Pomysłu Kazimierza Hołubowicza Przedstawia Damian Gun-engine Pomysłu Kazimierza Hołubowicza Przedstawia Damian
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Wprowadzenie Gun-engine jest silnikiem o wybuchu wewnętrznym (w odróżnieniue od spalania wewnętrznego) Jego budowa i proces działania pozwalają wieloktornie powiększyć sprawność w porównaniu z konwencjonalnymi silnikami Wynalazek chroniony jest kanadyjskim patentem 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Porównanie budowy Wałek rozrządu Gun-engine Konwencjonalny silnik spalinowy Przedłużenie bloku Zawór Głowica Tłok Blok silnika Oscylujący tłok Korbowód Wał korbowy 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Zasada działania konwencjonalnego silnika czterosuwowego Suw dolotu Powietrze i paliwo zasysane są do komory spalania Suw pracy Ciśnienie wyzwolone ze spalania mieszanki naciska na tłok Suw sprężania Następuje sprężanie mieszanki powietrza i paliwa Suw wydechu Tłok wypycha spaliny przez zawór wydechowy 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Zasada działania Gun-engine Suw sprężania Następuje sprężanie mieszanki powietrza i paliwa w komorze wybuchu (nad dyskiem) Suw wydechu Oscylujący dysk wypycha spaliny przez zawór wydechowy Suw dolotu Tłok posuwając się w dół ciągnie za soba oscylujący dysk poprzez mechaniczne połączenie (pominięte na schemacie) Suw pracy Ciśnienie wyzwolone z eksplozji mieszanki naciska na dysk i spręża powietrze pod nim wywierając nacisk na tłok 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Wydajność (wynikająca z konstrukcji) Posłużmy się przykładem typowego 2-litrowego silnika z momentem obrotowym o wartości 200 Nm oraz skokiem (oznaczonym literą C) 90 mm. Moment obrotowy obliczamy ze wzoru T = F × R, gdzie F to siła, a R ramię na którym została przyłożona. Przekształcając wzór aby obliczyć potrzebną siłe otrzymujemy F = T/R. Zapłon w konwencjonalnych silnikach spalinowych następuje zazwyczaj kilka stopni przed GMP (górne martwe położenie) tłoka, a spalanie trwa do kilku/kilkunastu stopni po GMP. Przekazanie momentu obrotowego na wał korbowy wypada na relatywnie krótkim ramieniu (A). W Gun-engine zapłon następuje gdy tłok jest w GMP, jednak przekazanie energii z eksplozji na wał korbowy zostaje opóźnione przez dodanie poduszki powietrznej pod oscylującym dyskiem. Dzięki temu ramię (B) na którym działa wyzwolona siła jest w optymalnym położeniu by zmaksymalizować moment obrotowy. Siła potrzebna do osiągnięcia 200 Nm dla typowego silnika spalinowego wynosi FA = T/A = 200/2.25 = 88,9 kN Dla Gun-engine FB = T/B = 200/42.75 = 4,7 kN A B ½C Wymagana siła dla Gun-engine jest 19-krotnie mniejsza co co oznacza oszczędność blisko 95% paliwa! A = 5% × ½C = 2,25 mm B = 95% × ½C = 42,75 mm 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Wydajność (wynikająca z wybuchu) Sumaryczna energia wyzwalana z paliwa w czasie jego spalania jest identyczna jak w czasie jego detonacji. Jednak wybuch jest około 1000 razy szybszym procesem od spalania, więc przyspiesza wyzwolenie energii, a tym samym moc, która jest sumaryczną wartością uwolnień energii w jednostce czasu. Wybuch wyzwala znacznie wyższe ciśnienie i temperaturę, które zniszczyłoby tradycyjny silnik spalinowy. Gun-engine dzięki amortyzującej poduszce powietrznej radzi sobie z nim bez problemu. Dodatkowym atutem detonacji jest fakt, że w jej trakcie reakcja chemiczna zachodzi całkowicie, więc nie odkładają się zanieczyszczenia jak niedopałki paliwa w procesie spalania. 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Dodatkowa wydajność Przy użyciu technologii zmiennych faz rozrządu (lub po prostu wolniejszego wałka rozrządu w przypadku generatorów) można zwiększyć liczbę suwów pracy, a co za tym idzie jeszcze bardziej polepszyć wydajność silnika – nawet do 5 suwów pracy z pojedyńczej detonacji. Silnik chłodzony jest jedynie przez rozprężanie spalin i wymianę ich energii z poduszką powietrzną pod oscylującym tłokiem do momentu aż cała energia w nich zgromadzona zostanie zużyta (gazy wydechowe mają ciśnienie niższe od atmosferycznego i temperaturę ok. 60°C). Gun-engine nie wymaga standardowego chłodzenia silnika, więc blok cylindra oraz inne komponenty nie mające bezpośredniego kontaktu z komorą wybuchu mogą być robione z tworzyw sztucznych. Testowany przez Kazimierza Hołubowicza silnik Suzuki przerobiony na Gun-engine i zamontowany w samochodzie osobowym przez okres roku osiągnął średnie spalanie na poziomie 0,5 litra na 100 km (450 mpg – miles per gallon). 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Charakterystyka silnika Dzięki wprowadzeniu oscylującego dysku, Gun-engine oferuje możliwość zmiany stopnia sprężania (poprzez kompresor do poduszki powietrznej – podłączenie pominięte na rysunkach), więc może wykorzystywać w zasadzie wszystkie rodzaje paliw wybuchowych, wliczając benzynę, propan, etanol czy wodór. Proces działania silnika sprawia również, że nie wymaga on skrzyni biegów – maksymalny moment obrotowy dostarczany jest od najniższych obrotów, podobnie jak w silniku elektrycznym. Wybuch zachodzi w innych proporcjach AFR (Air-to-Fuel ratio), a przy zmniejszonej ilości paliwa wymaga dużo mniej powietrza, więc turbosprężarka jest całkowicie zbędna. 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Podsumowanie Ostatni skandal w VW z końca września 2015 roku (a po nim w innych koncernach) pokazuje, że nawet największym producentom samochodów coraz trudniej jest stworzyć silnik, który spełnia rygorystyczne standardy. Strategie redukcji emisji spalin są coraz bardziej kosztowne (w samym tylko 2016 roku Ford Europa wydał na to $500 mln), co znacząco podnosi koszt produkcji silnika. Oprogramowanie silnika wykrywało podłączenie urządzeń pomiarowych i zmieniało cykl pracy, aby utrzymać emisję spalin w ramach obowiązujących norm. Gun-engine zmniejsza zużycie paliwa, a w konsekwencji emisję spalin, nie przez zmianę oprogramowania, lecz przez zmiany w konstrukcji silnika. Przeprowadzone testy wykazały, że samochód z Gun-engine pokonuje kilkunastokrotnie dłuższy dystans w porównaniu z oryginalnym silnikiem spalinowym. Potrzebuje on znacznie mniej energii do osiągnięcia tego samego momentu obrotowego co porównywalny silnik spalinowy, więc należy: albo wzmocnić konstrukcję, która będzie w stanie wytrzymać kilkakrotnie większą moc, albo znacznie obniżyć zużycie paliwa, albo połączyć powyższe opcje. Architektura Gun-engine nie tylko zwiększa wydajność, ale również spowalnia zużycie części silnika poprzez zmniejszenie naprężeń w czasie pracy. Moment przenoszony na wał korbowy gdy jest on w położeniu poziomym wywiera o wiele mniejsze naprężeń niż dzieje się to w konwencjonalnym silniku spalinowym. 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Statystyki http://www.oica.net/category/production-statistics/2014-statistics/ W 2014 roku wyprodukowano blisko 90 milionów samochodów pasażerskich i dostawczych (nie wliczając ciężarówek, autobusów, pociągów, czy innych sektorów używających silników spalinowych jak np. generatory, czołgi, czy lotnictwo). 15/10/2016 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Poufne - prosimy nie rozpowszechniać Strategia Drukowanie obudowy silnika z włókna szklanego lub innych dostępnych materiałów. Domowe generatory prądu (a za nim również energii cieplnej) na paliwa własnej produkcji. 23/09/2015 Poufne - prosimy nie rozpowszechniać chram@gmx.com
Pierwsze odpalenie nowego prototypu 30/09/2016 Kontakt Damian chram@gmx.com Pierwsze odpalenie nowego prototypu 30/09/2016