PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podsumowanie II edycji programu „Znajdź właściwe rozwiązanie”
Advertisements

Sekcja Promocji Zdrowia
VII edycja programu edukacyjnego pt. „Trzymaj Formę!”
Konkursu wiedzy o zdrowym stylu życia „Trzymaj Formę!”
Profilaktyka otyłości w działaniach Ministra Zdrowia
Szkolny program profilaktyczny „Trzymaj formę”
Powiatowa Stacja Sanitarno – Epidemiologiczna w Radomiu
Młodszy asystent Sekcji Promocji Zdrowia
JEM ZDROWO PROJEKT EDUKACYJNY W RAMACH PROGRAMU SZKOŁA Z KLASĄ 2.0
ZAŁOŻENIA REALIZACJI IV EDYCJI PROGRAMU EDUKACYJNEGO
T r z y m a j f o r m ę ! Program profilaktyki zdrowotnej realizowany w Gimnazjum nr 3 w Sieradzu program realizowany w roku szkolnym 2010/2011.
Ramowe założenia realizacji programu pt.
PROGRAMU ROZWOJU KULTURY FIZYCZNEJ NA TERENIE GMINY KIWITY PROJEKT.
w Salezjańskim Gimnazjum Niepublicznym
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Nie pal przy mnie proszę
Galeria zdjęć Projekt edukacyjny „Wiem, co jem” realizowany w ramach
PROJEKT TRZYMAJ FORMĘ realizowany w roku szkolnym 2006/2007 w Zespole Szkół Ogólnokształcących Nr 4 im. C. K. Norwida w Olsztynie Gimnazjum Nr 8 w Olsztynie.
Projekt systemowy Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu.
NASZE DZIECI W NASZEJ SZKOLE
Prezentacja działań z zakresu promocji zdrowia w Szkole Podstawowej nr 88 w Poznaniu w roku 2008 Poznań, styczeń 2009 r.
TRZYMAJ FORMĘ.
Odpowiedzi ustne. Kartkówki obejmujące niewielką partię materiału. Zadania klasowe, sprawdziany, testy, arkusze egzaminacyjne, badanie wyników nauczania.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 18 IM
Zespół Szkół w Słupnie Szkołą Promującą Zdrowie
Publiczna Szkoła Podstawowa nr 14 w Opolu jest mocno zaangażowana w procesie edukacji zdrowotnej i w związku z powyższym przeprowadzone zostały liczne.
Opracowała Agnieszka Balcerak
„Trzymaj Formę!” To program edukacyjny promujący zdrowy styl życia oparty na prawidłowym odżywianiu i aktywności fizycznej. Odżywianie jest jednym z istotniejszych.
Kryteria uzyskania certyfikatu - aktywność fizyczna PROJEKT WSPÓŁFINANSOWANY PRZEZ SZWAJCARIĘ W RAMACH SZWAJCARSKIEGO PROGRAMU WSPÓŁPRACY Z NOWYMI KRAJAMI.
Sprawozdanie z realizacji programu ,,Trzymaj Formę” w Zespole Szkół im
Rok szkolny 2011/2012.
Sprawozdanie z realizacji projektu TRZYMAJ FORMĘ
Realizacja Programu Trzymaj Formę! w roku szkolnym 2007/2008
Realizacja Programu Trzymaj Formę! w roku szkolnym 2007/2008
„Trzymaj Formę!” 2007/2008 Jolanta Popiołek Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna w Elblągu.
„TRZYMAJ FORMĘ!” Opracowanie: Joanna Kowalska
Młodszy asystent PSSE Ostróda PZiOZ mgr Anna Skiba
W GIMNAZJUM NR 1 W SROKOWIE W ROKU SZKOLNYM 2007/2008
Realizacja II edycji programu „Trzymaj Formę” w powiecie gołdapskim.
Z a p r a s z a m. Informacja z realizacji programu „TRZYMAJ FORMĘ” w roku szkolnym 2007/2008 w powiecie Kętrzyńskim PSSE w Kętrzynie.
PODSUMOWANIE II EDYCJI PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ” w powiecie giżyckim
Podsumowanie realizacji programu „Trzymaj formę” w powiecie braniewskim roku szkolnym 2007/2008.
PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!”
Podsumowanie II edycji programu „Trzymaj form ę !” (r. szk. 2007/2008) w powiecie oleckim Opracowanie: mgr Emilia Naruszewicz Promocja Zdrowia i Oświata.
„Trzymaj Formę!” - dofinansowanie projektów -
Program edukacyjny „Trzymaj Formę” II edycja rok szkolny 2007/2008 Bogdan Wlizło Powiatowa Stacja Sanitarno- Epidemiologiczna w Ełku.
Gimnazjum nr 1 w Reszlu w roku szkolnym 2007/2008.
Dbamy o prawidłowe i zdrowe odżywianie oraz aktywność społeczną.
 w Gimnazjum nr 2 im. Zdzisława Krzyszkowiaka w Ostródzie 2013/2014.
Szkoła Podstawowa nr 7 im. Janusza Korczaka Giżycku
Szkoła Promująca Zdrowie
„WYBIERAM ZDROWIE ! ”. „WYBIERAM ZDROWIE ! ”
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
Realizacja programu „Znajdź właściwe rozwiązanie” w roku szkolnym 2012/2013 na terenie powiatu krapkowickiego mgr Joanna Pawlak Sekcja Promocji Zdrowia.
Szkolenie krajowe dotyczące wprowadzenia programu edukacyjnego Warszawa, Państwowa Inspekcja Sanitarna Polska Federacja Producentów Żywności.
 Współpraca z instytucjami mającymi na celu poprawę bezpieczeństwa i stanu zdrowia uczniów;  Podejmowanie działań doskonalących umiejętności życiowe.
Programy i projekty w Szkole Promującej Zdrowie. Standardy Szkoły Promującej Zdrowie  Szkoła promująca zdrowie dąży do osiągania celów i realizuje zadania.
Sekcj a Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia PSSE - Chełm Założenia X edycji programu edukacyjnego „Trzymaj Formę!”.
Program edukacyjny „Trzymaj Formę!” Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej WSSE Gorzów Wlkp.
Trzymaj Formę!-II edycja Zofia LIPKA – koordynator programu “Trzymaj Formę!”
XXIII Liceum Ogólnokształcące im. Nauczycieli Tajnego Nauczania w Lublinie SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE.
Szkoła Podstawowa nr 11 im. Marii Kownackiej w Łodzi w Łodzi Rok szkolny 2009/ Łódź, ul. Hufcowa 20A, tel
ROK 2016/2017. Motywowanie uczniów do uczenia się - kompleksowy program szkolenia RP Zajęcia PDE Kształcenie kompetencji kluczowych wdrożenie wniosków.
XI EDYCJA PROGRAMU „TRZYMAJ FORMĘ
XI edycja programu Trzymaj Formę!
Szkoła Promująca Zdrowie
ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Podsumowanie XI edycji programu „Trzymaj Formę
Otyłość jest jednym z większych wyzwań globalnych XXI wieku
Magdalena Kaproń Wojewódzki Koordynator Programu
Zapis prezentacji:

PROGRAM EDUKACYJNY „Trzymaj formę!” Podsumowanie II edycji programu województwo warmińsko-mazurskie Aleksandra Wasilewska Oddział Promocji Zdrowia i Oświaty Zdrowotnej Wojewódzkiej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej w Olsztynie

Jak szkoły realizowały program? „Trzymaj Formę!” Jak szkoły realizowały program?

SZKOŁY Liczba szkół zgłoszonych do programu: 205 Liczba sprawozdań otrzymanych ze szkół: 188 (87,8%) Liczba uczniów biorących udział w programie: 28 636 - ze szkół podstawowych – 1531 - z gimnazjów – 27 105 72% populacji uczniów ze szkół objętych programem

KOORDYNATORZY SZKOLNI 190 osób, w tym: nauczyciele biologii – 78 nauczyciele WF – 47 pedagodzy szkolni - 12 pielęgniarki szkolne – 11 nauczyciele chemii – 6 wychowawcy klas – 6 nauczyciele świetlicy – 5

nauczyciele matematyki – 4 nauczyciele bibliotekarze - 4 nauczyciele języka polskiego – 3 dyrektorzy szkół - 3 nauczyciele geografii – 2 nauczyciele nauczania zintegrowanego – 2 nauczyciel wychowania do życia w rodzinie - 1 nauczyciel języka angielskiego - 1 nauczyciele przyrody – 1 nauczyciel techniki - 1 wychowawca w internacie - 1 higienistka szkolna – 1 instruktor odnowy biologicznej - 1

PRACOWNICY SZKOŁY ZAANGAŻOWANI W REALIZACJĘ PROGRAMU 967 osób, w tym: wychowawcy klas – 333 nauczyciele WF – 236 nauczyciele biologii – 106 pielęgniarki szkolne – 52 nauczyciele świetlicy – 32 pedagodzy szkolni - 29 nauczyciele języka polskiego - 20 rada rodziców - 18

nauczyciele matematyki – 17 nauczyciele plastyki -16 nauczyciele chemii – 14 nauczyciele informatyki - 13 nauczyciel techniki - 11 opiekunowie samorządu uczniowskiego – 9 nauczyciele języków obcych – 8 nauczyciele historii – 7 kucharki - 6 nauczyciele przyrody – 4 opiekunowie zespołów terapeutycznych – 4 intendentki – 4 nauczyciele bibliotekarze – 4

nauczyciele nauczania zintegrowanego – 3 nauczyciele geografii – 3 dyrektorzy szkół - 3 dietetyczki - 3 ajenci sklepików szkolnych – 3 opiekun sklepiku szkolnego –2 nauczyciele wych.do życia w rodzinie – 2 katecheci - 2 nauczyciel muzyki - 1 nauczyciel żywienia człowieka - 1 higienistka szkolna – 1

W JAKI SPOSÓB PRZKAZANO RODZICOM INFORMACJE O REALIZOWANYM PROGRAMIE? Zaprezentowano program na zebraniu ogólnym rodziców uczniów szkoły: 27,7% szkół Zaprezentowano program na zebraniach rodziców w poszczególnych klasach: 37,8% szkół Poinformowano rodziców o programie poprzez skierowanie do nich listu: 1,7% szkół W inny sposób przekazano rodzicom informacje o programie: 14,1% szkół punkt informacyjny na korytarzu szkolnym podczas wywiadówki semestralnej poprzez ulotki, formy wizualne, informacje na stronach internetowych na spotkaniu rodziców z pielęgniarka szkolną podczas uroczystości szkolnej na dyżurach pedagogicznych podczas rozmów indywidualnych Nie informowano rodziców o programie: 18,6% szkół

Czy opracowano w szkole własny projekt edukacyjny zawierający: Średnia liczba godzin lekcyjnych przeznaczanych na realizację programu w jednej klasie: 2-48 Czy opracowano w szkole własny projekt edukacyjny zawierający: temat, cele, zadania, osoby odpowiedzialne, terminy realizacji, sposób i kryteria oceny efektów? 1. Tak – 66 szkół (35,1%) 2. Nie – 122 szkoły

TYTUŁY/TEMATY PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH OPRACOWANYCH W SZKOŁACH? „Racjonalne żywienie w wieku 13-16 lat” „Zdrowy styl życia – prawidłowe odżywianie” ,,Ruch i dietę wprowadź w życie, będziesz czuł się znakomicie” „Żyj zdrowo, a życie upłynie ci kolorowo” „Jedz zdrowo - zażywaj ruchu” ,,Zdrowi piękni, długowieczni” ,,Trzymaj formę - zostań orłem” „Sprawnym być – zdrowym być” „Aktywny styl życia – ruch” „Aby zdrowym być” „Żyj zdrowo”

„Klasowy model zdrowego stylu życia” „ Zdrowie to dobry kontakt z samym sobą” „Trzymaj Formę ! Więcej ruszaj się i licz kalorie” „Trzymaj formę – w zdrowym ciele zdrowy duch” „Znaczenie racjonalnego odżywiania dla zdrowia. Rola ruchu w prawidłowej przemianie materii” „Prawidłowe odżywianie a rozwój dziecka” „Trzymaj formę! Odżywiaj się zdrowo!” „ Smak różnych regionów Polski” „Nie jedz tyle – bądź motylem” „Mamo tato jedzmy zdrowo” „Żyj zdrowo i aktywnie” „Czy wiesz co jesz?” „Wybierz zdrowie” „Trzymaj formę”

„Trzymaj Formę- żyj zdrowo, myśl o przyszłości” „Trzymaj formę – przyszła wiosna” „Trzymaj formę – będziesz wielki” „Trzymaj formę - z nami ćwicz, aby coraz zdrowszym być” „Trzymaj formę czyli zdrowy styl życia” „Najważniejsza jest aktywność fizyczna” „Trzymaj Formę - żywienie człowieka” „Czy wiesz, co jesz- trzymaj formę” „W zdrowym ciele zdrowy duch” „Aktywnie, wesoło, sportowo” „Jedz zdrowo mądra głowo” „Bądź fitness czyli w formie” „Dbam o swoje zdrowie” „Żyj zdrowo - kolorowo”

KTO WŁĄCZYŁ SIĘ DO OPRACOWANIA PROJEKTU EDUKACYJNEGO? 1. Koordynator szkolny – w 66 szkołach (100%) 2. Nauczyciele – w 66 szkołach (100%) 3. Pielęgniarka szkolna - w 29 szkołach (43,9%) 4. Uczniowie – w 47 szkołach (71,21%) 5. Rodzice - w 17 szkołach (25,75%) 6. Inne osoby: dyrektor szkoły - w 2 szkołach wykładowca uniwersytecki – w 1 szkole ajent sklepiku – w 1 szkole pedagog – w 1 szkole lekarz – w 1 szkole

FORMA PREZENTACJI REZULTATÓW PROJEKTU imprezy szkolne – 43,9% szkół apele – 12,1% szkół rady pedagogiczne – 10,6% szkół wystawy/ekspozycje –10,6% szkół gazetki szkolne – 9% szkół spotkania z rodzicami – 9% szkół strony internetowe – 3% szkół turnieje sportowe – 3% szkół konkursy – 3% szkół imprezy lokalne – 1,5% szkół przedstawienia– 1,5% szkół

JAKIE UMIEJĘTNOŚCI MIAŁA ZDOBYĆ MŁODZIEŻ POPRZEZ UDZIAŁ W PROGRAMIE? dokonywanie wyborów produktów spożywczych zgodnie z zasadami racjonalnego odżywiania stosowanie zasad prawidłowego żywienia w życiu codziennym układanie jadłospisu zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia prawidłowe przygotowywanie posiłków dbałość o zachowanie odpowiedniej wagi

umiejętność mierzenia tętna, należnej masy ciała, zapotrzebowania energetycznego, wartości energetycznej posiłków, ocena własnej wydajności i sprawności fizycznej. dostrzeżenie zaburzeń wynikających z nieprawidłowego odżywiania (anoreksja, bulimia, otyłość) dobór form aktywności fizycznej do własnych możliwości umiejętność spędzania wolnego czasu poprzez aktywny wypoczynek samodzielne wyszukiwanie informacji zawartych w różnych źródłach umiejętność pracy w grupie oraz prezentacji zebranych informacji korzystanie z praw konsumenta umiejętność czytania etykiet na produktach spożywczych.

INSTYTUCJE I ORGANIZACJE, KTÓRE WSPIERAŁY LUB WSPÓŁPRACOWAŁY PRZY REALIZACJI PROGRAMU Urzędy Miast i Gmin (11) Starostwa Powiatowe (2) Gminne Komisje Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (2) Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej (3) Zakłady Opieki Zdrowotnej (3) Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (1) Nadleśnictwo (1) Dom Kultury (1)

Klub Garnizonowy (1) Szkoła wyższa (1) Ośrodek Sportu i Rekreacji (1) Klub sportowy (1) Siłownia (1) Stowarzyszenia (4) Spółdzielnie mieszkaniowe (2) Sklepy spożywcze i piekarnie (3) Firmy produkujące żywność (5) Firma ubezpieczeniowa (1) Wydawnictwo oświatowe (1) Bank (1) PCK

JAKI BYŁ ZAKRES TEGO WSPARCIA LUB WSPÓŁPRACY? Pomoc w organizacji imprez prozdrowotnych Zakup nagród na konkursy Zakup materiałów i artykułów spożywczych Udostępnianie pomieszczeń i sprzętu nagłaśniającego Dofinansowanie realizacji programów Prowadzenie edukacji (wykłady, prelekcje) Bezpłatny transport Udostępnianie sprzętu sportowego i obiektów sportowych

POKAZY I ĆWICZENIA, KTÓRE ODBYWAŁY SIĘ W RAMACH PROGRAMU Najczęściej wymieniano: przygotowywanie sałatek i innych posiłków układanie jadłospisów (także w języku angielskim) obliczanie BMI, interpretacja wyników tworzenie modeli przestrzennych piramidy zdrowia analizy etykiet produktów oznaczonych GDA wystawy prac plastycznych określanie poziomu wydolności i sprawności fizycznej pokaz mierzenia tętna i ciśnienia krwi pokazy technik relaksacyjnych ćwiczenia gimnastyczne/układy taneczne/ gry i zabawy ruchowe aerobik/fitness wycieczki rowerowe

ZADANIA POWIERZONE UCZNIOM Najczęściej wymieniano: przygotowanie i przeprowadzenie ankiet nt. odżywiania się uczniów przygotowywanie gazetek informacyjnych, ulotek, plakatów opracowywanie haseł/wierszy/reklam promujących zdrowy styl życia przygotowywanie prezentacji multimedialnych opracowywanie informacji na stronę internetową szkoły przygotowywanie potraw przygotowywanie przestawień profilaktycznych współorganizacja i prowadzenie imprez sportowych/festynów/konkursów prowadzenie edukacji w środowisku rówieśniczym: –pogadanki, lekcje, punkty informacyjne, audycje w szkolnym radio

Trudności w realizacji programu ze strony nauczycieli– brak umiejętności pracy metodą projektu, małe zaangażowanie w działania i współpracę z koordynatorem szkolnym programu zbyt mało czasu na realizację programu ze względu na przepełniony harmonogram zajęć edukacyjnych i kulturalnych szkoły ograniczone możliwości finansowe przy zakupie środków i pomocy do realizacji programu małe zaangażowanie i zainteresowanie rodziców realizacją programu trudności lokalowe – brak wolnych pomieszczeń, w których mogłyby odbywać się spotkania robocze z uczniami

Trudności w realizacji programu w szkołach wiejskich – ze względu na to, że dzieci dojeżdżają do szkoły, nie było możliwości organizowania spotkań z uczniami w godzinach pozalekcyjnych; realizacja programu była możliwa tylko w ramach lekcji i kosztem lekcji zbyt mała ilość materiałów dla uczniów, brak materiałów dla rodziców wypełnianie druku sprawozdania

Ocena pomocy dydaktycznych stworzonych do realizacji programu Rodzaj pomocy/ocena Bardzo słaby(a) Słaby(a) Średni(a) Dobry(a) Bardzo dobry(a) Poradnik dla realizatora programu 11,7% szkół – brak odpowiedzi 0,6% szkół 3,6% 44,6% 50,6% Broszura dla ucznia 10,6% szkół – brak odpowiedzi 41,7% 53,6% Plakat 12,7% szkół – brak odpowiedzi 1,2% szkół 0,0% 2,4% 38,4% 57,9% Strona internetowa 10,7% 40,9% 48,2%