Kompleksowe Badania Ruchu we Wrocławiu i otoczeniu 2018 Biuro Zrównoważonej Mobilności Departament Infrastruktury i Transportu
Innowacja!!! Jako pierwsi w Polsce! Szczegółowy zakres Kompleksowych Badań Ruchu POMIARY NATĘŻENIA RUCHU DROGOWEGO 164 przekroje pomiarowe ANKIETY W GOSPODARSTWACH DOMOWYCH 7455 ankiet we Wrocławiu 4495 ankiet w gminach sąsiednich POMIARY GENERACJI I ABSORPCJI RUCHU PRZEZ CENTRA HANDLOWE 30 przekrojów pomiarowych ANKIETY W INTERNECIE I APLIKACJI MOBILNEJ udział wzięło 1 449 osób (1121 z Wrocławia i 328 z gmin sąsiednich) POMIARY NATĘŻENIA RUCHU ROWEROWEGO 71 przekrojów pomiarowych KRÓTKIE ANKIETY PASAŻERÓW KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ 2953 ankiety POMIARY NATĘŻENIA RUCHU PIESZEGO 22 przekroje pomiarowe KRÓTKIE ANKIETY NA STACJACH I DWORCACH 2117 ankiety POMIARY LICZBY PASAŻERÓW W POJAZDACH KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ 146 przekrojów pomiarowych KRÓTKIE ANKIETY W MIEJSCACH PUBLICZNYCH 8353 ankiety lotnisko (1106 ankiet), uczelnie wyższe (1260 ankiet), centra handlowe (1715 ankiet), jednostki miejskie (1234 ankiet), biura (1563 ankiet), przedsiębiorstwa (1475 ankiet) POMIARY LICZBY PASAŻERÓW NA STACJACH I DWORCACH 24 przekroje pomiarowe Innowacja!!! Jako pierwsi w Polsce! BADANIE POJAZDÓW PRZEWOŻĄCYCH TOWARY 1 143 przebadanych pojazdów ZAKUP BIG DATA – KARTY SIM I SONDOWANIE POJAZDÓW Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Obszar badań KBR dla Wrocławia i otoczenia 21 gmin Biuro Zrównoważonej Mobilności
Ruch we Wrocławiu i otoczeniu Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności KBR2011 i pomiar 2015 + KBR2018 – szczyt poranny – wjazd do miasta POMIAR KONTROLNY 2015 Wzrost lub spadek w stosunku do KBR2010/11 +21% -3% +173% +167% +20% +62% +3% +44% -32% +41% +28% +146% +80% +227% +123% +143% -13% +1% +171% POMIAR KBR 2010/2011 POMIAR KBR 2018 +92% + 1680% +2232% +0% -18% Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Ruch we Wrocławiu S8 Ring OŚ S5 Ring AOW Ring centrum 190 tys. pojazdów (KBR2010/11) 238 tys. pojazdów (KBR2018) Wzrost o 25% Liczba pojazdów wjeżdżających do Wrocławia w ciągu doby: 238 tys. poj. = 190 tys. poj. wjeżdża na granicy miasta + 48 tys. poj. wjeżdża do miasta z 3 węzłów AOW Biuro Zrównoważonej Mobilności
szczyt poranny szczyt popołudniowy 7:00 – 8:00 16:00 – 17:00 Ruch na ringu wokół centrum – godziny szczytu centrum SUMA NA RINGU wjazd wyjazd SUMA NA RINGU wjazd wyjazd 59 773 osób 64 537 osób szczyt poranny szczyt popołudniowy 7:00 – 8:00 16:00 – 17:00 16749 37446 1130 17365 31988 869 Stare Miasto samochodów pasażerów rowerzystów centrum Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Ruch na ringu wokół centrum – miejsca najbardziej obciążone w szczycie porannym (do centrum) i popołudniowym (z centrum) 8512 pasażerów z centrum Plac JPII 2597 aut do centrum 2172 aut z centrum most Grunwaldzki 8392 pasażerów do centrum Powstańców Śląskich Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Ruch pieszy – najbardziej piesze ulice (godzina szczytu) 308 1 676 1 058 4 819 Plac JP2 Rynek 1 637 4 751 Ruska - Oławska 1 420 4 937 Świdnicka - Kuźnicza 1 368 5 365 Plac Dominikański 254 552 445 1 844 516 1 103 Plac Kościuszki Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Ruch rowerowy – najbardziej rowerowe ulice (godzina szczytu) Most Milenijny Most Warszawski 248 287 Most Trzebnicki 258 302 455 562 Mosty Jagiellońskie 222 406 246 361 ul. Legnicka 301 318 ul. Strzegomska Biuro Zrównoważonej Mobilności
Planowane inwestycje poprawiające funkcjonalność przystanków Ilu pasażerów korzysta ze stacji i dworców kolejowych w ciągu doby? Planowane inwestycje poprawiające funkcjonalność przystanków +361% +116% +290% +15% http://wroclaw.naszemiasto.pl +2% -10% +189% +28% +386% -7% +91% W porównaniu z KBR 2010/11 wzrosła liczba pasażerów na stacjach i dworcach wzdłuż tras na których nastąpiła poprawa oferty transportu kolejowego Biuro Zrównoważonej Mobilności
Badania gospodarstw domowych we Wrocławiu i otoczeniu Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Kto, ile i gdzie? 6 161 przebadanych gospodarstw domowych 4050 gosp. dom. we Wrocławiu 2111 gosp. dom. w gminach otoczenia Wrocławia czyli 11 933 mieszkańców wzięło udział w badaniu 7 450 mieszkańców Wrocławia 4483 mieszkańców gmin otoczenia Wrocławia Przebadano co najmniej 1% populacji każdego wyznaczonego rejonu we Wrocławiu (375 rejonów) i gminach otoczenia Wrocławia (66 rejonów). Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Cechy wrocławskich gospodarstw domowych - porównanie KBR WROCŁAW 2010/11 KBR WROCŁAW 2018 2,3 OSOBY ŚREDNIA LICZBA OSÓB W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 2,4 OSOBY ŚREDNIA LICZBA OSÓB W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 0,7 ŚREDNIA LICZBA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W GOSPODARSTWIE DOMOWYM OGÓŁEM 0,5 ŚREDNIA LICZBA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W GOSPODARSTWIE DOMOWYM OGÓŁEM 1 ŚREDNIA LICZBA ROWERÓW W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 1,2 ŚREDNIA LICZBA ROWERÓW W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 75% WROCŁAWIAN KORZYSTA Z SYSTEMU DRÓG I PARKINGÓW ROWEROWYCH WE WROCŁAWIU 3,85 OCENA EFEKTÓW DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z ROZBUDOWĄ TEGO SYSTEMU w skali 1 – 5 Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Cechy gospodarstw domowych KBR 2018 KBR 2018 WROCŁAW KBR 2018 GMINY OTOCZENIA WROCŁAWIA 2,4 OSOBY ŚREDNIA LICZBA OSÓB W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 3,3 OSOBY ŚREDNIA LICZBA OSÓB W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 0,5 ŚREDNIA LICZBA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W GOSPODARSTWIE DOMOWYM OGÓŁEM 265 s.o. / 1000 mieszk. 0,5 ŚREDNIA LICZBA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W GOSPODARSTWIE DOMOWYM OGÓŁEM 1,2 ŚREDNIA LICZBA SAMOCHODÓW OSOBOWYCH W GOSPODARSTWIE DOMOWYM OGÓŁEM 376 s.o. / 1000 mieszk. 1,2 ŚREDNIA LICZBA ROWERÓW W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 377 r. / 1000 mieszk. 1,2 ŚREDNIA LICZBA ROWERÓW W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 1,5 ŚREDNIA LICZBA ROWERÓW W GOSPODARSTWIE DOMOWYM 466 r. / 1000 mieszk. 75% 12% MIESZKAŃCÓW GMIN OTOCZENIA WROCŁAWIA KORZYSTA Z SYSTEMU DRÓG I PARKINGÓW ROWEROWYCH WE WROCŁAWIU WROCŁAWIAN KORZYSTA Z SYSTEMU DRÓG I PARKINGÓW ROWEROWYCH WE WROCŁAWIU 3,85 OCENA EFEKTÓW DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z ROZBUDOWĄ SYSTEMU ROWEROWEGO 4,14 OCENA EFEKTÓW DOTYCHCZASOWYCH DZIAŁAŃ ZWIĄZANYCH Z ROZBUDOWĄ SYSTEMU ROWEROWEGO w skali 1 – 5 w skali 1 – 5 Biuro Zrównoważonej Mobilności
Zachowania komunikacyjne wrocławianek i wrocławian Biuro Zrównoważonej Mobilności
Modal split…, czyli czym podróżują mieszkańcy Wrocławia? komunikacja samochodowa komunikacja zbiorowa rower pieszo inne Kompleksowe Badania Ruchu 2010/11 Kompleksowe Badania Ruchu 2018 - 1% - 7% + 2% + 5% Miasta, w których udział podróży pieszych osiąga poziom 25% uznawane są jako bardzo dobre do życia – wysoka jakość życia! Biuro Zrównoważonej Mobilności
DO 2020 - TRANSPORT NIESAMOCHODOWY – co najmniej 60%, Modal split – nasze dążenia – Wrocławska Polityka Mobilności 2013 komunikacja zbiorowa pieszo rower komunikacja samochodowa inne DO 2020 - TRANSPORT NIESAMOCHODOWY – co najmniej 60%, a w dalszej perspektywie 65% <40% >60% transport samochodowy >transport niesamochodowy Biuro Zrównoważonej Mobilności 1 etap transport samochodowy – 41% >transport niesamochodowy – 59% 2 etap
Biuro Zrównoważonej Mobilności Zmiany i wyzwania w podróżowaniu po Wrocławiu (piesi i samochody) – luty 2017 KBR 2010/11 2017 Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Zmiany i wyzwania w podróżowaniu po Wrocławiu (piesi i samochody) – KBR2018 KBR 2018 Biuro Zrównoważonej Mobilności
Czym podróżują mieszkańcy poszczególnych obszarów Wrocławia ? Lipa Piotrowska Leśnica Wielka Wyspa Śródmieście komunikacja samochodowa komunikacja zbiorowa pieszo rower Biuro Zrównoważonej Mobilności
Czym podróżują mieszkańcy poszczególnych obszarów Wrocławia Czym podróżują mieszkańcy poszczególnych obszarów Wrocławia ? NAJ… obszary Lipa Piotrowska 73% Leśnica 10% Wielka Wyspa 33% 32% Śródmieście komunikacja samochodowa komunikacja zbiorowa pieszo rower Biuro Zrównoważonej Mobilności
Zmiany modal split - przykład osiedli Gaj i Kozanów (2010-2018) KBR 2010/2011 KBR 2018 KOZANÓW komunikacja zbiorowa pieszo rower komunikacja samochodowa inne GAJ KBR 2010/2011 KBR 2018 Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Godzina szczytu we Wrocławiu, czyli w jakich godzinach podróżuje najwięcej mieszkańców? 7-8 W GODZINIE SZCZYTU PORANNEGO 7:00 – 8:00 ROZPOCZYNA SIĘ 14% WSZYSTKICH PODRÓŻY 16-17 W GODZINIE SZCZYTU POPOŁUDNIOWEGO 16:00 – 17:00 ROZPOCZYNA SIĘ 10% WSZYSTKICH PODRÓŻY Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności W jakim celu podróżujemy? Mieszkańcy Wrocławia, mający ukończone co najmniej 6 lat wykonują w średnim dniu roboczym 1 065 384 podróży/dobę DOM 209 517 193 984 PRACA 208 299 227 078 INNE 62 714 57 548 SZKOŁA 22 215 18 459 UCZELNIA 63 836 NIE ZWIĄZANE Z DOMEM Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Kobiety i mężczyźni – po co podróżujemy? Mężczyźni częściej niż kobiety wykonują podróże fakultatywne (związane z pracą i nauką) Kobiety częściej niż mężczyźni podróżują w motywacji DOM-INNE i INNE-DOM Biuro Zrównoważonej Mobilności
2,4 1,3 Ile osób podróżuje średnio w jednym samochodzie osobowym? Średnie napełnienie samochodu osobowego wynosi 1,55 Największe napełnienie samochodu osobowego występuje w podróżach DOM – SZKOŁA i SZKOŁA – DOM DOM SZKOŁA 2,4 Najmniejsze napełnienie samochodu osobowego występuje w podróżach DOM – PRACA i PRACA – DOM DOM PRACA 1,3 Ruchliwość mieszkańców Wrocławia wynosi 1,7 podróży/dobę Biuro Zrównoważonej Mobilności
Zachowania komunikacyjne mieszkańców otoczenia Wrocławia Biuro Zrównoważonej Mobilności
Modal split…, czyli czym podróżują mieszkańcy gmin otoczenia Wrocławia? komunikacja samochodowa komunikacja zbiorowa rower pieszo inne Kompleksowe Badania Ruchu 2018 Wrocław gminy otoczenia Wrocławia Biuro Zrównoważonej Mobilności
Czym podróżują mieszkańcy gmin w otoczeniu Wrocławia? 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 1. Borów 2. Brzeg Dolny 3. Czernica 4. Długołęka 5. Domaniów 6. Jelcz-Laskowice 7. Kąty Wrocławskie 8. Kobierzyce 9. Kostomłoty 10. Miękinia 11. Oborniki Śląskie 12. Oleśnica – miasto 13. Oleśnica 14. Oława – miasto 15. Oława 16. Siechnice 17. Strzelin 18. Środa Śląska 19. Trzebnica 20. Wisznia Mała 21. Żórawina komunikacja zbiorowa pieszo rower komunikacja samochodowa inne Biuro Zrównoważonej Mobilności
W RAMACH OTOCZENIA WROCŁAWIA Więźba ruchu…, czyli skąd - dokąd podróżują mieszkańcy Wrocławia i gmin sąsiednich? MIESZKAŃCY WROCŁAWIA I GMIN OTOCZENIA WYKONUJĄ W RAMACH WROCŁAWIA 1 mln 013 tys. podróży na dobę MIESZKAŃCY WROCŁAWIA I GMIN OTOCZENIA WYKONUJĄ W RAMACH OTOCZENIA WROCŁAWIA 233 tys. podróży na dobę PUNKT POCZĄTKOWY KAŻDEGO WIDOCZNEGO W ANALIZIE POTOKU RUCHU JEST PUNKTEM ŚRODKOWYM REJONU KOMUNIKACYJNEGO Wrocław – 375 rejonów gminy otoczenia Wrocławia – 66 rejonów Biuro Zrównoważonej Mobilności
Średni czas podróży we Wrocławiu skrócił się ! Ile średnio trwa podróż różnymi środkami transportu? komunikacja samochodowa komunikacja zbiorowa rower pieszo Wrocław 27 minut 51 sekund 31 minut 34 sekund 20 minut 59 sekund 14 minut 50 sekund gminy otoczenia Wrocławia 31 minut 21 sekund 41 minut 41sekund 16 minut 6 sekund 11 minut 58 sekund Średni czas podróży we Wrocławiu skrócił się ! KBR 2010/11 30 minut 2 sekundy KBR 2018 25minut 14 sekund Biuro Zrównoważonej Mobilności
Wybrane opinie mieszkańców na tematy związane z mobilnością Biuro Zrównoważonej Mobilności
27% ankietowanych mieszkańców Wrocławia Jak oceniasz jakość transportu zbiorowego w trzech aspektach? MIESZKAŃCY WROCŁAWIA WYGODA średnia ocena 3,85 CZYSTOŚĆ TABORU średnia ocena 3,86 PUNKTUALNOŚĆ średnia ocena 3,69 27% ankietowanych mieszkańców Wrocławia nie korzysta z komunikacji zbiorowej we Wrocławiu i nie oceniło jakości transportu zbiorowego we Wrocławiu Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Dlaczego wybieramy komunikację zbiorową? Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Co najbardziej przeszkadza pieszym w codziennych podróżach? 24% mieszkańców Wrocławia nie odczuwa uciążliwości w podróżach pieszych po Wrocławiu Pozostałych 76% mieszkańców Wrocławia zauważa następujące uciążliwości: Biuro Zrównoważonej Mobilności
Pierwsze wnioski i rekomendacje CO DALEJ…? Biuro Zrównoważonej Mobilności
JAKI JEST MOBILNY WROCŁAW TERAZ? Pierwsze wnioski z KBR 2018 JAKI JEST MOBILNY WROCŁAW TERAZ? OBCIĄŻENIE MIASTA RUCHEM AUT ZNACZĄCO WZROSŁO – głównie spoza miasta MODAL SPLIT JEST optymistyczny – zmieniła się tendencja WZROST PODRÓŻY PIESZYCH I ROWEROWYCH pokazuje, że inwestycje i mocne działania w tych obszarach przyniosły wymierne skutki NAJBLIŻSZE LATA TO KONCENTRACJA NA KOMUNIKACJI ZBIOROWEJ MIESZKANIEC WROCŁAWIA JEST ŚWIADOMYM UŻYTKOWNIKIEM MIASTA MIESZKAŃCY OTOCZENIA TRAKTUJĄ MIASTO WYŁĄCZNIE JAK MIEJSCE PRACY Biuro Zrównoważonej Mobilności
JAKI BĘDZIE MOBILNY WROCŁAW PRZYSZŁOŚCI? Pierwsze wnioski z KBR 2018 JAKI BĘDZIE MOBILNY WROCŁAW PRZYSZŁOŚCI? WYEDUKOWANY I ŚWIADOMY użytkownik miasta OSIEDLA DOSTĘPNE - mobilnie zrównoważone ZINTEGROWANY SYSTEM TRANSPORTU PUBLICZNEGO MIASTA I AGLOMERACJI WYZWANIA PIESI I ROWERY – włączamy drugi bieg TRAMWAJE I AUTOBUSY I P&R – programy poprawy i rozwoju Program rowerowy DZIAŁANIA WSPÓLNA PRACA Z AGLOMERACJĄ dla integracji systemu transportu zbiorowego Program dla pieszych - PROMENADA KRZYCKA Biuro Zrównoważonej Mobilności
Biuro Zrównoważonej Mobilności Komplet Badań KBR 2018 – udostępnienie na BIP Analiza danych na potrzeby programów związanych z rozwojem transportu Aktualizacja modelu ruchu Udostępnianie danych Dzielenie się doświadczeniem – konferencje Dziękujemy za uwagę i zapraszamy do dalszej współpracy Biuro Zrównoważonej Mobilności