Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
"Nowoczesny Nauczyciel
Advertisements

SAMORZĄDOWY OŚRODEK DORADZTWA METODYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w Kielcach KIELCE, ul. Marszałka J. Piłsudskiego 42 tel. fax. 41.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
Razem dla Północnego Mazowsza Założenia oraz cele projektu.
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Rola wspomagania na etapie diagnozowania, planowania, monitorowania i ewaluacji potrzeb szkoły/placówki. Suwałki, r.
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Sieć współpracy i samokształcenia jako forma uczenia się liderów WDN WIDEOKONFERENCJA Liderzy WDN 17 luty 2014 r.
1) diagnostyczna – polegająca na zgromadzeniu informacji wyjściowych o wewnętrznych i zewnętrznych warunkach działania placówki 2) twórcza – związana.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół Białystok, r.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
MERYTORYCZNY ASPEKT PRACY SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
SPOTKANIE ORGANIZACYJNE SIECI DYREKTORÓW POWIATU ŚWIDNICKIEGO Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
SIECI WSPÓŁPRACY content/uploads/2013/12/post_dzieci_sieci_20-580x578.jpg.
SIECI WSPÓŁPRACY content/uploads/2013/12/post_dzieci_sieci_20-580x578.jpg.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
Doskonalenie pracy nauczyciela ODiDZ, w tym mobilności zagraniczne
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Sieć współpracy i samokształcenia Nowa forma doskonalenia nauczycieli i rozwoju szkoły dr Danuta Elsner.
Człowiek- najlepsza inwestycja Tytuł projektu: Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie Lubelskim Nr projektu: UDA-POKL /12-00.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Konferencja Jakość edukacji czy/i jakość ewaluacji Zakopane, 2015.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli w powiecie ryckim”
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Spotkanie z dyrektorami/ koordynatorami projektu w przedszkolach/szkołach Serdecznie witam w imieniu Zespołu Roboczego Katowice, dnia 4 lipca 2013 r.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
ZASADY PRZEPROWADZANIA DIAGNOZY Gdańsk, r. Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Rola sieci współpracy i samokształcenia w nowym systemie doskonalenia nauczycieli Ciechanów, 28 listopada 2014r. mgr inż. Piotr Praczukowski.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Człowiek najlepsza inwestycja Konferencja inaugurująca projekt ”Większa wiedza – Skuteczna praktyka - Doskonalenie kadr oświaty powiatu zgierskiego” 11.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
System Wspierania Nauczycieli w Powiecie Bytowskim „Konsorcjum samorządowe” na rzecz edukacji Dariusz Glazik – Naczelnik Wydziału Edukacji, Kultury i Sportu.
Program Edukacja dla Doliny Baryczy. EDUKACJA DLA DOLINY BARYCZY Projekt edukacji regionalnej i przyrodniczej realizowany od stycznia 2014 do czerwca.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Powiat Ciechanowski „Doskonalenie szansą na rozwój”
  „Bezpośrednie wspomaganie szkół poprzez kompleksowe doskonalenie nauczycieli- drogą do sukcesu edukacyjnego uczniów Powiatu Tarnowskiego” Realizowany.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH Zadać pytanie uczestnikom czym jest dla.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w ŚLĄSKICH SAMORZĄDACH.
Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH.
Zapis prezentacji:

Projekt realizowany pod nadzorem Ministerstwa Edukacji Narodowej VULCAN kompetencji w MAŁOPOLSKICH SAMORZĄDACH

Budowanie gminnych sieci współpracy i samokształcenia jako elementu wspomagania szkół/placówek Moduł III Autor: Dorota Tomaszewicz/ Anna Pawełas Opracowała: Aleksandra Kuźniak

Plan Część I. Wprowadzenie Część II. Przykłady funkcjonowania sieci Część III. Sieci dla samorządowców Część IV. Platforma jako narzędzie do realizacji sieci współpracy

Cel ogólny: Poznanie założeń funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia. Zapoznanie uczestników szkolenia z funkcjonalnościami platformy stanowiącej uzupełninie funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia.

Cele szczegółowe: Uczestnik szkolenia: wymienia zasady tworzenia sieci współpracy i samokształcenia, podaje przykłady funkcjonujących sieci współpracy i samokształcenia, np. dyrektorów, nauczycieli, przedstawicieli samorządów, rozumie, że sieci współpracy i samokształcenia są uzupełnieniem procesowego wspomagania szkół, wskazuje rolę i zadania koordynatora sieci, określa kryteria sukcesu w pracy sieci, inicjuje rozwiązania dotyczące tworzenia sieci współpracy i samokształcenia samorządowców.

Ćwiczenie na start „6 kroków odchylenia wg Stanleya Millgrama” Napisz na kartce imię i nazwisko jakiejś żyjącej osoby publicznej – obojętnie z jakiej branży i kraju. 1. Ćwiczenie na start „6 kroków odchylenia wg Stanleya Millgrama” – 30 min. Trener inicjuje ćwiczenie mające na celu uświadomienie uczestnikom znaczenie kontaktów międzyludzkich w osiąganiu celów. Na wstępie prosi uczestników aby każdy z nich napisał na kartce imię i nazwisko jakiejś żyjącej osoby publicznej – obojętnie z jakiej branży i kraju. Następnie trener zbiera kartki z nazwiskami żeby za chwilę je rozdać na drugim etapie ćwiczenia. Trener łączy uczestników w zespoły 4-os. i każdy zespół losuje sobie 4 zapisane wcześniej nazwiska. Zadaniem Uczestników jest porozmawiać ze sobą i sprawdzić kogo mają w swoim otoczeniu, kto pomógłby im dotrzeć do osób, których nazwiska wylosowali. Metaforycznie chodzi o to aby przez swoje kontakty zdołali dotrze do wybranych osób rzekomo po autograf. UWAGA: zabrania się docierania do wybranych osób poprzez szukanie danych kontaktowych w internecie. Ścieżką dotarcia może być jedynie droga przez znajomych. Być może w swoim otoczeniu nie znajdą ludzi, którzy znają wylosowane osoby, ale wtedy muszą pomyśleć czy znajomi znajomych nie mają takich możliwości. Ważne aby ta ścieżka pośredników była jak najkrótsza. Następnie uczestnicy prezentują ścieżkę dotarcia do wylosowanych osób. Omówienie ćwiczenia: badania psychologiczne, które wykonywał w latach 60-tych Stanley Millgram dowodziły, że wystarczy 6 pośredników („6 kroków odchylenia”) żeby dotrzeć do każdej żyjącej osoby na świecie. Współcześnie sieci naszych kontaktów umożliwiają nam dotarcie do każdej żywej znanej osoby na świecie poprzez 3,5 kroków odchylenia (badania Microsoft na pocz. lat 2000). Ćwiczenie to uświadamia uczestnikom jak ważne w dzisiejszym świecie jest otaczanie się ludźmi, którzy mają określone zasoby (intelektualne, emocjonalne, organizacyjne itd.). Sieci współpracy i samokształcenia są taką formą pracy, która poszerza nasz krąg osób, z którymi łączą nas wspólne tematy, branża, potrzeby i możliwości.

Sieci współpracy i samokształcenia – def. Sieci współpracy i samokształcenia to międzyszkolny zespół współpracujących ze sobą nauczycieli lub dyrektorów z różnych szkół i placówek. Celem funkcjonowania sieci jest wspólne rozwiązywanie problemów, dzielenie się pomysłami, spostrzeżeniami i propozycjami – zarówno za pośrednictwem platformy internetowej, traktowanej jako forum wymiany doświadczeń, jak i spotkań osobistych. Członkowie sieci korzystają z własnej wiedzy, ale mogą również sięgać po pomoc zewnętrznych ekspertów. Pracują pod kierunkiem koordynatora sieci współpracy i samokształcenia. Krótki mini wykład eksperta na temat sieci i ich celów.

Międzyszkolne sieci współpracy i samokształcenia Element doskonalenia nauczycieli i dyrektorów Sieć umożliwia: kontakty, wymianę doświadczeń, dostęp do informacji, współpracę i współdziałanie, integrację lokalnego środowiska, ……………………………………..

Dzięki wprowadzeniu sieci możliwe jest: upowszechnienie organizacji życia społecznego, promowanie współpracy, dzięki której powstaje synergia wynikająca z działania zespołowego, umożliwienie zespołowego uczenia się nauczycieli poprzez samokształcenie, tzn. uczenie się z innymi i od innych. red. Elsner D. Sieci współpracy i samokształcenia. Teoria i praktyka, ABC a Wolters Kluwer business, Warszawa 2013.

Rola jednostek samorządu terytorialnego w procesie wspomagania szkół. Akty prawa miejscowego regulujące podział środków na dofinansowanie opłat na doskonalenie zawodowe nauczycieli oraz określających specjalności i formy kształcenia, na które dofinansowanie jest przyznawane oraz plan dofinansowania form doskonalenia i dokształcania zawodowego nauczycieli – uchwały i zarządzenia Tylko wspominam o tych dokumentach, aby zwrócić uwagę samorządowcom, że mają narzędzia, aby upominać się o sieci.

Sieci a perspektywa biorących w niej udział: KTO MA TWORZYĆ SIECI? Organizacja sieci współpracy i samokształcenia jest zadaniem; placówek doskonalenia nauczycieli, w tym przede wszystkim doradców metodycznych, pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych, pracowników bibliotek pedagogicznych. Tu przypomnieć, że te instytucje mają wpisane w swoje zadania inicjowanie i prowadzenie sieci.

Uczestnicząc w pracach sieci współpracy, należy pamiętać, że: udział w sieci jest dobrowolny, udział w sieci służy rozwojowi zawodowemu nauczycieli i dyrektorów szkół, międzyszkolne sieci współpracy mogą być uzupełnieniem działań prowadzonych w szkole w ramach procesu wspomagania, cele i plany działania sieci opracowywane są przez uczestników na podstawie diagnozy potrzeb, udział w sieci opiera się na pracy zespołowej nauczycieli z różnych szkół, praca w sieci polega na dzieleniu się doświadczeniem zawodowym, organizacja sieci i moderowanie aktywności uczestników to zadanie koordynatora sieci, w prace w sieci mogą być zaangażowani eksperci zewnętrzni, praca w sieci służy wypracowywaniu wspólnych rozwiązań, efekty pracy sieci zależą od aktywności uczestników.

CO DECYDUJE O JAKOŚCI PRACY W SIECI? kompetencje koordynatora sieci zaangażowanie uczestników sieci temat i formy pracy kompetencje ekspertów organizacja form doskonalenia zaangażowanie organu prowadzącego i sprawującego nadzór pedagogiczny aktywność instytucji, stowarzyszeń oświatowych działających na terenie danej JST

Tematy, które spotkały się ze szczególnym zainteresowaniem uczestników sieci Uczestnicy spotkania dyskutują i podają propozycje tematów sieci, które ich zdaniem mogłyby funkcjonować w ich szkołach – lub funkcjonują.

Sposób organizowania sieci Etap organizacji sieci wybór koordynatora sieci, rozpoznanie potrzeb uczestników, powołanie sieci, zaproszenie do współpracy uczestników, ustalenie planu pracy sieci.

Sposób organizowania sieci Spotkania uczestników sieci np. pięć spotkań w każdym roku szkolnym (samokształcenie, wymiana doświadczeń, wspólne rozwiązywanie problemów), udział zaproszonych specjalistów (wykłady, warsztaty, konsultacje). Mini wykład?

Sposób organizowania sieci Praca na platformie moderowane forum wymiany doświadczeń, moderowane forum dyskusyjne, materiały samokształceniowe, e-learning, upowszechnianie wypracowanych materiałów i pomysłów. Zapowiadamy, że o tym bardziej szczegółowo będzie na ostatnich zajęcach.

Sposób organizowania sieci Wdrażanie wykorzystanie nowych form, metod, narzędzi w pracy z uczniami. inicjowanie i podejmowanie działań z włączeniem innych nauczycieli. wzajemna obserwacja lekcji,itp.

Działania w sieci tematycznej Spotkanie organizacyjne integracja uczestników sieci, poznanie potrzeb i zasobów, ustalenie celów, harmonogramu pracy i działań na platformie. Spotkania robocze dzielenie się doświadczeniami, narzędziami, dobrymi praktykami, spotkania z ekspertami, tworzenie nowych rozwiązań. Nie jestem przekonana czy ten materiał jest potrzebny samorządowcom. Może krótko przedstawić.

Działania w sieci tematycznej Spotkanie podsumowujące podsumowanie i omówienie pracy sieci, zaplanowanie promocji i sposobów udostępniania innym wypracowanych rozwiązań, ewaluacja. Działania na platformie internetowej pomiędzy spotkaniami dyskusje, wymiana informacji i spostrzeżeń dotyczących tematyki sieci, koordynowanie pracy uczestników nad wspólnie tworzonymi rozwiązaniami, publikacja efektów pracy (np. wypracowane narzędzia, scenariusze lekcji itp.), dzielenie się zasobami użytecznymi dla uczestników sieci (zamieszczanie dokumentów, filmów, prezentacji, zdjęć itp.), udział w szkoleniach e-learningowych.

ROLA I ZADANIA KOORDYNATORA SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA Ćwiczenie Koordynator jest Koordynator nie jest Zadanie ma na celu uświadomić również samorządowcom, czego można, a czego nie należy wymagać od koordynatora. Trener łączy uczestników w 5 zespołów. Każdy zespół otrzymuje pakiet opisów roli koordynatora sieci współpracy i samokształcenia. Zadaniem zespołów jest posegregować opisy wg kryterium: „Koordynator jest” i „Koordynator nie jest”. Następnie grupy weryfikują na forum poprawność uszeregowania opisów do właściwej kategorii. Celem ćwiczenia jest uświadomienie uczestnikom, że istota funkcjonowania sieci współpracy i samokształcenia zupełnie odbiega od standardowych form szkoleniowych, w których jedna osoba jest odpowiedzialna za całokształt aktywności. Jest to natomiast formuła pracy dająca bardzo dużą autonomię uczestnikom sieci, a także wymagająca dużej odpowiedzialności.

ROLA I ZADANIA KOORDYNATORA SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA Zarządzanie pracą sieci Planowanie i prowadzenie wydarzeń edukacyjnych planowanie działań sieci, organizacja pracy sieci, motywowanie członków sieci do pracy, nadzór nad realizacją przyjętych celów, sporządzenie rocznego sprawozdania z pracy sieci, promocja działań sieci przygotowanie spotkań, prowadzenie wybranych spotkań, wybór i zapraszanie innych prowadzących (metodyków i ekspertów z określonych dziedzin), moderowanie forum dyskusyjnego na platformie internetowej, zamieszczanie materiałów samokształceniowych na platformie internetowej

Dyskusja ukierunkowana na wzajemną współpracę – 15 min. Jakie potencjalne korzyści widzę ze współpracy sieci? Co mogę zaproponować od siebie jako mój wkład w pracę sieci?

Czynniki wpływające na wyjściową motywację uczestników sieci Zatrzymani się na moment na uczestnikach sieci.

Warunki wpływające na wejściową motywację uczestników sieci - WNIOSKI SPOSÓB DELEGOWANIA DO UDZIAŁU W SIECI POSTAWA WOBEC SIECI JAKO FORMY UCZENIA SIĘ OCZEKIWANE KORZYŚCI UDZIAŁU W SIECI GOTOWOŚĆ DO DZIELENIA SIĘ DOŚWIADCZENIEM DOJRZAŁOŚĆ ZAWODOWA UCZESTNIKÓW SIECI ………………………………………………………………

Kryteria doboru uczestników ( z perspektywy organu prowadzącego) Jak zachęcić nauczycieli do pracy w sieci współpracy i samorozwoju? Ćwiczenie nr 3 Kryteria doboru uczestników ( z perspektywy organu prowadzącego) ……………………………………………………… Praca w grupie.

Kryteria doboru uczestników do pracy w sieciach (z perspektywy organu prowadzącego) np.: postawa, kompetencje i potencjał dyrektora i kadry kierowniczej i ich zaangażowanie w proces wprowadzania zmiany; potencjał rady pedagogicznej, naturalni liderzy zmiany, edukatorzy, wyłonieni z grona pedagogicznego (lub się wyłonią w trakcie wprowadzania zmiany); doświadczenie dyrektorów i nauczycieli w realizacji projektów (np. projekt SORE, podczas realizacji którego szkoły miały już okazję sprawdzić nowy model wspomagania); rodzaje i formy oraz jakość współpracy szkół z poradniami, ośrodkami doskonalenia nauczycieli oraz z bibliotekami pedagogicznymi; ……………………………………………………………………………..

II część – Przykłady funkcjonowania sieci

Tworzenie rocznego planu pracy sieci Uświadomienie samorządowcom, że do październikowych wniosków dyrektorów mogą być dołączone plany pracy sieci, tak, aby można było zaplanować środki na funkcjonowanie sieci. Plan należałoby uzupełnić o kosztorys – ile środków i na co należy zaplanować. Przykład planu.

PRZYKŁADY SIECI WSPÓŁPRACY I SAMOKSZTAŁCENIA Studium przypadku Prac w 4 zespołach Analiza przykładów funkcjonowania sieci Przygotowanie odpowiedzi na pytania/uzasadnienie: Czy w Waszej Gminie/Powiecie jest możliwość stworzenia takiej sieci – uzasadnienie? Zaproponujcie na podstawie przykładów funkcjonowanie podobnych sieci u Was. Jakie wprowadzilibyście zmiany i dlaczego? Przykłady sieci współpracy i samokształcenia – zał. nr 4. Jeśli czasu będzie mało, to możemy połączyć dwa ostatnie ćwiczenia i materiał z zał. nr 3 i 4.

Modele tworzenia sieci współpracy na terenie danej jednostki samorządu terytorialnego Jakie sieci mogłyby funkcjonować w waszych gminach/ miastach/ powiatach dla: nauczycieli, dyrektorów, Samorządowców? Załącznik nr 3– opis modelu(-i).

Przykładowe sieci współpracy: sieć pracowników samorządowych – decydentów, pracowników operacyjnych, radnych; sieć nauczycieli: kadra kierownicza, nauczyciele z niskim stażem, nauczyciele w trakcie awansu zawodowego, nauczyciele-przedmiotowcy.

Wnioski: Sposoby, formy i możliwości budowania lokalnych sieci współpracy i samokształcenia są różnorodne, zależne od potencjału lokalnego w postaci instytucji, ludzi, ale także typu samorządu; korzyści wynikające z funkcjonowania lokalnych sieci współpracy i samokształcenia dotyczą budowania kapitału społecznego, integracji środowiska oświatowego, sprzyjają wymianie doświadczeń, pozwalają wyjść nauczycielom poza swoje środowisko szkolne;

III część – Sieci dla samorządowców

Potrzeby samorządowców – 10 min Jakie są potrzeby rozwojowe samorządowców? Zebranie potrzeb do sieci tematycznych w ramach projektu

Część IV Platforma jako narzędzie do realizacji sieci współpracy

Prezentacja platformy https://www.doskonaleniewsieci.pl/

Praca na platformie moderowane forum wymiany doświadczeń, moderowane forum dyskusyjne, materiały samokształceniowe, e-learning, upowszechnianie wypracowanych materiałów i pomysłów. Zapowiadamy, że o tym bardziej szczegółowo będzie na ostatnich zajęcach.

Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE Dziękuję za uwagę Dorota Tomaszewicz Ekspert merytoryczny Coach ICC  trener  asesor AC/DC  ekspert ORE