Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rachunki regionalne Urząd Statystyczny w Katowicach Ośrodek Rachunków Regionalnych Ogólnopolska konferencja naukowa z okazji obchodów Dnia Statystyki Polskiej.
Advertisements

Jak złożyć wniosek ? (GWA) Regionalny Program Operacyjny Województwa Pomorskiego na lata
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
CO TO SĄ PROJEKTY INNOWACYJNE? PROJEKTY INNOWACYJNE WYTYCZNE EFS NIE WSKAZUJĄ ODRĘBNEJ DEFINICJI INNOWACYJNOŚCI.
Model współpracy NGO – Miasto Łódź Prezentacja projektu partnerskiego Centrum OPUS i Urzędu Miasta Łodzi Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” PO RYBY Warszawa, 4 listopada 2015 r.
Przygotowanie projektu w ramach Programu Interreg V-A Polska-Słowacja Wspólny Sekretariat Techniczny Programu Interreg V-A Polska-Słowacja
Olsztyn, 27 czerwca 2012 Propozycja zmian kryteriów merytorycznych dla Osi I Przedsiębiorczość RPO WiM w ramach Poddziałania
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej Godów, 2015 Prezentacja w ramach przygotowania Planu Gospodarki Niskoemisyjnej dla Gminy Godów, realizowanego w ramach konkursu.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Założenia dla poddziałania Efektywność energetyczna - mechanizm ZIT - wsparcie dotacyjne w ramach RPO WP Regionalny Program Operacyjny.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
Ekoefektywność – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT Marta Bocianowska Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju.
Audyt rachunkowości w jsfp (podsumowanie) oraz audyt projektów UE Ministerstwo Finansów 25 czerwca 2015 r. 1.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
Sesja 6 Planowanie wdrożenia: Mapa Procesu Zmian
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego, dnia 22 lutego 2012.
Zmienione kryteria formalne dla poszczególnych działań/poddziałań EFS w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata 2014.
Organizacja, przepisy i procedury Na przykładzie Śląskiego OW NFZ Dr n. med. Z Klosa.
1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko „Dla rozwoju infrastruktury.
RAPORT Z BADAŃ opartych na analizie wyników testów kompetencyjnych przeprowadzonych wśród uczestników szkoleń w związku z realizacją.
„Gdański model aktywizacji społeczności lokalnych” Gdańsk, 27 kwietnia 2009.
Ocena poziomu kompetencji i umiejętności administracji publicznej w zakresie zarządzania rozwojem i kreowania innowacji Urząd Marszałkowski Województwa.
LIDER PROJEKTUPARTNERZY PROJEKTU Towarzystwo Wiedzy Powszechnej Oddział Regionalny w Płocku Stowarzyszenie Academia Economica Projekt współfinansowany.
Białystok, 10 sierpnia 2010 r. Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności województwa podlaskiego – część II, administracja samorządowa 1.
Finansowanie wybranych działań w parkach narodowych przy udziale środków funduszu leśnego - zakres merytoryczny Warszawa, 06 kwietnia 2016 r.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich w Lesznie Planujesz rozpoczęcie lub rozwój działalności? Chcesz być konkurencyjny na rynku? Masz innowacyjny pomysł.
CAPS LOCK - CERTYFIKOWANE SZKOLENIA JĘZYKOWE I KOMPUTEROWE
Podsumowanie wdrażania części Osi „Przedsiębiorczość” RPO Warmia i Mazury 2007–2013 w 2008 roku.
Definiowanie i planowanie zadań typu P 1.  Planowanie zadań typu P  Zadania typu P to zadania unikalne służące zwykle dokonaniu jednorazowej, konkretnej.
Działania ewaluacyjne prowadzone przez IZ RPO WK-P w roku 2014 Jolanta Rudnicka Biuro Ewaluacji Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO r. Departament.
1 Definiowanie i planowanie zadań budżetowych typu B.
EContentplus – szansa dla archiwów, muzeów i bibliotek Anna Bramska Krajowy Punkt Kontaktowy eContentplus Chalin, 5 września 2006.
Harmonogram prac nad projektem Kujawsko-Pomorskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Toruń, styczeń 2013 r. Departament Zarządzania Funduszami.
1 Studia o profilu praktycznym. Aspekty prawne i organizacyjne KONFERENCJA „PO PIERWSZE PRACA…” Konin, 18 września 2014 r. Artur Zimny Państwowa Wyższa.
Moduł II. Obszar formułowania Programów i Projektów.
DECYZJA O WARUNKACH ZABUDOWY tzw. „Wuzetka”
RPO WiM – oś Regionalny rynek pracy działania WUP w 2015 roku
BADANIE KRYTERIÓW POZACENOWYCH W PRZETARGACH PUBLICZNYCH
Co to jest spacer edukacyjny?
Czym jest CUW ? Katowice Posiedzenie 28 czerwca 2016r.
System akredytacji AKSES
Ten projekt został zrealizowany przez Komisję Europejską
Kryteria wyboru Rocznych Planów Działań Pomocy Technicznej w ramach 14 Osi RPO WL 2014 – 2020 – Pomoc Techniczna Aneta Pieczykolan Dyrektor Departamentu.
Rola Krajowych Sieci Tematycznych w ramach projektów innowacyjnych PO KL
i otwarta platforma IT Uniwersytet Warszawski (Centrum Deliberacji IS)
Sylabusy.
II Spotkanie Robocze Bruksela,
Harmonogram prac nad przyszłą perspektywą Toruń, listopad 2012 r.
Wzmacnianie potencjału rozwoju w wymiarze lokalnym i regionalnym
- Krajowe Repozytorium Obiektów Nauki i Kultury
JAK ZAPEWNIĆ CIĄGŁOŚĆ WIEDZY I DOSTĘP DO WYKWALIFIKOWANYCH PRACOWNIKÓW W DEFICYTOWYM ZAWODZIE Jacek Wójcik
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Stan wykonania celów rzeczowo – finansowych
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Zgłoszenia do nagrody specjalnej Najlepszy praCCodawca
FUNDUSZ DRÓG SAMORZĄDOWYCH
Zgłoszenie do konkursu
Rozwijanie kompetencji kluczowych uczniów – szkolenia i doradztwo dla JST w województwie lubelskim Wsparcie kadry jednostek samorządu terytorialnego w.
Rozwój kompetencji kluczowych uczniów i ich kształcenie przez szkoły
Wspomaganie pracy szkół
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 8
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.9. Transport drogowy
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 6
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7.3. Meble
Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 7. 7
Zapis prezentacji:

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2 Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP 2. Strategiczne aspekty GPP

Zestaw narzędzi szkoleniowych w zakresie GPP Moduł 1: Wprowadzenie Moduł 4: Ocena potrzeb Moduł 2: Strategiczne aspekty GPP Moduł 5: GPP na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym Moduł 3: Prawne aspekty GPP Moduł 6: Współpraca z podmiotami z branży Moduł 7: Działania (sektory kluczowe dla GPP) Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Moduł 2: Zamówienia strategiczne Moduł 2: spis treści Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Sporządzanie uzasadnienia w odniesieniu do GPP Uzyskanie wsparcia dla GPP Ustalanie zakresu i celów Opracowanie strategii Skuteczne wprowadzenie strategii w zakresie GPP Monitorowanie i raportowanie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Dlaczego dla GPP tak ważna jest strategia udzielania zamówień? Strategia udzielania zamówień określa sposób, w jaki postępowanie o udzielenie zamówienia powinno być zorganizowane w celu wdrożenia polityki w zakresie zamówień publicznych Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Dlaczego dla GPP ważna jest strategia dotycząca zamówień? „Zamówienia publiczne to strategiczny instrument… [ale] strategiczne możliwości w obszarze zamówień publicznych nie są wystarczająco wykorzystywane” Komunikat Komisji do Instytucji: Skuteczne zamówienia publiczne dla Europy (2017) Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Dlaczego dla GPP tak ważna jest strategia udzielania zamówień? Strategia pomoże w dłuższej perspektywie włączyć cele dotyczące zrównoważonego rozwoju w postępowanie o udzielenie zamówienia, określając: wyraźne cele obowiązki ciągłe doskonalenie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Strategiczna podstawa realizacji zielonych zamówień publicznych Elementy strategii wdrożenia GPP Działania wstępne: Sporządzanie uzasadnienia Uzyskanie wsparcia Podejście do zarządzania: Ustalanie zakresu i celów Opracowanie strategii Wprowadzenie strategii Monitorowanie i raportowanie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Sporządzanie uzasadnienia dla GPP Korzyści wynikające z GPP Osiągnięcie celów polityki środowiskowej dotyczących zmiany klimatu, efektywności energetycznej, jakości powietrza podniesienie efektywności finansowej poprawa reputacji organizacji zmniejszenie ryzyka związanego z nieprzestrzeganiem przepisów pobudzanie innowacyjności i rozwoju konkurencyjnych zrównoważonych rozwiązań w regionie Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Sporządzanie uzasadnienia dla GPP Czy istnieją powiązane dziedziny polityki? Zielone zamówienia publiczne są narzędziem, które może być stosowane do osiągnięcia wielu różnych celów politycznych Wszystkie serwowane posiłki są certyfikowane jako organiczne Większa efektywność energetyczna Miasta neutralne pod względem emisji CO2 Wzmacnianie zrównoważonej mobilności w miastach Rozwijanie gospodarki o obiegu zamkniętym Należy zidentyfikować cele polityczne, dające się połączyć z procesem wdrażania GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Sporządzanie uzasadnienia dla GPP Znalezienie dobrych praktyk Więcej informacji: dostępne studia przypadków Komisja Europejska od 2010 roku publikuje przykłady dobrych praktyk W ramach projektu „GPP 2020” opublikowano ponad 100 studiów przypadków W projekcie „SPP Regions” opublikowano 40 modeli przetargowych dla GPP Procura+ Network udostępnia profile działań podejmowanych przez każdego uczestnika sieci Platforma ICLEI w dziedzinie zrównoważonych zamówień publicznych posiada bazę danych dot. studiów przypadków Przedstawienie decydentom praktycznych przykładów skutecznej realizacji GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Sporządzanie uzasadnienia dla GPP Analiza aktualnych praktyk Należy spojrzeć z perspektywy czasu na obowiązujące systemy i praktyki udzielania zamówień... ...okazuje się, że w wielu organizacjach podstawowe elementy GPP już są stosowane. Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Sporządzanie uzasadnienia dla GPP Jak zorganizowane jest postępowanie o udzielenie zamówienia? Struktura organizacyjna determinuje podejście do GPP Scentralizowane udzielanie zamówień? Zdecentralizowane udzielanie zamówień? Podejście oparte na zarządzaniu kategoriami? Należy sprawdzić strukturę zamówień publicznych w swojej organizacji Gdzie znajduje się największy potencjał do skutecznego wdrożenia? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Uzyskanie wsparcia dla GPP Polityka w zakresie GPP Trzy poziomy polityki w zakresie GPP Ogólne zobowiązanie Zobowiązanie w ramach powiązanej dziedziny polityki Kompleksowa polityka w zakresie GPP Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Uzyskanie wsparcia dla GPP Polityka w zakresie GPP — zwiększanie ambicji polityki w Barcelonie 2015 r.: Instrukcje techniczne dotyczące stosowania kryteriów zrównoważonego rozwoju dla 12 kategorii zamówień o wysokim priorytecie. 2013 r.: przyjęcie Uchwały rady miasta w sprawie odpowiedzialnych zamówień publicznych. 2010 r.: wdrożono Porozumienie w sprawie zrównoważonego rozwoju urzędu miasta. 2006 r.: program Green Office rozwinięto i nadano mu nazwę + Sustainable City Council. 2001 r.: stworzenie programu Green Office Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Uzyskanie wsparcia dla GPP Komunikacja wewnętrzna Ważne jest, aby prowadzić ciągły dialog ze wszystkimi stronami zaangażowanymi w GPP lub objętymi ich wpływem Należy zadać sobie pytanie: „Jak idealnie przebiegałaby realizacja GPP w naszej organizacji?” Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Ustalanie zakresu i celów Wyznaczenie celów Zakres — które działania organizacji w zakresie udzielania zamówień są objęte strategią, jeśli chodzi o: kategorie produktów/usług — na których należy się skoncentrować? zasięg — czy obejmuje całą organizację czy tylko wybrane działy? Cele — jakie cele zostały wyznaczone; jakie kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) będą stosowane do oceny skuteczności? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Ustalanie zakresu i celów Wybór kategorii priorytetowych dla GPP, uwzględniając: priorytety środowiskowe, społeczne i gospodarcze znaczenie budżetowe grup produktów/usług poziom umiejętności i zasobów dostępnych na potrzeby wdrożenia posiadane doświadczenie w dziedzinie zrównoważonych zamówień poparcie dla GPP ze strony innych pracowników przedłużenie ważnych umów dostępność na rynku zrównoważonych rozwiązań alternatywnych czynniki polityczne lub prawne (np. przepisy krajowe) Jakie już obowiązują wymogi w Twoim kraju? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Ustalanie zakresu i celów Ustalanie celów Wyraźnie zakomunikowane cele w zakresie GPP: zapewnienie silnego wsparcia politycznego dla procesu wdrożenia pokazanie zaangażowania organizacji określenie ram dla oceny postępów Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Ustalanie zakresu i celów Szeregowanie celów i przykłady Miasto zobowiązało się, że do 2020 r. 100 % zamówień będzie uwzględniać kryteria zrównoważonego rozwoju Do 2025 r. emisje gazów cieplarnianych zmniejszone o X ton dzięki zamówieniom Do 2020 r. X GWh energii zaoszczędzone dzięki zamówieniom Zamówienia: cele dotyczące zdolności organizacyjnej Do roku 2020: żadne zakupione środki czystości nie będą zawierać niebezpiecznych substancji Do roku 2022: wszystkie nowo zakupione autobusy komunikacji publicznej będą spełniać normy bardzo niskiej emisji zanieczyszczeń Do roku 2025: 100 % energii elektrycznej będzie pochodzić ze źródeł odnawialnych Zamówienia: cele dotyczące efektywności kategorii Do 2020 r. wszyscy pracownicy odpowiedzialni za zamówienia przejdą szkolenia SPP Wytyczne SPP będą dostępne dla wszystkich pracowników za pomocą sieci intranet Zamówienia: cele dotyczące skuteczności operacyjnej Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Stworzenie planu działań w zakresie GPP Plan działań powinien zawierać jasne, praktyczne informacje na temat sposobu osiągnięcia celów. Należy uwzględnić informacje takie jak: zakres zadań i celów zaangażowane zainteresowane strony przydzielone obowiązki dostępne zasoby środki i procedury wykonawcze odpowiednie wskaźniki postępu ramy czasowe Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Działania w zakresie udzielania zamówień Uwzględnienie konkretnych działań w kluczowych obszarach dotyczących produktów/usług: Określenie odpowiednich wymogów środowiskowych/społecznych Włączenie tych wymogów do faktycznych dokumentów przetargowych Monitorowanie i raporty dotyczące działań i wyników. Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Inne działania Warsztaty i szkolenia — uzyskanie wsparcia i rozwój umiejętności Grupy robocze — utworzenie grupy roboczej pod kierownictwem koordynatora Opracowanie zachęt — uwzględnienie GPP w opisach stanowisk i wynagrodzeniach Profesjonalizacja — czy możliwe jest wyspecjalizowanie zamawiających poprzez zewnętrzne szkolenia? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Komunikacja Informowanie współpracowników i zewnętrznych zainteresowanych stron, w tym dostawców, na temat strategii i celów Podnoszenie świadomości — seminaria/debaty, broszury informacyjne, sieć intranet Informowanie dostawców o planowanych zmianach — podanie terminów i wskazówek dotyczących dostosowania się do nowych wymogów Informowanie o działaniach opinii publicznej Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Monitorowanie wykonania Oceny postępów i monitorowania osiągnięć w zakresie strategii i jej celów należy dokonywać częściej niż raz w roku od prostego rejestrowania w bazie danych przypadków, kiedy kryteria GPP zostały zastosowane... po systemy, które można powiązać z platformami elektronicznych zamówień publicznych Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Opracowanie strategii Przydzielanie obowiązków Kto powinien i może przyjąć odpowiedzialność za wdrożenie GPP? Kto będzie przewodził strategii w zakresie GPP? Kto już posiada wiedzę i doświadczenie w zakresie GPP? Jakie inne wpływowe zainteresowane strony należy zaangażować? Czy trzeba wyznaczyć (lub zatrudnić) specjalny personel? Jaki zakres wiedzy specjalistycznej z zewnątrz należy pozyskać? Wyznaczenie lidera GPP, który połączy strategię i działania Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Skuteczne wprowadzenie strategii w zakresie GPP Regularne przeglądy Monitoruj skuteczność wdrażania planu działań poprzez: Regularne aktualizacje planu i informowanie o kolejnych zmianach Dokonywanie regularnych przeglądów Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Monitorowanie i raportowanie Ocena Pozwala na: sprawdzenie, czy cele zostały osiągnięte zidentyfikowanie napotkanych problemów opracowanie rozwiązań Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Monitorowanie i raportowanie Wdrożenie systemu monitorowania Ustanowienie podstawowych elementów Kluczowe wskaźniki efektywności Definicja „zrównoważonego rozwoju” Monitorowanie danych i raportowanie Pilotowanie i wdrożenie Informowanie o wynikach Źródło: Ecoinstitut (2016) Studium przypadku Rząd Regionu Flamandzkiego Usprawnione gromadzenie danych dot. GPP dzięki systemowi online Zintegrowanie minimalnych kryteriów GPP z systemem Bieżące doskonalenie i aktualizowanie systemu w oparciu o możliwości nabywcze i rozwój rynku Studium przypadku Miasto Stołeczne Rzym Arkusze danych sporządzane dla poszczególnych zakupów towarów i usług i wysyłane do biura ds. koordynacji GPP Monitorowanie i raportowanie rocznych wyników Elektroniczny system monitorowania blokuje postępowanie o udzielenie zamówienia, jeśli brakuje arkusza danych GPP Wszystkie materiały dostępne są tutaj Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Monitorowanie i raportowanie Ocena Wewnętrzna ocena powinna obejmować: Plan działania — czy wszystkie działania zostały wdrożone zgodnie z planem? Ambicje – czy cele i działania były zbyt ambitne czy za mało ambitne? Cele — czy organizacja jest na dobrej drodze do osiągnięcia celów? Zaangażowanie — czy współpracownicy i inne działy są zaangażowane w strategię i plany? Moduł 2: Zamówienia strategiczne

Dalsze wskazówki i wsparcie Podręcznik Procura+ (wydanie trzecie, 2016) Ekologiczne zakupy (wydanie trzecie, 2016) Zamówienia publiczne na rzecz gospodarki o obiegu zamkniętym — wskazówki (2017) Przykłady dobrych praktyk Helpdesk dla GPP Aby uzyskać wsparcie w zakresie GPP, skontaktuj się nieodpłatnie z unijnym punktem informacyjnym Helpdesk dla GPP Helpdesk Zestaw narzędzi opracowany dla Komisji Europejskiej przez ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Autor modułu: ICLEI – Samorządy na rzecz Zrównoważonego Rozwoju Właściciel, Wydawca: Komisja Europejska, DG ds. Środowiska, 2019 Zdjęcia: dzięki uprzejmości Pixabay.com na licencji Creative Commons CCO Wyłączenie odpowiedzialności: Niniejszy zestaw narzędzi stanowi dokument służb Komisji o charakterze orientacyjnym i nie należy traktować go w żaden sposób jako wiążący dla tej instytucji. Komisja Europejska ani żadna osoba działająca w imieniu Komisji nie ponoszą odpowiedzialności za możliwe wykorzystywanie informacji zawartych w niniejszym dokumencie. Moduł 2: Zamówienia strategiczne