Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 – stan prac

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady i problemy koordynacji polityki regionalnej
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Strategia Wdrażania Priorytetów Regionalnych PO KL w województwie pomorskim Styczeń 2008 r.
Strategia wdrażania komponentu regionalnego Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w województwie pomorskim Departament Europejskiego Funduszu.
Informacja nt. krajowego i regionalnych Forów Terytorialnych jako narzędzi kształtowania polityki regionalnej w myśl Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Warszawa, 22 kwietnia 2008 r. Nowa koncepcja systemu polityki regionalnej obszary refleksji Elżbieta Bieńkowska.
KIERUNKI POLITYKI REGIONALNEJ W POLSCE
Katowice, 2 sierpnia 2006 r.. Program Operacyjny Kapitał Ludzki Cel główny PO Kapitał Ludzki wynikający z Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia 2007.
Narodowa Strategia Spójności
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Tomasz Schimanek Konsultacje październik-grudzień 2005 r.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
Koncepcje programów operacyjnych na nowy okres programowania
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Konsultacje Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego
1 Warszawa, 17 stycznia 2008 r. Projekt Stanowiska Rządu ws. kierunków reformy polityki spójności UE Hanna Jahns Hanna Jahns Sekretarz Stanu w Ministerstwie.
Wymiar miejski polityki spójności Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Piotr Siewierski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Łódź, 7 grudnia 2012.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Zmiany instytucjonalne w monitorowaniu polityki rozwoju (KFT i RFT) Zielona Góra, 26 czerwca 2013 r. 1.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Skala wsparcia obszarów wiejskich w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata dr Hanna Jahns Sekretarz Stanu Ministerstwo.
Wspieranie współpracy metropolitalnej w nowej perspektywie finansowej
2020 – dokąd zmierzamy, czyli o największych wyzwaniach rozwoju
Polityka Terytorialna- Obszary Rozwoju Społeczno-Gospodarczego
Zasada Partnerstwa w ramach funduszy unijnych – perspektywa NGO.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Zagadnienie prawno-organizacyjne funkcjonowania Obszarów Rozwoju Społeczno-Gospodarczego.
Aktualizacja strategii rozwoju województw Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Warszawa, 3 luty 2011 r.
Zrównoważony rozwój Małopolski w kontekście współpracy z Unią Europejską Witold Śmiałek Prezes Zarządu MARR S.A.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
Spotkanie Metropolitalnego Forum Wójtów, Burmistrzów, Prezydentów i Starostów „NORDA” Projekt: NORDA – PÓŁNOCNY BIEGUN WZROSTU Program grantowy MRR dla.
Tworzenie programów rozwoju obszaru funkcjonalnego Aglomeracji Wałbrzyskiej w duchu partnerstwa, dialogu i debaty między partnerami i interesariuszami.
Partnerstwo: Forma zarządzania RPO WP Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). Michał Glaser Dyrektor Biura Gdańskiego Obszaru Metropolitalnego.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Spotkanie zespołu eksperckiego Konwentu Marszałków RP ds. polityki przestrzennej, Kielce, Odbudowa służb planowania przestrzennego na wszystkich.
Komitet Gospodarki Miejskiej Zenon Kiczka Przewodniczący Komitetu Gospodarki Miejskiej Krajowa Izba Gospodarcza Warszawa, maj 2014 Gospodarka miejska wobec.
Harmonogram prac nad RPO WD DziałanieTermin I projekt RPO WD października 2013 r. Konsultacje społeczne28 października - 2 grudnia 2013 r.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Uporządkowanie krajowych dokumentów strategicznych.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Konsultacje społeczne projektu zaktualizowanej Strategii rozwoju społeczno-gospodarczego Polski Wschodniej do roku 2020 Spotkanie Zespołu Koordynacyjnego.
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Kieleckiego Obszaru Funkcjonalnego na lata Kielce, maj 2017 r.
Nowe instrumenty wsparcia dla mikro, małych i średnich przedsiębiorstw
Stan wdrażania programów operacyjnych na lata
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
Krajowe uwarunkowania aktualizacji strategii rozwoju województw
Adam Struzik Marszałek Województwa Mazowieckiego
Warunki wstępne (ex ante) stan
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Toruń, kwiecień 2017 r.   Departament Rozwoju Regionalnego
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
SOR a aktualizacja KSRR – zmiany w prowadzeniu polityki rozwoju, w tym polityki regionalnej i lokalnej Renata Calak, Zastępca Dyrektora DSR, MR Warsztaty:
„ROBOCZEGO PROGRAMU DZIAŁAŃ ZIT WrOF”
EFEKTYWNOŚĆ PROGRAMOWANIA ROZWOJU NA POZIOMIE LOKALNYM I INSTRUMENTY JEGO WSPARCIA   Badanie sondażowe jednostek samorządu terytorialnego województwa.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół nr 4
Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030
Centrum Badawczo-Rozwojowe Samorządu Terytorialnego Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu Prezentacja założeń przebiegu prac nad Strategią Sudety 2030.
Zapis prezentacji:

Krajowa Strategia Rozwoju Regionalnego 2030 – stan prac Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony Departament Strategii Rozwoju, MIiR

Przebieg prac nad projektem KSRR Rozpoczęcie prac nad aktualizacją KSRR – II połowa 2017 r. Prace Międzyresortowego Zespołu ds. KSRR Warsztaty z udziałem przedstawicieli UM, ministerstw oraz ekspertów Konsultacje robocze z regionami – uwagi do projektu KSRR zgłosiły wszystkie UM Spotkania konsultacyjne w regionach XII 2018 – I 2019 Spotkania uzgodnieniowe z resortami nt. obszarów powiązań KSRR ze str. resortowymi (II-III 2019) 28 II 2019 – Spotkanie z RDS w ramach konsultacji KSRR 2030 Aktualizacja KSRR po konsultacjach społecznych – III 2019 Zaopiniowanie dokumentu przez KWRiST – IV 2019 Przekazanie dokumentu do akceptacji przez Radę Ministrów – II kw. 2019

Przebieg konsultacji społecznych Konferencja otwierająca konsultacje społeczne Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego 2030 17 grudnia 2018 r. Warszawa, Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju Spotkania Konsultacyjne w regionach 7 stycznia 2019 r. Tarnów, Lidzbark Warmiński 9 stycznia 2019 r. Rypin 10 stycznia 2019 r. Białystok, Kielce 14 stycznia 2019 r. Wrocław, Kępno, Opole 16 stycznia 2019 r. Biała Podlaska 17 stycznia 2019 r. Tomaszów Mazowiecki 18 stycznia 2019 r. Katowice 21 stycznia 2019 r. Wałcz, Nowa Sól 23 stycznia 2019 r. Stalowa Wola, Gdynia

Przebieg konsultacji społecznych Łącznie w spotkaniach konsultacyjnych wzięło udział około 1700 osób. Uwagi przesyłano drogą papierową i elektroniczną. Swoje opinie wyraziło ponad 190 podmiotów. Uwagi pisemne zgłosili m.in.: Zarząd Związku Województw RP; Związek Samorządów Polskich; Związek Miast Polskich; Wojewódzkie Rady Dialogu Społecznego (woj. lubelskiego, lubuskiego, podkarpackiego i śląskiego); zarządy wszystkich województw; władze miast, gmin i powiatów; stowarzyszenia i fundacje; przedstawiciele świata nauki; izby gospodarcze i przedsiębiorcy; oraz osoby prywatne. Łącznie spłynęło ponad 1900 uwag i komentarzy.

Cel główny i cele szczegółowe KSRR 2030 Efektywne wykorzystanie endogenicznych potencjałów terytoriów i ich specjalizacji dla osiągania zrównoważonego rozwoju kraju, co tworzyć będzie warunki do wzrostu dochodów mieszkańców Polski przy jednoczesnym osiąganiu spójności w wymiarze społecznym, gospodarczym, przestrzennym. Cel 1. Zwiększenie spójności rozwoju kraju w wymiarze społecznym, gospodarczym i przestrzennym 1.1. Wzmacnianie szans rozwojowych obszarów słabszych gospodarczo (wschodnia Polska, obszary zagrożone trwałą marginalizacją) 1.2. Wykorzystywanie potencjału rozwojowego miast średnich tracących funkcje społeczno- -gospodarcze 1.3. Przyspieszenie transformacji profilu gospodarczego Śląska 1.4. Przeciwdziałanie kryzysom na obszarach zdegradowanych 1.5. Infrastruktura wspierająca dostarczanie usług publicznych Cel 2. Wzmacnianie regionalnych przewag konkurencyjnych 2.1. Rozwój kapitału ludzkiego i społecznego 2.2. Wspieranie przedsiębiorczości na szczeblu regionalnym i lokalnym 2.3. Innowacyjny rozwój regionu i doskonalenie podejścia opartego na Regionalnych Inteligentnych Specjalizacjach Cel 3. Podniesienie jakości zarządzania i wdrażania polityk ukierunkowanych terytorialnie 3.1. Wzmacnianie potencjału administracji na rzecz zarządzania rozwojem 3.2. Wzmacnianie współpracy i zintegrowanego podejścia do rozwoju na poziomie lokalnym, regionalnym i ponadregionalnym 3.3. Poprawa organizacji świadczenia usług publicznych 3.4. Efektywny i spójny system finansowania polityki regionalnej

Kierunki zmian po 2020 roku w polityce regionalnej (WYMIAR STRATEGICZNY) Rozwój społecznie wrażliwy i terytorialnie zrównoważony Większa selektywność i koncentracja wsparcia (terytorialna i tematyczna) – obszary strategicznej interwencji (OSI) Większe zaangażowanie i współpraca instytucji publicznych, prywatnych, pozarządowych na rzecz rozwoju lokalnego i regionalnego Większa skala instrumentów adresowanych z poziomu krajowego do poziomu subregionalnego i obszarów powiązanych funkcjonalnie (miejskich i wiejskich) Koncentracja terytorialna (przykładowe OSI)

OSI obligatoryjne: miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze i obszary zmarginalizowane Subregiony zmarginalizowane, w tym małe miasta i obszary wiejskie oraz średnie miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze (z ich obszarami funkcjonalnymi) wyznaczone wg delimitacji SOR Mechanizm wsparcia: Program ponadregionalny 2020+ - finansowanie pakietu projektów wynikających z dokumentu strategicznego (strategii ponadlokalnej), przygotowanych przez grupę współpracujących JST, tworzących obszar/subregion powiązany funkcjonalnie. Formułą negocjowania pakietu projektów mogłoby być Porozumienie Terytorialne (możliwa rola koordynacyjna marszałka województwa) Preferencje w KPO (POIR, POIŚ) w zależności od zakresu wsparcia Programu 2020+ Wariant I: Program 2020+ obejmujący płn. i wsch. część kraju Obszary poza Programem wspierane w ramach RPO (zwiększony algorytm podziału środków na RPO) Wariant II: Program 2020+ o zasięgu obejmującym wszystkie obszary zagrożone trwałą marginalizacją i miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze

Obszary Strategicznej Interwencji na Dolnym Śląsku Obszary zagrożone trwałą marginalizacją - pojedyncze gminy zlokalizowane w południowo - wschodniej i południowo -zachodniej części województwa. Miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze, to: Kamienna Góra, Jawor, Dzierżoniów, Zgorzelec, Lubań, Wałbrzych, Bielawa, Kłodzko, Nowa Ruda, Jelenia Góra, Złotoryja, Świebodzice, Bolesławiec, Ząbkowice Śląskie.

Regiony wymagające specjalnego wsparcia w ramach polityki regionalnej (makroregion Polski Wschodniej, Śląsk) Kontynuacja PO PW 2020+ (w obecnym kształcie 5 województw) Zakres Programu do wypracowania w procesie programowania i negocjacji zakresu wsparcia polityki spójności po roku 2020 Uwzględnienie specyfiki Śląska w ramach wsparcia horyzontalnego KSRR. Lepsze ukierunkowanie terytorialne wsparcia w ramach środków publicznych, poprzez dedykowane programy sektorowe koordynujące interwencję z poziomu krajowego i regionalnego. Uwzględnienie charakterystyki regionu podczas programowania KPO/RPO. Wzmocnienie roli koordynacyjnej urzędu wojewódzkiego w KPO – koordynacja operacyjna działań oraz bieżący monitoring nad sprawną realizacją przedsięwzięć i projektów finansowanych ze środków UE realizujących cele PDŚ oraz przyczyniających się do rozwoju społeczno-gospodarczego regionu. Śląsk – wzmocniona koordynacja wsparcia horyzontalnego w ramach KPO i środków krajowych, poprzez uwzględnienie roli urzędu wojewódzkiego w systemie realizacji (oraz dedykowane programy sektorowe w ramach kontraktu terytorialnego).

Mechanizmy uzgodnień rządu z samorządem terytorialnym – kontrakt programowy SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA (MARSZAŁEK) REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY MINISTER WŁAŚCIWY DS. ROZWOJU REGIONALNEGO

Mechanizmy uzgodnień rządu z samorządem terytorialnym – kontrakt sektorowy MINISTER WŁAŚCIWY DS. ROZWOJU REGIONALNEGO PROGRAM ROZWOJU KONTRAKT SEKTOROWY MINISTER WŁAŚCIWY MINISTER WŁAŚCIWY SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA (MARSZAŁEK)

Mechanizmy uzgodnień rządu/samorządu województwa z samorządem lokalnym – porozumienie terytorialne MINISTER WŁAŚCIWY DS. ROZWOJU REGIONALNEGO PRZEDSTAWICIELE JST LUB ICH ZWIĄZKI ZARZĄD WOJEWÓDZTWA PRZEDSTAWICIELE JST LUB ICH ZWIĄZKI POROZUMIENIE TERYTORIALNE POROZUMIENIE TERYTORIALNE STRATEGIA ROZWOJU GMINY STRATEGIA ROZWOJU PONADLOKALNEGO PLAN DZIAŁAŃ STRATEGIA ROZWOJU GMINY STRATEGIA ROZWOJU PONADLOKALNEGO PLAN DZIAŁAŃ

Model instytucjonalny w polityce regionalnej po 2020 roku Minister właściwy ds. rozwoju regionalnego Inni Ministrowie właściwi Wojewodowie Administracja rządowa Samorząd województwa Samorząd lokalny (powiaty, gminy) Samorząd terytorialny KK PR, Podkomitet ds. wymiaru terytorialnego/Międzyresortowy Zespół ds. KSRR, Podkomitet ds. Programu dla Śląska Podmioty wspomagające realizację polityki regionalnej Przedsiębiorcy, organizacje pracodawców i pracowników, organizacje pozarządowe, środowisko naukowe Partnerzy społeczno-gospodarczy Grupa instytucji finansowych i doradczych dla przedsiębiorców, samorządów i osób prywatnych Polski Fundusz Rozwoju (PFR) i Regionalne Fundusze Rozwoju

Kluczowe uwagi zgłoszone w trakcie konsultacji społecznych KSRR Przestrzenne ukierunkowanie interwencji KSRR w ramach OSI: potrzeba określenia zakresu wsparcia na różnych poziomach zarządzania rozwojem (krajowym, regionalnym, lokalnym) w celu zapewnienia spójnej i komplementarnej interwencji Zgłaszano wiele pytań do delimitacji obszaru wsparcia Programu 2020+, który ma interweniować w OSI: średnie miasta tracące funkcje społeczno-gospodarcze i obszary zagrożone trwałą marginalizacją. Podnoszono potrzebę uwzględnienia istniejących powiązań w ramach obszarów funkcjonalnych (nawet wykraczających poza granice województw) Podkreślano potrzebę uzgodnienia klarownej demarkacji wsparcia pomiędzy programami wdrażanymi na poziomie krajowym (w tym PO Polska Wschodnia+, Programem 2020+) a RPO Silniejsze zaakcentowanie w KSRR krajowej polityki miejskiej, w tym roli dużych miast w realizacji celów polityki regionalnej i instrumentów wsparcia (w tym roli ZIT, innych instrumentów terytorialnych). Konieczne jest uwzględnienie zróżnicowanych potencjałów i potrzeb miast różnej wielkości , w tym małych Problemy z finansowaniem przez JST projektów rozwojowych (szczególnie dotyczy to słabych gospodarczo samorządów, o niskich dochodach podatkowych tj. obszary zagrożone trwałą marginalizacją) – proponowano dla nich mechanizm wsparcia, który nie wymagałby wkładu własnego Mechanizmy uzgodnień rządu z samorządem terytorialnym: kontrakt sektorowy i porozumienie terytorialne – doprecyzowania wymaga ich rola w systemie polityki regionalnej (w tym zadania samorządów województw)

Dziękuję za uwagę