Spotkanie Komitetu Sterującego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
innowacyjna wielkopolska
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
POWIAT MYŚLENICKI Tytuł Projektu: Poprawa płynności ruchu w centrum Myślenic poprzez przebudowę skrzyżowań dróg powiatowych K 1935 i K 1967na rondo.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Domy Na Wodzie - metoda na wlasne M
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ZNACZENIE ZDROWIA PSYCHICZNEGO DLA EFEKTYWNOŚCI PRACOWNIKA
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Narodowa Strategia Spójności
1 Stan rozwoju Systemu Analiz Samorządowych czerwiec 2009 Dr Tomasz Potkański Z-ca Dyrektora Biura Związku Miast Polskich Warszawa,
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
MOŻLIWOŚCI POZYSKANIA ŚRODKÓW NA BADANIA NAUKOWE POLSKO-NORWESKI FUNDUSZ BADAŃ NAUKOWYCH PROGRAMY WSPÓŁPRACY TERYTORIALNEJ.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Prezentacja poziomu rozwoju gmin, które nie korzystały z FS w 2006 roku. Eugeniusz Sobczak Politechnika Warszawska KNS i A Wykorzystanie Funduszy.
Fundusze nieruchomości jako inwestycja z celem zdobycia kapitału emerytalnego Karolina Oleszek.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
1 Fundusze strukturalne Unii Europejskiej w latach
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Miejski Obszar Funkcjonalny Trójmiasta
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
Konferencja Konsultacyjna Umowy Partnerstwa
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy ul. Leszczyńskiego Lublin tel.: (81)
Ogólnopolski Konkurs Wiedzy Biblijnej Analiza wyników IV i V edycji Michał M. Stępień
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój mieszkańców województwa opolskiego poprzez wsparcie z Europejskiego Funduszu Społecznego Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu r.
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Podatki i opłaty lokalne na 2012 rok
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
1. Pomyśl sobie liczbę dwucyfrową (Na przykład: 62)
Analiza matury 2013 Opracowała Bernardeta Wójtowicz.
DZIAŁAJĄC RAZEM OSIĄGNIEMY WIĘCEJ
Badanie kwartalne BO 2.3 SPO RZL Wybrane wyniki porównawcze edycji I- VII Badanie kwartalne Beneficjentów Ostatecznych Działania 2.3 SPO RZL – schemat.
Spływ należności w Branży Elektrycznej
Wstępna analiza egzaminu gimnazjalnego.
EGZAMINU GIMNAZJALNEGO 2013
EcoCondens Kompakt BBK 7-22 E.
EcoCondens BBS 2,9-28 E.
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Delimitacja miejskich obszarów funkcjonalnych Włocławka oraz wsparcie ich rozwoju poprzez przygotowanie dokumentów planistyczno-strategicznych KONFERENCJA.
MATERIAŁY DO STRATEGII ROZWOJU MIASTA I GMINY WRONKI na lata
Testogranie TESTOGRANIE Bogdana Berezy.
Jak Jaś parował skarpetki Andrzej Majkowski 1 informatyka +
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
Elementy geometryczne i relacje
Strategia pomiaru.
LO ŁobżenicaWojewództwoPowiat pilski 2011r.75,81%75,29%65,1% 2012r.92,98%80,19%72,26% 2013r.89,29%80,49%74,37% 2014r.76,47%69,89%63,58% ZDAWALNOŚĆ.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Zapis prezentacji:

Spotkanie Komitetu Sterującego Strategia Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych dla rozwoju Aglomeracji Kalisko- Ostrowskiej Spotkanie Komitetu Sterującego 12.03.2014 r.

Plan prezentacji Przebieg Prac nad ZIT - baza projektów. Omówienie głównych części Strategii ZIT: Diagnoza Konstrukcja Strategii ZIT - Cele, Priorytety, Działania Założenia dotyczące wdrażania ZIT Budżet. 3. Omówienie dodatkowych dokumentów powstałych w wyniku realizacji projektu: Diagnoza obszaru Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej Analiza obszaru Aglomeracji Kalisko - Ostrowskiej 4. Dyskusja. 5. Podsumowanie i zakończenie.

 

SYNTETYCZNA DIAGNOZA OBSZARU WSPARCIA   SYNTETYCZNA DIAGNOZA OBSZARU WSPARCIA Diagnoza zostanie omówiona w ramach prezentacji opracowań powstałych w ramach projektu

Cele rozwojowe - cel główny   Aglomeracja Kalisko – Ostrowska zostanie ważnym ośrodkiem wzrostu województwa wielkopolskiego, która dzięki współpracy jednostek samorządu terytorialnego, rozwiąże istniejące problemy gospodarcze i społeczne oraz stworzy trwałe podstawy zrównoważonego rozwoju.

Priorytet 1 . Dynamiczna i nowoczesna gospodarka Priorytety Strategii ZIT AKO   Priorytet 1 . Dynamiczna i nowoczesna gospodarka Działanie 1.1. Promowanie przedsiębiorczości na terenie Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej. Działanie 1.2. Samozatrudnienie oraz tworzenie nowych miejsc pracy.

Priorytet 2. Przyjazne środowisko Działanie 2.1. Poprawa efektywności energetycznej budynków publicznych i mieszkalnych, z wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii na obszarze ZIT AKO. Działanie 2.2. Promocja strategii niskoemisyjnych oraz zrównoważonego transportu na terenie Aglomeracji. Działanie 2.3. Poprawa infrastruktury, służącej poprawie efektywności gospodarki wodnej, dostosowania jej do wymogów prawa unijnego na obszarze Aglomeracji.

Działanie 2.5. Promocja bioróżnorodności na terenie ZIT AKO. cd. Działanie 2.4. Realizacja potrzeb Aglomeracji w zakresie gospodarki odpadami. Działanie 2.5. Promocja bioróżnorodności na terenie ZIT AKO.

Priorytet 3. Aktywne, twórcze i wykształcone społeczeństwo Działanie 3.1. Rozwój i ochrona dóbr dziedzictwa narodowego, występujących na terenie Aglomeracji. Działanie 3.2. Inwestycje w infrastrukturę zdrowotną i społeczną, które przyczynią się do rozwoju Aglomeracji i zmniejszą nierówności w zakresie stanu zdrowia. Działanie 3.3. Aktywne i zdrowe starzenie się w ZIT AKO.

cd. Działanie 3.4. Zapewnienie równego dostępu do dobrej jakości edukacji. Działanie 3.5. Włączenie społeczne. Działanie 3.6. Rozwój infrastruktury edukacyjnej i szkoleniowej.

Priorytet 4. Nowoczesna infrastruktura służąca rozwojowi Działanie 4.1. Wdrażanie technologii komunikacyjno - informacyjnych dla rozszerzenia stosowania e – usług. Działanie 4.2. Promowanie inwestycji ukierunkowanych na zapewnienie odporności na klęski żywiołowe oraz stworzenie systemów zarządzania klęskami żywiołowymi. Działanie 4.3. Łączenie węzłów drogowych drugorzędnych i trzeciorzędnych z infrastrukturą TEN-T w celu rozbudowy systemu komunikacji w ramach Aglomeracji.

Priorytet 5. Pomoc techniczna

Założenia dotyczące wdrażania ZIT Komitet Sterujący ZIT AKO (funkcje decyzyjne) Biuro ZIT AKO (funkcje administracyjne) Komitet Monitorujący RPO WW 2014 – 2020 ZIT AKO RPO WW 2014 – 2020 Instytucja Zarządzająca RPO WW 2014 – 2020 Rada ZIT AKO (funkcje opiniodawcze i doradcze )  

 

Dokumenty dodatkowe powstałe w wyniku realizacji projektu Diagnoza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej służąca określeniu powiązań i wynikających z nich wyzwań służących określeniu obszaru funkcjonalnego. Analiza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej Analiza określająca granice lub różne warianty zasięgu obszaru funkcjonalnego.

Diagnoza społeczno- gospodarcza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej W 2012r. na obszarze Aglomeracji funkcjonowało łącznie: 32 879 podmiotów gospodarczych zaliczanych do sektora prywatnego, w tym: 26 502 osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, 2 174 spółki prawa handlowego, 289 spółek z udziałem kapitału zagranicznego .

Diagnoza społeczno-gospodarcza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej W stosunku do 2004r. liczba podmiotów sektora prywatnego zwiększyła się, a wskaźnik dynamiki wyniósł 108. Wzrosła liczba osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą (dynamika 1055), a także liczba spółek (dynamika 157), w tym liczba spółek z udziałem kapitału zagranicznego (dynamika 122). Tempo wzrostu było w Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej wolniejsze niż w całym regionie, gdzie powyższe wskaźniki dynamiki osiągnęły następujące wartości: 116 (podmioty sektora prywatnego), 111 (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą), 171 (spółki), 137 (spółki z udziałem kapitału zagranicznego).

Diagnoza społeczno- gospodarcza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej Przedsiębiorczość mieszkańców mierzona liczbą podmiotów na 10 tys. mieszkańców. Dla Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej wskaźnik ten w 2012 r. wynosił 750 i był niższy od średniej krajowej (1032) oraz analogicznego wskaźnika dla Wielkopolski (1121). W latach 2009 – 2012 niniejszy wskaźnik rósł w Aglomeracji szybciej niż w kraju i w regionie.

W ramach Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej tylko w Ostrowie Wielkopolskim i w Kaliszu wskaźnik przedsiębiorczości był wyższy niż w Wielkopolsce. W gminie Opatówek jest on zbliżony do średniej w kraju. Najniższy poziom aktywności gospodarczej mieszkańców wykazują gminy: Mycielin (wskaźnik 415), Szczytniki (537), Lisków (582), Sośnie (606), Koźminek (642), Ceków-Kolonia (645), Brzeziny (651) i Nowe Skalmierzyce (654).

Podsumowanie: Pod względem poziomu przedsiębiorczości najgorsza sytuacja występuje w gminach: Odolanów, Ceków-Kolonia, Opatówek, Sieroszewice, Lisków i Mycielin. Na obszarze powyższych gmin niski jest zarówno wskaźnik przedsiębiorczości jak i jego dynamika. Niską dynamikę wykazują również miasta Kalisz i Ostrów Wielkopolski, a także gminy Raszków i Przygodzice.

Diagnoza społeczno-gospodarcza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej Wskaźnik bezrobocia mierzony jako udział zarejestrowanych bezrobotnych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym był w Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej niższy niż w Wielkopolsce i w 2012 r. wyniósł 6,0% (w regionie 6,7%). W stosunku do 2004 r. sytuacja w Aglomeracji uległa poprawie, wówczas wskaźnik bezrobocia wynosił 12,4% i był wyższy od regionalnego (10,8%). We wszystkich gminach tworzących Aglomerację Kalisko – Ostrowską wskaźnik bezrobocia w latach 2004 – 2012 zmniejszył się. Największy postęp w niniejszym zakresie odnotowały gminy: Ceków-Kolonia, Stawiszyn i Żelazków.

Diagnoza społeczno-gospodarcza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej Konkluzja W największym stopniu problem na rynku pracy występuje w gminach: Kalisz, Ostrów Wielkopolski, Odolanów, Przygodzice, Raszków, Sieroszewice i Sośnie. W gminach tych wskaźnik udziału bezrobotnych zarejestrowanych w liczbie ludności w wieku produkcyjnym jest wyższy niż średnia w Aglomeracji, a tempo spadku bezrobocia wolniejsze od średniej dla Aglomeracji.

Aktywność społeczna mierzona liczbą organizacji pozarządowych na 10 tys. mieszkańców jest w Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej wyższa niż Polsce (30) i kształtuje się na poziomie regionalnym (31). Jednak wzrost ten w stosunku do 2005 r. jest w Aglomeracji wolniejszy niż w kraju i w regionie.

Najwięcej organizacji pozarządowych, w stosunku do potencjału demograficznego, funkcjonowało w gminach: Blizanów (41), Sośnie (41), Brzeziny (39), Przygodzice (39) i Raszków (37). W najgorszej sytuacji znajdują się gminy: Nowe Skalmierzyce (14), Stawiszyn (21) i Szczytniki (21).

Na przestrzeni lat 2004 – 2012 odsetek gospodarstw domowych korzystających z sieci wodociągowej pozostał w Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej na zbliżonym poziomie. W 2012 r. wyniósł on 90,3%. Zwiększyła się natomiast dostępność do sieci kanalizacyjnej z 24,2% do 35,5%. Nadal jednak podstawowe wskaźniki dostępności do omawianych mediów kształtują się poniżej średniej w regionie, nie można również stwierdzić aby dystans ten uległ zmniejszeniu.

W najtrudniejszej sytuacji w zakresie dostępności do infrastruktury wodociągowej są gminy: Stawiszyn, Blizanów, Brzeziny, Ceków-Kolonia, Godziesze Wielkie, gw. Ostrów Wielkopolski, Żelazków, Mycielin, Sośnie, Szczytniki. Dodatkowo w trzech ostatnich gminach dynamika zmian jest niższa od średniej w Aglomeracji.

W najmniejszym zakresie sieć kanalizacyjna rozwinięta jest na obszarze gmin: Mycielin (7,4%), Sośnie (9,7%), Szczytniki (10,4%), Godziesze Wielkie (12,1%), Odolanów (13,2%) i Sieroszewice (18,1%). Największy dostęp do sieci kanalizacyjnej posiadają gospodarstwa domowe w najważniejszych miastach: Ostrowie Wielkopolskim (90,8%) i Kaliszu (88,4%). W pozostałych gminach dostępność do sieci kanalizacyjnej kształtuje się na poziomie od 28% (gmina Lisków) do 45,4% (gw. Ostrów Wielkopolski).

Opatówek 2,19 Przygodzice 2,10 Nowe Skalmierzyce 1,59 Odolanów 0,79 Godziesze Wielkie 0,77 Brzeziny 0,64 Żelazków 0,58 Sieroszewice 0,55 Raszków 0,44 Gołuchów 0,43 Sośnie 0,37 Szczytniki 0,30 Stawiszyn 0,29 Mycielin 0,26 Blizanów 0,18 Koźminek 0,17 Lisków 0,07 Ceków-Kolonia 0,05

Dostępność do rdzenia Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej (ujęcie przestrzenne) Kolor niebieski wartość wskaźnika > 0,4 Kolor żółty wartość wskaźnika < 0,4

Powiązanie rdzenia Aglomeracji z pozostałymi gminami w zakresie wychowania przedszkolnego (liczba dzieci korzystających z infrastruktury przedszkolnej zlokalizowanej na terenie Kalisza i Ostrowa Wielkopolskiego) Kolor niebieski wartość wskaźnika > 0,10 Kolor żółty wartość wskaźnika < 0,10

Powiązanie rdzenia Aglomeracji z pozostałymi gminami w zakresie szkolnictwa ponadgimnazjalnego Kolor niebieski wartość wskaźnika > 3,0 Kolor żółty wartość wskaźnika < 3,0

Analiza Aglomeracji Kalisko – Ostrowskiej

Analiza określająca granice lub różne warianty zasięgu obszaru funkcjonalnego Podstawowe atrybuty procesu delimitacja dla MOF – Aglomeracja Kalisko-Ostrowska Przyjęte zasady delimitacji administracyjne; topologiczne; spełnienia liczby minimalnych kryteriów Ilość kryteriów delimitacji 6 Przyjęte kryteria delimitacji F1, S2, S3, M1, M2, W1 Podstawowa jednostka delimitacji gmina Ilość gmin objętych badaniem 20 Dane pierwotne głównie Bank Danych Lokalnych GUS oraz inne adekwatne źródła

Wybrane wskaźniki delimitacji (dane za rok 2012) F1 – liczba wyjeżdżających do pracy najemnej do rdzenia MOF na 1000 mieszkańców w wieku produkcyjnym powyżej 50. S2 – liczba podmiotów gospodarczych na 1000 mieszkańców jako stosunek do średniej wojewódzkiej powyżej 75%. S3 – udział podmiotów gospodarczych w usługach wyższego rzędu jako stosunek do analogicznego wskaźnika obliczonego dla rdzenia MOF (rdzeń = 100, próg refencyjny=50).

Miasto Kalisz - 100 Miasto Ostrów Wlkp. 110 Opatówek 69,64 90 72,16 Gmina F1 S2 S3 Miasto Kalisz - 100 Miasto Ostrów Wlkp. 110 Opatówek 69,64 90 72,16 Gw. Ostrów Wlkp. 53,44 73 61,88 Przygodzice 84,11 66,04 Raszków 63,49 72 58,83 Blizanów 77,72 74,54 Żelazków 80,54 71 50,34 Stawiszyn 103,68 68 84,78 Sieroszewice 103,77 61 49,09 Godziesze Wielkie 82,77 77,49 Odolanów 69,91 60 57,11 Nowe Skalmierzyce 49,46 58 57,61 Brzeziny 42,93 56,67 Ceków-Kolonia 52,37 52,30 Koźminek 99,31 57 57,10 Sośnie 152,52 54 60,36 Lisków 46,49 52 81,26 Szczytniki 94,15 48 61,41 Mycielin 37 69,27 Gołuchów 72,03

Wybrane wskaźniki delimitacji (dane za rok 2012) M1 – gęstość zaludnienia (bez lasów i wód) w stosunku do średniej wojewódzkiej powyżej 50%. M2 – liczba mieszkań oddanych do użytku na 1000 mieszkańców w latach 2002-2011 w stosunku do średniej wojewódzkiej powyżej 75%. W1 – średnia wartość wskaźnika powiązań z rdzeniem Aglomeracji, wartość poniżej 10.

Wybrane wskaźniki delimitacji (dane za rok 2012) Gmina M1 M2 W1 Miasto Kalisz 1137,78 182,28 - Miasto Ostrów Wlkp. 1736,50 124,02 Opatówek 103,55 113,39 4,0 Gw. Ostrów Wlkp. 90,06 3,8 Przygodzice 73,01 122,44 3,17 Raszków 87,50 109,84 6,67 Blizanów 61,08 160,63 Żelazków 81,68 8,33 Stawiszyn 91,57 32,68 9,67 Sieroszewice 59,18 78,94 9,83 Godziesze Wielkie 86,30 230,31 5,33 Odolanów 105,28 85,43 Nowe Skalmierzyce 121,30 119,29 8,67 Brzeziny 45,86 108,27 11,67 Ceków-Kolonia 54,25 107,09 12,33 Koźminek 84,85 51,97 13,50 Sośnie 34,91 114,17 12,67 Lisków 70,76 58,66 14,00 Szczytniki 72,42 54,33 12,00 Mycielin 44,32 72,05 12,50 Gołuchów 114,64 313,78 7,83

Delimitacja MOF – Aglomeracja Kalisko – Ostrowska (wariant podstawowy) Kolor niebieski – rdzeń Aglomeracji Kolor żółty – gminy otoczenia tworzące Aglomerację

Aglomeracja Kalisko – Ostrowska – wariant rekomendowany 41

Podsumowanie i zakończenie.   Podsumowanie i zakończenie.  

Dziękujemy Państwu za uwagę.   Dziękujemy Państwu za uwagę.