Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Niedaleko Koronowa, przy drodze krajowej nr 25 położona jest niezwykle malownicza miejscowość będąca polską stolicą truskawek - Buszkowo, w której od.
Advertisements

Reforma wychowania fizycznego – mity a rzeczywistość
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Ocena jakości pracy Doradcy zawodowego CEN w Białymstoku.
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Analiza SWOT.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
Biznesplan.
Mazowiecka Wojewódzka Komenda Ochotniczych Hufców Pracy Ochotniczych Hufców Pracy.
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola szkoły ponadgimnazjalnej w procesie przygotowania ucznia do życia we współczesnym społeczeństwie Jerzy Fraś.
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
w praktyce pedagogicznej
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman Szkolny Ośrodek Kariery prowadzony przez doradcę zawodowego panią Annę Uchman.
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Planowanie rozwoju placówki oświatowej Planowanie rozwoju placówki oświatowej.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Aleksandra Popławska Marta Pawłowska
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli pt.: Akcja KŁADKA
Nasza koncepcja. Nasz zespół gorliwie myślał nad kierunkiem naszych działań. W naszych głowach powstało wiele pomysłów. A my wybraliśmy ten najlepszy,
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
Rok Niniejsza prezentacja dotyczy realizacji części projektu „Otwórz się na siebie” wdrażanego przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Badanie potencjału województwa pomorskiego w zakresie zróżnicowania.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Europejskiego Funduszu Społecznego Białystok, 26 października 2011 r. „Na czym polega logika projektu.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Debata z udziałem dyrektorów szkół i placówek oświatowych maj/czerwiec 2016 r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Studiuj Zarządzanie – to praca z ludźmi
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Przykłady dobrych praktyk
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Firma Bit&Bajt została założona w listopadzie 2014 roku.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Budowa planu strategicznego – formułowanie celów.
Zapis prezentacji:

Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą się cele i szczegółowe plany ich realizacji.

Kreując wizję absolwenta, często podaje się spis jego pożądanych cech: Wszechstronnie wykształcony; Radzący sobie w trudnych sytuacjach życiowych; Przygotowany do świadomego wyboru zawodu; Potrafiący współdziałać w zespole; Twórczy, asertywny, świadomy.

Można też zrobić to inaczej: W jakich zachowaniach pożądane cechy powinny się ujawniać; Jaką wiedzę i jakie umiejętności powinni posiadać absolwenci; Jaki procent z nich powinien przechodzić do dalszych etapów kształcenia; W jakich rolach społecznych powinni realizować się w przyszłości.

Poza sylwetką absolwenta, wizja powinna odnosić się do oferty edukacyjnej placówki, czyli: Programu wychowawczego; Zajęć obowiązkowych i dodatkowych; WSO i PSO; Działalności opiekuńczej i profilaktycznej; Koncepcji współdziałania ze środowiskiem; WDN Modernizacji bazy; Specyficznych obszarów i form pracy placówki.

Obszary rozwojowe: Rozwój programowy; Rozwój jakościowy; Rozwój organizacyjny; Rozwój infrastruktury.

Tymczasem sprawami priorytetowymi są: Program wychowania; Oferta edukacyjna (zajęcia obowiązkowe i dodatkowe); Baza; Horyzonty czasu.

Dzięki wizji możemy: Wywołać napięcie twórcze; Silnie motywować do działania; Nastawiać pozytywnie; Orientować na efekty, które pragniemy uzyskać; Skupić uwagę na tym, co prowadzi do jej urzeczywistnienia; Ograniczyć narzekanie na codzienność.

Czym jest misja? Misja placówki oświatowej jest jej organizacyjnym samookreślaniem się- przesłaniem dotyczącym tego, czym będziemy się kierować w codziennych działaniach prowadzących do urzeczywistnienia wizji. Konkretyzuje ona ogólny cel działania placówki. Odpowiada na pytanie o to, po co istnieje.

Dobrze sformułowana misja jest na tyle wyraźnie sprecyzowana, aby: Wywierała wpływ na zachowania poszczególnych osób w trakcie wykonywania zadań; Bardziej koncentrowała się na zaspokojeniu potrzeb „klienta” niż na produkcie lub usłudze; Wynikała z rzetelnej oceny mocnych i słabych stron organizacji; Odwoływała się do szans stworzonych przez wizję; Była realna i wykonalna; Była na tyle dynamiczna aby dopuszczała zmiany wynikające z dynamiki rynku.

Misja odgrywa w organizacji dwie funkcje: Zewnętrzną: Podmioty usytuowane w otoczeniu placówki („klienci”, udziałowcy i inni) zyskują informacje o jej wizerunku, profilu, wyznawanych wartościach, potrzebach środowiska, które zaspokaja. Wewnętrzną: Pracownicy otrzymują „busolę” ukierunkowującą ich decyzje i działania w konkretnych sytuacjach.

Jak sformułować cele prowadzące do urzeczywistnienia wizji i misji? Czym jest cel? To proste- jest zadaniem „osadzonym” na osi czasu.

Technika MOTTO+ MOTTO+ ierzalnykreślonyrafnyerminowysiągalny podany za pomocą pozytywnych stwierdzeń

Autorstwowizji Sytuacja, w jakiej powstaje wizja Korzyści On lub ona tworzona na szczycie struktury organizacji systemu edukacji i przekazana do realizacji „w dół”; tworzona na szczycie struktury organizacji systemu edukacji i przekazana do realizacji „w dół”; przekazywana przez dyrektora placówki jako zadanie do wykonania; przekazywana przez dyrektora placówki jako zadanie do wykonania; przejęta od bezpośredniego przełożonego, charyzmatycznego przywódcy. przejęta od bezpośredniego przełożonego, charyzmatycznego przywódcy. minimalne minimalne pewne, lecz krótkotrwałe.

Autorstwowizji Sytuacja, w jakiej powstaje wizja Korzyści Ja skromna, lecz samodzielnie stworzona wizja ; skromna, lecz samodzielnie stworzona wizja ; skromna, samodzielnie stworzona wizja, postrzegana jako element większej całości (na przykład wizji placówki oświatowej). skromna, samodzielnie stworzona wizja, postrzegana jako element większej całości (na przykład wizji placówki oświatowej). niewielkie na początku, ale dobrze rokujące na przyszłość niewielkie na początku, ale dobrze rokujące na przyszłość większe, z możliwością czerpania korzyści z wizji placówki większe, z możliwością czerpania korzyści z wizji placówki

Autorstwowizji Sytuacja, w jakiej powstaje wizja Korzyści My powstała w sytuacji zagrożenia; powstała w sytuacji zagrożenia; powstała w sytuacji pojawienia się pozytywnego wyzwania; powstała w sytuacji pojawienia się pozytywnego wyzwania; powstała w związku z pojawieniem się nowej placówki; powstała w związku z pojawieniem się nowej placówki; powstała w wyniku zapoczątkowania w placówce procesu planowania rozwoju. powstała w wyniku zapoczątkowania w placówce procesu planowania rozwoju. spore, lecz krótkotrwałe spore, lecz krótkotrwałe potencjalnie duże i długotrwałe potencjalnie duże i długotrwałe duże i długotrwałe duże i długotrwałe największe i najbardziej długotrwałe największe i najbardziej długotrwałe

Dziękuję za uwagę ! Dziękuję za uwagę !