Promocja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CREATIVE BRIEF. PYTANIA KIM? KIM? CZYM? CZYM?CO?
Advertisements

Proces doboru próby. Badana populacja – (zbiorowość generalna, populacja generalna) ogół rzeczywistych jednostek, o których chcemy uzyskać informacje.
Struktura kanałów marketingowych. Definicje kanału dystrybucji Podejście podmiotowe Podejście funkcjonalne zbiór wzajemnie zależnych od siebie organizacji.
Oferta nieruchomości nierolnych dla inwestycji zagranicznych dr Tomasz Nawrocki Prezes Agencji Nieruchomości Rolnych Warszawa, 28 kwietnia 2011 roku.
Promocja Marketing terytorialny. Marketing terytorialny - definicja Marketing terytorialny jest rodzajem marketingu przypisanym organizacją non- profit.
Modele biznesowe. Podręcznik Model biznesowy to w pewnym sensie szkic strategii, która ma zostać wdrożona w ramach struktur, procesów i systemów organizacji.
OBOWIĄZKI INFORMACYJNE BENEFICJENTA Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Wałbrzyskiej.
A.M. Zarzycka. Rodzaje działań promocyjnych reklama (radio, telewizja, prasa, kino, formy zewnętrze, Internet, tzw. direct mail) public relations sponsoring.
Dr Anna M. Zarzycka Katedra Biznesu Międzynarodowego A.M. Zarzycka.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Benchmarking – narzędzie efektywnej kontroli zarządczej.
Ekonomika i projektowanie przedsięwzięć przedsiębiorstw – plan marketingowy oraz plan zarządzania Michał Suchanek Katedra Ekonomiki i Funkcjonowania Przedsiębiorstw.
Spektakl dla dzieci „Serce dziecka”. Cele działań Budowanie i umacnianie wizerunku FSD jako godnej zaufania jednostki pożytku publicznego Integracja lokalnej.
OPERATORZY LOGISTYCZNI 3 PL I 4PL NA TLE RYNKU TSL Prof. zw.dr hab. Włodzimierz Rydzkowski Uniwersytet Gdańsk, Katedra Polityki Transportowej.
Instytucjonalne uwarunkowania realizacji koncepcji CSR w obszarze merchandisingu – zarys problemu Dr Jarosław Plichta Katedra Handlu i Instytucji Rynkowych.
AS-QUAL Szkolenia Doradztwo Audity Usprawnienia zarządzania organizacjami (normy zarzadzania) Grażyna.
EWALUACJA PROJEKTU WSPÓŁFINANSOWANEGO ZE ŚRODKÓW UNII EUROPEJSKIE J „Wyrównywanie dysproporcji w dostępie do przedszkoli dzieci z terenów wiejskich, w.
Bezpieczeństwo i zdrowie w pracy dotyczy każdego. Jest dobre dla ciebie. Dobre dla firmy. Partnerstwo dla prewencji Co badanie ESENER może nam powiedzieć.
EWALUACJA JAKO ISTOTNY ELEMENT PROJEKTÓW SYSTEMOWYCH Sonia Rzeczkowska.
Innowacje i konkurencyjność łańcuchów dostaw we współczesnej gospodarce Dr hab. Grażyna Śmigielska, Prof. UEK.
Kontrakty terminowe na indeks mWIG40 Prezentacja dla inwestorów Giełda Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. Dział Notowań GPW kwiecień 2005.
OPTYMALNY CEL I PODSTAWY ROZWOJU SZKOŁY. PRZEDE WSZYSTKIM DZISIEJSZA SZKOŁA POWINNA PRZYGOTOWYWAĆ DO ŻYCIA W DRUGIEJ POŁOWIE XXI WIEKU.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zarządzanie systemami dystrybucji
CZŁOWIEK JAKO ISTOTA SPOŁECZNA
KOSZTY W UJĘCIU ZARZĄDCZYM. POJĘCIE KOSZTU Koszt stanowi wyrażone w pieniądzu celowe zużycie majątku trwałego i obrotowego, usług obcych, nakładów pracy.
WYKŁAD 6 Regionalizacja 1. Regionalizm a regionalizacja 2 Proces wyodrębniania regionów nazywany jest regionalizacją, w odróżnieniu od regionalizmu, który.
„ROLA MEDIÓW W ŻYCIU SPOŁECZNYM”
Dobre praktyki oraz najczęstsze błędy popełniane przez przedsiębiorców r. Piotr Nędzewicz.
Program na rzecz Przedsiębiorczości i Innowacji (EIP) Aleksander Bąkowski Krajowy Punkt Kontaktowy Programów Badawczych UE Instytut Podstawowych Problemów.
Optymalna wielkość produkcji przedsiębiorstwa działającego w doskonałej konkurencji (analiza krótkookresowa) Przypomnijmy założenia modelu doskonałej.
A.M. Zarzycka.  wartość produktu wyrażona w pieniądzu  miernik wartości (z punktu widzenia konsumenta)  instrument marketingu A.M. Zarzycka.
Biznes Wielkopolska to magazyn, który ukazuje się od 2003 roku. Magazyn powstał jako element promocji firm wyróżnionych certyfikatem „Najwyższa Jakość”
VIII Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdańsku.
PROJEKT KOŃCOWY. 1.Marka – Jaka jest historia marki? 2.Produkt – jakie są najistotniejsze cechy produktu? Czym różni się od innych produktów? Jakie są.
Uwarunkowania rozwoju rynku kapitałowego w Polsce Marzec 2016 prof. zw. dr hab. Małgorzata Zaleska – Prezes Zarządu.
REKLAMA. Reklama jest wszechobecna w naszym życiu. Gdy opiera się na rzetelnej informacji, jest użyteczna i potrzebna. Pomaga dokonać wyboru. Często jednak.
Nauczyciel i uczeń zupełnie inaczej.  Proces zindywidualizowanej edukacji, nakierowany na integralny – obejmujący wiedzę, umiejętności i postawy – rozwój.
PRZEDSTAWIA. ZNAK JAKOŚCI KIDZONE PREZENTACJA PROJEKTU Stawiamy na jako ść ! Promujemy najlepszych! W ramach KidZone- Strefy Szcz ęś liwych Dzieci funkcjonuje.
Zarządzanie przez Internet. Klasyczne funkcje zarządza to: planowanie, organizowanie, decydowanie, motywowanie i kontrolowanie. Dzięki rozwojowi techniki.
PLAN MARKETINGOWY Imię i nazwisko. Podsumowanie sytuacji rynkowej  Sytuacja rynkowa: przeszła, bieżąca i przyszła  Uwzględnij udział w rynku, wiodące.
Media i kultura Natalia Brylowska Obserwatorium Kultury
Język polski jest kluczowym przedmiotem nauczania – poznawanie wybitnych utworów literackich sprzyja rozwojowi osobowemu ucznia, wprowadza go w świat kultury.
Projekt finansowany z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój
Pomorski Broker Eksportowy
Struktura kanałów marketingowych
Przejście zakładu pracy na innego pracodawcę
Skuteczne nakłanianie do zmiany postaw wobec nikotyny
PRAKTYKA ROZWOJU EKSPORTU
Nazwa firmy Plan biznesowy.
Trendy w Public Relations
Sprzedaż produktu lub usługi
Rzecznik Praw Dziecka.
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Przychody i koszty działalności
DOBRY START szkolenia dla usługodawców osób niepełnosprawnych
[Nazwa produktu] Plan marketingowy
I SOCIAL MEDIA W SPORCIE
Broszura firmy To miejsce jest doskonałe na określenie misji firmy
Badanie rynku Materiał opracowano w ramach projektu "Szkoła praktycznej ekonomii - młodzieżowe miniprzedsiębiorstwo" realizowanego ze środków Unii Europejskiej.
Prezentacja planu biznesowego
KOMUNIKACJA KORPORACYJNA I PUBLIC RELATIONS
Tytuł – [najlepiej aby jak najtrafniej oddawał opisywane rozwiązanie]
Nazwa firmy Biznesplan.
Prezentacja informacji w biznesie
Jesteśmy „One PPG” Nasz cel We protect and beautify the world
Działania informacyjno – promocyjne PROW 2014 – 2020
Centrum PISOP Jesteśmy grupą aktywnych ludzi, którzy od 15 września 2000 r. tworzą niezależne Stowarzyszenie Należymy do Ogólnopolskiej Sieci SPLOT.
Cena Czynsz, czesne, koszty leczenia, koszty transportu, procent,
Możliwości uzyskania dofinansowania na utworzenie gospodarstwa opiekuńczego w ramach dostępnych źródeł- Lokalne Grupy Działania.
Tytuł wniosku WPP/2.0/…./2019 Kraków, data ……………………..
Zapis prezentacji:

Promocja

Promocja to wspólna nazwa dla kilku różnych sposobów komunikowania się firmy z klientami. Jej celem jest: poinformowanie otoczenia (nie tylko klientów) o działalności i ofercie firmy, kształtowanie i utrwalanie pozytywnego obrazu (wizerunku) firmy, a przez to budowanie trwałych i rentownych relacji z konsumentami.

Podstawowe rodzaje działań promocyjnych = instrumenty promocji = kanały komunikacji rynkowej

Różne sposoby komunikowania się firmy z klientami (kanały komunikacji) Promocja Promocja sprzedaży Marketing bezpośredni Reklama Sprzedaż osobista Public relations

System promocji (komunikacji rynkowej). Firma Reklama, sprzedaż osobista, promocja sprzedaży, public relations Reklama, sprzedaż osobista, promocja sprzedaży, public relations Pośrednicy Marketing bezpośredni informacja z ust do ust Klienci Klienci MB

Narzędzia (instrumenty) zestawu promocyjnego Reklama każda płatna forma nieosobistej prezentacji produktu przez określonego nadawcę. Sprzedaż osobista Osobista prezentacja oferty przez pracowników firmy w celu zwiększenia sprzedaży i zbudowania trwałych relacji z klientami. Promocja sprzedaży (sales promotion) Krótkookresowe działania (bodźce ekonomiczne) pobudzające i zachęcające do zakupu produktu: (konkursy, loterie, premie, przeceny, próbki, talony).

Public relations (PR) Planowa i systematyczna działalność mająca na celu stworzenie i utrzymanie wzajemnego zrozumienia z otoczeniem (grupami wpływu).

Bezpośrednim odbiorcą PR nie są ostateczni klienci, ale grupy wpływu (public), które mają określony interes związany z działalnością firmy: ośrodki władzy, organizacje społeczne, środki masowego przekazu, instytucje finansowe, inwestorzy, lokalne przedsiębiorstwa, dostawcy i pośrednicy, organizacje biznesowe i grupy konsumenckie.

Grupy te pełnią ważną rolę opiniotwórczą. Grupy wpływu stanowią bezpośredni rynek docelowy, a finalni nabywcy (klienci indywidualni i instytucjonalni) rynek wtórny, do którego dociera się za pośrednictwem grup wpływu, a więc inaczej niż w reklamie.

Pośredni charakter oddziaływania PR.

W jakich sytuacjach stosujemy public relations? przy wprowadzaniu nowego produktu, żeby stworzyć markę, w odniesieniu do już istniejącej marki, aby poprawić jej reputację, dla potrzeb komunikacji z personelem firmy (PR wewnętrzny) oraz jej zewnętrznym otoczeniem, w celu osiągnięcia zrozumienia istoty jej działalności, przy budowaniu wizerunku firmy,

powszechnie istniejąca (obowiązująca) opinia na temat firmy. Wizerunek to sposób w jaki firma jest w rzeczywistości odbierana przez otoczenie (zbiór przekonań, myśli i wrażeń związany z firmą oraz jej produktami). Wizerunek tworzy osobowość produktów, marek, firm, stanowiąc równocześnie czynnik zmniejszający ryzyko przy podejmowaniu decyzji o zakupie.

sposób w jaki firma chce być identyfikowana przez odbiorców Tożsamość sposób w jaki firma chce być identyfikowana przez odbiorców (suma elementów, które identyfikują firmę wyróżniając ją spośród innych firm). symbol firmowy (znak i nazwa firmowa), kolory firmowe, symbole dekoracyjne, ubiór pracowników, informacja wizualna, flagi i transparenty firmowe, materiały drukowane i reklamowe. Public relations jest działalnością, której celem jest przekształcenie tożsamości firmy w możliwie najbardziej korzystny wizerunek.

Funkcje PR współpraca z prasą (przygotowywanie aktualnej informacji i umieszczanie jej w mediach), nadawanie rozgłosu (publicity) produktom (umieszczanie informacji o produktach firmy i samej firmie w mediach), lobbing (współpraca z organami władzy w celu wywierania wpływu na ustawy i przepisy), relacje z inwestorami (współpraca z akcjonariuszami i innymi uczestnikami rynków finansowych).

Środki oddziaływania stosowane w PR: współpraca z środkami masowego przekazu, wydawnictwa własne (firmowe), organizacja imprez, sponsoring. W przypadku hotelu: wydawnictwa własne.

Współpraca z środkami masowego przekazu: spotkania w redakcji, kontakt telefoniczny, rozmowy nieformalne (np. podczas bankietu), przekazywanie materiałów prasowych, organizacja konferencji prasowych, udzielanie wywiadów, imprezy dla dziennikarzy, wycieczki prasowe.

Wydawnictwa własne (firmowe). Wydawnictwa wewnętrzne gazety magazyny wkładki do prasy lokalnej Wydawnictwa zewnętrzne ulotki prospekty biuletyny albumy i książki sprawozdania analityczne oświadczenia sprawozdania roczne

Business events (spotkania biznesowe) Organizacja imprez Business events (spotkania biznesowe) Zjazdy, konferencje, kongresy, zgromadzenia, targi branżowe i podobne imprezy służące komunikacji z otoczeniem wewnętrznym i zew- nętrznym. Special events Imprezy rozrywkowe o charakterze promocyjno popularyzatorskim do komunikacji z nabywcami: imprezy kulturalne, sportowe, happeningi, koncerty.

Wspieranie różnego rodzaju przedsięwzięć w celu stworzenia wizerunku Sponsoring Wspieranie różnego rodzaju przedsięwzięć w celu stworzenia wizerunku budzącego zaufanie i pozyskania sympatii opinii publicznej. Obszary sponsoringu: sport, kultura i sztuka, nauka i oświata, ochrona zdrowia (darowizny i fundacje), ochrona środowiska, przedsięwzięcia społeczne.

Marketing bezpośredni bezpośrednie kontaktowanie się ze starannie dobraną grupą docelową konsumentów w celu otrzymania szybkiej odpowiedzi, a także zapewnienia długotrwałych relacji z klientem: marketing pocztowy, marketing katalogowy, telemarketing, telewizyjne kanały zakupów i telewizja interaktywna, sprzedaż zautomatyzowana (terminale), nowe technologie cyfrowe, marketing internetowy.

Digital and social media marketing online marketing Web sites, online advertising, e-mail, online videos, blogs, social media marketing, mobile marketing.

Zintegrowana komunikacja rynkowa Firma starannie integruje swoje kanały komunikacji tak by przekazać Sprzedaż osobista Promocja sprzedaży spójny, jasny i przekonujący przekaz dotyczący firmy i marki Public relations Reklama Marketing bezpośredni

Krótka charakterystyka instrumentów promocji Reklama publiczny charakter - największy zasięg i niskie koszty jednostkowe, powtarzalność – powtarzanie tego samego przekazu wiele razy, duża siła wyrazu – ruchomy obraz, dźwięk kolory, bezosobowa – nie ma tej siły perswazji co sprzedawca, jednostronna komunikacja – bez możliwości reakcji, czasami bardzo duże koszty.

Sprzedaż osobista osobista konfrontacja – możliwość rozpoz- nania potrzeb oraz cech drugiej osoby i szybkiego dostosowania się do nich, możliwość utrzymania znajomości – mogą powstawać trwałe więzi, będące podstawą zjawiska lojalności, konieczność udzielenia odpowiedzi – nabywca czuje się zobligowany do odpo- wiedzi, nawet gdy jest odmowna.

Promocja sprzedaży w miarę szybka komunikacja - przyciąga uwagę i jest formą zaproszenia do natychmiastowego zakupu, stymulujący charakter – postać zachęt i bodźców, nagród i ulg prezentujących wartość dla klienta, zachęca do szybkiej reakcji i nagradza ją, reklama mówi „kup nasz produkt”, promocja sprzedaży – „kup teraz”.

Public relations wysoka wiarygodność – najbardziej autentyczna i godna zaufania, jej źródłem jest bowiem środowisko opiniotwórcze, nie jest informacją handlową, a częścią ogólnych wiadomości, stąd może docierać do unikających reklamy i innych form promocji, duża siła wyróżniania firmy i jej produktów - wiarygodność PR powoduje, że wizerunek firmy przenosi się na produkty.

Marketing bezpośredni najbardziej zindywidualizowana forma promocji, niepubliczny charakter – adresowany jest do konkretnej osoby, dopasowany do indywidualnych nabywców – tak dobrany, aby uwzględnić osobiste oczekiwania klienta, interaktywny – pozwala na prowadzenie dialogu z klientem i można go zawsze dostosować do oczekiwań nabywcy w danej chwili.

Podsumowanie

W swojej działalności rynkowej, firmy nie wykorzystują wszystkich pięciu narzędzi promocji. Dobierają niektóre z nich, tworząc zestaw promocyjny (promotion-mix). Od czego zależy dobór właściwego zestawu? Od: rodzaju rynku, fazy cyklu życia produktu, cech produktu, zaangażowania klientów w proces zakupu.

Podstawowe cechy klientów Klienci instytucjonalni Rodzaj rynku Podstawowe cechy klientów Klienci indywidualni Klienci instytucjonalni Liczba klientów bardzo duża niewielka Przeciętna wartość zakupu niewielka bardzo duża Siła nabywcza niewielka bardzo duża Rola emocji duża niewielka Rozproszenie przestrzenne bardzo duże skoncentrowani Forma produktu standaryzowana niestandaryzow.

Rodzaj rynku, a środki promocji Klienci indywidualni: reklama, public relations, promocja sprzedaży, sprzedaż osobista, marketing bezpośredni. Klienci instytucjonalni: sprzedaż osobista, marketing bezpośredni, promocja sprzedaży, reklama, public relations

Cykl życia produktu Sprzedaż wprowadzenie wzrost dojrzałość spadek PR J.p. wejście wzrost dojrzałość spadek Sprzedaż Czas wprowadzenie wzrost dojrzałość spadek zainteresowanie nakłanianie przypominanie PR reklama promocja s-ży reklama reklama PR reklama

Cechy produktu złożoność produktu; im bardziej złożony tym większą rolę odgrywa sprzedaż osobista, ryzyko związane z zakupem i użytkowaniem; im większe ryzyko (finansowe, związane z jakością) tym większą rolę odgrywa sprzedaż osobista, usługi posprzedażowe; wymagane przy skomplikowanych produktach przy których rośnie rola s-ży osobistej.

Zaangażowanie nabywcy w proces zakupu: nieświadomy istnienia produktu, świadomy, zainteresowany produktem, przekonany o konieczności zakupu, zakup. Sprzedaż osobista + promocja sprzedaży Reklama PR Nś Ś Z P Za

Planowanie promocji (1) określenie odbiorców docelowych, (2) analiza wizerunku firmy (3) ustalenie celów przekazu promocyjnego, (4) zaprojektowanie przekazu, (5) wybór mediów, (6) ustalenie wielkości budżetu promocyjnego i struktury zestawu promocyjnego.

(1) Określenie docelowych odbiorców (docelowego audytorium) Docelowe audytorium to zbiór konsumentów, którzy: ujawniają wspólne potrzeby i wymagania, są obecnymi użytkownikami lub potencjalnymi nabywcami produktów oferowanych rynkowi docelowemu, są obecnie lub potencjalnie eksponowani na promocyjną działalność firm wytwarzających produkty.

Rynki docelowe promocji prezentują różną skalę w obrębie rynku: bardzo szeroką (cały rynek) – niezróżnicowane (masowe) audytorium, nieco węższą (wybrane segmenty) – zróżnicowane jeszcze bardziej węższą- skoncentrowane (niszowe) bardzo wąską - mikroaudytorium.

Audytorium niezróżnicowane (masowe) obejmuje wszystkich konsumentów tworzących cały rynek, jest traktowane jako jedna homogeniczna całość, nie podzielona na odrębne segmenty, firmy zaspokajają audytorium przy pomocy jednej oferty, wspartej odpowiednim przekazem promocyjnym.

Audytorium zróżnicowane składa się z kilku segmentów rynkowych, każdemu segmentowi oferowany jest osobny produkt, każda oferta wymaga odrębnego przekazu promocyjnego.

Audytorium skoncentrowane (niszowe) składa się z jednej lub niewielu nisz, każda wymaga osobnej oferty, ponieważ liczba konsumentów w niszach jest niewielka, promocja powinna pokryć możliwie dużą lub bardzo dużą ich część. .

Mikroaudytorium klienci nie tyle osobnych segmentów czy nisz ale pojedynczy konsumenci, niewielkie grupy lub lokalne segmenty, przekaz promocyjny powinien koncentrować się na ich specyficznych potrzebach i wymaganiach, a jest to możliwe dzięki rozwojowi technologii cyfrowych.

Kto stanowi grupy wpływu? Do najważniejszych należą: ugrupowania konsumenckie, instytucje finansowe, liderzy opinii, dziennikarze, władze lokalne, konkurenci, Wszyscy oni tworzą środowisko opiniotwórcze kształtujące wizerunek firmy.

Dziękujemy