Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Advertisements

Projekt ustawy o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz niektórych innych ustaw.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
Od ogłoszenia do zamówienia
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
elektronicznego fakturowania
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Specyfikacja istotnych warunków zamówienia dla zlecanych projektów planów miejscowych – forma i podstawowe założenia BAiPP Warszawa, 30 września 2009.
Metody identyfikacji: podpis elektroniczny, ePUAP, biometryka
Informatyzacja a prawo podatkowe
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
dr Remigiusz W. Kaszubski Dyrektor ZBP
Mirosław BarszczWarszawa, 7 lipca 2005 r. Jerzy Martini Piotr Maksymiuk Marek Wojda Faktura elektroniczna Elektroniczna korespondencja z organami podatkowymi.
Aspekty prawne i techniczne
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Nowelizacja ustawy i jej cele
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie PROW 2007 – 2013.
Mobilny ePodpis już w Plusie Polkomtel i MobiTrust Warszawa, 7 stycznia 2009 – w ofercie Plus dla Firm od 9 stycznia 2009 roku.
Informatyzacja Urzędu – Obowiązki Prawne
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Postępowanie dowodowe w polskim postępowaniu administracyjnym w procedurze wydania decyzji środowiskowej prof. dr hab. Jerzy Stelmasiak Sędzia NSA mgr.
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Faktura elektroniczna, podpis elektroniczny – aspekty prawne Witold Chomiczewski, LL.M. radca prawny
Quo Vadis ? 50 lat kodeksu cywilnego
Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Wojewódzki Urząd Pracy w Olsztynie Reforma sieci EURES- nowe możliwości dla agencji zatrudnienia Aneta Majbańska Doradca.
Wpływ rozporządzenia eIDAS na prawo europejskie i krajowe prof. n
Prawo ochrony konsumentów Wykład 8. rozumiemy umowę zawartą z konsumentem w ramach zorganizowanego systemu zawierania umów na odległość, bez jednoczesnej.
Płatnik PIT – zmiany od 2015 roku
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Podpis elektroniczny i jego zastosowanie
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Rola KDPW w obsłudze walnych zgromadzeń Pierwsze doświadczenia po zmianie KSH.
Zmiana imienia i nazwiska
Poświadczanie dokumentów w KPA
Akty prawne Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r.
Reglamentacja procesu budowy
FORMA CZYNNOŚCI PRAWNYCH
OCENA OFERT NA USŁUGI INŻYNIERA WEDŁUG KRYTERIÓW POZACENOWYCH Andrzej Grabiec Inżynier Konsultant SIDIR; Warsztaty SIDIR 23 czerwca 2015 Wyłączny reprezentant.
DBFO - Targówek m. st. Warszawa
l Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie” Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
Grupa: administratorzy lokalni JST. Użytkownik systemu CEIDG - materiały szkoleniowe2 Informacje wstępne Zakładanie konta w CEIDG -Wybór sposobu dostępu.
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
ZAMÓWIENIA O WARTOŚCI od 50 TYS. ZŁ do 30 TYS. EURO
Komunikacja elektroniczna w zamówieniach publicznych
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
do szkół ponadgimnazjalnych
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
PRAWO zamówień publicznych
Przedmiot: Prawo zamówień publicznych
Elektronizacja zamówień publicznych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Anonimowość wnioskodawcy
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r. Elektronizacja zamówień publicznych Krzysztof Puchacz Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego/ Wydział Rozwoju Regionalnego 24 czerwca 2019 r.

Elektronizacja zamówień publicznych SZYFROWANIE PODPIS ELEKTRONICZNY ŚRODKI KOMUNIKACJI ELEKTRONICZNEJ

Środki komunikacji elektronicznej Art. 10a ust. 1 PZP W postępowaniu o udzielenie zamówienia komunikacja między zamawiającym a wykonawcami, w szczególności składanie ofert lub wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu, oraz oświadczeń, w tym oświadczenia składanego na formularzu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia, sporządzonego zgodnie z wzorem standardowego formularza określonego w rozporządzeniu wykonawczym Komisji Europejskiej wydanym na podstawie art. 59 ust. 2 dyrektywy 2014/24/UE oraz art. 80 ust. 3 dyrektywy 2014/25/UE, zwanego dalej "jednolitym dokumentem" odbywa się przy użyciu środków komunikacji elektronicznej.

Środki komunikacji elektronicznej Art. 2 pkt 17 ustawy PZP Środki komunikacji elektronicznej - należy przez to rozumieć środki komunikacji elektronicznej w rozumieniu ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (Dz. U. z 2017 r. poz. 1219) lub faks. USTAWA z dnia 20 lipca 2018 r. zmieniająca ustawę – Prawo zamówień publicznych oraz ustawę o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz niektórych innych ustaw ZMIANA OD 17.10.2018 R.

Środki komunikacji elektronicznej Art. 2 pkt 5 ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną Środki komunikacji elektronicznej - rozwiązania techniczne, w tym urządzenia teleinformatyczne i współpracujące z nimi narzędzia programowe, umożliwiające indywidualne porozumiewanie się na odległość przy wykorzystaniu transmisji danych między systemami teleinformatycznymi, a w szczególności pocztę elektroniczną.

Środki komunikacji elektronicznej Pytania do SIWZ W Odpowiedzi na pytania do SIWZ Z Składanie ofert i oświadczeń z art. 25a pzp oraz pełnomocnictw i wadium W Wezwania do wyjaśnień treści oferty, poprawienia omyłek, wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Z Udzielanie wyjaśnień, wyrażanie zgody na poprawienie omyłki z art. 89 ust. 2 pkt 3 pzp W Wzywanie do uzupełnienia pełnomocnictwa Z Uzupełnienia pełnomocnictwa W Wzywanie do złożenia, uzupełnienia lub wyjaśnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1-4 Z Składanie, uzupełnianie dokumentów ujętych w art. 25 PZP na podstawie art. 26 ust. 1-4 pzp W Informacja o wyborze Z Udostępnianie dokumentów z postępowania Z

Środki komunikacji elektronicznej Art.  10c.  [Odstąpienie od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej] Zamawiający może odstąpić od wymogu użycia środków komunikacji elektronicznej przy składaniu ofert, jeżeli: 1)z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia, użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby narzędzi, urządzeń lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne lub nie są obsługiwane za pomocą ogólnie dostępnych aplikacji; 2)aplikacje do obsługi formatów plików, które nadają się do przygotowania ofert, korzystają z formatów plików, których nie można obsługiwać za pomocą żadnych innych aplikacji otwartoźródłowych lub ogólnie dostępnych, lub są objęte licencją i nie mogą zostać udostępnione do pobierania lub zdalnego wykorzystania przez zamawiającego; 3)użycie środków komunikacji elektronicznej wymagałoby specjalistycznego sprzętu, który nie jest dostępny dla zamawiającego

Środki komunikacji elektronicznej 4)wymaga przedstawienia modelu fizycznego, modelu w skali lub próbki, której nie można przekazać przy użyciu środków komunikacji elektronicznej; 5)jest to niezbędne z powodu naruszenia bezpieczeństwa środków komunikacji elektronicznej; 6)jest to niezbędne z uwagi na potrzebę ochrony informacji szczególnie wrażliwych, której nie można zagwarantować w sposób dostateczny przy użyciu środków komunikacji elektronicznej lub innych narzędzi lub urządzeń, które mogłyby być udostępnione przez zamawiającego. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, oferty albo części ofert sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci papierowej i opatruje się własnoręcznym podpisem oraz składa się za pośrednictwem operatora pocztowego w rozumieniu ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1481 oraz z 2018 r. poz. 106, 138, 650 i 1118), osobiście lub za pośrednictwem posłańca.

Podpis elektroniczny Art. 9 ustawy Prawo zamówień publicznych Postępowanie o udzielenie zamówienia, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, prowadzi się z zachowaniem formy pisemnej. Art. 78 § 1 i 2KC Do zachowania pisemnej formy czynności prawnej wystarcza złożenie własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Oświadczenie woli złożone w postaci elektronicznej opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym przy pomocy ważnego kwalifikowanego certyfikatu jest równoważne z oświadczeniem woli złożonym w formie pisemnej.

Podpis elektroniczny Art. 10a ust. 5 PZP Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia /oświadczenie, o którym mowa w art. 25a, w tym jednolity dokument/, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Podpis elektroniczny Rozporządzenie EIDAS – wymogi dotyczące podpisu elektronicznego. Obowiązkiem zamawiającego jest walidacja podpisu. Warsztaty.

Podpis elektroniczny Opatrzenie dokumentu własnoręcznym podpisem na dokumencie a następnie jego zeskanowanie i opatrzenie podpisem elektronicznym to kopia poświadczona za zgodność z oryginałem. KIO 2611/18, KIO 169/19 Wyrok odmienny KIO 119/19 plus stanowisko UZP

Podpis elektroniczny Wymóg, wynikający z art. 10a ust. 5 p.z.p. dotyczy nie tyle samego przekazania (doręczenia) oferty w postaci elektronicznej, ale odnosi się do "sporządzenia" oferty w postaci elektronicznej. Wymóg, wynikający z art. 10a ust. 5 p.z.p., sporządzenia oferty w postaci elektronicznej dotyczy ofert, wniosków o dopuszczenie do udziału, oświadczenia wykonawcy w tym dokumentu JEDZ, podczas gdy formę pozostałych, składanych przez wykonawców w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego dokumentów reguluje § 14 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2016 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego. KIO 169/19

Podpis elektroniczny Wąska interpretacja pojęcia "sporządza się" jest zbyt daleko idąca, bowiem sporządzenie może oznaczać także po prostu wprowadzenie do systemu, niezależnie od sposobu. Istotna jest intencja woli składającego podpis, treść oświadczenia woli oraz fakt, iż zostało ono sporządzone w wymaganej formie, to jest w postaci elektronicznej podpisanej podpisem kwalifikowanym. Aktualnie ustawodawca w art. 10a ust. 5 p.z.p. posługuje się pojęciem "sporządzenia". W braku jednoznacznego zdefiniowania ww. pojęcia przez samego ustawodawcę pomocna przy określeniu interpretacji tego przepisu może być wykładnia funkcjonalna, polegająca na ustalaniu znaczenia przepisu w oparciu o przesłanki, które decydują o funkcji danego przepisu. KIO 119/19

Podpis elektroniczny Art. 32 ust. 1 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające Dyrektywę 1999/93/WE, określa wymagania rozstrzygające o uznaniu podpisu elektronicznego za kwalifikowany podpis elektroniczny. Przepis ten nie wymaga (podobnie art. 10a ust. 5 p.z.p.) dla ważności i uznania kwalifikowanego statusu podpisu elektronicznego, aby podpis ten musiał spełniać konkretnie wskazane standardy techniczne, ani też nie wskazuje żadnych "zabronionych" czy "dopuszczonych" algorytmów kryptograficznych (w tym spornego SHA-2), których zastosowanie (lub brak) uniemożliwia uznanie podpisu za podpis kwalifikowany, a w konsekwencji za ważny podpis. KIO 137/19

Forma czynności – dokumenty z art. 25 PZP Paragraf 14 rozporządzenia w sprawie rodzajów dokumentów Ust. 2. Dokumenty lub oświadczenia, o których mowa w rozporządzeniu, składane są w oryginale w postaci dokumentu elektronicznego lub w elektronicznej kopii dokumentu lub oświadczenia poświadczonej za zgodność z oryginałem.

Forma czynności - pełnomocnictwa Zgodnie z przepisem art. 99 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. 1964 r. Nr 16 poz. 93 z późn. zm.) „Jeżeli do ważności czynności prawnej potrzebna jest szczególna forma, pełnomocnictwo do dokonania tej czynności powinno być udzielone w tej samej formie”. Wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie z dnia 31 stycznia 2007 r. V Ca 85/2007 Art. 10a ust. 5 PZP Oferty, wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu oraz oświadczenia, w tym jednolity dokument, sporządza się, pod rygorem nieważności, w postaci elektronicznej, i opatruje się kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Forma czynności - wadium Gwarancja wadialna – wymagany jest podpis elektroniczny wystawcy gwarancji. Zakład ubezpieczeń wystawia gwarancję w formie elektronicznej z podpisem elektronicznym i przekazuje wykonawcy, wykonawca zaś (nie podpisuje tej gwarancji swoim podpisem) przekazuje ją środkiem komunikacji elektronicznej do zamawiającego. Stanowisko UZP. Odmienne stanowisko KIO 338/19

Uzupełnienia pełnomocnictwa Podpis elektroniczny PODPIS ELEKTRONICZNY Pytania do SIWZ W Odpowiedzi na pytania do SIWZ Z Składanie ofert i oświadczeń z art. 25a pzp oraz pełnomocnictw i wadium W Wezwania do wyjaśnień treści oferty, poprawienia omyłek, wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Z Udzielanie wyjaśnień, wyrażanie zgody na poprawienie omyłki z art. 89 ust. 2 pkt 3 pzp W Wzywanie do uzupełnienia pełnomocnictwa Z Uzupełnienia pełnomocnictwa W Wzywanie do złożenia, uzupełnienia lub wyjaśnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1-4 Z Składanie i uzupełnianie dokumentów ujętych w art. 25 PZP na podstawie art. 26 ust. 1-4 pzp W Informacja o wyborze Z Udostępnianie dokumentów z postępowania Z

Składanie ofert i oświadczeń z art. 25a pzp Szyfrowanie danych SZYFROWANIE DANYCH Pytania do SIWZ W Odpowiedzi na pytania do SIWZ Z Składanie ofert i oświadczeń z art. 25a pzp W Wezwania do wyjaśnień treści oferty, poprawienia omyłek, wezwania do wyjaśnienia rażąco niskiej ceny. Z Udzielanie wyjaśnień, wyrażanie zgody na poprawienie omyłki z art. 89 ust. 2 pkt 3 pzp W Wzywanie do uzupełnienia pełnomocnictwa Z Uzupełnienia pełnomocnictwa W Wzywanie do złożenia, uzupełnienia lub wyjaśnienia dokumentów na podstawie art. 26 ust. 1-4 Z Składanie i uzupełnianie dokumentów ujętych w art. 25 PZP na podstawie art. 26 ust. 1-4 pzp W Informacja o wyborze Z Udostępnianie dokumentów z postępowania Z

MINIPORTAL - WARSZTATY

Nawet jeśli wadliwe działanie narzędzia informatycznego, za pomocą którego prowadzone jest postępowanie, nie jest zawinione przez zamawiającego, to powoduje, że dochodzi do uchybienia przez zamawiającego obowiązkowi, o którym mowa w art. 10b p.z.p. i może wpływać na kolejne czynności lub zaniechania zamawiającego w postępowaniu. Zamawiający nie może zatem ignorować sposobu funkcjonowania narzędzia informatycznego, za pomocą którego prowadzone jest postępowanie, jak też nie może ignorować skutków tego działania i ich wpływu na przygotowanie i prowadzenie postępowania. W szczególności zamawiający nie może ignorować wpływu działania narzędzia informatycznego na zachowanie zasad, o których mowa w art. 7 ust. 1 p.z.p.. Brak możliwości złożenia oferty z przyczyn wynikających z działania narzędzia informatycznego, za pomocą którego prowadzone jest postępowanie, może mieć wpływ na wynik tego postępowania, ponieważ zostaje ograniczona uczciwa konkurencja, a ponadto istnieje możliwość, że wykonawca, któremu system uniemożliwił złożenie oferty, mógłby złożyć ofertę, która mogłaby się okazać najkorzystniejsza. Tym samym w takiej sytuacji co do zasady zachodzi konieczność unieważnienia postępowania na podstawie art. 93 ust. 1 pkt 7 p.z.p.w zw. z art. 146 ust. 6 p.z.p. KIO 2671/18

USTAWA z dnia 9 listopada 2018 r USTAWA z dnia 9 listopada 2018 r. o elektronicznym fakturowaniu w zamówieniach publicznych, koncesjach na roboty budowlane lub usługi oraz partnerstwie publiczno-prywatnym. Zamówienia powyżej 30.00 euro – wykonawca może składać faktury elektroniczne za pośrednictwem PEF. Zamawiający nie może tego uprawnienia wyłączyć. Zamówienia poniżej 30.000 euro – zamawiający może wyłączyć uprawnienie wykonawcy do składania faktur elektronicznych za pośrednictwem PEF w zapytaniu/umowie/zleceniu. Przepisy mają zastosowanie do zamówień wszczętych od 19.04.2019 r. Obowiązkiem zamawiającego jest rejestracja na platformie PEF.

Dziękuję za uwagę Krzysztof Puchacz www.rpo.slaskie.pl