Wspomaganie procesu efektywnego uczenia się

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
MODUŁ: WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII UCZENIA SIĘ
WKUWAJ Z GŁOWĄ – style uczenia się
Sprawdzian także dla rodziców
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
PRACA Z UCZNIEM ZDOLNYM
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Style uczenia się i typy uczniów
Zasady efektywnego uczenia się
Jak uczyć się szybko i skutecznie?.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Lilianna Kupaj Master Coach ICI Trener Transforming Communication
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Realizacja podstawy programowej w klasach IV –VI szkoły podstawowej poprzez różne formy aktywności,cz.4 Małgorzata Tubielewicz.
JAK POMÓC UCZNIOWI OSIĄGNĄĆ SUKCES EDUKACYJNY
Co chcieliśmy osiągnąć?
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wczesna stymulacja rozwoju małego dziecka
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
JAK SIĘ UCZYĆ, ŻEBY SIĘ NAUCZYĆ?
Efektywność uczenia się dziecka zależy m.in. od następujących czynników:
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
TIK? TAK! Spotkanie otwierające 22 listopada 2012 r. OrganizatorzyHonorowy patron.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Jak uczyć uczniów… zgodnie z nowoczesną wiedzą
Jak pomagać dziecku w nauce?
Nowoczesne techniki uczenia się
Nowoczesne techniki uczenia się
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
…rozwijając umiejętności, otwieramy możliwości …
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
wzrokowiec/ słuchowiec/ czuciowiec
WITAMY W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 51 z Oddziałami Integracyjnymi im. Fryderyka Chopina w Katowicach.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Osiąganie sukcesów przez dzieci Prezentację przygotowała : Aleksandra Grzegorczyk.
W tym roku szkolnym przystąpiliśmy do projektu prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Projekt ma za zadanie odpowiedzieć.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Jak pomóc dziecku w nauce. pedagog: Halina Gromek
Wpływ czytania na rozwój dzieci i młodzieży
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
SYSTEMY REPREZENTACYJNE
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Kreatywność w realizacji podstawy programowej z wychowania fizycznego
Jak się uczyć? Jak działa nasz umysł? Jaki mamy typ inteligencji?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Wspomaganie procesu efektywnego uczenia się

Dlaczego tak się dzieje? Są uczniowie, którzy: wolno uczą się i wolno zapominają, wolno uczą się i szybko zapominają, szybko uczą się i szybko zapominają, szybko uczą się i wolno zapominają, Dlaczego tak się dzieje?

Systemy sensoryczne System sensoryczny to podstawowy, odruchowo uaktywniony preferowany zmysł, czyli właściwy nam sposób odbierania i reagowania na informacje przekazywane przez kanał wzrokowy, słuchowy i kinestetyczny. Preferowany system sensoryczny determinuje naszą osobistą strategię uczenia się i styl komunikowania się z innymi ludźmi.                                       

Systemy reprezentacji sensorycznej K – kinestetycy V – wzrokowcy A – słuchowcy V K A

Wzrokowiec – podstawowe cechy: lubi porządek wokół siebie, pamięta kolory i rysunki z okładek książek oraz ich lokalizację, ale z trudem przypomina sobie ich tytuł i nazwisko autora w czasie uczenia się woli czytać i robić własne notatki, używa słów i zwrotów: to jasne, perspektywa, być świadkiem, wyraźne, coś naświetlać… zachęcający uśmiech nauczyciela może być dla ucznia znaczącą pochwałą. Powie: „Zobacz, jak to pachnie.”

Słuchowiec – podstawowe cechy: lubi dużo mówić, mówi z łatwością, dużo i melodyjnie, woli słuchać, niż czytać, może robić wiele błędów ortograficznych (pisze tak, jak słyszy), ma kłopoty z geometrią i z mapami, dobrze pamięta melodie, dialogi, rozpoznaje głosy, używa słów i zwrotów: uczta dla uszu, przyjemny dla ucha, to jest dobrze słyszalne, dobrze/źle wyrażone, mówimy na tej samej fali… słowa nauczyciela: świetnie z tym sobie radzisz mogą dla ucznia być znacząca pochwałą. Powie: „Posłuchaj, jak tu ładnie.”

Kinestetyk – podstawowe cechy: lubi ruch, sport, spacery, taniec, łatwo się męczy podczas siedzenia radzi sobie z rysowaniem, wykonywaniem origami żywo gestykuluje, może żyć w bałaganie, chcąc sobie coś przypomnieć wywołuje doznania związane z daną sprawą, w trakcie mówienia i liczenia „pomaga” sobie palcami, używa słów i zwrotów: czuję to, płynę, to mnie porusza, śliska sprawa… pochwałę od nauczyciela najlepiej przyjmie, gdy ją… poczuje. Można dziecko przytulić, poklepać po ramieniu.

Czuciowiec („odmiana” kinestetyka) to osoba, która jest raczej spokojna, wyciszona, empatyczna i wrażliwa, lubi myśleć, snuć refleksje, zastanawiać się, mówi cicho i spokojnie, ma bogate życie emocjonalne, wszystko przeżywa.

Pasma sensoryczne a sposoby uczenia się kod Typ czynności proponowanej uczniom odbiór sensoryczny V Czyta, ogląda, obserwuje; korzysta z kolorów, podkreśla, wizualizuje materiał; tworzy mnemotechniki wzrokowe WIDZĘ TO A Słucha głosu nauczyciela, innych, nagrań; czyta na głos, czyta dramatycznie, powtarza na głos; głośno stawia pytania i odpowiada na nie, uczy innych: rapuje, rytmizuje; tworzy mnemotechniki słuchowe, słucha muzyki, tworzy muzykę SŁYSZĘ TO VA Ogląda filmy, tworzy prezentacje multimedialne WIDZĘ I SŁYSZĘ K Odpowiada pisemnie, robi notatki, rysuje, układa fragmenty w logicznej całości, uaktywnia treści fizycznie, wciela się w role, wykonuje eksperymenty ROBIĘ WYKONUJĘ VK Tworzy projekty, wykonuje modele, rysuje linie czasu, tworzy mapy mentalne, wykonuje ruch do osiągnięcia odpowiednich stanów uczenia się np. przeciąga się, musi się przejść po klasie WYKONUJĘ TO I CZUJĘ TO VAK Bierze udział w dramie; pracuje projektami, uczestniczy w wycieczkach, WIDZĘ –SŁYSZĘ –CZUJĘ - DZIAŁAM

Ludzie zapamiętują: 20% tego, co przeczytali 30% tego, co usłyszeli 40% tego, zobaczyli 50% tego, co powiedzieli 60% tego, co zrobili Jednak, gdy czytają, słyszą, widzą, mówią i robią coś z daną informacją, pamiętają z tego 90%. (zob. M.Taraszkiewicz i C. Rose, Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa 2006, s.24.)

Jest to gotowość nauczenia się, jak czytać, pisać i liczyć. Gotowość szkolna nie musi oznaczać opanowania umiejętności czytania, pisania i liczenia. Jest to gotowość nauczenia się, jak czytać, pisać i liczyć. L. Venger

Funkcje półkul mózgu: 1. Lewa półkula – preferencja logiczna język, mowa, czytanie, pisanie, informacje cyfrowe, zdolność techniczna, pamięć operacyjna, myślenie przyczynowe, logiczne i abstrakcyjne, zdolność do analizy, naukowa ciekawość, ukierunkowanie na strukturę (reguły).

Funkcje półkul mózgu: 2. Prawa – preferencja artystyczna język niewerbalny, intuicja i emocje, działania spontaniczne, myślenie „tu i teraz”, ukierunkowanie na ludzi (relacje z nimi), ruch, taniec, czynności manualne, informacje analogowe (porównywanie, wyobrażanie), myślenie obrazowe, myślenie syntetyczne (od całości do szczegółu).

W szkole preferowani uczniowie to ci, których cechuje: dobre posługiwanie się językiem, logiczne, abstrakcyjne myślenie, naukowa ciekawość wrażana pytaniem „dlaczego?”, zdolność do analizy. Najczęściej stosowane metody uczenia się i nauczania to: wykład, czytanie, dyskusja, pytania i odpowiedzi, rozwiązywanie zadań i pisanie wypracowań.

Uczeniu/nauczaniu obupółkulowemu sprzyja: tworzenie map mentalnych, tworzenie opowieści, włączanie muzyki w proces uczenia się, rytmizacja tekstów, reżyserowanie filmów mentalnych, drama, praca metodą projektu, samodzielne wykonywanie modeli…

Odpowiednie stany do uczenia się: ciekawość zaangażowanie poczucie sensu i celu koncentracja skupienie integracja pracy półkul mózgowych relaks inne

Stany nie sprzyjające uczeniu się: nuda stres zmęczenie głód, pragnienie brak czasu brak celu lęk inne

Wnioski Efektywne uczenie się – to uczenie się: Polisensoryczne - angażujące wszystkie zmysły: wzrok, słuch, dotyk, ruch; Obupółkulowe – angażujące język, logikę, intuicję, wyobraźnię, emocje, ruch, rytm; W odpowiednim stanie aktywacji – integracja, skupienie, poczucie własnej wartości, relaks.

Style nauczania reprezentowane przez nauczycieli Style nauczania reprezentowane przez nauczycieli. Typologia nauczycieli w skrócie.

STYLE NAUCZANIA NADZORCA/EKSPERT Nauczyciel wykorzystujący dyscyplinę, strach, karanie i nagradzanie do zmuszenia uczniów do wysiłku. Taki nauczyciel może często odnosić sukces dydaktyczny.

STYLE NAUCZANIA SOJUSZNIK/DORADCA Nauczyciel, który „odchodzi od tablicy”, dzieli się odpowiedzialnością z uczniami za ich uczenie się, pomaga im. Sojusznik stara się pomóc uczniowi, docenia jego wysiłki.

STYLE NAUCZANIA MISTRZ Nauczyciel specjalista, wie wszystko, jest wielkim autorytetem dla uczniów. Uczniowie kochają go i podziwiają, dla niego się uczą. Wiedzą, że nigdy nie osiągną takiego poziomu jak mistrz, ale starają się go naśladować.

Style nauczania Style nauczania wynikają z cech osobowościowych nauczyciela, są też efektem wpływu czynników środowiskowych, społecznych i kulturowych, w których żyje nauczyciel oraz procesu edukacyjnego, przez który przeszedł kandydat na nauczyciela. Ważne, by mieć na względzie dobro ucznia i pomóc mu osiąganiu dojrzałości ludzkiej oraz przygotować go do pełnienia określonych ról w świecie dorosłym.

Podsumowanie Przedstawiona problematyka, odnosząca się do parametrów funkcjonowania każdego człowieka, ma podłoże neurofizjologiczne i nie da się ich zmieniać. Dla edukacji i autoedukacji ważna jest informacja, że wiele funkcji i zachowań można rozwijać, doskonalić, wzbogacać, ale zawsze do określonego pułapu możliwości. Obok technik i systemów uczenia się i nauczania trzeba pamiętać, że każdy uczeń jest niepowtarzalny. Jego wejście w dorosłe życie powinno być poprzedzone odpowiednim przygotowaniem uzdalniającym go do pełnienia życiowych ról; zaś samo uczenie się powinno się stać jego osobistym doświadczeniem życiowym.

LITERATURA: I. Dzierzgowska, Nauczanie nauczycieli. Poradnik dla edukatora, Warszawa 2002 r. B. Niemierko, Kształcenie szkolne. Podręcznik skutecznej dydaktyki, Warszawa 2007. Red. M. Śnieżyński, Struktury pedagogiczne w katechezie, Kraków 2001. M.Taraszkiewicz i C. Rose, Atlas efektywnego uczenia (się), Warszawa 2006, s.24.)