPOŁECZNO-GOSPODARCZEGO NA LATA Konsultacje społeczne projektu Strategii rozwoju województwa kujawsko-pomorskiego.
Realizacja w okresie styczeń 2012 – grudzień 2013 Budżet: 3,9 mln zł + VAT Perspektywa
Aktywne konsultacje FORUM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH.
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi wrzesień 2012 Wydział
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
Wsparcie rodzin w Małopolsce Wybrane działania RPO na lata
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
Podejście Leader w okresie Propozycje Komisji Europejskiej oraz wstępne stanowisko Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi Wydział Leader Departament.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Kołobrzeg 14 marzec 2013 r. LGR w przyszłym okresie programowania
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Community-led local development w tym Podejście Leader w nowym okresie programowania Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
„Środa z Funduszami dla… społeczności lokalnych”
Organizacje pozarządowe jako partner w realizacji projektów.
Departament Rozwoju Regionalnego, Wydział Programowania Europejskiego
Organizacje pozarządowe jako beneficjent
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
l PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 – 2020, działanie do realizacji przez Samorząd Województwa Kujawsko – Pomorskiego.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Informacja na temat stanu przygotowania do wdrożenia RPO WKP ze szczególnym uwzględnieniem prac dot. Szczegółowego Opisu Osi Priorytetowych RPO.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Finansowanie podmiotów reintegracyjnych w perspektywie finansowej Katowice r. Śląski Kongres Centrów i Klubów Integracji Społecznej.
R EGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA ŚWIĘTOKRZYSKIEGO NA LATA G RZEGORZ O RAWIEC D EPARTAMENT P OLITYKI R EGIONALNEJ K IELCE,
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY WOJEWÓDZTWA MAZOWIECKIEGO NA LATA nowa perspektywa – nowe wyzwania, stan wdrażania.
ROZWÓJ LOKALNY KIEROWANY PRZEZ SPOŁECZNOŚĆ W PROJEKCIE RPO WOJ. KUJAWSKO – POMORSKIEGO NA LATA Barlinek, 1 październik 2013 roku.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Lokalna Strategia Rozwoju jako źródło funduszy wspierających włączenie społeczne na przykładzie Torunia Miejskie LGD.
Paczków dnia r..
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
Rozwój Lokalny Kierowany Przez Społeczność
LOKALNA STRATEGIA ROZWOJU LOKALNEJ GRUPY DZIAŁANIA „PARTNERSTWO W ROZWOJU” NA LATA GŁÓWNE ZAŁOŻENIA.
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Podejście Leader w latach :
„Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność”
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną

Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy okres programowania. Znaczące wzmocnienie wymiaru terytorialnego polityki Unii Europejskiej poprzez zastosowanie nowego instrumentu rozwoju - oddanie w ręce lokalnych społeczności możliwości decydowania o części działań ukierunkowanych na rozwój lokalny. RLKS będzie kontynuacją i rozwinięciem podejścia LEADER z perspektywy finansowej RLKS ma wspierać oddolne inicjatywy w sposób kompleksowy i zintegrowany.

Stosowanie instrumentu RLKS: 1.dobrowolne w przypadku polityki spójności (EFS i EFRR) i Wspólnej Polityki Rybackiej (EFMiR), 2.obligatoryjne dla Wspólnej Polityki Rolnej (min. 5% środków EFRROW). W ten sposób RLKS może być skierowany do różnego typu obszarów, nie tylko obszarów wiejskich. W ramach EFRROW podejście RLKS będzie wdrażane w PROW , natomiast w zakresie pozostałych funduszy, w zależności od decyzji samorządu województwa, w ramach RPO. Instrument RLKS daje możliwość realizacji operacji na różnego typu terytoriach: Na obszarach wiejskich z EFRROW (na obszarze całego kraju z wyłączeniem miast powyżej 20 tys. mieszkańców); Na obszarach rybackich z EFMiR; Oraz w zależności od decyzji poszczególnych samorządów województw na obszarze całego kraju z EFS i EFRR, przy czym na obszarach wiejskich i rybackich jako uzupełnienie wsparcia z EFRROW i EFMiR

Dopuszcza się realizację strategii jedno lub wielofunduszowych, przy zachowaniu zasady 1 LGD – I obszar – 1 LSR (wyjątek – obszary rybackie, gdzie możliwe dodatkowo strategie branżowe). W przypadku dużych miast istnieje możliwość realizacji RLKS na obszarze jednej gminy bądź na obszarach mniejszych niż gmina – w dzielnicach miast lub wydzielonych częściach dzielnic. W przypadku LGD na obszarach wiejskich i rybackich liczba ludności objęta LSR powinna wynosić od 30 tys. do 150 tys. mieszkańców i obejmować co najmniej dwie gminy. W przypadku LGD na obszarach miejskich minimalna liczba ludności powinna wynosić 20 tys. mieszkańców. Obszar LSR musi być spójny terytorialnie i mieć wystarczająco duży potencjał absorpcji środków przy jednoczesnym lokalnym charakterze.

Rodzaje projektów w ramach LSR: Projekty indywidualne składane do weryfikacji do Urzędu Marszałkowskiego przez beneficjentów innych niż LGD; Projekty parasolowe, w ramach których LGD organizuje konkursy na realizację mikroprojektów, zapewniając ich rozliczanie i odpowiadając przed Zarządem Województwa za prawidłowość wydatków i realizację wskaźników wskazanych w „parasolu”; Projekty „własne” LGD, wynikające z LSR.

Zakres wsparcia w ramach instrumentu RLKS: Wsparcie przygotowawcze – udzielane na etapie poprzedzającym wybór LSR, dotyczące zawiązywania partnerstwa bądź wzmacniania partnerstwa już istniejącego Realizacja operacji w ramach lokalnych strategii rozwoju (w ramach EFRROW): Szkolenia w zakresie podnoszenia kompetencji, aktywizacji zawodowej i reorientacji zawodowej indywidualnych odbiorców zgłaszających się do LGD; Zakładanie przedsiębiorstw, rozwój przedsiębiorczości, w tym przetwórstwa produktów rolnych; Tworzenie inkubatorów przetwórstwa lokalnego; Tworzenie i funkcjonowanie sieci w zakresie krótkich łańcuchów żywności; Tworzenie, rozwój i wyposażenie infrastruktury turystycznej i rekreacyjnej, przeznaczonej na użytek publiczny; Promowanie lokalnego dziedzictwa przyrodniczego, kulturowego i historycznego; Tworzenie, rozbudowa, wyposażenie infrastruktury społecznej (żłobków, przedszkoli, placówek dziennego pobytu osób starszych i niepełnosprawnych, instytucji kultury). Wdrażanie projektów współpracy (w ramach EFRROW) – projekty współpracy międzyterytorialnej i międzynarodowej LGD. Koszty bieżące – koszty związane z funkcjonowaniem LGD. Aktywizacja – wsparcie procesu aktywizacji ludności objętej LSR.

Rodzaje wsparcia w ramach instrumentu RLKS w RPO WK-P : 1.Odnowa społeczno-gospodarcza miejscowości. 2.Rozwijanie usług ukierunkowanych na wspieranie rodzin w wypełnianiu ról społeczno-wychowawczych, przezwyciężających indywidualne bariery poprzez finansowanie „Centrów dla rodzin”. 3.Wsparcie w zakresie tworzenia spółdzielni socjalnych oraz budowie sieci współpracy lokalnych podmiotów na rzecz rozwoju spółdzielni socjalnych. 4.Działania związane z pobudzaniem lokalnej przedsiębiorczości (w tym wsparcie inwestycyjne i rozwój inkubatorów przedsiębiorczości, budowanie postaw przedsiębiorczych oraz wsparcie doradczo-szkoleniowe dla osób planujących rozpoczęcie działalności gospodarczej).

Mechanizm wyboru grup lokalnych Podstawową rolę koordynacyjną nad LGD będzie pełnić Zarząd Województwa. Wybór LGD do realizacji LSR: wspólny komitet wybierający na poziomie regionalnym, w skład którego wchodzić będą przedstawiciele SW oraz społeczeństwa obywatelskiego. Oprócz wyboru LSR komitet będzie pełnił także rolę koordynacyjną wdrażania całości podejścia RLKS w województwie. W posiedzeniach komitetu będą mogli uczestniczyć przedstawiciele ministerstw właściwych dla rozwoju wsi oraz rozwoju regionalnego. Komitet wybierający będzie mógł być wspierany komitetem doradczym, złożonym z ekspertów.

Dziękuję za uwagę