FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVIII wiek– pocz. XX wieku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FENOMENOLOGIA jeden z najważniejszych nurtów XX wieku.
Advertisements

czyli Wprowadzenie do filozofii
Dzieje świętego Franciszka
Wartość …. Oznacza że, coś jest cenne i godne pożądania oraz co stanowi (albo być powinno) przedmiot szczególnej troski oraz cel ludzkich dążeń, a także.
Bóg bliski - Bóg Objawienia - Bóg Miłości
Materiały pochodzą z Platformy Edukacyjnej Portalu
Konstruktywizm.
Tradycja europejska stworzyła sześć wielkich teorii etycznych:
Największą zasługą Lockea jest sformułowanie podstawy filozoficznej i ideowej pod całą epokę oświecenia; nada jej charakter skrajnego empiryzmu w połączeniu.
Trzy główne wymiary etyki chrześcijańskiej to:
Podstawowe prawa i wolności człowieka
Humea krytyka pojęć przyczynowości i substancji Andrzej Łukasik Instytut Filozofii UMCS
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW Wybrane problemy socjologii etniczności (nr 15): Zakończenie i podsumowanie.
TEORIA PUBLICZNEGO WYBORU
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
RACJONALNOŚĆ W EKONOMII
Podstawy socjologii- wykład II
Podstawy socjologii- wykład II
,, Życie i twórczość Henryka Sienkiewicza’’ przygotowała Janina Daniel
Motyw śmierci w średniowieczu
Skąd pochodzą zasady moralne?
Kulturapojęcie i problem
APOLLIŃSKOŚĆ I DIONIZYJSKOŚĆ.
Filozoficzna teoria zmienności i rozwoju
Fundamenty kultury europejskiej
Sofiści.
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVI-XIX wiek cz. VIII
Geneza, przedmiot i funkcje filozofii
Materializm a idealizm
Pojęcie filozofii Etymologia (greka antyczna): phileo – kocham, miłuję i sophia – mądrość, wiedza philosophia - umiłowanie mądrości.
Małgorzata Trzcielińska
PODSTAWY PRAWOZNAWSTWA
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
Miłość.
Przyrzeczenie harcerskie
FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVII-XVIII WIEK
ŚREDNIOWIECZE- EPOKA KONTRASTÓW
Wiek XVIII – wiek Oświecenia. „Sapere aude
WCZESNA FILOZOFIA NOWOŻYTNA XV-XVII wiek HISTORIA ETYKI (HISTORIA FILOZOFII)
SZEŚĆ ZASAD REALIZMU POLITYCZNEGO
Światowy dzień filozofii
OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIASTRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH MIEJSKICH OGÓLNE ZASADY OPRACOWYWANIA STRATEGII ZRÓWNOWAŻONEGO ROZWOJU W GMINACH.
Grek Zorba reż. Michael Cacoyannis Grecja 1964
Wartości w życiu człowieka
Stanisława Ossowska Duchowość w działaniu Otwarte Spotkania Czwartkowe – Nadarzyn, 1 września 2005.
WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA z siedzibą w Rzeszowie 11 WYŻSZA SZKOŁA INFORMATYKI.
Baruch Spinoza ( ) „Najszlachetniejszy i najbardziej godny miłości z wielkich filozofów” (B. Russell). Narzucił całej filozofii metodę matematyczną.
Max Weber o Genezie Kapitalizmu
Czyn ludzki - Istota czynu ludzkiego
Wiek XVIII – wiek oświecenia, wiek rozumu. „Sapere aude
BENEDYKT XVI KATECHEZA W CZASIE AUDIENCJI GENERALNEJ 11 MAJA 2011 R. O MODLITWIE.
Wykład nr 2 Wielkie pytania filozoficzne
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
Psychologiczna teoria prawa Leona Petrażyckiego
Hermeneutyka i hermeneutyczne ujęcie prawa
Dobro publiczne (dobro wspólne) – – ujęcie teorii klasycznej i pola nowelizacji (komunikat) dr hab. inż. Janusz Zawiła-Niedźwiecki
Etyka Patrycja Zalewska.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
SYMBOLIZM.
Dzieło modernizmu. Ramy czasowe początek 1891 r. wydanie I tomu poezji Kazimierza Przerwy-Tetmajera koniec 1918 r. odzyskanie przez Polskę niepodległości.
Jak poznać Ks. Bosko? I Część.  Czy ja dobrze Go znam?  Jakie mam o Nim wyobrażenie?
Etyka – AKSJOLOGIA Dlaczego wartości?!.
Wprowadzenie do filozofii
H.L.A. Hart uważał, iż pod terminem „pozytywizm” kryje się we współczesnej literaturze brytyjskiej i amerykańskiej zbiór następujących twierdzeń:
Kodeks etyczny nauczyciela
Etyka zawodów prawniczych
KARTEZJUSZ i PASCAL
Materiały dla studentów NSP
Rozwój emocjonalny i społeczno-moralny przedszkolaka
Zapis prezentacji:

FILOZOFIA NOWOŻYTNA XVIII wiek– pocz. XX wieku Historia etyki (z elementami historii filozofii)

Fryderyk Nietzsche (1844-1900)

Główne (wybrane) dzieła: De Laertii Diogenis fontibus 1868/1869 Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm 1872 Niewczesne rozważania 1873–1876 Ludzkie, arcyludzkie 1878–1879 Wiedza radosna 1882–1887 To rzekł Zaratustra 1883–1885

Poza dobrem i złem 1886 Z genealogii moralności 1887 Zmierzch bożyszcz, czyli jak się filozofuje młotem, 1888 Antychrześcijanin. Przekleństwo chrześcijaństwa 1888 Ecce homo 1888 Wola mocy. Studia i fragmenty 1901

Nietzsche, z wykształcenia filolog klasyczny, przez jakiś czas profesor języka greckiego i literatury na uniwersytecie w Bazylei, poza fascynacją antykiem, studiami teologicznymi i filozoficznymi, interesował się muzyką.

W filozofii pozostawał pod wpływem Artura Schopenhauera, z którym polemizował i Fryderyka Albertą Langego (Historia materializmu i krytyka jego znaczenia dla teraźniejszości 1866).

Jeśli idzie o sposób ujmowania kultury pozostawał pod wpływem Jacoba Burckhardta (Kultura odrodzenia we Włoszech 1860). Początkowo widoczna idealizacja greckiego antyku i uznanie pozytywnej roli religii w kulturze.

Kultura – jedność stylu artystycznego we wszystkich przejawach życia narodu. Rdzeń kultury: twórczość artystyczna. Kultura pełni funkcję integrującą w stosunku do narodu. Cel historii: pojawianie się genialnych twórców kultury.

dionizyjskiego i apollińskiego. Tragedia stanowi syntezę i pogodzenie W dziele Narodziny tragedii albo Grecy i pesymizm (1872) odchodzi od metody stosowanej przez filologów klasycznych i przedstawia interpretację greckiej kultury jako zdeterminowanej przez ścieranie się dwóch żywiołów: dionizyjskiego i apollińskiego. Tragedia stanowi syntezę i pogodzenie tych żywiołów

Żywioł dionizyjski: wzruszenie, upojenie, nastrój, samozapomnienie, tendencje anarchistyczne, brak idei wyższego sensu życia (muzyka, poezja liryczna, zrodzone z pieśni i chóru satyrów, który stanowił początki tragedii).

Żywioł apolliński: zdolność tworzenia fikcji, pozoru, kreacja, dążenie do harmonijnych wizji i obrazów, zasada indywidualizacji, utrwalania instytucji politycznych (eposy Homera).

Konsekwencje tej tezy to odrzucenie: dualizmu metafizycznego Teza „Bóg umarł” to stwierdzenie odnoszące się do procesu sekularyzacji społeczeństw zachodnich. Konsekwencje tej tezy to odrzucenie: dualizmu metafizycznego transcendentnej podstawy wartości obiektywności poznania i prawdy.

Skutkiem negacji istnienia Boga jest nihilizm: bierny - niemożliwość ustalenia obiektywnego systemu wartości (buddyzm) czynny - odrzucenie wszelkich wartości obiektywnych. Wartości istnieją w otaczającej rzeczywistości. a nie poza nią. Nietzsche opowiada się za nihilizmem czynnym.

Życie – cała rzeczywistość jako ogół nieuporządkowanych działań i przemian. Człowiek jest częścią życia i nie ma wobec niego dystansu. Życie jest poza dobrem i złem. Śmierć jest częścią życia. Wszystko jest naturalne.

Wola mocy Za dążeniami ludzkimi kryje się wola mocy. Na tej drodze możliwe jest demaskowanie „przesądów” (dążenia do szczęścia, dobra, poświęcenia i innych ideałów) jalo przejawów woli mocy. Jest ona istotą życia.

Wola mocy to dążenie do panowania. Wola życia to dążenie do przetrwania.

Wola mocy wyraża się w formułowaniu ideałów i wartości Wola mocy wyraża się w formułowaniu ideałów i wartości. Człowiek jest twórcą wartości. Silna wola mocy: tworzenie nowych ideałów. Słaba wola mocy: wiara w obiektywizm nauki, w sztukę dla sztuki.

Tragiczność życia ludzkiego polega na tworzeniu nowych ideałów i niszczeniu starych. Z tym wiąże się koncepcja wiecznych nawrotów (nawiązanie do Heraklita i stoików) w związku z niewyczerpalnością energii przenikającej życie.

Dwa rodzaje moralności: Moralność dostojna - świadome, spontaniczne tworzenie wartości i norm przez ludzi silnych (nadczłowiek) przepojonych etosem rycerskim, arystokratycznym. Dostojni udzielają pomocy innym, dochowają przyjaźni, walczą z wrogami Ich nastawienie jest egoistyczne. Oczekują, iż inni podporządkują się im.

Posługują się dychotomicznym systemem wartości wyrażającym ich dominującą pozycję: dobre vs. liche dostojne vs. mierne silne vs. słabe

Moralność niewolnicza – zmierza do zabezpieczenia interesów masy słabych, pochwala współczucie, litość, pokorę i serdeczność.

W moralności niewolniczej przejawia się resentyment, czyli uczucie zawiści i zazdrości. Jest on udziałem ludzi o słabej woli mocy. Ma naturę reaktywną. Wyraża się w sprzeciwie i negacji tego, co samoistne i niezależne.

Resentyment przeciwstawia się temu, co rzeczywiste, kreuje świat nierzeczywisty, urojony, nieosiągalny ideał. Resentyment jest podłożem różnych koncepcji etycznych o charakterze represyjno-restrykcyjnym: ascetyzmu i altruizmu.

Immoralizm Trzy etapy w sposobie oceny wartości czynów: przedmoralny – ocena skutków moralny – ocena intencji czynu immoralny – ocena działalności jednostki, w której ujawnia się wola mocy. (Z. Kuderowicz, Nietzsche, Warszawa 1976)