Zarządzanie klasą a motywacja ucznia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
ocenianie, które pomaga się uczyć
Ocenianie kształtujące na lekcjach języka polskiego
Demokracja w szkole.
Nowoczesne technologie w polskiej edukacji
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
MOTYWACJA DZIECI I NAUCZYCIELI Monika Matuszczak
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Kształtowanie motywacji pracowników
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Jak z wykorzystaniem literatury prowadzić ciekawe zajęcia z uczniami realizujące zadania wychowawcze szkoły Bożena Prażmo, maj 2011 r.
Jak pomagać dziecku w nauce?
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocenianie kształtujące
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Ocenianie Kształtujące
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
CZYLI UWOLNIJ POTENCJAŁ
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
SZEŚCIOLATKI NA ZAJĘCIACH POZALEKCYJNYCH W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 21 im. WŁADYSŁAWA JAGIEŁŁY W KRAKOWIE ul. BATALIONU SKAŁA AK 12.
Prezentacja Prezentacja Dynamika pracy grupy 1.
Wykorzystywać dyktafony za zgodą nauczyciela do nagrywania lekcji.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Realizacja podstawy programowej poprzez różne formy aktywności w klasach I-III, cz.2 Aleksandra Klimza
Raporty semestralne dotyczące efektywności wdrażanych programów nauczania.
O programie Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i „Gazetę Wyborczą”. która promuje.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OPRACOWANIE WYNIKÓW ANKIET NAUCZYCIELI.
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Umiejętność obserwacji.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Ocenianie kształtujące w edukacji matematycznej i przyrodniczej
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
Sposoby motywowania dzieci do nauki
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
Nauczyciel – mentor, tutor, coach
CZYNNIKI RÓŻNICUJĄCE UCZNIÓW
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Anna Gościmska Antonina Telicka - Bonecka.  Wiedza z zakresu historii jest wymagana w zadaniach nieliterackich  Brak wiedzy z zakresu historii może.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Kurs - OK zeszyt.
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
prof. nadzw. dr hab. Anna Kožuh ania.kozuh.net
Co chcieliśmy osiągnąć?
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Kurs – OK zeszyt.
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Zarządzanie klasą a motywacja ucznia Clare Heaney: Dyrektor ds. Dydaktycznych

Zarządzanie klasą??

Czym jest zarządzanie klasą Skuteczna dyscyplina Bycie przygotowanym na zajęcia Motywowanie swoich uczniów Zapewnienie bezpiecznego i wygodnego środowiska nauki Budowanie poczucia własnej wartości swoich uczniów Bycie kreatywnym i obdarzonym wyobraźnią w codziennych lekcjach

Różne dla każdego… Dlaczego?? Style nauczaniaTeaching Styles Osobowość/Postawa Nie wszystkie strategie zarządzania są skuteczne dla każdego uczącego się Wypróbuj różne strategie i zobacz, która Ci pasuje najlepiej!!

ZADANIE PRZEDYSKUTUJ SPOSOBY, JAKIE MOŻESZ WYKORZYSTAĆ DO ZAPROJEKTOWANIA LEKCJI DLA UCZNIÓW Z RÓŻNYMI STYLAMI NAUKI. JAKIE STRATEGIE MOŻESZ WDROŻYĆ ABY WZIĄĆ ZARZĄDZANIE KLASĄ POD UWAGĘ? Przygotuj w grupach a potem przekaż klasie

DLACZEGO ZARZĄDZANIE KLASĄ JEST WAŻNE?? Satysfakcja i zadowolenie z nauczania zależą od poprowadzenia uczniów do współpracy Kwestie zarządzania klasą są jednymi z głównych trosk początkujących nauczycieli

Zasady skutecznego zarządzania klasą Radź sobie z uciążliwymi zachowaniami – miej przejrzysty kodeks postępowania Ucz uczniów aby zarządzali swoim własnym zachowaniem Skup uwagę na całej klasie Ukierunkowuj swoje instrukcje aby uczniowie wiedzieli, co się wydarzy Monitoruj wszystkie grupy – chodź dookoła Sali aby studenci byli zmuszeni zwracać uwagę Upewnij się, że sala jest wygodna i bezpieczna Zaplanuj więcej niż jesteś w stanie zrealizować, aby na zajęciach rzeczywiście była atmosfera nauki Utrzymuj stałe tempo Okazuj pewność siebie w swoim nauczaniu Spraw, żeby wymagania wobec klasy były przejrzyste i realistyczne i trzymaj się ich Bądź konsekwentny – wyznaczaj realistyczne cele Pracuj nad zaangażowaniem wszystkich studentów

ZASADY ZARZĄDZANIA KLASĄ Wywrzyj dobre pierwsze wrażenie Wejdź z entuzjazmem i pokaż, że jesteś podekscytowany byciem tam

NAUCZYCIEL JAKO DYREKTOR Siedzenie za biurkiem stwarza dystans między nauczycielem a uczniem Dostosuj się do ich poziomu podczas nauczania Wiedz jak pracować twarzą w twarz, nie odwracając się do klasy plecami

RADZENIE SOBIE Z UCIĄŻLIWYMI ZACHOWANIAMI Pozostań skupiony i spokojny Odpowiadaj zdecydowanie Przestrzegaj polityki i procedur szkoły Unikaj konfrontacji

KLUCZ DO DOBREGO ZARZĄDZANIA KLASĄ Używaj spójnych, jednoznacznych instrukcji i chwal wszelkie próby komunikacji Mów wyraźnie używając normalnego rytmu i wzorów angielskiego Używaj powtórek i pozawerbalnych wyrazów wsparcia Obserwuj i wchodź w interakcje aby ustalić, ile uczeń rozumie Daj uczniom czas na dostrojenie się do angielskiego – będą rozumieli więcej, niż będą w stanie wyartykułować Odwzorowuj poprawne konstrukcje

„Stary Sposób” – Zdominowany przez nauczyciela Nauczyciel mówi przez większość czasu Uczeń oczekuje, że nauczyciel będzie prowadził działania Nauczyciele stale przkazują ocenę postępów ucznia Ta strategia może działać, ale jest wyczerpująca

„Nowy Sposób” – Zogniskowany na uczniu Uczniowie pracują indywidualnie lub w parach/małych grupach Może nawet nad odmiennymi zadaniami i projektami!

DLACZEGO UŻYWAĆ NOWEGO SPOSOBU?? Uczniowie zwracają pilniejszą uwagę i lepiej się uczą od siebie nawzajem, kiedy ich postępy i procesy negocjacji znaczenia są bliżej zaadaptowane do wzajemnego poziomu możliwości Praca grupowa jest szczególnie skuteczna, ponieważ uczący się angielskiego jako języka obcego często niechętnie mówią w większych grupach

NIEKTÓRE WYZWANIA W ZARZĄDZANIU KLASĄ Uczniom ciężko jest uczestniczyć, bo nie chcą popełnić błędu Uczniowie nalegają na tłumaczenie każdego słowa Uczniowie wypowiadają się w swoim rodzimym języku Uczniowie mają różne poziomy zaangażowania Uczniowie nalegają na tłumaczenie każdego zdania na ich rodzimy język

Motywacja: Jak możemy podekscytować swoich uczniów?

ZADANIE ZAPROJEKTUJ PLAN STRATEGII, KTÓRYCH UŻYWASZ DO MOTYWOWANIA STUDENTÓW W KLASIE ZAPREZENTUJ GO GRUPIE

Motywacja w sali języka angielskiego jako drugiego języka Motywacja długo była głównym problemem dla większości nauczycieli angielskiego jako drugiego języka(ADJ) lub jako języka obcego(AJO). Motywacja w klasie ADJ/AJO jest jednym z najważniejszych czynników, ponieważ większość naszych studentów ma słabą motywację do nauki angielskiego. Dodatkowo, podczas gdy większość z nich ma mgliste pojęcie, że „angielski przyda mi się w przyszłości”, nie mają wyraźnego pojęcia co to znaczy, ani nie jest to zbyt silnym motywatorem; jest zbyt mgliste i zbyt odległe.

Pierwszy krok w poradzeniu sobie z problemem motywacji: nauczyciele muszą zrozumieć i docenić motywację w nauce języka. Według Williama Littlewooda (1987:53): “…motywacja jest krytyczną siła, która determinuje, czy uczeń w ogóle podejmie się zadania, jak dużo energii mu poświęci i jak długo wytrwa. To jest złożonym zjawiskiem i składa się z wielu składników: popęd jednostki, potrzeba osiągnięcia i sukcesu, ciekawość, pożądanie stymulacji i nowego doświadczenia. Te czynniki odgrywają rolę w każdego rodzaju sytuacji nauki.”

Zasadnicze sposoby motywowania uczniów w klasie Właściwie używaj pracy w parach lub pracy grupowej. Języka najlepiej się uczy poprzez bliską współpracę i komunikację między uczniami. Uczniowie mogą sobie asystować podczas takich zadań jak pisanie, dialogi, scenki itd. Dla niektórych uczniów mniej stresującym jest uczenie się od swoich kolegów niż od nauczyciela. Komunikatywne nauczanie języka wymaga poczucia wspólnoty i środowiska wzajemnego zaufania, które mogą być zapewnione przez „pracę w parach” lub „pracę grupową”.

Dostarcz jakiejś „przyjacielskiej” rywalizacji Dostarcz jakiejś „przyjacielskiej” rywalizacji. Dorośli lubią rywalizować tak samo bardzo jak i nastolatkowie (czasem bardziej!) Quizy Gry (Tabu/Szarady) Wykorzystaj ich umiejętności i talenty Integruj technologię do sali: poszukiwania w sieci, śledcza aktywność, w której wymaga się od studentów aby poszukiwali określonych informacji pod linkami podanymi przez nauczyciela a potem stworzyli raport lub prezentację w PowerPoincie

Usadzenie uczniów: determinuje dynamikę lekcji – prosta zmiana w ustawieniu krzeseł może stworzyć dużą różnicę w spójności grupy. Miej na uwadze poniższe: Maksymalizuj kontakt wzrokowy (nauczyciel z uczniem i uczniowie nawzajem) Upewnij się, że studenci są posadzeni w dogodnych odległościach od siebie, ale też że żaden nie jest izolowany Myśl na wyrost jak zorganizujesz zmianę partnerów i zmianę grup

Scenki: To jest kolejna technika zmiany tempa lekcji i odpowiedzi na fundamentalne pojęcie różnorodności w nauczaniu. Nauczycielom się radzi, żeby używali scenek aby motywować swoich uczniów i pomagać słabiej zmotywowanym z nich we wzięciu udziału w lekcji. Poza tym, pewne zadania w podręczniku wymagają odgrywania scenek, gdzie odgrywanie ich staje się koniecznością. Jako dobre przykłady tego możemy podać oczywiste przykłady udramatyzowania wywiadu klienta i sprzedawcy, rozmowy doktora z pacjentem itp. Także… czasowniki frazowe () – uczniowie przygotowują scenki wykorzystując czasowniki, których się nauczyli – wysoce motywujące!! ()

Używaj autentycznych pomocy naukowych i fiszek obrazkowych: autentyczne pomoce naukowe to autentyczne materiały, które pomagają nauczycielowi obejść sztuczność klasy Piosenki: Znakomity środek podniesienia motywacji w klasie – gramatyka, słownictwo, wymowa i budowanie wspólnoty mogą być poprzez nie nauczane. Nauczyciele mogą aktywizować pomysły uczniów poprzez przewidywanie, mapy myśli itd. Uczniowie dyskutują kwestie takie jak uczucia w piosence, co następnie się wydarzy itd…. i piszą swoje odpowiedzi w interesujący sposób. Uczniowie mogą pisać i prezentować jakie uczucia wywołuje w nich piosenka a potem rysować obrazek swoich odczuć podczas słuchania piosenki. Nauczyciele odpowiadają na te prezentacje i zadają pytania. Potem grupa dostarcza informacji zwrotnej.

Strategie sukcesu Drobne komplementy w trakcie zajęć Wzmacnianie osiągnięć Zrobienie z tego gry “Jak dużo możesz zrobić w 5 minut?” Gra w grę z dzieckiem Odwrócenie ról Skupienie na wyniku Co jest celem ucznia? Odwołaj się bezpośrednio do motywacji

Pomocne wskazówki Dawaj wybór, kiedy tylko to możliwe Użyj podstawy swojej relacji Bądź kreatywny Nalegaj na odpowiedzialność Ostrzegaj ich o konsekwencjach ich zachowań

“Jeśli chcesz zbudować statek, nie gromadź ludzi, by zbierali drewno i rozdzielali obowiązki. Zamiast tego wzbudź w nich tęsknotę za rozległym i niekończącym się morzem.” — Antoine de Saint-Exupery

DZIĘKUJĘ ZA TWÓJ CZAS. CZY MASZ JAKIEŚ PYTANIA??