PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Założenia teoretyczne budowy sieciowych produktów turystyki wiejskiej oraz proces ich komercjalizacji Tworzenie wspólnej oferty turystycznej pod hasłem:
Advertisements

Kongres Uzdrowisk Polskich Muszyna r
Działalność Akademii Trzeciego Wieku w Wyższej Szkole Nauk Humanistycznych i Dziennikarstwa.
Podstawy Turystyki Wykład
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Potencjał produktu turystycznego
Znaczenie agroturystyki dla rozwoju regionu
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
KONFERENCJA n.t. „Projekt CALYPSO w Polsce
Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
Zarządzanie przedsiębiorstwem turystycznym
  Badanie wykonane przez Wyższą Szkołę Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego BADANIE PRZYJAZDOWEGO.
Podstawy Turystyki/Wykład
PODMIOTY UCZESTNICZĄCE W ZARZĄDZANIU PRODUKTEM ORT
Turystyka jako zjawisko społeczno-gospodarcze
TURYSTYKA. Program spotkania Przedmioty wsparcia, możliwości uzyskania dofinansowania ze środków Unii Europejskiej w ramach PIW INTERREG IIIA.
PODSTAWY TURYSTYKI DEFINICJA TURYSTYKI
Problemy turystyki w województwie podkarpackim Brak markowych produktów turystycznych Przeciętna oferta turystyczna, znacznie poniżej możliwości regionu.
Województwo pomorskie –
Czy ksm-owicz to wolontariusz i w jaki sposób?
BIURA PODRÓŻY OPRACOWAŁA: D.DUNIEWICZ-KUFEL
Technik Obsługi Turystycznej
Rodzaje turystyki na świecie
KLASYFIKACJA RUCHU TURYSTYCZNEGO Iwona Barć, Ewelina Turoń
Migracja.
Przygotowała: Iuliia Posternak 6LTD(45486)
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
wyjazdów turystycznych
Produkty turystyki uzdrowiskowej
OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Turystuka Weekendowa.
Turystyka krajoznawcza
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
PROGRAMOWANIE I OBSŁUGA RUCHU TURYSTYCZNEGO ćwiczenia
Produkt uzdrowiskowy.
Instytut na rzecz Ekorozwoju
Badanie ruchu turystycznego w województwie śląskim w 2013 roku
1 Priorytet 2 Rozwój społeczności lokalnej na obszarze pogranicza INTERREG IIIA Czechy – Polska.
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
ZESPÓŁ SZKÓŁ SAMOCHODOWYCH
OTOCZENIE NATURALNE PRZEDSIĘBIORSTWA TURYSTYCZNEGO I JEGO ELEMENTY
Produkt przedsiębiorstwa
Turystyka zrównowa ż ona. Turystyka- zjawisko przestrzennej ruchliwości ludzi, które związane jest z dobrowolną zmianą miejsca pobytu, środowiska i rytmu.
POPYT TURYSYTCZNY. Jest to suma dóbr turystycznych, usług i towarów, które turyści są skłonni nabyć przy określonym poziomie cen.
Turystyka zrównoważona
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Województwo Zachodniopomorskie
Dr inż. Ewa Mazurek-Krasodomska
TURYSTYKA ZRÓWNOWAŻONA
Sprawozdanie z realizacji Planu działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata Grupa robocza ds. KSOW Warszawa, r. „Europejski.
Turystyka motywacyjna
„LUDZIE DLA TURYSTYKI” – ROZWÓJ MAZOWIECKICH KADR NA RZECZ ROZWOJU GOSPODARKI TURYSTYCZNEJ W REGIONIE Warszawa, 26 lutego 2015 WARSZAWA_09_12_2015 Projekt.
Ministerstwo Sportu i Turystyki Strategia rozwoju turystyki na lata Projekt Elżbieta Wyrwicz Departament Turystyki Ministerstwo Sportu i Turystyki.
Turystyka polonijna - stan i perspektywy rozwoju Teresa Buczak.
Rotary eLearning Center- Community Service MIĘDZYNARODOWA WYMIANA MŁODZIEŻY PROGRAM ROTARY YOUTH EXCHANGE (RYE)
Ruch turystyczny w Krakowie w 2014 roku Kraków grudzień 2003 dr Krzysztof Borkowski Kraków, listopad 2014.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
Badania regionalne ruchu turystycznego jako podstawa nowej regionalizacji turystycznej Polski Stanisław Liszewski Bogdan Włodarczyk Instytut Geografii.
OCZEKIWANIA I MOŻLIWOŚCI WSPÓŁPRACY POMIĘDZY BRANŻĄ TURYSTYCZNĄ I POT W ZAKRESIE PROMOCJI NA WYBRANYCH RYNKACH Warszawa
Trendy rozwoju turystyki w świetle danych statystycznych.
Cel konferencji. BADANIA JAKOŚCIOWE BADANIA ILOŚCIOWE.
Ewa Dziedzic Katedra Turystyki SGH Potrzeby i luki informacyjne u podmiotów zarządzających turystyką.
Dr Małgorzata Pasławska Pedagogika czasu wolnego.
Stan turystyki biznesowej w Polsce. Turystyka w Polsce – turystyka przyjazdowa.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
E-turystyka w sektorze publicznym
Adam Pawlicz Uniwersytet Szczeciński
Turystyka zrównoważona
Zapis prezentacji:

PODSTAWY TURYSTYKI ćwiczenia Prowadzący: mgr Łukasz Stokłosa Rok akademicki 2012/2013

Ruch turystyczny Ruch turystyczny według Międzynarodowej Akademii Turystyki: „… podróże podejmowane dla przyjemności, wypoczynku lub leczenia – pieszo lub jakimkolwiek środkiem komunikacji. Do ich zakresu nie należą więc podróże w celach zarobkowych ani w celach zmiany miejsca stałego zamieszkania (osiedlania się)”. Ruch turystyczny wg W. Gaworeckiego: „Społeczno-ekonomiczne zjawisko ruchu turystycznego jest tworzone przez zbiór podróżnych motywowanych różnymi celami natury społeczno-kulturowej i zawodowej, które zamierzają oni osiągnąć po czasowym i dobrowolnym opuszczeniu miejsca stałego zamieszkania w kraju lub za granicą.”

Kryteria podziału turystyki Kryterium motywacji lub grup motywacji motywacje rodzaje turystyki fizyczne - wypoczynek, - leczenie, - sport turystyka wypoczynkowa, turystyka lecznicza, turystyka sportowa (również pasywna) psychiczne - ucieczka od codziennej izolacji, rozrywka, pęd do przeżyć - turystyka nastawiona na wrażenia, przeżycia, np. turystyka oświatowa, wypoczynkowa, klubowa interpersonalne odwiedziny krewnych, przyjaciół i znajomych, życie towarzyskie, kontakty społeczne, eskapizm (ucieczka do natury, oderwanie się od rzeczywistości turystyka rodzinna, turystyka klubowa lub nastawiona na przeżycia, np. turystyka kempingowa kulturalne poznanie innych krajów i regionów, zainteresowanie sztuką, podróże motywowane religią - turystyka oświatowa, kształcąca prestiżowe - rozwój osobowości, chęć bycia uznanym i szanowanym - turystyka kongresowa, biznesowa, turystyka nastawiona na przeżycia

Kryteria podziału turystyki Kryterium motywacji z punktu widzenia osób kreujących popyt Turystyka wypoczynkowa: Wypoczynek w pobliżu miejsca zamieszkania oraz wypoczynek w czasie urlopu w celu regeneracji sił fizycznych i psychicznych, Wypoczynek w uzdrowiskach z wykorzystaniem czynników naturalnych (woda, klimat itp.) Turystyka kulturalna: Turystyka poznawcza, Turystyka alternatywna, Turystyka pielgrzymkowa (religijna); Turystyka towarzyska: Turystyka rodzinna, Turystyka klubowa;

Kryteria podziału turystyki Turystyka sportowa Turystyka związana z aktywnym lub pasywnym sportem; Turystyka związana z gospodarką: Podróże w interesach, Uczestnictwo w kongresach, Uczestnictwo w targach i wystawach, Turystyka motywacyjna (wyjazd jako premia otrzymana od przedsiębiorstwa); Turystyka związana z polityką: Turystyka dyplomatów i uczestników konferencji, Turystyka związana z uroczystościami politycznymi.

Kryteria podziału turystyki Podział według cechy zasadniczej, z punktu widzenia podmiotu turystyki cecha forma turystyki liczba uczestników indywidualna, zbiorowa (grupowa, klubowa, masowa, rodzinna) wiek uczestników młodzieżowa seniorów czas pobytu krótkopobytowa (np. krótkoterminowe podróże w interesach, wycieczki jednodniowe, turystyka weekendowa) długoterminowa (np. urlopowa, uzdrowiskowa) pora roku letnia, zimowa, w szczycie sezonu lub międzysezonowa rodzaj zakwaterowania hotelowa parahotelowa (drugie mieszkania, kempingi, apartamenty)

Kryteria podziału turystyki cecha forma turystyki środek transportu koleją, autokarem, samochodem, statkiem, jachtem, samolotem, piesza oddziaływanie na bilans płatniczy zagraniczna przyjazdowa (aktywna) zagraniczna wyjazdowa (pasywna) rodzaj finansowania socjalna, kredytowana lub finansowana przedpłatami zakres oddziaływania urzędowego swobodna lub reglamentowana aspekt socjologiczny luksusowa, ekskluzywna, tradycyjna, młodzieżowa, seniorów, socjalna sposób zorganizowania podróży indywidualna (zorganizowana lub nie przez biuro podróży), „ryczałtowa” (organizator oferuje pakiet usług związanych z podróżą i pobytem za zryczałtowaną cenę) zachowanie się w podróży „rozumna”, „oświecona”

Kryteria podziału turystyki Kryterium pochodzenia turysty turystyka krajowa lub regionalna – podróże mieszkańców po własnym kraju lub jego regionie albo podróże po grupie krajów, turystyka przyjazdowa – przyjazdy do danego kraju osób mieszkających stale gdzie indziej, turystyka wyjazdowa – wyjazdy mieszkańców danego kraju za granicę. Łącząc ze sobą w różny sposób powyższe formy turystyki, można otrzymać następujące jej kategorie: turystyka wewnątrzkrajowa – turystyka krajowa i zagraniczna przyjazdowa, turystyka narodowa – turystyka krajowa i zagraniczna wyjazdowa, turystyka międzynarodowa – turystyka zagraniczna przyjazdowa i wyjazdowa.

Wybrane rodzaje turystyki Turystyka krajoznawcza Turystyka kwalifikowana Turystyka zdrowotna Turystyka motywacyjna Turystyka biznesowa Turystyka kongresowa Turystyka etniczna Turystyka alternatywna Turystyka kulturalna Turystyka wiejska Turystyka religijno-pielgrzymkowa Turystyka weekendowa

Zagadnienia do przygotowania w formie prezentacji: Potrzeby i motywacje wyjazdów turystycznych Polityka turystyczna państwa Turystyka krajoznawcza Turystyka kwalifikowana Turystyka zdrowotna Turystyka w interesach (Turystyka motywacyjna, biznesowa, kongresowa) Turystyka etniczna Turystyka alternatywna Turystyka kulturalna Turystyka wiejska (z wyodrębnieniem agroturystyki) Turystyka religijno-pielgrzymkowa