Zarządzanie informacją w administracji publicznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
STOWARZYSZENIE – LGD „BĄDŹMY RAZEM”
JASTRZĘBIA GÓRA 2010 Przekształcenia do postaci mapy zasadniczej do postaci cyfrowej i utworzenia baz danych Karol Kaim.
1. Podstawy prawne: - ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r.  Prawo o stowarzyszeniach, (Dz.U j. t. z późn. zm.) - ustawa z dnia 25 czerwca 2010 r.
Organizacje pozarządowe
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
Akty stanu cywilnego.
Gałęzie prawa wewnętrznego
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Plan Informatyzacji Państwa na lata elektroniczna Platforma.
Rejestr Zakładów Opieki Zdrowotnej Jak z niego korzystać
Rozwój nowych technologii a prawo do sądu w świetle art
Cele Ustawy z dnia r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne i instrumenty ich osiągania.
Podstawy prawne informatyzacji administracji publicznej
Prawodawstwo w zakresie gospodarki odpadami
ORGANIZACJA POŻYTKU PUBLICZNEGO
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH
Elektroniczny Obieg Dokumentów i Elektroniczna Skrzynka Podawcza
PAŃSTWOWA INSPEKCJA SANITARNA
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
Tworzenie i organizacja banków
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
ZAKŁADANIE I PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI GOSPODARCZEJ
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
1.
Automatyczna wymiana zawiadomień z Sądami Rejonowymi w myśl Ustawy o Infrastrukturze Informacji Przestrzennej Mariusz Kasperkiewicz Jastrzębia Góra,
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zasady ogólne postępowania administracyjnego
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie
Zgłaszanie prac geodezyjnych
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Przygotowali: Anna Farion Dariusz Droździel
ZASADY PRAWA ADMINISTRACYJNEGO
Jak organizacja może sama „zarobić” na swoje działania – czyli o działalności odpłatnej i gospodarczej. Beata Matyjaszczyk Educare.
Podatek od nieruchomości
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Petycja Twoje Prawo.
Sfery ingerencji administracji
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
DOKUMENTACJA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH dr hab. Mariusz Jagielski
Stosowanie prawa Prawoznawstwo.
Zakres obowiązywania kpa
Procedura rejestracji firmy Przed zarejestrowaniem firmy, ale kiedy nabrała ona już określonych kształtów przedsiębiorca powinien:  zdecydować co będzie.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Planistyczne działania wspierające.
Technologie informacyjne w administracji publicznej
NAJWAŻNIEJSZE AKTY PRAWNE WYKONAWCZE DO USTAWY Z 29 SIERPNIA 1997 ROKU O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH.
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły, akty.
Łączenie pism w sprawy, pisma nie tworzące akt spraw
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Rządowa administracja zespolona w administracji
Samorządowa Elektroniczna Platforma Informacyjna (SEPI) Kompleksowe rozwiązanie służące do udostępniania informacji i usług publicznych.
Rejestry dłużników – likwidacja Rejestru Dłużników Niewypłacalnych, utworzenie Krajowego Rejestru Zadłużonych sędzia Aneta Komenda.
REJESTRACJA PRZEDSIĘBIORCÓW
Ogólne wiadomości o prawie rzeczowym
Art. 87 ust. 2 Konstytucji Źródłami powszechnie obowiązującego prawa Rzeczypospolitej Polskiej są na obszarze działania organów, które je ustanowiły,
Technologie informacyjne w administracji publicznej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
NAUKA ADMINISTRACJI mgr Karina Pilarz.
Zapis prezentacji:

Zarządzanie informacją w administracji publicznej Wykład 5 Zarządzanie informacją w administracji publicznej

Rejestr publiczny Jednym z wielu obowiązków administracji publicznej jest tworzenie różnego rodzaju rejestrów i ewidencji. Związane jest to także z aktywnością całego społeczeństwa i aktywnością administracji. Rejestry obejmują swoim zakresem każdą dziedzinę życia oraz każdy dział administracji publicznej. Nazwy rejestrów odpowiadają często odpowiednim dziedzinom aktywności administracji, poczynając od rejestracji stanu cywilnego, kończąc np. na rejestrach statków. Rejestry stanowią ogromne źródło informacji istotnych zarówno dla obywateli, jak i przede wszystkim dla państwa i jego administracji, ale żeby spełniały swoją rolę, powinny być dostępne i jawne. Często spełniają rolę wszystkowidzącego i wiedzącego „nadzorcy” nad życiem społecznym i gospodarczym.

Rejestr publiczny Rejestrem publicznym jest zbiór informacji o osobach, rzeczach lub prawach, utworzony zgodnie z przepisami prawa obowiązującego, które określają tryb jego utworzenia, kompetencje rzeczowe i miejsce organu rejestrowego, zasady formalnoprawne jego działania oraz obowiązek bądź uprawnienie osób fizycznych, osób prawnych lub innych jednostek organizacyjnych do przedkładania temu organowi określonych informacji. W ustawie o informatyzacji rejestr publiczny został określony jako rejestr, ewidencja, wykaz, lista, spis albo inna forma ewidencji służąca do zadań publicznych, prowadzony przez podmiot na podstawie odrębnych przepisów ustawowych oraz utworzony zgodnie z przepisami prawa obowiązującego.

Rejestr publiczny Analizując poszczególne fragmenty definicji rejestru publicznego, zawartej w ustawie o informatyzacji, próba odrębnego wskazania definicji ewidencji, wykazu, listy i rejestru urzędowego pokazuje fakt nadawania tym terminom różnych znaczeń w języku prawnym, wzajemnego nakładania się tych pojęć i braku uzgodnionego stanowiska doktryny. Rejestry są: publiczne, co oznacza, że oprócz organów administracji państwowej korzystają z nich osoby prywatne jawne, czyli dostęp do niego oprócz organu rejestrowego mają co najmniej osoby, których rejestr dotyczy, oraz inne organy władzy publicznej.

Rejestr publiczny Rejestr publiczny jest to instytucja, w której organ rejestrowy o charakterze publicznym, czyli organ władzy państwowej lub organ samorządu terytorialnego, utworzony zgonie z przepisami Konstytucji i innych ustaw, albo inny podmiot wykonujący tzw. funkcje zlecone administracji, prowadzący oficjalny zbiór danych, kontroluje treść zgłoszonych informacji lub dokumentów w ten sposób, że: może zażądać wprowadzenia do nich określonych zmian może samodzielnie dokonywać interpretacji złożonych dokumentów, może odmówić publicznego ujawnienia informacji lub dokumentów ze względu na ich treść

Rejestr publiczny Prowadzenie rejestru i ujawnienie zawartych w nim danych zazwyczaj rodzi skutki prawne zarówno dla osoby, której wpis dotyczy, jak i dla organu rejestrowego. Z rejestrem mamy do czynienia wtedy, gdy publiczne zgłoszenie i ujawnienie określonych danych jest warunkiem skuteczności czynności prawnej, np. powstania osoby prawnej, powstania prawa rzeczowego, albo warunkiem legalności podjęcia określonej działalności. Przyjęcie, utrwalenie, a następnie ujawnienie informacji zawartych w rejestrze, co do zasady następuje w drodze decyzji odnoszącej się do określonych faktów lub osób ujawnionych w rejestrze. Czasami jednak zarejestrowanie stanowi jedynie czynność organu administracji publicznej stanowiącą wykonanie wcześniej podjętej decyzji, której obowiązek wykonania wynika z przepisów prawa, np. udzielenie zezwolenia.

Rejestr publiczny Podmiot publiczny prowadzący rejestr publiczny jest obowiązany prowadzić ten rejestr w sposób zapewniający spełnianie minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych, w przypadku gdy działa on przy ich użyciu. Ponadto powinien prowadzić ten rejestr zgodnie z minimalnymi wymaganiami dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w formie elektronicznej oraz umożliwić dostarczanie informacji do tego rejestru, a także udostępnianie informacji z tego rejestru drogą elektroniczną, w przypadku gdy działa on przy użyciu systemów teleinformatycznych. Obowiązek obligatoryjnego prowadzenia rejestrów publicznych przy użyciu systemów teleinformatycznych został nałożony na organy administracji rządowej. Wymóg ten ma zostać spełniony do 1 stycznia 2011 r. W zakresie niezbędnym do realizacji zadań publicznych, podmiot prowadzący rejestr, udostępnia nieodpłatnie dane z tego rejestru podmiotowi publicznemu albo podmiotowi niebędącemu podmiotem publicznym, realizującym zadania publiczne na podstawie odrębnych przepisów.

po pierwsze, zasoby rejestrowe zostały sfinansowane przez obywateli, Rejestr publiczny Informacje zawarte w rejestrach powinny być udostępnione nieodpłatnie, gdyż, po pierwsze, zasoby rejestrowe zostały sfinansowane przez obywateli, po drugie, systemy informatyczne, w których funkcjonuje większość rejestrów, również zostały utworzone z pieniędzy podatników, Po trzecie, co roku płacimy podatki (w tym na rejestry i ich utrzymywanie) i, po czwarte, dlaczego jeszcze raz podatnicy muszą płacić za informacje z rejestrów, które finansują wraz z całą administracją publiczną.

Rejestr publiczny Zmiana i uproszczenie mają nastąpić wraz z przeniesieniem na platformę elektroniczną wszystkich rejestrów publicznych. Jednocześnie elektroniczne aktualizowanie informacji znacznie obniża koszty rejestru, a co za tym idzie – uruchamia możliwość nieodpłatności dostępu do zawartej w rejestrach wiedzy.

Budowany jest także nowy rejestr PESEL2, CEiIDG. Rejestr publiczny Od 1995 r., gdy rozpoczęły się prace nad informatyzacją rejestrów sądowych, powstawały kolejne, oprócz KRS, elektroniczne rejestry, np. Rejestr Zastawów oraz elektroniczna księga wieczysta, która zastępuje dotychczasowe księgi papierowe. Jednolity rejestr ksiąg wieczystych umożliwia weryfikację wpisów w księgach z systemami PESEL, REGON oraz ewidencją gruntów i budynków. W związku z przewidywanymi zmianami w ustawie o KRS wprowadzony zostanie dostęp elektroniczny do wydziałów KRS. Planuje się także utworzenie Elektronicznego Katalogu Dokumentów Spółek. Budowany jest także nowy rejestr PESEL2, CEiIDG.

Wymiana informacji Zgodnie z art. 16 ustawy o informatyzacji podmiot publiczny, organizując przetwarzanie danych w systemie teleinformatycznym, jest obowiązany zapewnić możliwość przekazywania danych również w postaci elektronicznej przez wymianę dokumentów elektronicznych związanych z załatwianiem spraw należących do jego zakresu działania, wykorzystując informatyczne nośniki danych lub środki komunikacji elektronicznej.